Δοκιμή: Jeep Compass 1.3 Multijet 130 PS 80th anniverssary

Η πυξίδα της Jeep δείχνει προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση από το λανσάρισμα του νέου Compass το 2017, αυτή της ανάπτυξης. Με 40% επί των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, το μοντέλο που σηματοδότησε την επιστροφή της στη κατηγορία των C-SUV, είναι το Best Seller της και συνεχίζει μια δυναμική πορεία στην Ευρώπη. Η ανανέωσή του είχε ως στόχο να τονιστεί ο χαρακτήρας του “Ευρωπαϊκού αυτοκινήτου” με περισσότερες τεχνολογίες και επιλογές συνδεσιμότητας, πιο ποιοτικά υλικά στο εσωτερικό, καλύτερη ασφάλεια και μεγαλύτερη φιλικότητα προς το περιβάλλον. Το τελευταίο επιτυγχάνεται με τις εκδόσεις Plug-in hybrid που πλέον αντιστοιχούν στο 25% των συνολικών πωλήσεων του μοντέλου  όμως η Jeep συνεχίζει να το εφοδιάζει και με τους συμβατικούς κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Αναθεωρημένοι για καλύτερη απόδοση, χαμηλότερες εκπομπές CO2 και μειωμένη κατανάλωση είναι πλέον Euro 6D-Temp.

Attitude

To Compass καταφέρνει να διατηρεί το DNA που πρέπει να έχει ένα σκληροτράχηλο στην όψη Jeep αλλά ταυτόχρονα να δείχνει ως ένα πολύ μοντέρνο “SUV” το οποίο θα “έκλεβε άνετα τη παράσταση” τόσο στα Βόρεια όσο και στα Νότια προάστια. Η εμβληματική μάσκα με τις 7 κάθετες γρίλιες, το σχετικά τετραγωνισμένο σχήμα, τα προστατευτικά στους θόλους και στους προφυλακτήρες, οι μαύρες μπάρες στην οροφή και φυσικά η μεγάλη απόσταση των σχεδόν 20 εκ. από το έδαφος είναι στοιχεία που δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τονίζουν τόσο την στιβαρότητα όσο και την αναγνωσιμότητά του.

Οι μικρές πινελιές που πρόσθεσε το Facelift κατάφεραν να του δώσουν ένα πιο “Bossy” look, μια επιβλητική εμφάνιση δηλαδή, που αν συνδυαστεί με τις κατάλληλες επιλογές διαμόρφωσης θα κάνει οδηγούς πιο premium αυτοκινήτων να γυρίσουν και να το χαζέψουν. Αυτό δεν είναι μια εικασία αλλά κάτι που διαπιστώσαμε κατά τη δοκιμή, όταν κινούμασταν στα προαναφερθέντα προάστια. Σε κάθε περίπτωση οι αλλαγές έχουν να κάνουν αρχικά με τα μπροστινά φώτα τα οποία έχουν ένα πιο λεπτεπίλεπτο σχεδιασμό, έχουν LED προβολείς από το στάνταρ εξοπλισμό και νέα φωτεινή υπογραφή για τα φώτα ημέρας. Οι προφυλακτήρες είναι ανασχεδιασμένοι και πιο επιθετικοί ενώ ο μπροστινός διαθέτει ένα νέο επιμήκη αεραγωγό που συνδέεται με τα πλαίσια για τους προβολείς ομίχλης.

80th anniversary

Όπως σε κάθε Jeep οι επιλογές διαμόρφωσης είναι πολλές και ποικίλουν αναλόγα με το επίπεδο εξοπλισμού. Οι χρωματικές επιλογές είναι 10 για την βασική έκδοση Longitude, ενώ από την έκδοση Limited είναι διαθέσιμες 9 διχρωμίες και ένας χρωματισμός τριπλής επίστρωσης. Οι ζάντες αλουμινίου ξεκινούν από τις 17 ίντσες και φτάνουν έως τις προαιρετικές και πολύ όμορφες 19άρες (που θυμίζουν BBS) με τις οποίες εξοπλίζεται τόσο η 80th anniverssary όσο η πληρέστερη έκδοση S, ως στάνταρ όμως. Η ειδική έκδοση που δοκιμάζουμε αφορά  στον εορτασμό των 80 χρόνων της Jeep και διαθέτει, πέρα από μία ατελείωτη λίστα εξοπλισμού, μαύρο γυαλιστερό φινίρισμα στη μάσκα και τα ειδικά σηματάκια με 80 και το κλασικό Jeep Willys.

Δεν λείπουν και τα αξεσουάρ, όπως τα αυτοκόλλητα, τα σήματα και οι διαφορετικές γρίλιες της Mopar που μπορούν να διαφοροποιήσουν την εξωτερική εμφάνιση και να δώσουν μια προσωπική νότα στο Compass.

Ένα επίπεδο πάνω το εσωτερικό

Στο εσωτερικό θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε τις αλλαγές ριζικές καθώς τίποτα δεν θυμίζει την “σπαρτιάτικη” και κάπως σκληρή εικόνα που είχε πριν. Όλα έχουν σχεδιαστεί εκ νέου και το ταμπλό δείχνει πολύ πιο πλατύ χάρη στην επίπεδη σχεδίαση και τις καθαρές γραμμές του ενώ η κεντρική κονσόλα είναι ψηλή, χωρίζοντας οδηγό με συνοδηγό για μια πιο οδηγοκεντρική αίσθηση. Στην ίδια λογική με το ταμπλό, το τιμόνι δεν έχει κυκλική σχεδίαση στο εσωτερικό αλλά τραπεζοειδή και το σήμα της Jeep είναι μέσα σε ένα παραλληλόγραμμο.

Η αναβάθμιση περιλαμβάνει και μια πιο ποιοτική προσέγγιση, ειδικότερα από αυτή την έκδοση, με το συνθετικό δέρμα να καλύπτει πέρα από τα στηρίγματα στις πόρτες μπροστά-πίσω και το υποβραχιόνιο τόσο την κάθετη επιφάνεια του ταμπλό* όσο και τα καθίσματα* (*Ύφασμα στη βασική έκδοση). Τα υπόλοιπα πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό και στο πάνω άκρο για τις μπροστά πόρτες είναι μαλακά, θα θέλαμε όμως ένα αντίστοιχο μαλακό υλικό ή τουλάχιστον επικάλυψη από συνθετικό δέρμα για τη κεντρική κονσόλα, η οποία δεν είναι και η πιο στιβαρή στη κατηγορία. Επίσης, ο λεβιές για το φλας θα μπορούσε να είναι λίγο πιο σαφής για να μην ενεργοποιείται η μεγάλη σκάλα από το απότομο τράβηγμα, όλα τα υπόλοιπα χειριστήρια βέβαια έχουν ολόσωστη αίσθηση και η συναρμογή στο εσωτερικό είναι καλή.

Η μεγαλύτερη αλλαγή πάντως έχει να κάνει με τις οθόνες που πλέον είναι δύο. Η πρώτη είναι διαθέσιμη ως στάνταρ από την δεύτερη έκδοση εξοπλισμού Limited και αντικαθιστά τα αναλογικά όργανα. Ο νέος πίνακας οργάνων 12,25″ διαμορφώνεται τόσο σε “αναλογική” μορφή όσο και σε ένα τελείως ψηφιακό σύνολο με πολλές πληροφορίες αλλά και την επιλογή για τη προβολή του ταχύμετρου σε μίλια/ώρα, που μπορεί να μην έχει χρησιμότητα στους ελληνικούς δρόμους αλλά αποτελεί μια ωραία αναφορά στην προέλευσή του. Η δεύτερη οθόνη αφορά στο infotainment σύστημα UConnect 5, που για πρώτη φορά είδαμε στο νέο αμιγώς ηλεκτρικό Fiat 500e και αμέσως λατρέψαμε. Στη βασική έκδοση, η οθόνη που είναι τύπου τάμπλετ πλέον τοποθετημένη στο κέντρο του ταμπλό έχει διαγώνιο 8,4″ και από το δεύτερο επίπεδο αυξάνεται στις 10.1″. Η ανάλυση είναι “κρυστάλλινη” σε κάθε περίπτωση με τα πεντακάθαρα και μεγάλα γραφικά να καθιστούν το πολύ εύχρηστο σύστημα, ένα από τα καλύτερα στην αγορά. Μπορεί επίσης να διαμορφωθεί όπως επιθυμεί ο οδηγός με τα widgets της αρχικής οθόνης αλλά προς το παρόν δεν διαθέτει ελληνική γλώσσα στα μενού (Οι επαφές μέσω Bluetooth προβάλλονται κανονικά) και αναμένουμε την ασύρματη αναβάθμιση του. Υποστηρίζει επίσης ασύρματη σύνδεση με Android Auto ή Apple CarPlay αλλά και συνδυασμό ενός εκ των δύο με ταυτόχρονη σύνδεση δύο κινητών τηλεφώνων, για αναπαραγωγή πολυμέσων μέσω Bluetooth και προβολή των παραπάνω συστημάτων στην οθόνη. Η συμβατότητα με δίκτυα 5G είναι ένα Bonus για την επικείμενη αναβάθμιση στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Πέρα από την ασύρματη σύνδεση μπορεί να εξοπλιστεί με έως και 4 θύρες USB (από 2 σετ USB A/C μπροστά και πίσω), επαγωγικό φορτιστή 15W και κανονική πρίζα 230V.

Το κάθισμα του οδηγού προσφέρει μια ψηλή, ακόμα και στη πιο χαμηλή ρύθμιση, άνετη και με καλή στήριξη θέση οδήγησης και χάρη στη κεντρική κονσόλα ο λεβιές με το μεταλλικό σφαιρικό άκρο βρίσκεται σε ιδανικό σημείο. Αυτό δεν είναι το μόνο σωστά εργονομικό χαρακτηριστικό αφού οι λιγότεροι διακόπτες και τα κουμπιά σχεδιαστήκαν με γνώμονα ακριβώς αυτό. Οι χώροι για αντικείμενα έχουν μεγαλώσει με τη κεντρική κονσόλα να έχει συνολικά 7,4 διαθέσιμα λίτρα, τιμή τριπλάσια από το προηγούμενο μοντέλο, και τις θήκες στις πόρτες να χωρούν οριακά τα μεγάλα μπουκάλια.

Οι χώροι δεν διαφοροποιούνται από πριν και το πίσω μέρος τις καμπίνας θα μπορέσει να φιλοξενήσει ακόμα και τρείς ενήλικες χωρίς να χρειαστεί να στριμωχτούν ιδιαίτερα. Η απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα και ο αέρας από την οροφή είναι σε πολύ καλό επίπεδο ενώ το τούνελ που δεν είναι πολύ ψηλό, θα διευκολύνει τον μεσαίο επιβάτη. Οι θήκες, η πρίζα, τα USB, το υποβραχιόνιο και οι αεραγωγοί του κλιματιστικού θα προσφέρουν ένα ακόμα πιο άνετο ταξίδι ενώ τα μικρά παιδιά θα κάτσουν στο καθισματάκι που με ευκολία θα κουμπώσει στα σημεία ISOFIX. Η τιμή των 438 λίτρων με το στάνταρ κιτ επισκευής ελαστικών για το χώρο αποσκευών δεν πλησιάζει τα κορυφαία μεσαία SUV που ξεπερνούν κατά πολύ τα 500 λίτρα και ίσως το σχετικά μεγάλο κατώφλι φόρτωσης δυσκολέψει τη τοποθέτηση πολύ βαριών αντικειμένων. Δεν παύει όμως να είναι ένα μεγάλο πορτ μπαγκάζ με εκμεταλεύσιμο σχήμα, όλα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά και ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα με λειτουργία “Hands Free” σε αυτή την έκδοση ή προαιρετικά στις υπόλοιπες.

Ένας diesel από τα παλιά αλλά καλύτερος

H Jeep θεώρησε ότι ο πετρελαιοκινητήρας της έχριζε αναβάθμισης, κυρίως για λόγους οικονομίας και περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Με ορισμένες τροποποιήσεις η απόδοση αυξήθηκε κατά 10 ίππους αγγίζοντας τους 130 στις 3.750 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή 320 Nm από τις 1.500. Η αύξηση της απόδοσης όμως συνοδεύεται από μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά 10%, αλλά και μειωμένες εκπομπές CO2 κατά 11g/km στον κύκλο WLTP, σύμφωνα με την ίδια.

Η απόδοση του κινητήρα όντως έχει εμφανή βελτίωση και η ροπή αποδίδεται πιο γραμμικά και για ένα σχετικά ευρύ φάσμα στροφών, σε αντίθεση με άλλους πετρελαιοκινητήρες αντίστοιχου κυβισμού και απόδοσης. Έτσι, παρά τα 1.610 κιλά του αυτό το Compass έχει δυνατότητα για μια άνετη προσπέραση και κίνηση σε γρήγορο ρυθμό με τις επιδόσεις να το αποδεικνύουν. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται λίγο πάνω από τα 10″ και η τελική ταχύτητα μπορεί να αγγίξει τα 200 χλμ./ώρα.

Η απόκριση του γκαζιού είναι σίγουρα ένδειξη ότι η ρύθμιση του κινητήρα έχει ως στόχο την οικονομική οδήγηση και τη χαμηλή κατανάλωση αφού θα χρειαστεί ένα γενναίο πάτημά του για να αρχίζει να ανεβαίνει η βελόνα απότομα προς το μεσαίο φάσμα των στροφών. Αυτή η κλιμακωτή αίσθηση του όντως βοηθά στην επίτευξη της χαμηλής κατανάλωσης, εφόσον δεν υπάρχουν προγράμματα οδήγησης, και δεν επηρεάζει στο ταξίδι παρά μόνο στην γρήγορη οδήγηση, όπου θα χρειαστεί το δεξί πεντάλ να πατιέται τουλάχιστον μέχρι τη μέση. Η κλιμάκωση του κιβωτίου έχει τον ίδιο σκοπό και με βάση τις μετρήσεις μας η κατανάλωση για ένα μεικτό και μάλλον με “σβέλτη” οδήγηση κύκλο δεν ξεπερνά τα 7 λ./100 χλμ. Βάζοντας στην εξίσωση το ρεζερβουάρ των 55 λίτρων η αυτονομία μπορεί σε ταξίδι να ξεπεράσει με ευκολία τα 850 χιλιόμετρα, με δεδομένο ότι θα πέσει στα χαμηλά 6άρια.

Η  κυρίως “ασφάλτινη” έκδοση

Να ξεκαθαρίσουμε καταρχάς ότι η πλέον ικανή για εκτός δρόμου διαδρομές έκδοση του Compass είναι η τετρακίνητη Plug-in Hybrid 4xe και ενώ οι υπόλοιπες, όπως αυτή, έχουν απόσταση από το έδαφος 19,8 εκ. και οι ικανότητες τους περιορίζονται κυρίως σε πατημένο χώμα ή τουλάχιστον στην άνετη κίνηση πάνω από ορισμένα εμπόδια. Με τον κινητήρα ντίζελ όπως και με τους νέους κινητήρες βενζίνης είναι πιο σπορ παρά “χωμάτινο”. Η ανάρτηση είναι σχετικά σφιχτή, χωρίς να ενοχλεί, με καλή ικανότητα απόσβεσης χάρη στα αμορτισέρ FSD (Frequency Selective Damping) και διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Οι κλίσεις είναι πολύ ικανοποιητικές για το βάρος του και τα αρκετά ψηλά επίπεδα πρόσφυσης δεν θα εξαντληθούν από αυτό το κινητήρα, με τα σίγουρα όχι λίγα, 320 Nm ροπής και θα καταλάβεις αμέσως ότι είναι κυρίως ένα “ασφάλτινο” Jeep στη προκειμένη περίπτωση, κάτι που φαίνεται και από τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά με διάσταση 235/45 R19.

Το τιμόνι έχει πλούσια πληροφόρηση, είναι γρήγορο και αρκετά ακριβές αλλά παρά την αρχική βαριά αίσθησή του είναι πιο ελαφρύ απ’ ότι θα περίμενες. Ο κύκλος στροφής επίσης δεν είναι πολύ μικρός και αυτό θα δυσκολέψει λίγο σε στενά σημεία, εκτός φυσικά αν το εξοπλίσεις, πέρα από τη στάνταρ πολύ καλής ανάλυσης κάμερα οπισθοπορείας, με τη 360 πανοραμική προβολή. Αυτή έρχεται να προστεθεί στη νέα σουίτα ADAS με συνολικά 70 διαθέσιμα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, που περιλαμβάνει ως στάνταρ αυτόματο φρενάρισμα, σύστημα διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, ενεργό σύστημα διατήρησης της ταχύτητας και της πορείας, σύστημα προειδοποίησης κόπωσης του οδηγού και προαιρετικά υποβοήθηση τυφλού σημείου και σύστημα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.

Ως στάνταρ υπάρχει επίσης Adaptice Cruise Control το οποίο θα ακολουθήσει την ορισμένη ταχύτητα με βάση το προπορευόμενο όχημα με ομαλό τρόπο. Αντίθετα το σύστημα διατήρησης στη λωρίδα μπορεί να είναι κάπως απότομο και όχι προβλέψιμο μερικές φορές. Υπάρχουν όμως πολλές ρυθμίσεις και επιλογές για την αναισθησία και απενεργοποίηση των συστημάτων μέσω της οθόνης.

Ο ταξιδιάρικος χαρακτήρας δεν λείπει πάντως και χαρακτηρίζεται από τη σταθερότητα και τη καλή ποιότητα κύλισης που διαθέτει. Ο κινητήρας, που είναι κάπως θορυβώδης ιδίως στο ρελαντί, δεν θα ενοχλήσει τους επιβάτες στο ταξίδι αφού δεν θα περάσει μέσα στη καμπίνα. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι και ο θόρυβος κύλισης σε λογικά πλαίσια για τη διάσταση των ελαστικών και τις 19άρες ζάντες. Το κιβώτιο έχει εξαιρετικό κούμπωμα και το πεντάλ του φρένου έχει μικρή διαδρομή αλλά πολύ καλή αίσθηση.

Συμπέρασμα

Το ανανεωμένο Compass είναι το πρώτο μοντέλο που λανσάρεται κάτω από τον υπερόμιλο Stellantis για τη Jeep, με την κ. Antonella Bruno, Επικεφαλής για την Ευρώπη, να παρουσιάζει παράλληλα και την εικόνα που θα έχει η εταιρεία στο μέλλον. Το Compass “Εξευρωπαΐζεται” κι’ άλλο, με σαφώς πιο μοντέρνα εικόνα εξωτερικά αλλά κυρίως εσωτερικά χάρη στις νέες οθόνες και το εξαιρετικό UConnect 5. Ο κινητήρας ντίζελ με σημαντικές αναβαθμίσεις για καλύτερη απόδοση και οικονομία θα είναι μάλλον ο τελευταίος για το μοντέλο, που έτσι κι’ αλλιώς έχει κερδίσει το κοινό με τις υβριδικές του εκδόσεις. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί μια ταξιδιάρικη έκδοση με σπορ χαρακτηριστικά και σίγουρα εμφάνιση που εντυπωσιάζει.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 27.200 €, έκδοση δοκιμής 32.000 €
4 χρόνια εγγύηση

Κινητήρας: 1.598 κ.εκ. υπερτροφοδοτούμενος diesel
Ισχύς-Ροπή: 130 hp / 3.750 σ.α.λ., 320 Nm / 1.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 10.6 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 194 km/h
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.2 – 7 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 135 g/km

Διαστάσεις: 4.404/1.874/1.694
Βάρος: 1.610 κιλά
Χώρος αποσκευών: 438λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *