Δοκιμή: Mazda MX-5 ND 100th Anniversary Special Edition

Το αυτοκίνητο όπως το ξέραμε αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Δεν είναι μόνο η μετάβαση προς την ηλεκτρική κινητικότητα αλλά η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας που φέρνει αυτοματοποιημένες και έξυπνες λειτουργίες, κάνοντάς το πιο ασφαλές αλλά και πιο εύχρηστο στη καθημερινότητα. Ταυτόχρονα βέβαια, μοντέλα με “αναλογική” αίσθηση είναι μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού, πόσο μάλλον τα σπορ που είναι προσιτά.

Ένα από αυτά είναι το MX-5, το παγκόσμιο σπορ Best Seller, που παραμένει “αυστηρά” χειροκίνητο, πισωκίνητο, με ατμοσφαιρικό κινητήρα εμπρός και ανοιγόμενη με το χέρι υφασμάτινη οροφή. Το 2020 απέκτησε μια επετειακή έκδοση για τα 100 χρόνια ιστορίας που συμπλήρωσε η Mazda, η οποία είναι “φουλαρισμένη” από εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας και διαθέτει ορισμένα στοιχεία που τη κάνουν να ξεχωρίζει.

Στα χρώματα του R360 Coupe

Πιστή στην παράδοση του μοντέλου, η Mazda παρουσίασε το 2015 την τέταρτη γενιά του μικρού σπορ roadster, αρχικά στην έκδοση με την υφασμάτινη και αργότερα με τη μεταλλική οροφή. Το ND έχει διαφορετική σχεδιαστική προσέγγιση από τα προηγούμενα και με ένα πιο αιχμηρό look αποτελεί τη πιο σπορ, όσον αφορά το Design τουλάχιστον, γενιά MX-5. Αυτό οφείλεται στο μπροστινό σφηνοειδές σχήμα, στα φουσκωμένα μπροστινά φτερά και στα λεπτά φώτα που θυμίζουν κάποιο αιλουροειδές, στα πίσω φώτα με τα έξι LED και στη διπλή απόληξη της εξάτμισης. Στην επετειακή έκδοση το MX-5 “ντύνεται” όπως το πρώτο επιβατικό μοντέλο της από το 1960, το R360 Coupe που ήταν ένα δίπορτο τετραθέσιο Kei Car (ιαπωνικό αυτοκίνητο πόλης), με ένα λευκό περλέ χρώμα δηλαδή και μπορντό οροφή. Οι διαφορετικές ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών έχουν μπορντό καπάκια με το λογότυπο για τα 100 χρόνια, το οποίο υπάρχει επίσης χαμηλά στα πίσω φτερά.

Με εξοπλισμό για ασφάλεια και συνδεσιμότητα

Απόλυτα οδηγοκεντρικό, όπως του αρμόζει, το εσωτερικό αγκαλιάζει τον οδηγό και τον τοποθετεί σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το δρόμο. Το τιμόνι είναι ψηλά, ο λεβιές ένα με το χέρι, τα πόδια “στριμωγμένα” και η πλάτη του καθίσματος οριακά όρθια. Καταλαβαίνεις ότι είσαι σε ένα σπορ κουπέ, το οποίο βέβαια δεν θα σε κουράσει ούτε θα σε δυσκολέψει, όχι στην οδήγηση τουλάχιστον. Βλέπετε, είναι τόσο χαμηλό που στο “μπες” πρέπει να αναγκαστικά να σκύψεις και στο “βγες” να στηριχθείς από κάπου. Αξίζει όμως το κόπο αυτή η προσωρινή ταλαιπωρία γιατί το “κούμπωμά” σου στο εσωτερικό του μετά είναι σαν επιβράβευση, με όλες τις αισθήσεις να ξυπνούν μόλις ξεκινήσεις να οδηγείς. Όσο για αυτούς που ξεπερνούν το μέσο όρο ύψους, δεν θα αντιμετωπίσουν ιδιαίτερα προβλήματα και με το κάθισμα τερματισμένο μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και αν ξεπερνούν το 1.90.

Η σχεδίαση είναι λιτή με έντονο το αναλογικό στοιχείο. Μπροστά από τον οδηγό βρίσκεται ένα μεγάλο αναλογικό στροφόμετρο με μια οθονούλα για την επιλεγμένη σχέση. Το επίσης αναλογικό ταχύμετρο βρίσκεται στα δεξιά ενώ αριστερά ένα κυκλικό ψηφιακό όργανο για την κατανάλωση και τη θερμοκρασία. Μια σχετικά μικρή οθόνη 7 ιντσών, που χειρίζεται από ένα περιστροφικό διακόπτη στη κεντρική κονσόλα ή σε αντίθεση με άλλα μοντέλα της Mazda και μέσω της αφής, εξέχει από το ταμπλό και διαθέτει ένα πολύ βασικό infotainment με, προς έκπληξη μας, ασύρματο Apple Car Play και 2 θύρες USB. Στη ψηλή και πλατιά κεντρική κονσόλα δεσπόζει το μηχανικό χειρόφρενο, όπως πάντα από τη δεξιά πλευρά, αλλά και δύο αποσπώμενες ποτηροθήκες πίσω. Το ντουλαπάκι από τη πλευρά του οδηγού απουσιάζει, όπως απουσιάζουν και οι εσοχές στις πόρτες, με τις μόνες θήκες στο εσωτερικό να είναι ένα ντουλάπι μεταξύ των δύο καθισμάτων για τα απαραίτητα έγγραφα, πορτοφόλια και μικροαντικείμενα, μια πολύ μικρή επίπεδη θήκη στη κεντρική κονσόλα και ένα μέρος για το κινητό τηλέφωνο.

 

Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή με επιφάνειες από συνθετικό δέρμα με ραφές τόσο στις πόρτες όσο και στο ταμπλό αλλά και αρκετά σκληρά πλαστικά. Τα καθίσματα σε αυτή την έκδοση είναι δερμάτινα με το ίδιο μπορντό χρώμα του εξωτερικού και έχουν στα προσκέφαλα σχεδιασμένο το λογότυπο για τα 100 χρόνια ενώ το πάνω γυαλιστερό πλαστικό στις πόρτες, βαμμένο αντίστοιχα στην ίδια λευκή απόχρωση. Ο εξοπλισμός σε αυτή την έκδοση είναι υπερπλήρης και περιλαμβάνει μεταξύ πολλών συστημάτων ασφάλειας, υποβοήθηση τυφλού σημείου και διατήρηση του αυτοκινήτου  στη λωρίδα, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι παραμένει απενεργοποιημένη. Υπάρχουν επίσης θερμαινόμενα καθίσματα για οδηγό και συνοδηγό και αυτόματο κλιματισμός, με περιστροφικούς διακόπτες. Εάν κάτι λείπει είναι τα πεντάλ αλουμινίου, που αν και εύκολα μπορούν να προστεθούν ως aftermarket, το “μαμά”… είναι αλλιώς.

Ο χώρος αποσκευών είναι αναμενόμενα μικρός χωρίς να επηρεάζεται από την οροφή. 130 λίτρα θα χωρέσει ή όπως προτιμάει η Mazda δύο βαλίτσες διαστάσεων 55 x 40 x 22 cm.

Ατμοσφαιρικό και πισωκίνητο

Ζωή στο MX-5 δίνει ένας αλουμινένιος, τετρακύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας με άμεσο ψεκασμό που αποδίδει 132 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και μόλις 152 Nm στις 4.500 σ.α.λ.
Στη πράξη ο Skyactiv-G αποδεικνύεται ένας κινητήρας με τσαγανό και έχει δυνατό τράβηγμα από τις 4.000 περίπου έως το κόφτη. Και όσο θα λατρεύεις να τον λειτουργείς ψηλά άλλο τόσο θα σε μαγεύει με την απόδοση του εκεί αλλά και τον ήχο του. Μεταλλικός, με γρέζι περνάει μέσα στη καμπίνα ακόμα και με την οροφή κλειστή και χαρίζει χαμόγελα. Ακόμα, αν και δεν θα είναι συχνό θέμα συζήτησης στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο, οι επισκέψεις στο βενζινάδικο για ανεφοδιασμό του 45 λ. ρεζερβουάρ θα είναι σπάνιες. Αυτό γιατί ακόμα και όταν τον δουλεύεις “στα κόκκινα” δύσκολα θα ζητήσει πάνω από 8 λ. βενζίνης για 100 χλμ. ή 7,7 λ./100 χλμ. στον μεικτό κύκλο που μετρήσαμε.

Οι επιδόσεις δεν διαψεύδουν τίποτα από τα παραπάνω και το μικρό ελαφρύ roadster χρειάζεται 8,3″ για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα και θα συνεχίσει έως ότου η βελόνα σταματήσει κάπου στα 210.

Τα νούμερα αυτά βέβαια εξαρτώνται και από τις αλλαγές των σχέσεων αφού είναι καθαρά χειροκίνητο, με το 6άρι σασμάν να έχει σωστή κλιμάκωση που αναδεικνύει τις δυνατότητες του κινητήρα. Η κίνηση φυσικά μεταφέρεται στον πίσω άξονα.

Old School χαλαρή βόλτα

Αυτό είναι και το μεγαλύτερο ατού του. Η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω τροχούς και οι μπροστά έχουν μόνο μια δουλειά. Να στρίβουν. Και αυτό το κάνουν με εξαιρετικό τρόπο μέσα από ένα πολύ ακριβές σύστημα διεύθυνσης και ένα τιμόνι με ωραίο βάρος, αίσθηση και πληροφορία. Το σύνολο είναι απόλυτα ισορροπημένο με αναλογία βάρους 50-50 και το πλαίσιο ιδιαίτερα άκαμπτο ενώ το βάρος μετρά βίας ξεπερνά τα 995 κιλά σε αυτή την έκδοση με την υφασμάτινη οροφή, καθιστώντας το και το δεύτερο πιο ελαφρύ MX-5 στην ιστορία, πολύ σημαντικό επίτευγμα εάν αναλογιστούμε όλη τη τεχνολογία και τα συστήματα με τα οποία είναι εφοδιασμένο.

Είναι σφιχτό αν και οι αναρτήσεις αποσβένουν με υποδειγματικό τρόπο τις ανωμαλίες, τόσο στη πόλη όσο και στις βουνίσιες διαδρομές με τους σπασμένους δρόμους, χωρίς να επηρεάζουν έτσι την πορεία του. Εκτός από το πλαίσιο ενισχυμένες είναι τόσο οι βάσεις μηχανής όσο και του κιβωτίου. Κάθε κίνηση από το τιμόνι είναι εντολή που πραγματοποιείται άμεσα και σε αυτό δεν παίζει μόνο το τιμόνι ρόλο αλλά και τα διπλά ψαλίδια εμπρός, που σπάνια συναντούμε παρά μόνο σε Supercar (Η νέα Porsche 911 GT3 – η Turbo έχει γόνατα McPherson) ή πολύ ακριβά Premium SUV. Τα φρένα είναι επίσης δυνατά και η αίσθηση από το μεσαίο πεντάλ σωστή για να ρυθμίσεις όπως πρέπει το φρενάρισμα.

Δεν θα μπορούσαμε σε ένα χαμηλό πισωκίνητο όπως αυτό να μην βάλουμε και το παιχνίδι με το πίσω μέρος στην εξίσωση. Πρέπει να αναφέρουμε ότι η έλλειψη νεύρου από το κινητήρα στα χαμηλά, η όχι τόσο άμεση απόκριση  από το γκάζι αλλά και η απουσία μπλοκέ διαφορικού (υπάρχει στο 2.0) δεν βοηθούν σε αυτό τον σκοπό. Ευτυχώς όμως βοηθούν οι “ελληνικοί δρόμοι” και εάν κάτω είναι “τζάμι” με μια δυνατή απότομη γκαζιά και ανάποδο τιμόνι μπορείς να το υπερστρέψεις και να διατηρήσεις το Drift παίζοντας με το πεντάλ αρκετά βαθιά για να εκμεταλλευτείς τη δύναμη που κορυφώνεται στο κόφτη. Διαφορετικά η τροχιά σπάει μόνο με απότομη μεταφορά βάρους και έμπειρα χέρια καθώς “ο πανικός” και ο κινητήρας των μόλις 132 ίππων δεν θα είναι σύμμαχοι σου για να το ισιώσεις όπως πρέπει.

Όλα πάντως έχουν να κάνουν με την αίσθηση που προσφέρει και τις πολλές αισθήσεις που ενεργοποιούνται όταν οδηγείς. Κάθεσαι, όπως είπαμε, πολύ χαμηλά, έχεις πολύ καλή ορατότητα και βλέπεις τα φτερά να ξεπροβάλλουν κάπως σαν 911, ορίζοντας το μήκος από το μακρύ καπό. Ο επιλογέας έχει πολύ σφιχτό κούμπωμα και ο ήχος… όχι μόνο ο ήχος του κινητήρα αλλά ο ήχος από το περιβάλλον που περνάει μέσα από την οροφή, ο θόρυβος κύλισης, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι όταν η οροφή είναι κάτω (χωρίς στροβιλισμούς στη καμπίνα). Είσαι σε ένα εργαλείο, σε ένα εργαλείο που φέρνει αναμνήσεις από τα παλιά, που μας κάνει να ξεχνάμε την αθόρυβη και χωρίς τον παραμικρό κραδασμό αμιγώς ηλεκτρική κίνηση.

Συμπέρασμα

Πιστή στην παράδοση η Mazda με τo ΜΧ-5 έχει στη γκάμα της ένα μοντέλο που δεν χορταίνεις να οδηγείς, είτε πηγαίνεις χαλαρή βόλτα είτε κάνεις αναβάσεις σε βουνά με το τιμόνι να κοιτάει στην αντίθετη κατεύθυνση. Η επετειακή έκδοση απευθύνεται κυρίως στους φίλους της μάρκας, που θέλουν το MX-5 με όλο τον εξοπλισμό αλλά και έναν μοναδικό χρωματικό συνδυασμό. 100 χρόνια ιστορίας Mazda, 32 χρόνια ιστορίας MX-5. Μας κάνει να αναρωτιόμαστε πόσα χρόνια μένουν ακόμα για αυτοκίνητα σαν αυτό.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 35.950 €
Κινητήρας: 1.496 κ.εκ. ατμοσφαιρικός βενζίνης
Ισχύς-Ροπή: 135 hp / 7.000 σ.α.λ., 152 Nm / 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: Πίσω τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.3 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 210 km/h
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
6 – 7.7 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 142 g/km

Διαστάσεις: 3.915 x 1.735 x 1.225 mm
Βάρος: 996 κιλά
Χώρος αποσκευών: 130 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *