Δοκιμή: Opel Corsa-e

Η Opel ήταν μια από τις εταιρείες που πίστεψαν νωρίς στην ηλεκτροκίνηση, όταν κάτω από τη GM, το μακρινό για τα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης 2017, διέθεσε στην Ευρωπαϊκή αγορά το Ampera-e (Chevrolet Bolt). Το Ampera-e αντικατέστησε το plug-in υβριδικό Ampera (Chevrolet Volt), το οποίο δεν σημείωσε τις πωλήσεις που προσδοκούσε η εταιρεία ενώ πέρασε ταυτόχρονα με αυτό και στην εποχή της αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης. Τρία χρόνια αργότερα, με την Opel να βρίσκεται πλέον στο PSA Group, έκανε την εμφάνιση του το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής, της νέας εποχής για την εταιρεία. Αυτό δεν θα μπορούσε να έχει άλλη βάση από το Corsa, το οποίο και αποτελεί σήμα κατατεθέν για την εταιρεία και μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες στη κατηγορία των Supermini. Το Corsa-e αποτελεί την καλύτερη δυνατή αρχή για το πλάνο εξηλεκτρισμού της εταιρείας, η οποία στοχεύει μέχρι το 2024 να έχει και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση για κάθε μοντέλο της.

Το plug-in υβριδικό Grandland X Hybrid4 διατίθεται ήδη στη ελληνική αγορά μαζί με το Zafira E-Life και θα ακολουθήσουν η ηλεκτρική έκδοση του νέου Mokka αλλά και το Combo-e.

Ένα ηλεκτρικό που δεν μοιάζει με…ηλεκτρικό

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι εύκολη για το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν οι εταιρείες. Μη έχοντας επιλογή όμως, λόγω των πολύ αυστηρών νόμων και μεγάλων προστίμων της Ε.Ε. για τις εκπομπές ρύπων, αυτή η μετάβαση είναι αναπόφευκτη. Η λύση σε αυτό έρχεται με δύο τρόπους που κάνουν αυτή τη μετάβαση πιο ομαλή: 1) Τα Plug-In υβριδικά οχήματα που συνδυάζουν κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκινητήρα, άρα και δυνατότητα κίνησης με μηδενικές εκπομπές ρύπων και 2) Τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία βασίζονται σε μοντέλα που έχουν και εκδόσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης, άρα και μικρές αλλαγές στη σχεδίαση μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών εκδόσεων.

Το ηλεκτρικό Corsa ανήκει στη δεύτερη κατηγορία και για να μπορέσει κάποιος στο δρόμο να το ξεχωρίσει ως ηλεκτρικό, θα πρέπει να είναι πολύ καλά διαβασμένος καθώς οι διαφορές στην εμφάνιση μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Εδώ δεν υπάρχει κλειστή μάσκα και αεραγωγοί, ιδιαίτερα χρώματα και “κλειστές ζάντες”. Οι τροχοί είναι διαφορετικοί και λίγο πιο αεροδυναμικοί όμως δεν κάνουν “μπαμ” όπως  συμβαίνει σε πολλά νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως π.χ. στο αμιγώς ηλεκτρικό Mini Cooper SE. Από ‘κει και πέρα τα μόνο στοιχεία που μπορούν να “προδώσουν” την ηλεκτρική του ταυτότητα είναι τα σηματάκια “e” στις κολώνες των παραθύρων, το λογότυπο “Corsa-e” στο πίσω μέρος και η απουσία της εξάτμισης.

Το τελευταίο βέβαια είναι ίσως η μεγαλύτερη διαφορά, αφού δεν έχει να κάνει μόνο με τη σχεδίαση αλλά και με τον ήχο. Η αθόρυβη λειτουργία και το σφύριγμα του ηλεκτροκινητήρα θα κάνει τους περαστικούς να γυρίσουν το κεφάλι τους και να κοιτάξουν λες και άκουσαν ένα διαστημόπλοιο να περνάει. Ένα μάλλον…πολύ αθόρυβο διαστημόπλοιο.

Οι διαφορές με τα συμβατικά Corsa

Όπως και με τον εξωτερικό σχεδιασμό οι διαφορές στην καμπίνα είναι ελάχιστες. Η ποιότητα, η άνεση και η τεχνολογία είναι ίδια με ένα καλά εξοπλισμένο Opel Corsa με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου. Οι διαφορές επικεντρώνονται στα σημεία που αφορούν τον ηλεκτρικό κινητήρα και τις λειτουργίες του. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι στάνταρ και διαθέτει όλες τις απαραίτητες ενδείξεις και απεικονίσεις για τη μπαταρία, την αυτονομία, την χρήση ενέργειας και τη φόρτιση αλλά και πολλαπλές προβολές όπως το σύστημα πλοήγησης με χάρτη και το trip computer. Αντίστοιχα και το σύστημα πολυμέσων είναι διαφορετικό από τα συμβατικά Corsa, ακόμα και στη βασική έκδοση e-Edition με την οθόνη 7″, και διαθέτει όλες τις παραπάνω ενδείξεις και μια μινιμαλιστική σχεδίαση στο “user interface”. Στο αυτοκίνητο δοκιμής και έκδοσης e-Elegance υπήρχε και η προαιρετική οθόνη 10″ που ενισχύει το “wow factor” σε ένα κατά τ’ άλλα συγκρατημένο σχεδιαστικά εσωτερικό, ιδιαίτερα σε σύγκριση με το Peugeot e-208 με το οποίο και μοιράζεται τη πλατφόρμα και τα μηχανικά μέρη. Τέλος, στο λεβιέ του “κιβωτίου” αναγράφεται μια επιπλέον επιλογή με τον όρο “B” δίπλα στο D για την ανάκτηση ενέργειας.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η θέση οδήγησης του Corsa-e μπορεί να ρυθμιστεί πολύ χαμηλά.

Χωροταξικά, το Corsa-e προσφέρει ίδιους χώρους για τους επιβάτες, με τη μόνη παραχώρηση να είναι η μείωση του χώρου αποσκευών από τα 309 στα 267 λίτρα λόγω του συστήματος των ηλεκτροκινητήρων και της συστοιχίας των μπαταριών. Μερικά από τα “χαμένα” 42 λίτρα όμως, φαίνεται να έχουν προστεθεί στο ντουλαπάκι που βρίσκεται στη μεριά του συνοδηγού, αφού με το περιθώρια που δημιουργεί η τοποθέτηση του ηλεκτροκινητήρα στη θέση του θερμικού κινητήρα κάτω από το καπώ, μπορεί να χωρέσει μέσα ακόμα και ένα μικρό σακίδιο πλάτης (!)

Αμεσότητα, αυτονομία και οικονομία

Μια ηλεκτρική έκδοση ήταν στα σχέδια του PSA Group τόσο για το Opel Corsa όσο και για το Peugeot 208 με κοινό σύστημα ηλεκτροκίνησης και κοινή πλατφόρμα. Ως βάση, η σπονδυλωτή πλατφόρμα CMP με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, φιλοξενεί τη συστοιχία των μπαταριών ιόντων λιθίου χωρητικότητας 50 kWh και τον ηλεκτροκινητήρα μεταξύ των μπροστινών τροχών. Οι μπαταρίες βρίσκονται κάτω από τα μπροστινά και κυρίως κάτω από τα πίσω καθίσματα σε ένα σχήμα H ούτως ώστε να μην μειώνονται οι εσωτερικοί χώροι, προσθέτουν όμως σχεδόν 350 κιλά στο βάρος του Corsa.

Αυτή η διαφορά βάρους μπορεί να εκτοξεύει το ηλεκτρικό Supermini σε νούμερα που δεν συναντούμε πλέον ούτε στα πιο βαριά αυτοκίνητα της κατηγορίας C, αλλά η Opel φρόντισε ώστε να μην γίνεται απόλυτα αισθητή στο δρόμο. Το εμπρός υποπλαίσιο είναι ενισχυμένο για αυξημένη στρεπτική ακαμψία, η ρύθμιση της ανάρτησης πιο σφιχτή όπως επίσης και η ρύθμιση της κρεμαγιέρας διαφορετική. Το σύστημα διεύθυνσης είναι κάπως πιο ελαφρύ από τις άλλες εκδόσεις, παραμένει όμως ακριβές και προσφέρει καλή πληροφόρηση. Το κέντρο βάρους έχει μετατοπιστεί πιο χαμηλά και το καλό πάτημα του Corsa στο δρόμο που μας είχε εντυπωσιάσει από τη πρώτη επαφή μαζί του γίνεται ακόμα καλύτερο.

Εδώ ο οδηγός δεν θα εισπράξει την “Fun-to drive” αίσθηση που προσφέρουν οι εκδόσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης αλλά μια μεγαλύτερη σιγουριά όσον αφορά τα επίπεδα πρόσφυσης. Με τα πιο σφιχτά αμορτισέρ, τα οποία δεν ενοχλούν στην καθημερινότητα, και χαμηλότερο κέντρο βάρους είναι πιο “καρφωμένο” στο δρόμο. Η ποιότητα κύλισης είναι επίσης καλή και σε συνδυασμό με τη καλή συναρμογή των υλικών και ηχομόνωση του εσωτερικού γίνεται ο ορισμός της αθόρυβης μετακίνησης, όπως άλλωστε και τα περισσότερα ηλεκτρικά.  Μέσα στη πόλη είναι άμεσο και ευέλικτο και στον αυτοκινητόδρομο ακόμα πιο σταθερό.

Την ενέργεια της μεγάλης, για τα δεδομένα της κατηγορίας, μπαταρίας αντλεί ένας ηλεκτροκινητήρας με απόδοση 100 kW (136 ίππους) και 260 Nm ροπής. Η ροπή είναι φυσικά ακαριαία και διαθέσιμη με το παραμικρό πάτημα του δεξιού πεντάλ και αυτό αποτυπώνεται και στις επιδόσεις. Τα 100 χλμ./ώρα έρχονται από στάση σε 8.1″ αλλά τα 0-50 σε μόλις 2.8″ (!) με μια επιτάχυνση που θυμίζει “τρενάκι” σε λούνα-πάρκ και κατά πάσα πιθανότητα θα αφήσει άφωνους όσους δεν έχουν εμπειρία με κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο παρελθόν, ειδικότερα με την συνεχόμενη αίσθηση που προσφέρει το κιβώτιο μίας ταχύτητας. Όλη αυτή η άμεση δύναμη είναι πολύ χρήσιμη τόσο μέσα στη πόλη όσο και στον ανοιχτό δρόμο αφού ακόμα και σε ταχύτητες των 100 χλμ./ώρα, η προσπέραση γίνεται με ευκολία και η επιτάχυνση  είναι συνεχόμενη μέχρι τον κόφτη των 150. Βέβαια για να είμαστε ειλικρινείς υπάρχει κάποια διαφορά στη δύναμη που είναι διαθέσιμη σε μικρές και μεγάλες ταχύτητες  αλλά αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό.

Η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα και αντίστοιχα η αυτονομία προσαρμόζονται μέσα από τα τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης Normal, Eco και Sport. Το πρόγραμμα της οικονομικής οδήγησης είναι αυτό που κατά πάσα πιθανότητα θα επιλέξει κάποιος μέσα στη πόλη, αν και περιορίζει λίγο πέρα από την ισχύ και ορισμένες λειτουργίες, όπως την απόδοση του κλιματιστικού. Στη πράξη όμως ακόμα και με αυτό επιλεγμένο, η αμεσότητα στην επιτάχυνση είναι και πάλι πολύ καλύτερη σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Το ατού του όμως δεν είναι οι επιδόσεις αλλά η αυτονομία καθώς οι 50 kWh μπορούν να χαρίσουν από μια πλήρη φόρτιση πάνω από 330 χλμ., κάτι που είδαμε και εμείς στη πράξη. Στη πρώτη διαδρομή των 20 χλμ. μέσα στη πόλη μάλιστα, η υπολογιζόμενη αυτονομία στην ένδειξη του αυτοκινήτου αυξήθηκε από τα 320 στα 340 χλμ. Αυτό οφείλεται και στην ανάκτηση ενέργειας που γίνεται κατά το φρενάρισμα, η οποία μέσα από την επιλογή “Β” στο Corsa-e γίνεται πιο έντονη, όχι όμως όσο έντονη σε άλλα ηλεκτρικά. Δεν μπορεί το αυτοκίνητο να φρενάρει εντελώς μόνο του κατά το άφημα του γκαζιού και την ανάκτηση, άρα δεν μπορεί να γίνει και οδήγηση με ένα πεντάλ. Αυτό είναι πολύ θετικό για όσους θέλουν την αίσθηση ρολαρίσματος  των συμβατικών αυτοκινήτων. Το ίδιο ισχύει και για τα φρένα τα οποία δεν έχουν “τεχνητή” αίσθηση και είναι αρκετά δυνατά (Δισκόφρενα εμπρός-πίσω).

Οι χρόνοι φόρτισης εξαρτώνται από τον τύπο του φορτιστή και της πρίζας. Στο σπίτι, η πλήρης φόρτιση χωρίς wallbox επιτυγχάνεται σε 16 ώρες ενώ με ένα μονοφασικό Wallbox 7,4 kW χρειάζονται περίπου 7,5 ώρες (Υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει επιδότηση πέρα από την αγορά και για επιτοίχιο Wallbox, μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” της Κυβέρνησης). Με έναν τριφασικό 11 kW, όπως αυτόν που φορτίσαμε εμείς στο “#ChargeSpot” της WATT+WALT χρειάζονται 5 με 5.30 ώρες. Τέλος με ταχυφορτιστή 50 kW χρειάζονται περίπου 35 λεπτά για τη φόρτιση της μπαταρίας από το 20% στο 80%, επομένως μπορεί να γίνει και ένα ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη με μια στάση για φόρτιση σε κάποιο από τα “ΣΕΑ” που διαθέτουν τέτοιους φορτιστές.

Συμπέρασμα

Το Corsa-e αποτελεί ένα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κάνουν την μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση με έναν πιο ομαλό τρόπο. Προσφέροντας μεγάλη, για τα δεδομένα της κατηγορίας, αυτονομία που μπορεί να ξεπεράσει τα 330 χλμ. με μια φόρτιση είναι ιδανικό για μετακινήσεις με μηδενικές εκπομπές ρύπων, τόσο μέσα στη πόλη όσο και στα προάστια της. Η υψηλή τιμή σε σχέση με τις εκδόσεις βενζίνης ή πετρελαίου μπορεί  να δικαιολογηθεί από τον πιο πλούσιο εξοπλισμό αλλά και τα ελάχιστα έξοδα συντήρησης. Σε κάθε περίπτωση το σηματάκι “e” έρχεται να προσθέσει αυτό που έλειπε την εποχή της ηλεκτροκίνησης, από το εξαιρετικό και ολοκληρωμένο νέο Opel Corsa.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 32.500 €€ € (από 27.031 € με την επιδότηση). Δείτε τον αναλυτικό τιμοκατάλογο εδώ: Τιμοκατάλογος Opel Corsa-e
5 χρόνια εγγύηση για το συγκρότημα κίνησης

Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας με μπαταρία 50 kWh
Ισχύς-Ροπή: 100 kW/136 hp / 7.000 σ.α.λ., 270 Nm / 100-1.000 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με κιβώτιο μιας σχέσης
Αυτονομία: Έως 330 (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.1 δευτερόλεπτα , 0-50 σε 2.8
Τελική ταχύτητα: 150 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας/δοκιμής:
16,5 – 16,8/ 17.4 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ):  4.060/1.765/1.435 mm
Βάρος: 1.530 κιλά
Χώρος αποσκευών: 267 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι υπεύθυνος και παρουσιαστής στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *