Δοκιμή: BMW 118i 140 PS Steptronic

Στη κατηγορία των premium μικρομεσαίων hatchback, η Σειρά 1 πάντα ξεχώριζε για δύο κυρίως λόγους:
Τον ιδιαίτερο και ιδιόμορφο εξωτερικό σχεδιασμό -με το μακρύ καπό και το απότομα κοφτό πίσω μέρος- και την μετάδοση της κίνησης, η οποία γινόταν στους πίσω τροχούς. Ναι, οι πρώτες 2 γενιές του μικρότερου μοντέλου της Βαυαρικής μάρκας ήταν πισωκίνητες, μοναδικές δηλαδή στο είδος τους.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η κίνηση στους πίσω τροχούς ήταν βασικός λόγος για την εμπορική επιτυχία των πρώτων 2 γενιών του μοντέλου, με πάνω από 1,3 εκατομμύρια μονάδες παραγωγής. Όμως σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήγαγε η ίδια η BMW, η πλειοψηφία από τους ιδιοκτήτες δεν γνώριζε σε ποιους τροχούς γινόταν η μετάδοση της κίνησης στο αυτοκίνητό τους. Επομένως, το στοιχείο που την έκανε να ξεχωρίζει ίσως τελικά να μην ήταν τόσο σημαντικό για το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών, όχι τουλάχιστον για μοντέλο αυτής της κατηγορίας.

Κάπως έτσι, οι φήμες βγήκαν αληθινές. Η 3η γενιά της Σειράς 1, ακριβώς όπως και οι ανταγωνιστές της, βασίζεται σε μια προσθιοκίνητη πλατφόρμα και έχει τοποθετημένο τοn κινητήρα εγκάρσια. Με μεγαλύτερους χώρους, μικρότερο βάρος και χαμηλότερο κόστος παραγωγής, η νέα Σειρά 1 ωφελήθηκε αρκετά από αυτή την αλλαγή και ταυτόχρονα εκσυγχρονίστηκε, τόσο με προηγμένα συστήματα πλαισίου και καινοτόμες τεχνολογίες που βοηθούν να διατηρηθεί η δυναμική οδηγική συμπεριφορά που πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε αυτοκίνητο της BMW, όσο και με νέες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και χειρισμού του αυτοκινήτου.

Η πρώτη μου επαφή με τη νέα σειρά 1, μου έφερε μνήμες από την έκθεση αυτοκινήτου του 2018. Εκεί, σε συζήτηση με συναδέλφους για τις φήμες της επόμενης προσθιοκίνητης γενιάς, είχα πει χαρακτηριστικά “πάρτε τη όσο προλαβαίνετε, αυτή είναι η τελευταία καλή σειρά 1, η πισωκίνητη”. Δύο χρόνια αργότερα και έχοντας περάσει αρκετό χρόνο με τη 3η γενιά του “Άσσου” καταλαβαίνω πόσο λάθος ήταν εκείνο το σχόλιο μου.

Σπόρ, σοφιστικέ, αριστοκρατική

Ξεκινώντας από λευκό χαρτί, το τμήμα σχεδιασμού του BMW Group άλλαξε εντελώς τη ταυτότητα της Σειράς 1, χρησιμοποιώντας στοιχεία από την ανανεωμένη σχεδιαστική φιλοσοφία της μάρκας, στοιχεία από τις νέες X1 & X2 αλλά και πολλές φρέσκιες σχεδιαστικές πινελιές.

Με τη νέα προσθιοκίνητη αρχιτεκτονική, το καπό έχει μικρύνει αισθητά και έχει μεγαλύτερη κλίση δημιουργώντας ένα σφηνοειδές σχήμα, το οποίο παραπέμπει στο γνώριμο “ρύγχος καρχαρία”. Τα δύο “νεφρά” της μάσκας, ακολουθώντας την τάση της εταιρείας, έχουν μεγαλώσει και έχουν συγχωνευθεί στο κέντρο ενώ τα νέα φώτα είναι επιθετικά και κεκλιμένα δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό και επιβλητικό “πρόσωπο”.

Στο πλάι, δύο έντονες ακμές διασχίζουν το αμάξωμα και δημιουργούν ένα μυώδες σχήμα και ένα λεπτό γραφικό παραθύρου κορυφώνεται στην πίσω κολώνα με τη παραδοσιακή γωνία ‘Hofmeister kink’. Κατά τ’ άλλα τον συνολικό σχεδιασμό, θα τον χαρακτηρίζαμε λίγο mainstream πλέον, καθώς εάν κάποιος δει το προφίλ της από μακριά, μπορεί να του θυμίσει τα περισσότερα νέα hatchback που κυκλοφορούν στην αγορά.

Το παραπάνω δεν ισχύει και  για την πίσω όψη, η οποία είναι ένα από τα πιο γοητευτικά σημεία του αυτοκινήτου. Τα λεπτά και φαρδιά πίσω φώτα που ενσωματώνουν τη σχεδίαση “L” , ο φουσκωμένος προφυλακτήρας και η αληθινή απόληξη 90 mm της εξάτμισης ολοκληρώνουν την σπορ, σοφιστικέ και αριστοκρατική εμφάνιση της.

Στην έκδοση της δοκιμής Sport Line υπάρχει μια μίξη σπόρ και πολυτελών στοιχείων, τα οποία διαφοροποιούνται σε κάθε έκδοση με την βασική να είναι η “Advantage” και την πιο σπορ η “M Sport”.

Κορυφαία ποιότητα, απλός σχεδιασμός και πολλή τεχνολογία

Στη παράδοση της BMW, η σχεδίαση του νέου εσωτερικού είναι πολύ απλή, προσεγμένη, όμορφη και ταυτίζεται με το σχεδιασμό που είδαμε στη νέα Σειρά 3. Το ταμπλό είναι τοποθετημένο κάπως ψηλά και έχει μια λοξή ραφή στο κέντρο, ακριβώς πίσω από την στενόμακρη οθόνη του infotainment. Κάτω από αυτήν, υπάρχουν οι αεραγωγοί του κλιματιστικού με “φυσικούς” διακόπτες και κουμπιά χειρισμού και η κλασική αριθμημένη σειρά κουμπιών για το ραδιόφωνο. Η διακοσμητική λεπτομέρεια, η οποία είναι διαμορφώσιμη κατά την αγορά, που υπάρχει στο ταμπλό και τις πόρτες λειτουργεί και ως εσωτερικός “κρυφός” ατμοσφαιρικός φωτισμός. Τέλος, η κεντρική κονσόλα διαθέτει το νέο πάνελ ρυθμίσεων με το μεταλλικό μπουτόν εκκίνησης, τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου, τις ρυθμίσεις του συστήματος πολυμέσων και τον ανασχεδιασμένο και πιο μικρό λεβιέ του κιβωτίου (στην αυτόματη έκδοση της δοκιμής).

Η ποιότητα είναι κορυφαία. Το εσωτερικό καλύπτεται από ποιοτικά υλικά, είτε μιλάμε για τα μαλακά πλαστικά που υπάρχουν από το ταμπλό έως αρκετά χαμηλά στις πόρτες, είτε για τα μεταλλικά φινιρίσματα σε διακόπτες και χειριστήρια. Ακόμα και τα σκληρά πλαστικά έχουν καλή υφή ενώ υποδειγματική είναι η συναρμογή. Να αναφέρουμε επίσης ότι τα μαλακά πλαστικά συνεχίζουν και στις πίσω πόρτες, σε αντίθεση με το νέο A3 που στους βασικούς κινητήρες έχει σκληρά.

Η νέα Σειρά 1 είναι πολύ καλή είναι και από εργονομική άποψη αφού όλα είναι τοποθετημένα στα σημεία που αυτόματα πηγαίνει το χέρι – εκτός από το κουμπί εκκίνησης που τώρα έχει μετακινηθεί στη κεντρική κονσόλα και χρειάζεται λίγος χρόνος για να το συνηθίσεις.

Τα καθίσματα είναι άνετα και προσφέρουν πολύ καλή στήριξη και η θέση οδήγησης είναι μια από τις καλύτερες και χαμηλότερες στη κατηγορία δίνοντας σου μια σπορ αίσθηση.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η τεχνολογία στο εσωτερικό αφού όλα ξεκινούν πριν καν εισέλθεις μέσα σε αυτό. Το keyless σύστημα εκσυγχρονίζεται και πηγαίνει ένα βήμα μπροστά. Το κλειδί αντικαθίσταται από το Smartphone (πρέπει να είναι Android με NFC) ή από μια κάρτα σε μέγεθος πιστωτικής. Με ένα από τα δύο στη κατοχή του ο οδηγός μπορεί να λειτουργήσει κανονικά το αυτοκίνητο ξεκλειδώνοντας, εκκινώντας το κινητήρα και κλειδώνοντας.

Από τη βασική έκδοση, η οθόνη του infotainment είναι 8.8 ιντσών (προαιρετικά 10.25) και διαθέτει τη τελευταία έκδοση του λογισμικού BMW Operating System 7.0, το οποίο θα δέχεται O.T.A. αναβαθμίσεις (σύντομα θα προστεθεί και το android auto, καθώς ως στάνταρ αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμο μόνο το Apple CarPlay και η λειτουργία mirroring). Το ανανεωμένο iDrive παραμένει το καλύτερο και πιο “φιλικό στη χρήση” σύστημα σε αυτοκίνητο. Εύκολα μενού και ρυθμίσεις, ωραία γραφικά και απεικονίσεις και νέες χρήσιμες για τον οδηγό πληροφορίες για την οδήγηση και την κατανάλωση. Ο χειρισμός του μπορεί να γίνει είτε από την οθόνη αφής, είτε από το περιστροφικό διακόπτη στη κεντρική κονσόλα αλλά και προαιρετικά με χειρονομίες και φωνητικές εντολές.

Ολοκαίνουριος είναι και ο προαιρετικός ψηφιακός πίνακας οργάνων ονόματι BMW Live Cockpit (ως στάνταρ υπάρχει το Black Panel που συνδυάζει ψηφιακή και αναλογική τεχνολογία), ο οποίος έχει μια ιδιαίτερη ανάποδη σχεδίαση του ταχύμετρου και του στροφόμετρου και μινιμαλιστικά γραφικά τα οποία διαφοροποιούνται με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Στο κέντρο αυτού, υπάρχει ένας μεγάλος χάρτης, και στα δεξιά του πληροφορίες για το αυτοκίνητο, την επιλεγμένη σχέση, τη κατανάλωση και τα πολυμέσα.

Μείωση στο μέγεθος-αύξηση στους χώρους

Το μήκος της νέας Σειράς 1 έχει μειωθεί κατά 5 mm σε σχέση με το προγενέστερο μοντέλο και το μεταξόνιο κατά 20 αντίστοιχα. Απ’ την άλλη έχει πλατύνει κατά 34 mm και έχει ψηλώσει κατά 13 mm. Παρά την μείωση του μήκους και του μεταξονίου όμως, οι εσωτερικοί χώροι έχουν μεγαλώσει αισθητά χάρη στην νέα αρχιτεκτονική.

Ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών έχει αυξηθεί κατά 33 mm και για το κεφάλι κατά 19 mm. Πράγματι δεν είναι πλέον κλειστοφοβική όπως η προηγούμενη αν και υπάρχει ακόμα μια καμπυλότητα στο πλαϊνό τμήμα της οροφής. Επίσης, ενώ πλέον είναι προσθιοκίνητη, υπάρχει ένα τούνελ “διαφορικού”, το οποίο όμως είναι πιο χαμηλό και δεν ενοχλεί ιδιαίτερα.

Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 20 λίτρα και φτάνει τα 380, ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων (60-40 στη βασική έκδοση) αγγίζει τα 1.200.

Ικανοποιητικοί είναι και οι χώροι στην καμπίνα για μικρο-αντικέιμενα.

Ο κινητήρας έχει νεύρο και δύναμη

Εγκάρσια πλέον τοποθετημένος, ο κινητήρας TwinPower 1.5 λίτρου διαθέτει ελαφρύτερο στροφαλοφόρο άξονα,
ενσωματωμένη στην αλουμινένια κυλινδροκεφαλή πολλαπλή εξαγωγής ενώ ταυτόχρονα έχει δεχθεί και μία σειρά βελτιώσεων για τον περιορισμό των τριβών, στα κυκλώματα ψύξης και λίπανσης.

Αποδίδει 140 ίππους στις 6.500 σ.α.λ και 220 Nm μόλις από τις 1.480 σ.α.λ. Δεν θα πούμε ψέματα, ο κινητήρας είναι εντυπωσιακός για τα νούμερα που ανακοινώνει η BMW, αν και όντως, όπως έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν μια δυναμομέτρηση μπορεί να δείξει το κάτι παραπάνω. Αν και πολιτισμένος και πολύ γραμμικός, είναι ορεξάτος και στροφάρει με δύναμη αρκετά ψηλά ενώ “φουσκώνει” και από πολύ χαμηλά, χάρη στο peak της ροπής, η οποία όμως παραμένει διαθέσιμη μέχρι ψηλά και αυτή.

Όπως και στους προηγούμενους κινητήρες 1.5 TowinPower κατά την οδήγηση δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που θα προδώσει ότι είναι τρικύλινδρος. Ούτε ο κλασικός ήχος αλλά ούτε και κραδασμοί. Ίσως σε αυτή την έκδοση να υπάρχουν λίγοι περισσότεροι κραδασμοί λόγω της εγκάρσιας τοποθέτησης του κινητήρα, αλλά και αυτοί είναι ανεπαίσθητοι. Αντίθετα ο ήχος του κινητήρα είναι φοβερός, για ένα απλό τρικύλινδρο μοτέρ 1.500 κ.εκ., με ένα δυνατό σφύριγμα και ξεφύσημα να ακούγεται από τη τουρμπίνα αλλά και έναν ουσιαστικό σπορ τόνο από την εξάτμιση. (Δείτε τη βίντεο δοκιμή για να τον ακούσετε).

Όσον αφορά τη κατανάλωση, με τον δικό μας τρόπο οδήγησης δεν έπεσε σε πολύ χαμηλά επίπεδα και για τα πρώτα 250 χλμ. φλέρταρε με τα 10 λ./100 χλμ. Τις επόμενες μέρες με περισσότερη οδήγηση εκτός πόλης μειώθηκε σημαντικά αλλά και πάλι διαπιστώσαμε ότι η χαμηλή κατανάλωση δεν είναι το καλύτερο του στοιχείο. Στα τέλος πάντως και έχοντας διανύσει πάνω από 700 χλμ., με αρκετά να έχουν γίνει σε στροφοδιαδρομές και τα περισσότερα με το πρόγραμμα Sport, η μέση κατανάλωση διαμορφώθηκε στα 8.6 λ./100 χλμ. Με περισσότερη οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο (άρα και έναν πιο “μεικτό κύκλο”) θα έπεφτε και κάτω από τα 8.

Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι παραλάβαμε την Σειρά 1 με μόλις 450 χλμ. στο κοντέρ και πρακτικά “άστρωτη”. Τη δουλειά αυτή την αναλάβαμε εμείς και σε κάθε περίπτωση μας εντυπωσίασε με την δύναμη που έχει σε όλο το φάσμα των στροφών.

Τη μετάδοση της κίνησης αναλαμβάνει ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Steptronic 7 σχέσεων (το μόνο αυτόματο διαθέσιμο στην 118i) το οποίο λειτουργεί εξαιρετικά. Είναι ιδιαίτερα “smooth” μέσα στη πόλη και στο πρόγραμμα Sport δεν θα απογοητεύσει κρατώντας τις στροφές εκεί που πρέπει. Μερικές φορές μπορεί να μπερδευτεί στις απότομες γκαζιές και στα kickdown, κάτι που δεν ευνοεί την σπορ οδήγηση, όπως και η απουσία των paddles στην 118i, για πιο άμεσες και ελεγχόμενες χειροκίνητες αλλαγές.

Τα προγράμματα οδήγησης είναι 3+1. Sport, Comfort και το νέο Eco Pro για δυναμική, άνετη και οικονομική οδήγηση αντίστοιχα. Στα Sport και Eco Pro υπάρχει το Individual το οποίο επιτρέπει την παραμετροποίηση της αίσθησης του τιμονιού, την απόκριση του γκαζιού και την χαρτογράφηση του εγκεφάλου και του κιβωτίου.

Απολαυστική, σταθερή, άνετη και οδηγοκεντρική

Γνωρίζαμε πριν καν οδηγήσουμε ότι θα ήταν καλή στο δρόμο. Το ζητούμενο όμως ήταν αν έχει διατηρήσει τα οδηγοκεντρικά της χαρακτηριστικά και πόσο fun to drive είναι με τη προσθιοκίνητη πλατφόρμα.

Θα φτάσουμε και εκεί όμως, γιατί αυτό που θα εντυπωσιάσει πρώτα απ΄όλα, είναι η σταθερότητα και η ποιότητα κύλισης. Απόλυτα άνετη στο δρόμο. Εδώ σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό της, η πίσω ανάρτηση είναι πολλαπλών συνδέσμων από τη βασική έκδοση και η συνολική ρύθμιση της ανάρτησης είναι υποδειγματική. Κάποιος είπε ότι η BMW καλό θα ήταν να κάνει σεμινάρια για τη σωστή ρύθμιση μιας ανάρτησης και για την τέλεια ισορροπία άνεσης και σπορ οδήγησης. Δεν θα την χαρακτηρίζαμε σφιχτή αλλά ταυτόχρονα οι κλίσεις είναι περιορισμένες στο ελάχιστο.

Το πλαίσιο της είναι επίσης πιο άκαμπτο και αρκετά στιβαρό και η νέα Σειρά 1 ένα παραμένει και δυναμική και οδηγοκεντρική και fun to drive, παρά την απουσία της πισωκίνησης. Τα επίπεδα πρόσφυσης είναι υψηλά ενώ θα την χαρακτηρίζαμε κάθε άλλο παρά υποστροφική. Το τελευταίο οφείλεται στην προηγμένη και εξελιγμένη αρχιτεκτονική της προσθιοκίνητης πλατφόρμας αλλά και οι τεχνολογίες ARB και BMW Performance Control (το ηλεκτρονικό torque vectoring).

Η τεχνολογία περιορισμού ολίσθησης των εμπρός τροχών (ARB) γνωστή από το BMW i3s χρησιμοποιεί έναν ελεγκτή ολίσθησης στη μονάδα ελέγχου του κινητήρα, αντί στη μονάδα ελέγχου του συστήματος DSC (Dynamic Stability Control) μεταδίδοντας πληροφορίες με τριπλάσια ταχύτητα. Το ARB λειτουργεί σε συνεργασία με το DSC για να επιτυγχάνεται καθαρή μείωση της υποστροφής που συνήθως δημιουργείται στα εμπροσθιοκίνητα οχήματα, ενώ υποστηρίζεται και από τη λειτουργία BMW Performance Control. Το τελευταίο φρενάρει τον τροχό ανάλογα με τις απαιτήσεις στην εσωτερική πλευρά της στροφής, πριν από το όριο ολίσθησης.

Ταυτόχρονα, με αυτά τα ηλεκτρονικά διαθέσιμα, η νέα Σειρά 1 είναι απίστευτα “Tail-Happy” με την έννοια ότι το πίσω μέρος ξεκολλάει με μεγάλη ευκολία και με πολύ διαχειρίσιμο τρόπο, πράγμα που σε βοηθάει να πλασάρεις τέλεια το αυτοκίνητο πριν από την έξοδο της στροφής. Κάπως έτσι, είναι πιο διασκεδαστική από τις προηγούμενες, απλές και όχι τόσο υπερστροφικές εκδόσεις της πισωκίντης γενιάς.

Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στο εξαιρετικό τιμόνι της BMW. Τέλειο βάρος, πολύ καλή πληροφόρηση και ακρίβεια. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του αυτοκινήτου και συμβάλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην δυναμικότητα του. Τα φρένα είναι και αυτά πολύ αποτελεσματικά.

Εάν πρέπει να κάνω μια σημείωση, αυτή είναι η εξής: Εάν σας ενδιαφέρει ένας ακόμα πιο δυναμικός χαρακτήρας και η σπορ οδήγηση, εξοπλείστε την με το M sport σύστημα διεύθυνσης και την αντίστοιχη ανάρτηση. Αξίζει!

Συμπέρασμα

Η νέα Σειρά 1 απλά οριοθετεί την κορυφή της κατηγορίας των premium μικρομεσαίων Hatchback. Η απουσία της πισωκίνησης δεν επηρέασε καθόλου τον οδηγοκεντρικό της χαρακτήρα, ο οποίο ενισχύθηκε κ΄ όλας από την εξελιγμένη προσθιοκίνητη αρχιτεκτονική και τα εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα ευστάθειας και πρόσφυσης. Απόλυτα σταθερή και ήρεμη, συνδυάζει την σπορ οδήγηση και τις άνετες καθημερινές μετακινήσεις και ταξίδια. Η ποιότητα στο εσωτερικό για ακόμα μια φορά κορυφαία με πολλές νέες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και το καλύτερο infotainment σύστημα στην αγορά.

Φωτογραφίες: Κυριάκος Χατζηχαραλάμπους
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: 26.125 €

Κινητήρας: 1.499 κ.εκ. τρικύλινδρος υπετροφοδοτούμενος
Ισχύς-Ροπή: 140 hp / 6.500 σ.α.λ., 220 Nm / 1.480 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.5 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 215 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.– 8.6 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 114 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 111,72 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.319/1.799/1.434 mm
Βάρος: 1320 κιλά
Χώρος αποσκευών: 380 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο "New Technology Online" και στο "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι υπεύθυνος και παρουσιαστής στο κανάλι CarGuysGr.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *