Δοκιμή: Skoda Octavia iV Grand Coupé 204 PS DSG Style

Citigo-e iV, Superb Plug-In Hybrid και το πιο πρόσφατο, Enyaq iV, αυτά είναι τα μοντέλα με τα οποία η Skoda περνάει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης με τη δημιουργία ενός νέου τμήματος και τη μεγαλύτερη επένδυση, ύψους 2 δισ., στην ιστορία της. Αναμενόμενο λοιπόν ένα μέρος της επένδυσης να έχει δαπανηθεί και για τον εξηλεκτρισμό του Best Seller μοντέλου της που δεν είναι άλλο από την Octavia, η οποία έχει πλέον Plug-in υβριδικές εκδόσεις και τα γράμματα “iV” στο όνομα της. Στις εκδόσεις αυτές περιλαμβάνεται και η νέα έκδοση απόδοσης, RS, η οποία αποδίδει 245 ίππους από το συνδυασμό ενός TSI 1.4 λίτρων και ενός ηλεκτροκινητήρα. Το ίδιο σύνολο τροφοδοτεί και μια πιο “συμβατική” έκδοση με 204 ίππους, αυτή που δοκιμάζουμε!

Σε τι διαφέρει εξωτερικά και εσωτερικά η iV;

Προφανώς η υβριδοποίησή της δεν έχει αλλάξει κάτι στον εξωτερικό σχεδιασμό. Η Octavia Grand Coupe έχει μια εντυπωσιακή σιλουέτα αλλά και παρουσία στο δρόμο χάρη στα νέα επιθετικά και λεπτά φωτιστικά σώματα, τη μεγαλύτερη μάσκα της Skoda, τις τονισμένες γραμμές στο προφίλ, το κοφτερό και ημικυκλικό τελείωμα της πέμπτης πόρτας, τους αεροδυναμικούς καθρέπτες και τους αληθινούς πλαϊνούς αεραγωγούς στον προφυλακτήρα. Είναι επίσης αρκετά μεγαλύτερη από τη προηγούμενη, με το μήκος της να αγγίζει τα 4.689 mm ενώ η καμπυλότητα της οροφής σε συνδυασμό με ορισμένα από τα παραπάνω σχεδιαστικά χαρακτηριστικά δικαιολογεί απόλυτα την ονομασία “Grand Coupe”. Η Plug-in υβριδική έκδοση διαφοροποιείται μόνο από την επιπλέον τάπα για τη φόρτιση στο αριστερό μπροστινό φτερό και το διακριτικό iV στο πίσω μέρος επομένως δύσκολα κάποιος θα την ξεχωρίσει εάν είναι σταματημένη. Όταν όμως κινείται ηλεκτρικά ο χαρακτηριστικός ήχος για την προστασία των πεζών σίγουρα θα κλέψει τις ματιές τον περαστικών που θα αναρωτιούνται “η Octavia ακούγεται έτσι;” (Λογικό όταν τόσα χρόνια την έχουν συνηθίσει ως ντίζελ από τα πολλά ταξί που κυκλοφορούν)

Στο εσωτερικό πάντως οι διαφορές είναι μεγαλύτερες από τις υπόλοιπες εκδόσεις της. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10 ιντσών είναι στάνταρ στο Plug-In υβριδικό σύνολο και διαθέτει νέες ενδείξεις ενσωματωμένες στα μινιμαλιστικά γραφικά του για τη φόρτιση, τη κατάσταση της μπαταρίας και τη χρήση της ενέργειας. Το ίδιο συμβαίνει και στην 10ίντση οθόνη του infotainment που εκτός από όλα τα παραπάνω έχει επιπλέον την επιλογή για το προγραμματισμό της φόρτισης και του κλιματισμού. Αυτές οι λειτουργίες μεταξύ άλλων μπορούν να γίνουν και απομακρυσμένα με την εφαρμογή MySkoda αλλά και μέσω φωνητικών εντολών από την ψηφιακή βοηθό που ακούει στο όνομα “Laura” και είναι ικανή να εκτελέσει αρκετές εντολές. Το σύστημα βασίζεται στο νεότερο λογισμικό του Group με το θέμα της Skoda και μια κεντρική οθόνη με μεγάλα παραμετροποιήσιμα widgets, τις συντομεύσεις για το κλιματιστικό (ελέγχεται και ρυθμίζεται μέσω της οθόνης αλλά υπάρχουν κανονικά κουμπιά για το ξεθάμπωμα) και κάποιες πληροφορίες, όμως για τα επιπλέον μενού και τις ρυθμίσεις θα χρειαστεί ορισμένος χρόνος εκμάθησης.

Διαβάστε περισσότερα για το εσωτερικό και τους διαθέσιμους χώρους στη δοκιμή της έκδοσης Style με το κινητήρα 1.5 TSIEVO 150 PS και το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.

Σε γενικά πλαίσια η καμπίνα εκτός από τη νέα μινιμαλιστική σχεδιαστική γλώσσα εσωτερικού της Skoda έχει τη “ψηφιακή” προσέγγιση του Group VAG και όπως το Golf, μια μπάρα αφής για την ένταση του ήχου (όχι για τον κλιματισμό) βρίσκεται στο κάτω πλαίσιο της οθόνης και τα LED εσωτερικά φώτα με τη δυνατότητα προσαρμογής της φωτεινότητας τους στο παρατεταμένο πάτημα. Παρ’ όλα τα χειριστήρια αφής η εργονομία είναι σε υψηλά επίπεδα και η ποιότητα εμφανώς αναβαθμισμένη με πληθώρα μαλακών πλαστικών, καλή συναρμογή και υφασμάτινες επενδύσεις στο ταμπλό και τις πόρτες. Τα καθίσματα είναι πολύ άνετα, οι επιλογές προαιρετικού εξοπλισμού ατελείωτες και οικονομικές και η πρακτικότητα στα “Simply Cleverεπίπεδα της Τσέχικης Εταιρείας.

Η μπαταρία του υβριδικού συστήματος βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα χωρίς αυτό να επηρεάζει ουσιαστικά τους εσωτερικούς χώρους για τους πίσω επιβάτες και τη μόνη διαφορά να εντοπίζεται στο ελάχιστα υπερυψωμένο πάτωμα. Ο άπλετος χώρος για τα γόνατα συνοδεύεται από αρκετό αέρα για το κεφάλι ενώ το μεσαίο τούνελ δεν θα περιορίσει έναν τρίτο επιβάτη. Αντίθετα λόγω της μεταφοράς του ντεπόζιτου της βενζίνης και της μπαταρίας 12V κάτω από τον χώρο αποσκευών έρχεται μια λογική μείωση στα 450 από τα 600 λίτρα. Εννοείται πως όλες οι αρετές του, όπως το πολύ ευρύ άνοιγμα της πέμπτης πόρτας, το πλήρως εκμεταλλεύσιμο τετραγωνισμένο πλαίσιο και το επίπεδο δάπεδο κατά την αναδίπλωση των καθισμάτων, δεν επηρεάζονται ενώ υπάρχει και μια κρυφή θήκη για τα καλώδια της φόρτισης και το κιτ επισκευής ελαστικών.

Octavia στη πρίζα

Το υβριδικό σύνολο της Octavia iV έχει ως βάση έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.400 κ.ε.κ TSI EA211 που αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής -όπως δηλαδή και η έκδοση με τον πιο σύγχρονο 1.5 TSI EVO- και συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο DSG τριπλού συμπλέκτη (!) 6 σχέσεων με τη μετάδοση της κίνησης να γίνεται στους εμπρός τροχούς. Ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη HEM80evo του συνόλου, που συναντούμε στα νέα Plug-in μοντέλα του Group, αποδίδει 116 ίππους (85 kW) με μια μεγάλη ροπή 330 Nm. Όλα τα παραπάνω, κινητήρας εσωτερικής καύσης, κιβώτιο ταχυτήτων DSG και ηλεκτροκινητήρας δηλαδή, είναι συνδεδεμένα σε κοινό άξονα με τη μέγιστη συνδυαστική τους απόδοση να αγγίζει τους 204 ίππους και τα 350 Nm ροπής. Η επιτάχυνση των 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε μόλις 7.7″ και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 225 χλμ./ώρα.

Ο ηλεκτροκινητήρας αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 13 kWh που όπως είπαμε είναι τοποθετημένη στο πίσω μέρος της καμπίνας, κάτω από τα καθίσματα. Είναι ικανή να προσφέρει αυτονομία που αγγίζει ή ξεπερνάει ανάλογα τις συνθήκες τα 50 χιλιόμετρα, αν και η Skoda πιο αισιόδοξα κάνει λόγω για 60. Μπορεί επίσης να φορτιστεί μέχρι 3,6 kW/h κάνοντας για πολλούς περιττή την αγορά wallbox στο σπίτι, αφού μέσω οικιακής πρίζας χρειάζεται περίπου 3 ώρες και 45 λεπτά για να φτάσει το 80% και 5 ώρες για την ολοκλήρωση με το κόστος να ανέρχεται το πολύ στα 2 ευρώ. Σε ταχυφορτιστή 7 ή 11 kW χρειάζεται μόλις 2 ώρες και 33 λεπτά ή 3 ώρες και 33 λεπτά αντίστοιχα για τον πιο γρήγορο ανεφοδιασμό ενέργειας στο γραφείο ή σε δημόσιους σταθμούς. Όπως και σε άλλα Plug-in υβριδικά χρειάζεται το πάτημα ενός κουμπιού αλλά εδώ ανοίγει τη τάπα φόρτισης και όχι τη τάπα του ντεπόζιτου, κάτι που βγάζει περισσότερο νόημα για λόγους ασφάλειας κατά τον ανεφοδιασμό καυσίμου (Δεν είναι λίγες οι φορές που σε βενζινάδικο μας έχουν ανοίξει από μόνοι τους την τάπα φόρτισης).

Υπάρχει ως στάνταρ το Drive Select με τα Eco, Normal, Sport και Individual αλλά και οι επιλογές διαχείρισης της ενέργειας και της κίνησης στο ίδιο μενού, με δύο νέες επιλογές το E-MODE και το Hybrid.

Το E-Mode αφορά στην αμιγώς ηλεκτρική κίνηση έαν και όσο το επιτρέπει το ποσοστό της μπαταρίας και με ταχύτητα έως τα 140 χλμ./ώρα. Στη πράξη αυτό το πρόγραμμα είναι ιδανικό για μέσα στη πόλη και μετατρέπει την Octavia σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με άμεση ροπή, μηδενικούς κραδασμούς και σχεδόν κανένα θόρυβο. Για την ασφάλεια των πεζών μια γεννήτρια ήχου E-noise κάτω από το δεξί μπροστινό φτερό παράγει έναν ιδιαίτερο ήχο που “ταξιδεύει” επιβάτες και περαστικούς στο μέλλον της αστικής μετακίνησης. Ακόμα όμως και στον αυτοκινητόδρομο μπορεί να κινηθείς ηλεκτρικά με άνεση στα όρια κυκλοφορίας χωρίς να καίς σταγόνα καυσίμου αλλά με μεγάλη σπατάλη ενέργειας.

Το Hybrid έχει με τη σειρά του τρία επίπεδα. Το πρώτο είναι το Auto, με τα ηλεκτρονικά συστήματα να διαχειρίζονται αυτόματα όλα τα δεδομένα από την οδήγηση και τη κατάσταση του δρόμου για τη βέλτιστη συνδυαστική χρήση των δύο κινητήρων. Το Hybrid Charge έχει την επιλογή είτε για τη διατήρηση της μπαταρίας στο ορισμένο επίπεδο ή για τη φόρτιση της. Εάν το ποσοστό της μπαταρίας είναι σχετικά χαμηλό, τότε αναλαμβάνει δράση και ο θερμικός κινητήρας μαζί με την αναγεννητική πέδηση για όσο το δυνατόν πιο γρήγορη φόρτιση, εν κινήσει. Αυτή η λειτουργία είναι πολύ χρήσιμη αλλά ταυτόχρονα αυξάνει τη κατανάλωση.

Μη φανταστείτε ότι ακόμα και έτσι ξεπερνάει τη κατανάλωση μιας μη-υβριδικής έκδοσης 1.5. Πιο συγκεκριμένα κατά τη φόρτιση εν κινήσει και με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο σε επαρχιακό δρόμο αγγίξαμε τα 8.2 λ./100 χλμ. που είναι ικανοποιητικά. Η πραγματική οικονομία πάντως γίνεται πράξη με καθημερινή φόρτιση στο σπίτι, την επιλογή Hybrid Auto και το συνδυασμό με το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης. Έτσι η κατανάλωση μέσα στη πόλη μπορεί να πέσει κάτω από τα 3.5 λ./100 χλμ. ή σε ταξίδι να ξεπεράσει οριακά τα 5. Η συνδυαστική αυτονομία μπορεί επίσης να ξεπεράσει τα 650 χιλιόμετρα παρά το μειωμένο από τα 45 στα 40 λίτρα ντεπόζιτο καυσίμου.

Οι επιδόσεις της μαρτυρούν πως η εξηλεκτρισμένη έκδοση της Octavia δεν είναι μόνο οικολογική-οικονομική αλλά έχει και ψυχή. Είναι σαφώς πολύ πιο γρήγορη από τις υπόλοιπες συμβατικές εκδόσεις TSI και το αποτέλεσμα του συνδυασμού των δύο κινητήρων είναι άμεση αλλά και χορταστική ροπή σε κάθε σχέση. Το κιβώτιο “ξεγελάει” στο άκουσμα του τριπλού συμπλέκτη αλλά ο τρίτος χρησιμοποιείται μόνο για την απεμπλοκή του θερμικού κινητήρα από τον ηλεκτρικό κατά την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Είναι όμως τεχνολογίας shift by wire με γρήγορη και ομαλή λειτουργία στο “D”, σχετικά επιθετική στο “S” (η επιλογή γίνεται από το μικρό λεβιέ στη κεντρική κονσόλα) και πολύ καλή απόκριση στο κickdown ή στις χειροκίνητες αλλαγές από τα paddles. Όταν είναι επιλεγμένο και το πρόγραμμα οδήγησης Sport, ο κινητήρας παραμένει “ζωντανός” και το κιβώτιο κρατάει τις στροφές ψηλά, φορτίζοντας ταυτόχρονα και τη μπαταρία ενώ όταν πατάς το κουμπί της εκκίνησης ενεργοποιείται αυτόματα το Hybrid-Normal χωρίς να υπάρχει δυνατότητα προεπιλογής. Το τελευταίο θα χρειαστεί λίγη συνήθεια καθώς το αναμενόμενο “Cold Start” δεν θα έρθει ποτέ και τα ηλεκτρονικά θα διαχειριστούν στη πορεία, όταν ενεργοποιηθεί ο κινητήρας, την θερμοκρασία του.

Άνετη, ήσυχη και προβλέψιμη

Η Octavia είναι υποδειγματική τόσο στις μεγάλες όσο και στις μικρές αποστάσεις. Είναι πάρα πολύ άνετη στα ταξίδια και η επιπλέον ηχομόνωση της υβριδικής έκδοσης εξασφαλίζει ακόμα μεγαλύτερη απομόνωση από τους ενοχλητικούς εξωτερικούς θορύβους. Τη θέση του ημιάκαμπτου άξονα που έχουν όλες οι εκδόσεις πλην της τετρακίνητης Scout παίρνει μια ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων που πηγαίνει την εμπειρία ένα βήμα παραπέρα. Αντιμετωπίζει τις ανωμαλίες στο δρόμο “γλυκά ” και η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική ενώ παρά την αύξηση του βάρους της κατά 237 κιλά οι κλίσεις είναι σχετικά μικρές και η οδηγική της συμπεριφορά το ίδιο προβλέψιμη. Σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο το στάνταρ ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης XDS και η προαιρετική ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση με δύο επιλογές “σκληρότητας”. Η πληροφορία που καταφθάνει στον οδηγό από το τιμόνι είναι καλή και η προοδευτική κρεμαγιέρα διευκολύνει σε κάθε περίσταση (στην ευελιξία μέσα πόλη, στην σταθερότητα στον αυτοκινητόδρομο και στη συμμετοχικότήτα στη γρήγορη οδήγηση). Τέλος τα φρένα, αν και κάπως λιγότερo προοδευτικά, έχουν στο μεσαίο πεντάλ πολύ καλή αίσθηση που μένει ανεπηρέαστη από την αναγεννητική πέδηση. Αυτή δεν ενεργοποιείται από τον λεβιέ του DSG αλλά μέσα από την οθόνη και μπορεί να “φρενάρει” αρκετά το αυτοκίνητο όταν πλησιάζει κάποια διασταύρωση, φανάρι ή εμπόδιο στην έντονη λειτουργία με το έξυπνο σύστημα Predictive Efficiency Assist ή να επιτρέψει το ελεύθερο ρολλάρισμα.

Συμπέρασμα

Η Skoda Octavia έχει όλα τα φόντα για να χαρακτηριστεί το αυτοκίνητο της Χρονιάς 2021 και αυτό γιατί σε μια εποχή που τα SUV και τα Crossover κυριαρχούν μπορεί να τα “κοιτάξει στα μάτια”. Με περισσότερους χώρους από αρκετά SUV, καλή ποιότητα, ένα ψηφιακό αλλά με σωστή εργονομία εσωτερικό, τις πρακτικές “Simply Clever” λύσεις, άνεση-ευελιξία-ασφάλεια στην οδήγηση και μια πολύ μεγάλη γκάμα κινητήρων δυσκολευόμαστε να βρούμε ένα λόγο, πέρα από τους χωματόδρομους, να μην την επιλέξει κάποιος. Εξηλεκτρισμένη λοιπόν η Octavia iV έχει πολλά + για τον υποψήφιο αγοραστή και ενώ η τιμή ξεπερνάει τα 35.000 €,είναι πρακτικά από τα πιο προσιτά Plug-in μοντέλα και φυσικά με εκπομπες C02 στα 22 γρμ./χλμ. πληροί ήδη τις απαιτήσεις για το μελλοντικό πρότυπο εκπομπών Euro 6d.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από € 35.900 €,  37.100 € για την έκδοση Style

Κινητήρας: 1.395 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρα):
150 hp / 5.000-6.000 σ.α.λ., 250 Nm / 1.550 – 3.500 σ.α.λ /
115 hp, 330 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 204 hp και 350 Nm
Μπαταρία/Αυτονομια: 13 kWh/50 χιλιόμετρα
Μετάδοση: Μπροστά τροχούς με αυτόματο κιβώτιο DSG 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 7.7 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 225 km/h
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
1.2 – 3.5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 22 g/km

Διαστάσεις: 4.689/1.829/1.477 mm
Βάρος: 1.533 κιλά
Χώρος αποσκευών: 450 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *