Δοκιμή: Škoda Octavia Grand Coupé 1.5 TSI EVO 150 PS STYLE

Πριν από την ραγδαία άνοδο των Crossover-Suv, τα σεντάν ήταν η πρώτη επιλογή των καταναλωτών που αναζητούσαν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Η Skoda Octavia είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, αφού από τη πρώτη της κιόλας γενιά κέρδισε το αγοραστικό κοινό και έγινε συνώνυμο του VFM οικογενειακού αυτοκινήτου. Προσφέροντας μεγάλους χώρους, καλή ποιότητα κατασκευής και αξιοπιστία σε μια πολύ ελκυστική τιμή, η Octavia στην χώρα μας, αγαπήθηκε από τις οικογένειες όπως επίσης τους επαγγελματίες οδηγούς (ταξί). Το ίδιο όμως ισχύει και για όλη την Ευρώπη, αφού με 6,5 εκατομμύρια πωλήσεις στις πρώτες τρείς γενιές, είναι το Best Seller της Τσέχικης εταιρείας.

Στη νέα γκάμα με την ανανεωμένη φιλοσοφία της Skoda, που περιλαμβάνει τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα, λύσεις πρακτικότητας και εργονομίας με το χαρακτηριστικό “Simply Clever”, καλύτερη ποιότητα κατασκευής και νέες τεχνολογίες, έρχεται να προστεθεί η τέταρτη γενιά της Octavia, η οποία πέρα από την ενσάρκωση όλων των παραπάνω διαθέτει και υβριδικές εκδόσεις. Αυτές όμως θα τις δούμε στο σύντομο μέλλον με τη πρώτη μας επαφή να αφορά την κλασική έκδοση 1.5 TSI EVO ACT, με απενεργοποίηση κυλίνδρων, 150 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο.

Είναι Grand Coupé

 

Η προηγούμενη Octavia δεν έκανε το μεγάλο σχεδιαστικό βήμα με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι το μπροστινό μέρος. Ενώ έχουμε ξαναδεί τα διαχωρισμένα φώτα (Δείτε τη φωτογραφία στο τέλος της δοκιμής) από την εταιρεία, στη προκειμένη περίπτωση δεν ήταν κολακευτικά και όλο το σύνολο ήταν κάπως άχρωμο, κάπως συντηρητικό. Η τέταρτη γενιά αλλάζει τα δεδομένα και γίνεται πιο όμορφη, πιο επιβλητική και πιο δυναμική όπως θα έπρεπε να αρμόζει σε ένα σύγχρονο σεντάν.

Δανειζόμενη στοιχεία από το τελευταίο Superb και από την ανανεωμένη σχεδιαστική ταυτότητα της Skoda, τα φωτιστικά σώματα Led, τόσο εμπρός όσο και πίσω, είναι λεπτά και έχουν έντονες γωνίες. Στο μπροστινό μέρος  αγκαλιάζουν τη μεγάλη μάσκα και σε συνδυασμό με το σφηνοειδές σχήμα και τις τονισμένες  ακμές του καπώ, η νέα Octavia θυμίζει επιθετικό είδος καρχαρία.

Στο πίσω μέρος τα φωτιστικά σώματα με την χαρακτηριστική υπογραφή “L”, διαθέτουν  δυναμικά (κυλιόμενα) φλας, κάτι ασυνήθιστο για την κατηγορία και εντυπωσιάζουν με το μικρό χορευτικό τους όταν ανοίγουν ή κλείνουν.

Στα 4.689 mm, η Octavia έχει κερδίσει 19 mm και ταυτόχρονα έχει πλατύνει και ψηλώσει κατά 15 mm και 9 mm αντίστοιχα. Βέβαια, κάθε άλλο παρά πιο ψηλή φαίνεται, αφού η κουπέ σιλουέτα της το κρύβει με μαεστρία. Αυτό όμως δεν θα μπορούσαμε να το πούμε και για το μήκος αφού είναι ένα μεγάλο και μακρύ αυτοκίνητο και στο δρόμο αρκετοί θα το μπερδέψουν με τη “limo” που βρίσκεται ένα σκαλί πάνω στη γκάμα. Σε κάθε περίπτωση η καμπυλότητα της οροφής, οι τονισμένες γραμμές στο προφίλ, το κοφτερό και ημικυκλικό τελείωμα της πέμπτης πόρτας, οι αεροδυναμικοί καθρέπτες και οι αληθινοί πλαϊνοί αεραγωγοί στον προφυλακτήρα είναι τα στοιχεία που δικαιολογούν απόλυτα την ονομασία “Grand Coupe”.

To Minimal και το Digital συναντούν το “Simply Clever”

Όλα τα νέα μικρομεσαία μοντέλα του Group έχουν δύο κοινά στοιχεία στο εσωτερικό. Αυτά είναι η απλή σχεδίαση και η τεχνολογία, καθένα από τα οποία είναι προσαρμοσμένο στις στιλιστικές επιλογές των επιμέρους εταιρειών. Έτσι λοιπόν, το ταμπλό έχει δύο επίπεδα και μια χρωμιωμένη επιφάνεια που ακολουθεί την γραμμή της κεντρικής κονσόλας και φιλοξενεί στο κέντρο την οθόνη αφής 8.25 ή 10  ιντσών στην έκδοση Style της δοκιμής. Η τελευταία συνδυάζεται και με έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών, ο οποίος σε αντίθεση με το Golf δεν είναι στάνταρ από το βασικό εξοπλισμό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων διαθέτει όλες τις λειτουργίες διαμόρφωσης και επιλογές προβολής που έχουμε δει στο Group, συμπεριλαμβανομένης της προβολής με το χάρτη αλλά και των “κλασικών” κυκλικών οργάνων της Skoda, σε μίνιμαλ όμως μορφή. Το σύστημα του Infotaiment βασίζεται στη νεότερο λογισμικό του Group με τη “σφραγίδα” όμως της Skoda και μια πιο απλή κεντρική οθόνη. Διαθέτει όλες τις επιλογές συνδεσιμότητας και θύρες USB Type-C. Η ψηφιακή βοηθός “Laura” (Ναι, έτσι λέγεται) μπορεί να ενεργοποιηθεί και να εκτελέσει βασικές φωνητικές εντολές ακόμα και στα Ελληνικά.

 

Το σχεδιαστικό χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει και δεν συναντούμε πολύ συχνά πλέον, είναι το τιμόνι δύο ακτίνων που διατίθεται ως στάνταρ. Σύμφωνα με τον Peter Olah, επικεφαλής εσωτερικού σχεδιασμού-αρχιτεκτονικής στη SKODA AUTO, «Ένα από τα κίνητρά μας για ένα τιμόνι δύο ακτίνων ήταν ό,τι το διάκτινο τιμόνι είναι πιο βολικό και πρακτικό, ενώ η τοποθέτηση των ακτίνων οριζόντια συνδέεται οπτικά με τις άλλες γραμμές του εσωτερικού». Πάντως για όσους δεν συμφωνούν ή δεν ταυτίζεται με την αισθητική τους, ένα τριάκτινο τιμόνι είναι διαθέσιμο με μόλις 100 εύρω αλλά και ένα θερμαινόμενο με τα διπλάσια.

Η ποιότητα είναι αναβαθμισμένη και πληθώρα μαλακών πλαστικών με καλή συναρμογή στο σύνολο τους καλύπτουν το μπροστινό μέρος του εσωτερικού. Ακόμα και τα σκληρά πλαστικά στις πίσω πόρτες διατηρούν την ίδια υφή με τα μαλακά στις μπροστινές ενώ μια επένδυση δερματίνης στο σημείο που ακουμπούν οι επιβάτες τα χέρια τους θα προσφέρει μεγαλύτερη άνεση. Η κεντρική κονσόλα είναι σταθερή και κανένα τριγμός δεν θα γίνει αντιληπτός από ένα ταμπλό με μόνο τα βασικά κουμπιά συντομεύσεων. Όλες οι βασικές λειτουργίες μπορούν ενεργοποιηθούν ή να εμφανιστούν στην οθόνη μέσα από 6 κουμπιά που υπάρχουν κάτω από την οθόνη, όχι όμως η ρύθμιση του κλιματιστικού, η οποία γίνεται μόνο μέσω της οθόνης. Υπάρχουν βέβαια και οι έξυπνες λειτουργίες κλιματισμού που με το πάτημα ενός κουμπιού στην οθόνη μπορείς να ξεθαμπώσεις το τζάμι ή να θερμάνεις τα χέρια σου, αλλά και πάλι ειδικότερα σε ένα μοντέλο της Skoda θα εκτιμούσαμε φυσικούς διακόπτες. Κατά τ’ άλλα η εργονομία είναι στα “Simple Clever” επίπεδα που μας έχει συνηθίσει η εταιρεία και το μόνο κομμάτι που ίσως δυσκολέψει στην αρχή ορισμένους είναι η μπάρα αφής για την ένταση του ήχου.

Για ακόμα μια φορά οι “Simply Clever” λύσεις πρακτικότητας και εργονομίας υπάρχουν παντού. Θήκη για γυαλιά ηλίου, θήκες για μικροαντικείμενα, διπλές θήκες για smartphone στις πλάτες των καθισμάτων για τους πίσω επιβάτες, κλιπάκι για ετικέτες παρκαρίσματος κ.α. στο παρμπρίζ, θήκες στις μπροστινές πόρτες για ομπρέλες, ειδικό λάστιχο-χωνί για τη συμπλήρωση νερού και βουρτσάκι για τον πάγο είναι στάνταρ και θα διευκολύνουν την καθημερινότητα

Τα φαρδιά καθίσματα είναι άνετα και προσφέρουν ικανοποιητική πλευρική στήριξη κάνοντας ίσως περιττή την προσθήκη των προαιρετικών εργονομικών καθισμάτων  “ERGOSITZ HIGH” που κοστίζουν 2.000 ευρώ. Σε αντίθεση πάντως με αυτή την ακριβή επιλογή πρόσθετου εξοπλισμού, τα περισσότερα είναι σε πολύ λογικά πλαίσια και αξίζουν π.χ. ο ατμοσφαιρικός φωτισμός (200 €), η προσαρμοζόμενη ανάρτηση DCC & “DRIVING MODE SELECTION” (800 €), η επιπλέον ηχομόνωση και σκίαση παραθύρων “SUNSET (80 €). Τέλος, υπάρχουν και ειδικά αξεσουάρ αποθήκευσης, όπως μπαγκαζιέρες, μπάρες οροφής και δίχτυα για το χώρο αποσκευών κ.α.

Ένα δημοσιογραφικό κλισέ για τους χώρους

Σε πολλές δοκιμές αυτοκινήτων έχει γραφτεί η εξής φράση: “οι χώροι είναι καλοί όχι όμως τόσο καλοί όσο σε μια Skoda Octavia”. Με βάση την ίδια λογική, οι πίσω επιβάτες της τέταρτης γενιάς Octavia θα απολαύσουν τον άπλετο χώρο που υπάρχει για τα γόνατα, αφού οι εσωτερικές διαστάσεις είναι όμοιες με αυτές της προηγούμενης ενώ παρά τη καμπυλότητα της οροφής, ο αέρας που υπάρχει για το κεφάλι, είναι πάνω από ικανοποιητικός. Ακόμα και τρία άτομα θα μπορέσουν να βολευτούν στο πίσω μέρος με τον μεσαίο επιβάτη να έχει αρκετό χώρο για τα πόδια του παρά το κάπως υπερυψωμένο κεντρικό τούνελ. Η πόρτα έχει καλό άνοιγμα και θα επιτρέψει την τοποθέτηση παιδικού καθίσματος με ευκολία όμως θέλει λίγο προσοχή στο άνοιγμα καθώς εξέχει λίγο το κάτω τμήμα του πίσω παραθύρου.

Σε μία δοκιμή εν μέσω Lockdown με τα καταστήματα εστίασης να λειτουργούν μόνο ως take-away, το πλατύ κεντρικό υποβραχιόνιο και οι μεγάλοι πίσω χώροι φάνηκαν πολύ χρήσιμοι αφού λειτούργησαν ως ένα απομονωμένο και ασφαλές “τραπεζοκάθισμα”.

Ο χώρος αποσκευών θα μπορούσε να χαρακτηριστεί τεράστιος με 600 διαθέσιμα λίτρα (αύξηση κατά 10) , πολύ ευρύ άνοιγμα της πέμπτης πόρτας και ένα τετραγωνισμένο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο πλαίσιο. Η τιμή αυτή αφορά στην έκδοση με κιτ επισκευής ελαστικού ενώ στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής με ρεζέρβα κανονικού μεγέθους μειώνεται στα 553, τα οποία όμως είναι και πάλι υπεραρκετά. Υπάρχουν ειδικά γατζάκια και θήκες αλλά και  αυτόματα αναδιπλούμενα καθίσματα μέσω δύο λεβιέδων τα οποία όμως είναι προαιρετικά. Με την αναδίπλωση των τελευταίων ο χώρος ξεπερνά τα 1.550 λίτρα και αν εξαιρέσουμε ότι υπάρχει ένα μικρό σκαλοπάτι μεταξύ δαπέδου και πλάτης καθίσματος θα μπορούσε να χρησιμεύσει ακόμα και για…camping ενός ατόμου!

1.5 TSI ACT και χειροκίνητο κιβώτιο: ✔

Στα δημοσιογραφικά αυτοκίνητα είναι πλέον σπάνιος ο συνδυασμός χειροκίνητου κιβωτίου με κινητήρα TSI αφού οι νέες ήπιες υβριδικές εκδόσεις έρχονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο DSG και  τα αυτόματα κιβώτια είναι πλέον πιο δημοφιλή. Με αφορμή τη συγκεκριμένη έκδοση της δοκιμής  διαπιστώσαμε όμως πως ακόμα και αυτός ο συνδυασμός είναι εξαιρετικός. Ο κινητήρας είναι πολιτισμένος και γραμμικός αποδίδοντας 150 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. και 250 Nm ροπής από τις 1.500 ενώ έχει και λειτουργία απενεργοποίησης δύο κυλίνδρων (ACT) για καλύτερη οικονομία καυσίμου. Στη πράξη η κατανάλωση δύσκολα θα ανέβει πάνω από τα 8 λ./100 χλμ. σε μεικτό κύκλο, με κανονική οδήγηση ενώ το πρόγραμμα ECO θα βοηθήσει για τη διατήρηση της σε χαμηλά επίπεδα. Τα προγράμματα Normal και Sport θα “ενεργοποιήσουν” τις πλήρεις δυνατότητες του κινητήρα με το δεύτερο να προσδίδει και μια πιο σπορ χροιά στον ήχο. Εκεί που αποδίδει καλύτερα πάντως είναι στον αυτοκινητόδρομο, ακόμα και φορτωμένη με αποσκευές και επιβάτες.

Άνεση – σταθερότητα – ασφάλεια

Μέχρι και τους κινητήρες απόδοσης 150 ίππων εξοπλίζεται με ημιάκαμπτο άξονα στο πίσω μέρος, κάτι που δεν θα γίνει αντιληπτό ούτε στη καθημερινότητα ούτε σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι κάπως σφιχτή όμως σε γενικές γραμμές δεν ενοχλεί και είναι άνετη. Αρκετά καλή είναι η ποιότητα κύλισης αλλά και τα χαμηλά επίπεδα του θορύβου κύλισης με την ηχομόνωση να είναι εξαιρετική και τους αεροδυναμικούς θορύβους ελάχιστους. Γενικότερα η Octavia είναι προσανατολισμένη στην άνεση και στα ταξίδια αφού είναι απόλυτα σταθερή στο δρόμο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει “βαριά” αίσθηση σε πιο γρήγορους ρυθμούς. Το τιμόνι της υστερεί λίγο σε αίσθηση βάρους και πληροφόρησης σε σχέση με το Golf και το Leon είναι όμως ακριβές και με το στάνταρ ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης υπάρχει μια ελεγχόμενη και προβλέψιμη συμπεριφορά στο δρόμο. Οι κλίσεις είναι μικρές ειδικότερα με την προαιρετική ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, με την οποία ήταν εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής. Είναι ένα έξτρα που αξίζει να προσθέσει κάποιος και να επιλέγει ο ίδιος μέσα από το τέταρτο πρόγραμμα παραμετροποίησης Individual, το στήσιμο του αυτοκινήτου του. Τέλος, τα φρένα είναι αρκετά ικανοποιητικά και η αίσθηση του πεντάλ γραμμική και τα πέντε αστεράκια στο EuroNCAP δικαιολογούνται από το απόλυτα ασφαλές σύνολο που περιλαμβάνει όλα τα βασικά συστήματα ασφαλείας στον εξοπλισμό.

Συμπέρασμα

Η νέα Skoda Octavi προσφέρει δυναμική εμφάνιση, καλή ποιότητα κατασκευής, σταθερότητα, άνεση, τεχνολογίες, ασφάλεια και πάνω απ’ όλα τεράστιους χώρους. Με τιμή έναρξης τις 19.900 € αποτελεί χωρίς καμία υπερβολή ένα από τα καλύτερα Value For Money της αγοράς. Ακόμα και στην καλύτερη έκδοση εξοπλισμού Style της δοκιμής, που ξεκινά με τον 1.5 TSI με χειροκίνητο κιβώτιο δεν ξεπερνά τις 24.000 € και γίνεται “απειλή” για τα μικρότερα B-SUV που κυριαρχούν αλλά και για πολλά μεγαλύτερα σεντάν.

Φωτογραφίες: Κυριάκος Χατζηχαραλάμπους
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: έκδοση Ambition από 21.800 €, έκδοση Style από 23.950 €

Κινητήρας:  1.478 κ.εκ.  υπερτροφοδοτούμενος
Ισχύς-Ροπή: 150 hp / 5.000 σ.α.λ., 250 Nm / 1.500 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.5 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 230 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.4.– 7.8 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 123 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 78,72 € (2021)

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.689/1.829/1.470 mm
Βάρος: 1338 κιλά
Χώρος αποσκευών: 600 λ. ή 553 (με κανονική ρεζέρβα)

 

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

5 σκέψεις σχετικά με το “Δοκιμή: Škoda Octavia Grand Coupé 1.5 TSI EVO 150 PS STYLE

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *