Δοκιμή: Renault Arkana 1.3 TCe 140 PS EDC Dynamic

Τα coupe SUV είναι δημιούργημα των Premium κατασκευαστών και το κοινό τους είναι αρκετά μεγάλο. Αν και έχει περισσότερο νόημα αυτά να ανήκουν στις μεγάλες κατηγορίες, τη τελευταία περίοδο έχουν κάνει την εμφάνιση τους και στις πιο mainstream. Κάπως έτσι ξεκίνησε και η ιστορία του Arkana, ενός μοντέλου που κυκλοφόρησε αρχικά αποκλειστικά για την αγορά της Ρωσίας το 2019, όμως η Renault βλέποντας τη μεγάλη ζήτηση για τη κατηγορία Crossover SUV και πιο συγκεκριμένα για τα coupe SUV αποφάσισε να το ενσωματώσει στη γκάμα της, δίπλα στο Kadjar. To μικρομεσαίο coupe SUV ή CUV βέβαια “τροποποιήθηκε” λίγο για να φτάσει στη Γηραιά Ήπειρο με ένα ποιοτικότερο εσωτερικό και μόνο υβριδικά σύνολα κάτω από το καπό. Σε συνδυασμό με τους μεγάλους χώρους, τον πλούσιο εξοπλισμό και την ανταγωνιστική τιμή είναι ένα από τα μοντέλα που ταιριάζουν γάντι στην Ελληνική αγορά, πόσο μάλλον η ήπια υβριδική έκδοση με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

Hybrid ταυτότητα

Στη βιολογία υβρίδια είναι τα φυτά ή ζώα που έχουν δημιουργηθεί με τη διασταύρωση γενετικά ανόμοιων ατόμων. Στην αυτοκίνηση τον όρο τον χρησιμοποιούμε είτε για το πάντρεμα θερμικών με ηλεκτρικών κινητήρων ή για το συνδυασμό μηχανικών μερών από δυο διαφορετικά μοντέλα. Στο Arkana ισχύουν και τα δύο αλλά το πιο βασικό αφορά στην πλατφόρμα. Εκ πρώτης όψεως θα έλεγε κανείς ότι μοιράζεται την ίδια βάση με το νέο Nissan Qashqai αφού το αποτύπωμά του είναι παρόμοιο ή μάλλον μεγαλύτερο. Η αλήθεια όμως είναι εντελώς διαφορετική και το Arkana βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα CMF-B της Alliance, την ίδια δηλαδή με τα Clio και Captur που ανήκουν στη μικρότερη κατηγορία.

Σχεδιαστικά όμως είναι φανερή η ομοιότητα με το Megane που βασίζεται στην CMF-C, κυρίως με το μπροστινό μέρος και τα φώτα με τη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή σε σχήμα C και τη μάσκα με το μεγάλο λογότυπο της Renault. Τα πίσω φώτα έχουν επίσης μια ιδέα στη σχεδίασή τους από αυτά του Megane, ειδικότερα το βράδυ όταν είναι αναμμένα,  η λεπτή μπάρα στο Arkana όμως, ενώνεται με το λογότυπο χωρίς να φωτίζεται μέχρι αυτό.

Περισσότερο σχεδιαστικό ενδιαφέρον στο Arkana βέβαια έχει το προφίλ ή τα πίσω 3/4, όπου είναι εμφανής η καμπυλότητα της οροφής. Αυτή το καθιστά ένα coupe crossover και μάλιστα μοναδικό στη κατηγορία του, αφού μόνο οι Premium εταιρείες έχουν διαθέσιμα αντίστοιχα μοντέλα στη γκάμα τους. Η καμπυλότητα αυτή καταλήγει σε ένα πολύ έντονο κόψιμο του πορτμπαγκάζ, που λειτουργεί και σαν αεροτομή ενώ προαιρετικά υπάρχει και η επιλογή για την προσθήκη ενός ακόμα μικρού “φιλέτου” εκεί.

Οι ώμοι στο πίσω μέρος είναι φουσκωμένοι και ακολουθούν τη γραμμή των παραθύρων και τα προστατευτικά στα μαρσπιέ και στους θόλους είναι μεγάλα. Το Arkana δείχνει δυναμικό και σπορ αλλά ταυτόχρονα ικανό να κάνει μια εξόρμηση σε δύσβατο έδαφος με άνεση, αυτό όχι μόνο επειδή έχει τους προφυλακτήρες και τα προστατευτικά που αρμόζουν σε ένα όχημα ελευθέρου χρόνου αλλά επειδή η απόσταση από το έδαφος είναι εμφανώς μεγάλη, στα 20 εκ. Πάνω από τα μαρσπιέ υπάρχει ένα φιλέτο χρωμίου που έχουμε συναντήσει σε πολλά μοντέλα της Renault ενώ κάτι νέο είναι ο μικρός διακοσμητικός και μη λειτουργικός αεραγωγός στα μπροστινά φτερά, κάτω από τους στρογγυλεμένους καθρέπτες.

Οι επιλογές εξωτερικής διαμόρφωσης δεν είναι πολλές και εκτός από το προαιρετικό σπόϊλερ υπάρχει ένα πακέτο με κόκκινες διακοσμητικές λωρίδες στα πλαστικά προστατευτικά των προφυλακτήρων, προαιρετική μαύρη οροφή που συνοδεύεται από μαύρους καθρέπτες και πανοραμική ηλιοροφή. Έξι είναι οι διαθέσιμες χρωματικές επιλογές και δύο οι ζάντες αλουμινίου 17 και 18 ιντσών αντίστοιχα.

Άνετο εσωτερικό με premium εικόνα

Εσωτερικά η εικόνα είναι ακόμα πιο οικία αφού πολλά μέρη είναι όμοια με αυτά ενός Captur ή Clio. Το ταμπλό βέβαια είναι διαφορετικό και έχει μεγάλα επίπεδα μέρη τα οποία καλύπτονται από δύο διαφορετικές διακοσμητικές επενδύσεις ανάλογα την έκδοση. Η ποιότητα στο σύνολο της είναι πολύ καλή, όχι τόσο ώστε να το χαρακτηρίσουμε Premium, αλλά σίγουρα το φινίρισμα είναι αρκετά προσεγμένο με μαλακά πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό και στις πόρτες. Υπάρχουν επίσης επενδύσεις από συνθετικό δέρμα στα υποβραχιόνια ενώ ως προαιρετικός εξοπλισμός με το πακέτο Winter Pack διατίθενται δερμάτινα καθίσματα τα οποία είναι θερμαινόμενα (και το τιμόνι) με ηλεκτρικές ρυθμίσεις. Τα καθίσματα είναι πολύ άνετα με καλή στήριξη για τη μέση αλλά και πλευρική ενώ η θέση οδήγησης είναι ψηλή για να προσφέρει καλή ορατότητα και “SUV” αίσθηση.

Η έκδοση Dynamic με το πληρέστατο εξοπλισμό ενσωματώνει και τη μεγάλη οθόνη 9,3″ (7″ στη βασική Expression) Easy Link με το γνώριμο infotaiment που διαθέτει διαμορφώσιμα widgets στην αρχική οθόνη και υποστηρίζει υπηρεσίες της Google μέσω ενσωματωμένης sim. Αυτές αφορούν στους στάνταρ χάρτες του συστήματος πλοήγησης, που μπορεί να μην είναι Google Maps αλλά αντλούν πληροφορίες από αυτά για σημαντικές τοποθεσίες ενώ εμφανίζουν και τις τιμές στα βενζινάδικα (ότι πρέπει για την εποχή που διανύουμε). Ανάλυση και απόκριση είναι σε καλά επίπεδα, τα μενού εύχρηστα και τα Android Auto/Apple Car Play διαθέσιμα ωστόσο μόνο με ενσύρματη σύνδεση. Υπάρχουν πάντως δύο κανονικές θήρες USB εμπρός αλλά και μια θήρα AUX που σπανίζει στα νέα μοντέλα ενώ η θήκη στο κάτω μέρος του ταμπλό υποστηρίζει ασύρματη φόρτιση για Smartphone.

Εκτός από την κεντρική κάθετη οθόνη σε στυλ τάμπλετ υπάρχει και μια δεύτερη οθόνη για τον οδηγό. Ο διαμορφώσιμος ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι επίσης στάνταρ σε αυτή την έκδοση αλλά έχει διάμετρο 7″. Προαιρετικά ο μεγαλύτερος πίνακας 10,2″ είναι μια από τις καλύτερες επιλογές εξοπλισμού αφού αναβαθμίζει πολύ την αισθητική και έχει εξαιρετική ανάλυση αλλά και περισσότερες επιλογές παραμετροποίησης χάρη στο μεγαλύτερο μέγεθός του, άρα και αυτή της προβολής δύο κυκλικών οργάνων. Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός της έκδοσης βρίσκεται στο ταμπλό και στις μπροστινές πόρτες με 8 επιλογές χρωματισμού για μια σύγχρονη εικόνα μαζί με ένα ποιοτικό ηχοσύστημα της Bose.

Υπάρχουν θήκες για ποτήρια, μεγάλα ή μικρά αντικείμενα σε όλη τη καμπίνα με μια από αυτές που έχει δυχτάκι να κρύβεται στη κεντρική κονσόλα από τη πλευρά του συνοδηγού.

Ο χώρος και η απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα και από την οροφή στο πίσω μέρος αντίστοιχα είναι από τις κορυφαίες  στη κατηγορία του. Ειδικότερα ο “αέρας” για τα κεφάλια είναι εντπωσιακός δεδομένης της κουπέ γραμμής που έχει, όμως ακόμα και ψηλοί επιβάτες θα κάτσουν με άνεση ενώ ο μεσαίος δεν θα παραπονεθεί για τα πόδια του μιας και το κεντρικό τούνελ είναι σχετικά χαμηλό. Οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεση τους 2 USB, αεραγωγούς από τον αυτόματο κλιματισμό, μια πρίζα 12V και ένα κεντρικό υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες.

Ο χώρος αποσκευών μετρά 513 λίτρα και αυτό με κανονική ρεζέρβα κάτω από τη χαμηλή θέση του προσαρμοζόμενου δαπέδου. Στη πρώτη δημιουργεί επίπεδο σημείο φόρτωσης αλλά και ενιαία επιφάνεια κατά την αναδίπλωση των καθισμάτων για το μέγιστο χώρο των 1.296 λίτρων. Δυστυχώς η μόνη πρίζα 12V βρίσκεται στο εσωτερικό και τα σημεία δεσίματος δεν είναι πολλά όμως υπάρχουν θήκες δεξιά και αριστερά για εργαλεία και λοιπά αντικείμενα και προφανώς φωτάκι.

Μόνο υβριδικό, μόνο αυτόματο

Το Arkana εφοδιάζεται μόνο με υβριδικούς κινητήρες και ο βασικός είναι ο νέος ήπια υβριδικός υπερτροφοδοτούμενος 1.300άρης, τον οποίο είδαμε για πρώτη φορά στο νέο Qashqai. Αποδίδει 140 ίππους από τις 4.000 έως τις 6.000 σ.α.λ. και 260 Nm ροπής μόλις από τις 1.750. Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο σύνολο έχει αποδειχθεί λίγο νωχελικό κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. και εδώ αυτό διαφέρει λίγο. Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη βοηθάει πολύ στην απόκρισή του από χαμηλά αλλά και στην επιτάχυνση, με τη λειτουργία του κινητήρα να είναι σε γενικές γραμμές πολιτισμένη και γραμμική και  τη ροπή να είναι αισθητή σε κάθε σχέση.

Σε αυτό βοηθάει και η μίζα-γεννήτρια του υβριδικού συστήματος που προσφέρει επιπλέον 6 Nm άμεσης ροπής για να εξαλείψει το Turbo Lag και να δώσει επιπλέον ώθηση στις ρεπρίζ. Το σύστημα έχει μια μπαταρία ιόντων λιθίου 12V – 130Wh για να αποθηκεύει ενέργεια που χρησιμοποιεί, εκτός από την ροπή, στην απενεργοποίηση του κινητήρα πριν σταματήσει το αυτοκίνητο σε μια λειτουργία ελευθέρου τροχασμού για καλύτερη οικονομία καυσίμου.

Αυτή με έξυπνη οδήγηση μπορεί να πέσει κάτω από τα 7,5 λ./100 χιλιόμετρα στο μεικτό κύκλο αλλά και αρκετά κάτω από τα 7 σε ταξίδι. Βέβαια με καθημερινή οδήγηση εντός πόλης σε κίνηση, μάλλον θα υψωθεί προς τα 8άρια, που λόγω υβριδικής τεχνολογίας ίσως να ακούγονται αρκετά, αλλά είναι εντάξει για ένα SUV αυτού του μεγέθους.

Το κιβώτιο 7 σχέσεων έχει ιδανική κλιμάκωση και συνεργάζεται σωστά με τον κινητήρα όταν η κίνηση στο δρόμο δεν είναι πυκνή. Εντός πόλης όμως, στα λεγόμενα σταμάτα-ξεκίνα, μερικές φορές δεν είναι ομαλό. Σε αυτό δεν βοηθάει επίσης το Start/Stop σύστημα που θέλει απαλές και σίγουρες κινήσεις με το φρένο και επομένως δεν θα εξυπηρετήσει τους βιαστικούς. Στα ανεβάσματα τώρα είναι γρήγορο αλλά στα κατεβάσματα θα διστάσει, ειδικότερα όταν δεν είναι επιλεγμένο το σπορ πρόγραμμα οδήγησης. Υπάρχουν και paddles για χειροκίνητες αλλαγές σχέσεων με λιγότερη αίσθηση δισταγμού στο κατέβασμα αλλά χωρίς πραγματική χειροκίνητη λειτουργία καθώς επιστρέφει στο αυτόματο μετά από λίγο.

Εκδρομικό

Ο προσανατολισμός του είναι “εκδρομικός” και αυτό δεν φαίνεται μόνο από τη ρύθμιση του κινητήρα αλλά και από του πλαισίου. Στιβαρό και άκαμπτο προσφέρει σίγουρο πάτημα και μεγάλη άνεση στον αυτοκινητόδρομο. Η ρύθμιση της ανάρτησης, με γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, είναι σχετικά σφιχτή όπως θα περίμενε κανείς από την εμφάνισή του ή από τα 20 εκ. της απόστασης που έχει από το έδαφος. Αυτό φαίνεται κυρίως εντός πόλης στις μεγάλες λακκούβες που γίνονται αισθητές στη καμπίνα, με τον θόρυβο κύλισης όμως να είναι ικανοποιητικός παρά τις 18άρες ζάντες αλουμινίου. Στο κομμάτι της άνεσης πάντως παίρνει βαθμό με θετικό πρόσημο και η αντιμετώπιση που έχει στις περισσότερες ανωμαλίες είναι πολύ καλή. Το ίδιο ισχύει και για τη ποιότητα κύλισης.

Μπορεί επίσης να κινηθεί με ευκολία σε χωματόδρομο που έχει εμπόδια, όπως χόρτα ή πέτρες στη μέση, χάρη στην μεγάλη απόσταση που έχει από το έδαφος.

Παρά τη καλή ρύθμισή της, η ανάρτηση δεν μπορεί να αποτρέψει τις μεγαλούτσικες κλίσεις αλλά αυτό δεν επηρεάζει την οδηγική του συμπεριφορά και οι αντιδράσεις είναι ήπιες ακόμα και υπό πίεση, με το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, που είναι αρκετά ευαίσθητο και υπενθυμίζει ότι δεν είναι κάποιο σπορ SUV, να προσφέρει αρκετή βοήθεια. Το τιμόνι είναι ακριβές, έχει σωστό βάρος και καλή πληροφόρηση ενώ η αίσθησή του διαφοροποιείται ανάλογα το  πρόγραμμα οδήγησης για ευκολία στη πόλη ή μεγαλύτερη ακρίβεια εκτός. Τα προγράμματα επηρεάζουν επίσης την απόκριση του γκαζιού και τις αλλαγές σχέσεων, όπως αναφέραμε παραπάνω.

Τα φρένα είναι δυνατά (δίσκοι μπροστά-πίσω) με καλή αίσθηση του μεσαίου πεντάλ. Από το υβριδικό σύστημα υπάρχει μια μικρή υποβοήθηση η οποία δεν θα γίνει αισθητή από τους περισσότερους και έχει να κάνει με την αναγεννητική πέδηση άρα και ελάχιστη επιβράδυνση με το άφημα του γκαζιού.

Σε ότι αφορά την ορατότητα αυτή είναι εξαιρετική, εκτός από το πίσω τζάμι που την περιορίζει κάπως λόγω μεγέθους αλλά και ύψους του πορτμπαγκάζ, ειδικότερα όταν βρέχει (δεν υπάρχει πίσω υαλοκαθαριστήρας) και η ταχύτητα δεν είναι μεγάλη για να σπρώξει ο αέρας τα νερά και τη βρώμα από το τζάμι. Η ηχομόνωση  είναι αρκετά καλή και μόνο αεροδυναμικοί θόρυβοι θα ακουστούν σε μεγάλη ταχύτητα κύλισης από τους καθρέπτες. Επιπλέον, είναι διαθέσιμο ως στάνταρ ένα υπέρπληρες πακέτο συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης και σαν προαιρετικός εξοπλισμός στην έκδοση Dynamic μπορεί να έχει πανοραμική κάμερα για ευκολία στο μανουβράρισμα ή στο παρκάρισμα αλλά και σύστημα Highway and Traffic Jam Companion, το adaptive cruise control (στάνταρ) δηλαδή με λειτουργία Stop & Go και κεντράρισμα στη λωρίδα ακόμα και στο αστικό περιβάλλον.

Συμπέρασμα

Θεωρούμε ότι το Arkana είναι ένα από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα της κατηγορίας των μικρομεσαίων Crossover αφού δείχνει Premium, μοντέρνο και σπορ. Η Renault δεν θα μπορούσε να κάνει καλύτερη κίνηση με το λανσάρισμά του στην Ευρώπη και τις διαφοροποιήσεις (από τη ρωσική εκδοχή) που το καθιστούν πιο σύγχρονο. Αυτόματο υβριδικό, με μεγάλους χώρους, κουπέ σχεδίαση, μεγάλη απόσταση από το έδαφος, πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και τεχνολογίας και τιμή που θυμίζει B-SUV με αντίστοιχο εξοπλισμό και κιβώτιο. Αποτελεί σίγουρα ένα από τα καλύτερα VFM της κατηγορίας.

Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης, Δημήτρης Μανώλαρος, Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Τεχνικά χαρακτηριστικά και τιμή:

Τιμή: από: 27.440 €, έκδοση δοκιμής: 29.940 €

Κινητήρας:  1.333 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή:
140 hp / 4.500 – 6.000 σ.α.λ., 260 Nm / 1.750-3.500 σ.α.λ,
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 9,8″
Τελική ταχύτητα: 205 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
6,1 / 7,6 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2:  132-138 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.568/1.820/1.576 mm
Βάρος: 1.336 κιλά
Χώρος αποσκευών: 513 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.