Δοκιμή: Mazda 3 Skyactiv-x 180 PS AUTO

Η Mazda μετά από μια απουσία τουλάχιστον πέντε ετών επέστρεψε στη χώρα μας με άλλον αέρα. Ως premium μάρκα πλέον με ενισχυμένη τη φιλοσοφία που καλλιεργούσε παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη γκάμα με εξηλεκτρισμένα μοντέλα που διαφοροποιούνται αρκετά από τον ανταγωνισμό. Το νέο Mazda 3 εκφράζει απόλυτα όλα όσα έρχεται να προσφέρει η ιαπωνική εταιρεία στην αγορά με τους εξελιγμένους κινητήρες Skyactiv, την ιδιαίτερη αισθητική, την ασφάλεια και την Premium υπόσταση.

Οδηγούμε το μοντέλο με τον 2λιτρο ήπιο υβριδικό Skyactiv-X με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, ωστόσο οφείλουμε να αναφέρουμε ότι η συγκεκριμένη έκδοση έχει ανανεωθεί με αλλαγές στον κινητήρα και το υβριδικό σύστημα. Η απόδοση του αναβαθμισμένου e-Skyactiv X έχει βελτιωθεί προσφέροντας τώρα 6 επιπλέον ίππους και 16Nm παραπάνω ροπή. Αποτέλεσμα αυτού είναι η συνολική ισχύς του να φτάνει πλέον τους 186 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή τα 240Nm στις 4.000σ.α.λ. Υπάρχει επίσης βελτίωση στις τιμές κατανάλωσης βάσει του πρωτοκόλλου WLTP, η οποία εμφανίζεται μειωμένη κατά 0.4 λ./100 χλμ., αλλά και των εκπομπών CO2 που έχουν περιοριστεί κατά 8 γρ/χλμ.

Αυτές οι βελτιώσεις τόσο στην απόδοση όσο και στην οικονομία, επιτυγχάνονται χάρη στην αλλαγή της σχέσης συμπίεσης του κινητήρα e-Skyactiv X  από 16.3:1 σε 15.0:1. Οι τροποποιήσεις περιλαμβάνουν τη βελτιστοποίηση της καύσης, τα διαφορετικά πιστόνια, καθώς και την αναβάθμιση του λογισμικού του συστήματος κίνησης M Hybrid. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όχι μόνο τη διεύρυνση του πεδίου λειτουργίας και της αποδοτικότητας της καύσεως, αλλά την εξασφάλιση μεγαλύτερης σταθερότητας της ανάφλεξης που περιορίζει ακόμα περισσότερο το ήδη χαμηλό ποσοστό εμφάνισης του ανεπιθύμητου φαινομένου της αυτανάφλεξης (πειράκια), ή της προ-ανάφλεξης, που οφείλεται συνήθως στις διαφορετικές ποιότητες καυσίμου στις διάφορες αγορές.

Κάντο όπως το Kodo…design

Όπως όλα τα μοντέλα της Mazda, το 3 υιοθετεί την σχεδιαστική γλώσσα Kodo, πάνω στα μέτρα της κατηγορίας όμως. Αυτό είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της εταιρείας, ότι κάθε μοντέλο ανά κατηγορία έχει τα δικά του στοιχεία ακόμα και αν βασίζεται στην ίδια φιλοσοφία .

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Mazda για το σχεδιασμό Kodo: Η ψυχή της κίνησης στοχεύει στη δημιουργία ταύτισης μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού, η οποία βασίζεται σε έντονα συναισθήματα επιθυμίας και ευχαρίστησης. Το ολοκαίνουργιο Mazda3 είναι το ιδανικό παράδειγμα. Υποβάλαμε σε δοκιμή τον σχεδιασμό μας, ζητώντας από τους οδηγούς να φορέσουν μια στέκα Muse-Brain Sensing, η οποία ανιχνεύει την εγκεφαλική δραστηριότητα, για να μετρήσουμε τις αντιδράσεις τους όταν βλέπουν το αυτοκίνητο για πρώτη φορά. 

Ο σχεδιασμός του έχει μια ροή και δεν υπάρχουν “κοφτερές” επιφάνειες αλλά ομοιόμορφα και “γλυκά” σχεδιασμένες καμπύλες με την έντονη πίσω κολόνα και την κεκλιμένη οροφή να καταλήγουν σε ένα τύπου κουπέ-hatchback πίσω μέρος. Μπροστά είναι επιθετικό με την τεράστια μάσκα, το μακρύ καπώ και τα λεπτά φωτιστικά σώματα με τους LED δακτυλίους στους προβολείς να λειτουργούν σαν “κόρη οφθαλμού ενός αγριεμένου βλέμματος”. Πίσω η σχεδίαση είναι πιο ήρεμη με τα επίσης λεπτά LED φώτα, την αεροτομή και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης. Δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε αναφορά και στο εκπληκτικό αποκλειστικό χρώμα της Mazda, που στη προκειμένη περίπτωση συνδυάζεται με μαύρες λεπτομέρειες και αποτελεί στοιχείο αναγνωσιμότητας ακόμα και αν έχεις….πολλούς βαθμούς μυωπία.

Premium εσωτερικό – ικανοποιητικοί χώροι

Το εσωτερικό δεν θυμίζει απλά ένα premium μικρομεσαίο αλλά αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας και το υλικό που κυριαρχεί είναι το δέρμα, το οποίο  υπάρχει όπου και να αγγίξεις. Από το ταμπλό, τα καθίσματα, τη κεντρική κονσόλα, τις μπροστινές μέχρι και τις πίσω πόρτες υπάρχει δερμάτινη επένδυση και ποιοτικά υλικά που συναντάς μόνο στις καλύτερες εκδόσεις των Premium ανταγωνιστών. Η εξαιρετική συναρμογή “δένει” την οδηγοκεντρική καμπίνα η οποία είναι στραμμένη προς τον οδηγό. Η θέση οδήγησης είναι μια από τις χαμηλότερες στη κατηγορία, με τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα καθίσματα της έκδοσης GT Plus (του οδηγού έχει και μνήμες) να προσφέρουν άνεση, στήριξη και ευκολία στην ρύθμιση της ιδανικής θέσης.

Η ευρεία οθόνη 8.8 ιντσών βρίσκεται χωμένη στο ταμπλό και σε αντίθεση με τα περισσότερα νέα μοντέλα δεν είναι αφής. Εν μέρει είναι λογικό, αφού βρίσκεται σε απόσταση από τα καθίσματα και δεν είναι εύκολα προσβάσιμη για χειρισμό δια της αφής. Ο μοναδικός τρόπο για τον χειρισμό του συστήματος Infotainment είναι ένας περιστροφικός διακόπτης και κουμπιά συντομεύσεων που βρίσκονται στο κέντρο και στο αριστερό μέρος της πλατιάς κεντρικής κονσόλας, η οποία και χωρίζει οδηγό-συνοδηγό. Τόσο το μινιμαλιστικό σύστημα όσο και ο χειρισμός του θυμίζουν το iDrive της BMW και αυτό είναι κάτι πολύ θετικό αφού έχουμε δηλώσει πολλές φορές στο παρελθόν ότι πρόκειται για το καλύτερο Infotainment στην αγορά. Εκτός από την οθόνη των πολυμέσων υπάρχει και μια κυκλική οθόνη για τον οδηγό μεταξύ των δύο αναλογικών οργάνων, η οποίο προβάλει είτε το ταχύμετρο είτε τις ενδείξεις των συστημάτων ασφαλείας. Δεν λείπουν και τα εξοπλιστικά πακέτα για την άνεση και την ασφάλεια, με όλα τα συστήματα ασφαλείας διαθέσιμα, κάμερα πανοραμικής θέασης, ηχοσύστημα της BOSE με 12 ηχεία και Head-Up display.

Με 4.46 μέτρα μήκους τοποθετείται στα μεγαλύτερα Hatchback της κατηγορίας όμως αυτό δεν μεταφράζεται και στους χώρους οι οποίοι είναι στον μέσο όρο. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι αρκετοί και δύο θα βολευτούν ακόμα και αν αναζητήσουν λίγο περισσότερο αέρα για το κεφάλι ενώ ο τρίτος θα ζοριστεί λίγο περισσότερο με το ψηλό τούνελ που υπάρχει στο κέντρο του δαπέδου. Επιπλέον, τα παράθυρα είναι λίγο μικρά όμως η θέση των καθισμάτων αναπαυτική και το κεντρικό υποβραχιόνιο θα προσφέρει ακόμα περισσότερη άνεση για τους επιβάτες και θήκες για τα αναψυκτικά τους. Ο χώρος αποσκευών αγγίζει τα 358 λίτρα και είναι ικανοποιητικός, παρά το σκαλοπάτι του δαπέδου, αφού έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα και άνοιγμα και με την αναδίπλωση των καθισμάτων δημιουργείται μια επίπεδη επιφάνεια για εύκολη φόρτωση μεγάλων και μακριών αντικειμένων.

Πολιτισμένος-X

Ο κινητήρας Skyactiv-X, πέρα από την αξιοπιστία με την οποία συνδέεται οτιδήποτε βγαίνει από τις μονάδες παραγωγής της Mazda, διαθέτει πολύ τεχνολογία αλλά και πρωτοτυπία. Στην ουσία και χωρίς πολλές τεχνικές λεπτομέρειες συνδυάζει την οικονομία ενός κινητήρα ντίζελ με τις επιδόσεις και τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων ενός βενζινοκινητήρα. Το σύστημα  SCCI (Spark Controlled Compression Ignition) αφορά την ελεγχόμενη έναυση με συμπίεση του μείγματος, αλλά και με σπινθήρα και ο κινητήρας λειτουργεί με υψηλή σχέση συμπίεσης και πολύ φτωχό μείγμα. Ένα κομπρέσορας είναι τοποθετημένος για την τροφοδότηση του κινητήρα με περισσότερο αέρα ενώ ταυτόχρονα δεν αλλάζει η ποσότητα του καυσίμου που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης, μέσω συστήματος άμεσου ψεκασμού. Ο κινητήρας λειτουργεί ως επί το πλείστον με αυτό το τρόπο, στα πρότυπα του ντίζελ δηλαδή, εκτός από τις κρύες εκκινήσεις ή τις υψηλές στροφές, όπου και λειτουργεί σαν κλασικός βενζινοκινητήρας. Υπάρχει επίσης ένα ήπιο υβριδικό σύστημα M-Hybrid με μπαταρία 24 Volt και απενεργοποίηση δύο κυλίνδρων για μέγιστη οικονομία στη κατανάλωση καυσίμου.

Ο ήπιος υβριδικός ατμοσφαιρικός 2λιτρος κινητήρας συνδυάζει την αποδοτικότητα και οικονομία των κινητήρων ντίζελ με την ισχύ των βενζίνης.

Ο κινητήρας θα διχάσει και ίσως μπερδέψει όσους προέρχονται από μοντέλο με κάποιο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο. Στην αρχή δείχνει αδύναμος καθώς είναι πολύ γραμμικός στη λειτουργία του όμως όσο τον πιέζεις δείχνει την ευστροφία του, με τους 180 ίππους να αποδίδονται στις 6.000 σ.α.λ. και τα 224 Nm ροπής στις 3.000. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό υπολείπεται σε ροπή όχι όμως σε επιδόσεις με τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 8,6 δευτερόλεπτα με τη  τελική να  αγγίζει τα 216 χλμ/ώρα. Εκεί που είναι όμως ασυναγώνιστος, όχι μόνο σε σχέση με τους μικρότερους κινητήρες 1.500 κ.εκ. που συναντούμε στη κατηγορία αλλά και με οποιοδήποτε κινητήρα έχει αυτή την ιπποδύναμη, είναι η κατανάλωση. Ο Skyactiv έχει εντυπωσιακή για τον κυβισμό του οικονομία με τη κατανάλωση να ξεπερνά με δυσκολία τα 8 λ./100 χλμ. και στην εβδομαδιαία δοκιμή μας να αγγίζει τον μέσο όρο των 6.9 (!) λ. 100 χλμ. σε μεικτό κύκλο με ήπια οδήγηση.

Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν εφοδιασμένο με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων με μετατροπέα ροπής. Ικανοποιητικό για κίνηση σε αυτοκινητόδρομο και μέσα στη πόλη, όμως δεν έχει την αμεσότητα και την ομαλότητα ενός κιβωτίου διπλού συμπλέκτη και είναι κάπως αργό στα kickdown και στα ανεβοκατεβάσματα μέσω των paddles . Στη λειτουργία sport, πέρα από τις αλλαγές στην απόκριση του κινητήρα, το κιβώτιο γίνεται πιο επιθετικό και θα κρατήσει ψηλά τις στροφές αλλά σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι καλύτερη επιλογή είναι το εξαιρετικό 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο.

Οδηγοκεντρικό και άνετο

Στο δρόμο συμπεριφέρεται με σταθερότητα και δείχνει αρκετά καλά ζυγισμένο. Η ανάρτηση έχει πολύ καλή ρύθμιση και είναι σχεδόν αδύνατο να πιστέψεις ότι πρόκειται για αυτοκίνητο με ημιάκαμπτο άξονα στο πίσω μέρος. Ισορροπημένη μεταξύ άνεσης και σπορ αίσθησης, προσφέρει αξιόλογο κράτημα χωρίς κλίσεις και σιγουριά στον οδηγό, η οποία ενισχύεται και από το ακριβές μπροστινό σύστημα διεύθυνσης, με σωστό βάρος και αρκετή πληροφόρηση στο τιμόνι και το σύστημα ελέγχου G-Vectoring Control Plus. Το τιμόνι είναι γρήγορο και όσο αυτό βοηθάει στην σπορ οδήγηση άλλο τόσο  δυσκολεύει στη πόλη, στις μανούβρες και στα στενά παρκαρίσματα, αφού ο κύκλος στροφής είναι λίγο πιο μεγάλος από τον ανταγωνισμό.

Τα φρένα είναι εξαιρετικά σε ότι αφορά την απόδοση τους αλλά το μεσαίο πεντάλ θα μπορούσε να έχει πιο γραμμική αίσθηση. Η ποιότητα κύλισης είναι premium και σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση θα προσφέρει ένα άνετο και ήρεμο ταξίδι, με μόνο παράπονο το λίγο θόρυβο κύλισης που έφτασε στα αυτιά μας από τους τροχούς 18 ιντσών, σε μέτριας ποιότητας όμως οδόστρωμα. Τέλος, να προσθέσουμε ότι στην ασφάλεια παίρνει άριστα αφού το 5στερο στο EuroNCAP Mazda 3 συγκέντρωσε την καλύτερη  βαθμολογία στη κατηγορία και διαθέτει μεταξύ  άλλων και αερόσακους γονάτων.

Συμπέρασμα

Το Mazda 3 είναι το Hatchback για όσους είναι πιστοί στην” Ιαπωνική φιλοσοφία” και ιδανικό για τους φίλους της μάρκας. Παντρεύει τη φιλοσοφία της εταιρείας με τα σύγχρονα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου και την τεχνογνωσία των μηχανικών της στο κομμάτι των κινητήρων. Στη κορυφαία εκδοχή του εφοδιάζεται με τον δίλιτρο ατμοσφαιρικό και ήπιο υβριδικό κινητήρα που σε σχέση με αντίστοιχα σύνολα υπολείπεται σε δύναμη, έχει όμως ασυναγώνιστη, για τα κυβικά του, κατανάλωση. Ασφάλεια, άνεση και μοναδικός χαρακτήρας είναι τα στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει και ο αποθαρρυντικός παράγοντας τιμή, αλλάζει νόημα εάν αναλογιστούμε ότι συγκρίνεται άμεσα με τους Premium ανταγωνιστές ( Audi A3, BMW Σειρά , Mercedes A-Class).

Τεχνικά χαρακτηριστικά (της έκδοσης δοκιμής με τους 180 ίππους)
Οι τιμές λιανικής πώλησης του Mazda 3 SkyActiv-X των 186 ίππων είναι οι εξής”
  • Mazda 3 Hatchback SkyActiv-X: από 27.677 ευρώ
  • Mazda 3 Hatchback SkyActiv-X Auto: από 30.640 ευρώ

Κινητήρας: 1.998 κ.εκ. ατμοσφαιρικός με ήπια υβριδική τεχνολογία
Ισχύς-Ροπή: 1800 hp / 6.000 σ.α.λ., 224 Nm / 1.750-4.500 σ.α.λ
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.9 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 216 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
4.4– 6.9 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 100 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.460/1.795/1.435 mm
Βάρος: 1.424 κιλά
Χώρος αποσκευών: 358 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *