Δοκιμή: Renault Clio E:Tech Hybrid 140 PS

Η τελευταία προσθήκη στη πληρέστατη γκάμα του Clio είναι η έκδοση E:Tech, που όπως φανερώνει το όνομά της διαθέτει ένα είδος ηλεκτρικής τεχνολογίας. Για την ακρίβεια είναι το υβριδικό Clio και εφοδιάζεται με ένα σύστημα που η Renault δημιούργησε με τη συμβολή του αγωνιστικού τμήματος της στη Formula 1. Το εξελιγμένο και περίπλοκο αυτό σύστημα έχει ιδιαίτερα εντυπωσιακή κατανάλωση καυσίμου και δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης χωρίς να χρειάζεται ποτέ φόρτιση από πρίζα. Είναι με άλλα λόγια ένα αυτοφορτιζόμενο υβριδικό που δείχνει πως υπάρχει ένα είδος ηλεκτροκίνησης χωρίς το άγχος της μπαταρίας.

E:Tech

Η ελκυστική και σπορτίφ σχεδιαστική γραμμή του Clio δεν διαφοροποιείται, προφανώς, στην υβριδική έκδοση, και χαρακτηρίζεται από τρία μικρά και διακριτικά λογότυπα. Το ένα βρίσκεται στο πίσω μέρος και τα άλλα δύο στις μεσαίες πλαϊνές κολώνες.

Το εσωτερικό με το προσεγμένο φινίρισμα και τα ποιοτικά υλικά έχει εμπλουτιστεί με ορισμένα στοιχεία που δεν τα έχουν, αλλά δεν τα χρειάζονται οι υπόλοιπες εκδόσεις. Ένα κουμπί στην κλασική σειρά συντομεύσεων σε στυλ πιάνου κάτω από την οθόνη έχει προστεθεί και αφορά στην αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, ο λεβιές του κιβωτίου έχει εκτός από τις κλασικές θέσεις, την θέση B, για επιλογή της μέγιστης ανάκτησης ενέργειας και οι οθόνες έχουν επιπλέον ενδείξεις για το υβριδικό σύστημα.

Ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών παραμένει διαμορφώσιμος σε χρώματα και πληροφορίες, όμως σε αυτή την έκδοση δεν αλλάζει η προβολή του κεντρικού οργάνου από ψηφιακό σε αναλογικό ή από στροφόμετρο σε ταχύμετρο. Το μόνο όργανο που είναι διαθέσιμο είναι αυτό που δείχνει τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, πότε δηλαδή λειτουργεί ο ηλεκτροκινητήρας, πότε ο θερμικός κινητήρας, πότε γίνεται ανάκτηση ενέργειας κλπ. Αντίστοιχη ένδειξη υπάρχει και σε ένα διαθέσιμο γραφικό στη πάνω δεξιά πλευρά, αυτή για τη κατανάλωση και την οικολογική οδήγηση με το πράσινο φύλλο, το οποίο δείχνει και πότε οι κινητήρες λειτουργούν ταυτόχρονα.

Στην κεντρική οθόνης αφής που στη προκειμένη περίπτωση με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού PACK Navi έχει διαγώνιο 9,3 ίντσες, διαθέσιμα είναι τόσο ένα γραφικό της ροής του συστήματος όσο αναλυτικές πληροφορίες για τη κατανάλωση καυσίμου/ενέργειας αλλά και τη διανυθείσα απόσταση με καύσιμο ή ρεύμα αντίστοιχα.

Το Multi-Sense με τα προγράμματα οδήγησης είναι επίσης διαθέσιμο ως στάνταρ και έχει εκτός του Sport/Eco, το My Sense. Το τελευταίο δεν λειτουργεί απλά ως πρόγραμμα παραμετροποίησης αλλά ως πρόγραμμα υβριδικής οδήγησης με στόχο το καλύτερο συνδυασμό απόδοσης και οικονομίας. Το Eco (ενεργοποιείται και από το σχετικό διακόπτη) κάνει την απόκριση του γκαζιού όσο πιο ομαλή γίνεται και δίνει προτεραιότητα στη χρήση του ηλεκτροκινητήρα ενώ το Sport φροντίζει να κρατά τον θερμικό ενεργοποιημένο συνέχεια για τη μέγιστη απόδοση των 140 ίππων.

Η έκδοση E:Tech μπορεί να εξοπλιστεί και με το Pack Touch Blue, ένα πακέτο που χρωματίζει την λωρίδα στη μάσκα με γαλάζιο χρώμα (ειδικό για τις υβριδικές εκδόσεις της Renault) αλλά και τις διάφορες εσωτερικές διακοσμητικές επενδύσεις στο ταμπλό και στη βάση του κιβωτίου, που στο αυτοκίνητου δοκιμής είναι πορτοκαλί.

Η πολυπλοκότητα ισοδυναμεί με χαμηλή κατανάλωση

Το Clio E:Tech κρύβει ένα ιδιαίτερο υβριδικό σύνολο που απαρτίζεται από έναν θερμικό κινητήρα, δύο ηλεκτροκινητήρες και ένα ασυγχρόνιστο κιβώτιο χωρίς συμπλέκτη (!) που μεταφέρει τη ροπή στους εμπρός τροχούς. Ο κινητήρας βενζίνης που κρύβεται κάτω από το καπό δεν είναι κάποιος από τους υπερτροφοδοτούμενους που συναντά κανείς στη πληρέστατη γκάμα του αλλά ένας νέος ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος 1.600άρης με απόδοση 95 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 144 Nm ροπής στις 3.200.

Ο πιο ισχυρός απο τους δύο ηλεκτροκινητήρες αποδίδει 49 ίππους με 205 Nm ροπής και είναι αυτός που θα δώσει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στο Clio ενώ ο δεύτερος είναι τύπου HSG (High-Voltage Starter Generator), λειτουργεί σε τάση 230V, αποδίδει 20 ίππους με 50 Nm ροπής και αναλαμβάνει εκτός από το σύστημα Start/Stop τον συγχρονισμό των στροφών, ώστε να γίνουν οι αλλαγές σχέσεων με ομαλό τρόπο. Αξίζει να αναφερθεί ότι με αυτό το τρόπο και με αυτό το συνδυασμό κινητήρων, ο θερμικός μπορεί να λειτουργεί συχνά σε ένα ιδανικό εύρος στροφών, τόσο για την απόδοσή του όσο και για την οικονομία καυσίμου.

Το μοναδικό κιβώτιο της Renault το οποίο κατασκευάζεται in-house στο εργοστάσιο της στο Ruitz της Γαλλίας, δεν διαθέτει όπως είπαμε συμπλέκτη, αφού το ρόλο αυτό αναλαμβάνει ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας, έχει τέσσερις διαθέσιμες σχέσεις για τον βενζινοκινητήρα και δύο για τον ηλεκτροκινητήρα. Στην ουσία πρόκειται για ένα συνδυασμό που σύμφωνα με την εταιρεία έχει 15 διαφορετικές αναλογίες μετάδοσης.

Η συνδυαστική απόδοση των 140 ίππων του συνόλου το καθιστά την πιο ισχυρή έκδοσή του. Η Renault για το E:Tech κατοχύρωσε 150 διπλώματα ευρεσιτεχνίας και η εξέλιξη του έγινε με τη συμβολή του αγωνιστικού τμήματος της Formula 1 και βάσει της υβριδικής τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στα μονοθέσια, με κύρια όμως διαφορά του στόχου: Οικονομία έναντι απόδοσης.

Επιπλέον, η τεχνολογία αυτή έχει καθοριστικό ρόλο στο τρόπο που ανακτά ενέργεια και μάλιστα με γρήγορο ρυθμό το σύστημα (και επιβραδύνοντας στην επιλογή B με το άφημα του γκαζιού), επιστρέφοντάς τη στη μπαταρία που είναι τοποθετημένη κάτω από το χώρο αποσκευών. Η χωρητικότητα του οποίου δεν διαφοροποιείται και παραμένει ένας από τους κορυφαίους στη κατηγορία ενώ η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν ξεπερνά τις 1,2 kWh. Παρά το μικρό της μέγεθος, θετικό για τη γρήγορη (αυτο)φόρτιση, η Γαλλική εταιρεία κάνει λόγο για 80% αμιγώς ηλεκτρική κίνηση εντός αστικού κύκλου.

Πράγματι, στη πόλη η συγκεκριμένη έκδοση του Clio είναι απολαυστική και δεν είναι λίγες οι στιγμές που νιώθεις ότι είσαι σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Μπορεί η “ηλεκτρική αυτονομία” να είναι πολύ μικρή και κατά βάση να εξαρτάται από τον δρόμο και τη ταχύτητα κίνησης όμως η ανάκτηση ενέργειας γίνεται με έξυπνο τρόπο και στη πράξη, ειδικότερα με το κιβώτιο στη θέση B, η ένδειξη της μπαταρίας σπάνια πέφτει κάτω από το 50% αλλά ακόμα και αν πέσει, γεμίζει πολύ γρήγορα.

Το αυτοκίνητο ξεκινάει τις περισσότερες φορές ηλεκτρικά και έτσι γίνονται τα πρώτα χιλιόμετρα, με απόλυτη ησυχία και το χαρακτηριστικό σφύριγμα του ηλεκτροκινητήρα. Όταν η μπαταρία είναι επαρκώς γεμάτη ο θερμικός “ξυπνάει” μόνο όταν πατηθεί αρκετά το γκάζι ή όταν ο δρόμος είναι ανηφορικός. Από εκεί και πέρα, όσο το ποσοστό πέφτει, γίνεται μια συνεχόμενη εναλλαγή από φόρτιση και κίνηση με τον 1.600άρη σε αμιγώς ηλεκτρική. Η φόρτιση δεν επηρεάζει αισθητά την κατανάλωση και τα “δωρεάν” χιλιόμετρα που χαρίζει ο ηλεκτροκινητήρας την μειώνουν συνεχώς. Εντός πόλης με οικονομική οδήγηση την είδαμε να αγγίζει τα 3 λ./100 χιλιόμετρα, νούμερο το οποίο είναι εντυπωσιακά χαμηλό.

Σε ταξίδι η διαχείριση των κινητήρων γίνεται επίσης με σωστό τρόπο. Εκεί, επειδή οι ταχύτητες είναι ψηλές (ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να κινήσει το Clio με έως και 75 χλμ./ώρα) την κίνηση αναλαμβάνει ο θερμικός κινητήρας. Όταν όμως ο δρόμος γίνεται κατηφορικός ή υπάρχει αρκετή φόρα στο αυτοκίνητο, σβήνει και το ρολλάρισμα αναλαμβάνει ο ηλεκτροκινητήρας, με την ίδια ένδειξη EV να εμφανίζεται στο ταμπλό και ταυτόχρονα τη φόρτιση της μπαταρίας. Κατά τη πλήρη επιτάχυνση για μια προσπέραση στην αριστερή λωρίδα ή σε υψηλό φορτίο ο θόρυβος του κινητήρα γίνεται πιο έντονος όμως και πάλι είναι αισθητά πιο χαμηλός από τους ανταγωνιστές, που εφοδιάζουν τα Full Hybrid μοντέλα τους με CVT κιβώτια.

Σε πιο γρήγορο ρυθμό η έκδοση αυτή δεν θα απογοητεύσει αλλά δεν θα ενθουσιάσει κι’ όλας. Το γνώριμο πάτημα του Clio και η ευχάριστη αλλά προβλέψιμη συμπεριφορά δεν αλλάζει από τα επιπλέον 150 κιλά που ζυγίζει η έκδοση. Θα πάρει μετρημένη κλίση υπό πίεση ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία δεν απενεργοποιούνται, δεν θα επιτρέψουν τα “παιχνίδια”. Το τιμόνι πάντως, με ισορροπημένο βάρος και καλή αίσθηση, είναι ιδανικό για όλες τις διαδρομές.

Οι επιδόσεις είναι ανταγωνιστικές, με τα 0-100 χλμ./ώρα να γίνονται σε 9,9″ και τη τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα. Ακόμα και στο πρόγραμμα Sport ξεκινάει ηλεκτρικά μέχρι τα πρώτα 10 χλμ./ώρα, επομένως υπάρχει αρχική ώθηση από τα ακαριαία 205 Nm και στη συνέχεια αναλαμβάνει άμεσα ο θερμικός. Εκεί που υπάρχει μια μικρή αλλά αισθητή καθυστέρηση είναι στο κατέβασμα από το λεγόμενο “Kick Down”.

Έτσι κι αλλιώς η έκδοση Ε:Tech είναι η πιο ήρεμη από τις υπόλοιπες και κάνει την οικονομική οδήγηση, αυτοσκοπό. Με το μεικτό κύκλο μας να περιλαμβάνει κάθε είδος διαδρομής (πολλά χιλιόμετρα εντός πόλης, ταξίδι 200 χιλιομέτρων, οδήγηση σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές κλπ.) η κατανάλωση σταθεροποιήθηκε στα 5 λ./100 χιλιόμετρα χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο δεξί πεντάλ.

Συμπέρασμα

Η έκδοση E:Tech δεν είναι απλά το “κερασάκι στη τούρτα” για τη γκάμα του Clio. Είναι μια πολύ εξελιγμένη υβριδική έκδοση που επιτρέπει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση χωρίς να χρειάζεται φόρτιση. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα Full Hybrid, αυτοφορτιζόμενο δηλαδή υβριδικό σύστημα, τοποθετείται σε ένα Supermimi, αλλά αυτό είναι πιο δυνατό, πιο ομαλό και εξίσου ανταγωνιστικό στην οικονομία καυσίμου. Ακόμα και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του Clio αν κάνει την εμφάνισή της σύντομα (δεν υπάρχουν επίσημες πληροφορίες) το E:Tech έχει προς το παρόν περισσότερο νόημα γιατί σε απαλλάσσει από το άγχος της αυτονομίας προσφέροντας τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά:

Τιμή: από 24.740 € , 26,930 €  έκδοση δοκιμής Dynamic (Techno)

Κινητήρας:  1.598 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρων):
91 hp / 5.500 σ.α.λ., 144 Nm / 3.250 σ.α.λ /
49 hp/ 205 Nm – 20 hp / 50 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 140 hp
Μπαταρία/Αυτονομια: 1,2 kWh
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων (multi modes με 15 συνδυασμούς)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 9,9″
Τελική ταχύτητα: 180  χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
4,3 – 5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2:  96 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.050/1.798/1.440 mm
Βάρος: 1.336 κιλά
Χώρος αποσκευών: 391 λ.

 

 

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

One thought on “Δοκιμή: Renault Clio E:Tech Hybrid 140 PS

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.