Δοκιμή: Fiat Tipo Cross 1.0T 100 PS

Μετρώντας ήδη μια πενταετία, το Tipo συνεχίζει να αποτελεί μια Value-For-Money επιλογή με ένα σύνολο από το οποίο δεν λείπει πρακτικά τίποτα. Στη πληρέστατη γκάμα που περιλαμβάνει Hatchback, Sedan και Station Wagon, με την ανανέωση του μοντέλου προστέθηκε μια νέα έκδοση με χαρακτηριστικά Crossover, νέο εξοπλισμό τεχνολογίας και ασφάλειας, νέο κινητήρα βενζίνης 1.0 λίτρου και φυσικά ανταγωνιστική τιμή για τη κατηγορία.

Με τύπο Cross

 

Tα τελευταία χρόνια το πιο δημοφιλές είδος αυτοκινήτου είναι αυτό που έχει αυξημένο ύψος και ένα εξωτερικό που δείχνει ικανό για χρήση εκτός δρόμου. Μπορεί η κατηγορία του Tipo να έχει πιο ογκώδη Crossover, υπάρχουν όμως και αυτά με αντίστοιχα χαρακτηριστικά πάνω στην ίδια την έκδοση hatchback ή wagon, όπως το Ford Focus Active, το Kia Xceed κ.α.

Κάπως έτσι και η Fiat στην έκδοση Cross έντυσε το Tipo με νέους προφυλακτήρες και αύξησε την απόσταση από το έδαφος κατά σχεδόν 4 εκ. σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδοχές του. Αναλογικά το μήκος έχει αυξηθεί κατά 1,8 εκ., το πλάτος κατά 1 εκ. και το ύψος κατά 6.1 εκ. Η μάσκα είναι μαύρη και έχει διαφορετικό σχεδιασμό με κυψέλες και το νέο λογότυπο της Fiat στη μέση. Τα φώτα είναι επίσης διαφορετικά στο εσωτερικό τους, τεχνολογίας LED στην έκδοση Cross για καλύτερη απόδοση τη νύχτα, με ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή την ημέρα χάρη στη μονοκόμματη LED μπάρα στο πάνω μέρος. Αντίστοιχης τεχνολογίας είναι και τα πίσω φωτιστικά σώματα, ως στάνταρ όμως.

Ο ανασχεδιασμένος προφυλακτήρας εμπρός έχει μεγαλύτερους αεραγωγούς, πιο έντονο περίγραμμα στους προβολείς ομίχλης, μαύρα και προστατευτικά σε γκρί χρώμα για να τονίζει τον περιπετειώδη χαρακτήρα του. Το ίδιο συμβαίνει και με την ενίσχυση στους θόλους αλλά σε μαύρο χρώμα ενώ τα ίδια γκρι προστατευτικά με μπροστά, βρίσκονται τόσο στα μαρσπιέ όσο και στον πίσω προφυλακτήρα. Οι ζάντες αλουμινίου  16″ έως 17″, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής (285 €),  διαφέρουν και από τις υπόλοιπες εκδοχές.

Ευρυχωρία και πλούσιος εξοπλισμός

Η εικόνα στο εσωτερικό του Cross δεν διαφέρει, κάτι που δεν χρειάζεται άλλωστε γιατί είναι αρκετά μοντέρνο και έχει αρκούντως καλή ποιότητα για το “VFM” που αντιπροσωπεύει. Όλο το πάνω μέρους του ταμπλό μάλιστα καλύπτεται από ένα πολύ μαλακό, αφρώδες υλικό. Τα σκληρά πλαστικά δεν έχουν “φθηνή” υφή ενώ οι πόρτες έχουν ένα ανάγλυφο πλαστικό, εμπνευσμένο από το Panda, που είναι ένα ωραίο οπτικό τρικ με ανάλογη αίσθηση στο άγγιγμα. Ούτε για τη συναρμογή υπάρχει παράπονο και η καμπίνα δείχνει αρκετά δεμένη στο σύνολό της. Τιμόνι, λεβιές υποβραχιόνιο και ένα μέρος στις πόρτες έχουν επένδυση από συνθετικό δέρμα, όχι όμως και το μηχανικό χειρόφρενο.

Η αλλαγή της έκδοσης έρχεται στον τεχνολογικό τομέα, κυρίως με αυτό που κρύβεται πίσω από το φορτωμένο με κουμπιά τιμόνι, στην δεύτερη έκδοση εξοπλισμού του (Cross). Πρόκειται για έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων με διάμετρο 7″ που έχει παρόμοια γραφικά με το νέο αμιγώς ηλεκτρικό Fiat 500e και συνδυάζεται με δύο ημι-ψηφιακά όργανα για το στροφόμετρο και το ντεπόζιτο καυσίμου. Ίδιας διάστασης είναι και η στάνταρ κεντρική οθόνη αφής η οποία τρέχει το προηγούμενο λογισμικό σύστημα της εταιρείας και έχει στη το μικρότερο παράθυρο Apple Car Play που έχουμε δει. Με μόλις όμως 288 € προστίθεται η μεγαλύτερη wide οθόνη 10,25″ με το ολοκαίνουριο λογισμικό σύστημα Uconnect 5, που από την εμπειρία μας με τα νέα Fiat 500e και Jeep Compass θεωρούμε ότι είναι από τα καλύτερα Infotainment συστήματα της αγοράς, και συνδυάζεται με ασύρματο φορτιστή καθώς και δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης με Android Auto ή Apple Car Play. Μια μικρή οθονούλα έχουν επίσης οι περιστροφικοί διακόπτες για τον αυτόματο κλιματισμό, που είναι στάνταρ στην Cross, ανεβάζοντας ένα σκαλί το τεχνολογικό του υπόβαθρο. Οι περιστροφικοί διακόπτες ενισχύουν και την εργονομία του εσωτερικού που είναι σε πολύ καλό επίπεδο γενικότερα, εκτός από τους διακόπτες για τα παράθυρα, που βρίσκονται πιο μπροστά και θα χρειαστεί χρόνος για  να συνηθήσεις  να μην κατεβάζεις τα πίσω παράθυρα αντί των μπροστινών.

Ο οδηγός απολαμβάνει μια ψηλή και άνετη θέση με επιπλέον στήριξη για τη μέση στην έκδοση Cross και όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις. Το αυξημένο ύψος του μάλιστα και η πιο ψηλή θέση οδήγησης προσφέρουν καλύτερη ορατότητα και πιο εύκολη πρόσβαση. Προαιρετικά τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού μπορεί να είναι θερμαινόμενα και το κλειδί… “keyless” για ακόμα πιο εύκολη και άνετη πρόσβαση.

Ένα από τα δυνατά σημεία του Tipo συνεχίζoυν να είναι οι χώροι του, είτε για τους μπροστά επιβάτες και τα μικροαντικείμενα τους είτε για τους πίσω. Στη πίσω σειρά καθισμάτων μπορούν να καθίσουν ακόμα και τρείς ενήλικες με αρκετό αέρα για τα κεφάλια τους και αρκετό χώρο για τα πόδια τους, ακόμη και για τον μεσαίο επιβάτη αφού το τούνελ στο κέντρο είναι μικρό. Ο χώρος αποσκευών στα 440 λίτρα είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας με τετραγωνισμένο σχήμα, γάντζους δεσίματος και φωτάκι. Το κατώφλι φόρτωσης είναι μεγάλο και η έλλειψη διπλού πατώματος δεν διευκολύνει την τοποθέτηση μεγάλων αντικειμένων με τα καθίσματα αναδιπλωμένα, όμως και πάλι το σκαλοπάτι δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο.

Ο νέος 1.000άρης

Τον 1.400άρη βασικό κινητήρα βενζίνης, με την ανανέωση του Tipo, αντικαθιστά ο σύγχρονος τρικύλινδρος κινητήρας βενζίνης 1.000 κ.ε.κ. Fire Fly Turbo με τα αρχικά “GSE”, από το “Global Small Engine”, ο οποίος συνοδεύει τις δύο εκδόσεις diesel 1.300 και 1.600 κ.ε.κ.

Αποδίδει 100 ίππους στις 5.000 σ.α.λ και 190 Nm από τις 1.500 σ.α.λ. και μπορεί να μην χαρακτηρίζεται από τη δύναμη του πριν τις 2.000 σ.α.λ., η λειτουργία του από εκεί είναι γραμμική και η ροπή των 190 Nm είναι διαθέσιμη απο χαμηλά οπότε υπάρχει η απαραίτητη ώθηση για ευεληξία μέσα στη πόλη. Βέβαια, δεν πρόκειται για έναν κινητήρα με αξιοσημείωτες επιδόσεις και δεν έχει κάποιο νόημα η πίεσή του πάνω από τις στροφές που αποδίδεται η μέγιστη ιπποδύναμη.

Θα καταλάβεις ότι είναι τρικύλινδρος όταν είναι κρύος ή σε πολύ χαμηλό φορτίο, όσο όμως ανεβαίνουν οι στροφές και οι σχέσεις του κιβωτίου τόσο πιο ήσυχος γίνεται. Το τελευταίο είναι μηχανικό 5άρι και ενώ σίγουρα θα προτιμούσαμε να υπήρχε ένα πιο σύγχρονο κιβώτιο με 6 σχέσεις, η κλιμάκωση του είναι σωστή για να βοηθάει στην οικονομία καυσίμου.

Εκεί είναι που μας εξέπληξε ευχάριστα, με την κατανάλωση του που δύσκολα ξεπέρασε τα 7 λίτρα και κατέληξε σε έναν μέσο όρο, από τον μεικτό μας κύκλο, στα 6.4 λ./100 χλμ. Με δεδομένο μάλιστα ότι δεν φημίζομαι για το ελαφρύ δεξί μου πόδι, η κατανάλωση αυτή είναι αρκετά κοντά στα 5.5 λ./100 χλμ. που ανακοινώνει η Fiat.

Σε ότι αφορά τις εκπομπές ρύπων τώρα, η συγκεκριμένη έκδοση με 131 γρ./χλμ. είναι οριακά εκτός δακτυλίου. Εάν λοιπόν προτεραιότητα είναι η καθημερινή κίνηση μέσα στη πόλη, η έκδοση diesel των 95 ίππων μπορεί και έχει επιπλέον μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.

Για πόλη και εκδρομή

Με το Cross γίνονται αμέσως αισθητές οι διαφορές με το προηγούμενο μοντέλο. Εκτός από τη μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, η οποία θα επιτρέψει την κίνηση σε ήπιους χωματόδρομους και θα εξαλείψει το άγχος που προκαλούν τα ψηλά πεζοδρόμια στο κέντρο, έχει και διαφορές στη γεωμετρία της ανάρτησης. Είναι πιο σφιχτή από ότι θα περίμενες με αποτέλεσμα τις μικρές σχετικά κλίσεις υπό πίεση, κάτι πολύ θετικό που βοηθά στην ουδέτερη και προβλέψιμη συμπεριφορά του στο δρόμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχουν παραχωρήσεις στην άνεση αφού αποσβένει τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς κάποιο πρόβλημα και μόνο στις δύσκολες περιπτώσεις θα “παραπονεθεί” ο ημιάκαμπτος άξονας στο πίσω μέρος, και θα περάσει ο κραδασμός στη καμπίνα.

Η ηχομόνωση είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο και οι μόνοι ουσιαστικοί αεροδυναμικοί θόρυβοι προέρχονται από τις μπάρες της οροφής. Η ποιότητα κύλισης είναι επίσης καλή ενώ στο ταξίδι είναι αρκετά σταθερό. Το τιμόνι είναι ακριβές αλλά ελαφρύ και στις περιπτώσεις που θα έρθεις αντιμέτωπος με σφοδρούς ανέμους θα πρέπει να βρεις την ισορροπία για να το κεντράρεις στη λωρίδα, εάν κινείσαι με υψηλή ταχύτητα. Υπάρχει και το κουμπί “CITY” στο ταμπλό, όπως και στο Fiat 500, το οποίο ελαφραίνει ακόμα περισσότερο το τιμόνι χωρίς να το κάνει λιγότερο ακριβές αλλά εξαλείφοντας κάθε είδος πληροφόρησης που παίρνει ο οδηγός από αυτό. Δεν ενδείκνυται η χρήση του όταν κινείσαι γρήγορα αλλά μέσα στη πόλη είναι τόσο ευχάριστο που θα το αποκαλούσαμε ιδανικό για καθημερνή χρήση.

Το Tipo Cross διατίθεται και με μια πληρέστατη γκάμα προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS), η οποία περιλαμβάνει εκτός των άλλων σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος και ενεργό σύστημα διατήρησης της ταχύτητας. Το Adaptive Cruise Control λειτουργεί πολύ καλά στον αυτοκινητόδρομο ενώ το ίσως ενοχλητικό για ορισμένους σύστημα επαναφοράς στη λωρίδα μπορεί να απενεργοποιηθεί και να μην ξανά-ενεργοποιηθεί χωρίς τη θέληση του οδηγού.

Συμπέρασμα

Το Tipo Cross είναι ένα τίμιο αυτοκίνητο που χαρακτηρίζεται ως “VFM” και προσφέρει πολλά για τα χρήματα που κοστίζει. Η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και η Crossover εμφάνιση το κάνει πιο ξεχωριστό και πιο ικανό εκτός δρόμου για όσους θέλουν να κάνουν μια ορεινή εξόρμηση ή να πάνε σε μια πιο δύσκολα προσβάσιμη παραλία. Ταυτόχρονα είναι πολύ ευέλικτο μέσα στη πόλη και άνετο στο ταξίδι αποτελώντας ένα αυτοκίνητο για κάθε χρήση, με μεγάλους χώρους και περισσότερες τεχνολογίες. Εάν είχε και 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων δεν θα είχαμε ούτε ένα παράπονο από αυτό, στην τιμή που προσφέρεται.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 18.777 €, έκδοση δοκιμής 20.377 € *
5 χρόνια εγγύηση – 200.000 χλμ.

*Τιμές που ισχύουν αυτή τη χρονική περίοδιο

Κινητήρας: 999 κ.εκ. υπερτροφοδοτούμενος τρικύλινδρος
Ισχύς-Ροπή: 100 hp / 5.000 σ.α.λ., 190 Nm / 1.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 12.2 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 183 km/h
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.5 – 6.2 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 131 g/km

Διαστάσεις: 4.386/1.802/1.556 mm
Βάρος: 1.410 κιλά
Χώρος αποσκευών: 440λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *