Δοκιμή: Skoda Scala 1.0 TSI G-TEC Ambition (CNG)

H Skoda έχει πλήρη γκάμα οικογενειακών αυτοκινήτων, με μικρά και μεγάλα SUV αλλά και μικρά και μεγάλα sedan. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει παράδοση σε αυτές τις κατηγορίες, μια παράδοση που ξεκίνησε με την Octavia και συνεχίστηκε με SUV, όπως το Karoq. Απ’ την άλλη βέβαια δεν ίσχυε το ίδιο και για τη κατηγορία των hatchback, αφού πέρα από το μικρό Fabia, το μικρομεσαίο Rapid δεν είχε δυναμική παρουσία.

Αυτό άλλαξε με το νέο Scala, που αντικατέστησε το Rapid και ήρθε να κερδίσει το μερίδιο αγοράς του ως ένα πεντάθυρο hatchback που παραμένει “Value For Money” με πολύ καλό βασικό εξοπλισμό, ανταγωνιστική τιμή, όλες τις αρετές που έχουν τα μοντέλα της Skoda και βάση του, τη φιλοσοφία “Simply Clever”. Στην πρακτικότητα, στην εργονομία, στην άνεση και στην ασφάλεια που το χαρακτηρίζουν, προστίθεται και η οικονομία. Όχι με τους οικονομικούς κινητήρες 1.0 βενζίνης και 1.6 ντίζελ αλλά με τον κινητήρα διπλού καυσίμου 1.0 που κινείται κυρίως με φυσικό αέριο. To Scala G-TEC δεν προσφέρει μόνο χαμηλή κατανάλωση και χαμηλές εκπομπές ρύπων αλλά και το πλεονέκτημα του πολύ οικονομικού ανεφοδιασμού.

Συντηρητικό…δεν το λες

Σχεδιαστικά, το Scala θυμίζει περισσότερο ένα station wagon (ή combi όπως αποκαλούνται από την εταιρεία) παρά ένα hatchback, δηλώνοντας έτσι τον πρακτικό του χαρακτήρα. Σε σχέση με το προκάτοχο του είναι πολύ πιο δυναμικό και σπορτίφ ακόμα και χωρίς κουπέ σχήμα και διαθέτει αρκετά από τα χαρακτηριστικά της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της μάρκας. Τα στάνταρ λεπτά φωτιστικά σώματα LED τόσο εμπρός όσο και πίσω σε συνδυασμό με την ανασχεδιασμένη μάσκα κάνουν το design να είναι όσο σύγχρονο όσο χρειάζεται, με τις ακμές στο καπό αλλά και στο πλαϊνό μέρος και τους λειτουργικούς αεραγωγούς στο μπροστινό προφυλακτήρα να προσθέτουν δυναμισμό στο σχεδιαστικό σύνολο.

Η έκδοση φυσικού αερίου δεν διαφοροποιείται από τις άλλες εκδόσεις, με τις μόνες διαφορές να είναι ένα σηματάκι G-TEC στο πίσω μέρος και ένα αυτοκόλλητο CNG στο πίσω τζάμι.

Πρακτικότητα και εργονομία

Στα παραπάνω είναι εστιασμένο το εσωτερικό του με μεγάλους χώρους, άνεση και σωστή σχεδίαση που σου κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και τη καθημερινότητα πιο ευχάριστη. Το Scala είναι ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα στη κατηγορία του. Με συνολικό μήκος 4.362 mm και μεταξόνιο 2.649 mm είναι μεγαλύτερο από το ξαδερφάκι του το Golf και αυτό είναι εμφανές, ιδιαίτερα στο πίσω τμήμα.

Οι πίσω επιβάτες στο Scala θα έχουν ένα άνετο ταξίδι, ακόμα και αν ξεπερνούν το μέσο όρο ύψους, αφού υπάρχει πολύς αέρας για το κεφάλι, άπλετος χώρος για τα γόνατα και αρκετά καλό πλάτος. Το ίδιο ισχύει και για τον οδηγό και το συνοδηγό όμως. Τα καθίσματα ξεχωρίζουν με την άνεση και την καλή στήριξη τους αλλά και με το πόσο μαλακό είναι το κάτω μέρος τους.

Λόγω των τριών ατσάλινων δεξαμενών του φυσικού αερίου, ο χώρος αποσκευών έχει μειωθεί από τα 467 στα 339 λίτρα, παραμένει όμως ακόμα και έτσι αρκετά μεγάλος και ανταγωνιστικός συγκριτικά με τα περισσότερα μικρομεσαία hatchback.

Μικροχώροι, θήκες, ντουλαπάκια, κλιπάκια, θήκη για ομπρέλα στη πόρτα, θήκη για γυαλιά, θήκες για τις πίσω ζώνες υπάρχουν σε αφθονία. Έχει Isofix ακόμα και στο κάθισμα του συνοδηγού. Υπάρχει ένα μέρος για όλα και ο βαθμός εργονομίας είναι υψηλός χάρη στη “Simply Clever” φιλοσοφία και στον απλό σχεδιασμό που φέρει την υπογραφή του Έλληνα σχεδιαστή της Skoda, Δημήτρη Δαρκούδη.

Η ποιότητα είναι επίσης υψηλή. Πολύ μαλακά και αφρώδη πλαστικά καλύπτουν όλο το ταμπλό και το πάνω μέρος στις μπροστινές πόρτες και έχουν καλή συναρμογή. Το μόνο τμήμα που βρήκαμε να “τρίζει” είναι το πλαστικό περίγραμμα του πίνακα οργάνων αλλά και αυτό μόνο εάν το κουνήσεις επίτηδες με το χέρι.  Σε μία κατά τ’ άλλα καλοσχεδιασμένη καμπίνα το μόνο που δεν ταιριάζει στη σχεδίαση και στη ποιότητα είναι ο κεντρικός καθρέφτης ο ο οποίος είναι, κάπως…

Στον αναλογικό πίνακα οργάνων υπάρχουν δύο δείκτες καυσίμου. Ένας για το φυσικό αέριο και ένας για τη βενζίνη. Η ένδειξη της θερμοκρασίας βρίσκεται στο ενσωματωμένη ψηφιακή οθόνη πολλαπλών ενδείξεων.

Η οθόνη αφής 6,5 ιντσών (προαιρετικά 9,2) είναι τοποθετημένη στο κέντρο και έχει το κλασικό infotainment σύστημα της Skoda που διαθέτει όλους τους τύπους συνδεσιμότητας με κινητό τηλέφωνο, εκτός από κανονική θύρα USB – έχει δύο type C εμπρός. Έχει επίσης αναλυτικό trip computer που δείχνει τόσο την κατανάλωση του φυσικού αερίου όσο και τις βενζίνης. Για τη λειτουργία του, πέρα από μερικά κουμπιά αφής στο πλαίσιο της οθόνης υπάρχουν και κανονικοί περιστροφικοί διακόπτες για την ένταση, τη ρύθμιση της συχνότητας των ραδιοφωνικών σταθμών και το κλιματιστικό.

Διαθέσιμα είναι όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας μαζί με 9 αερόσακους από τη στάνταρ έκδοση Ambition (έκδοση δοκιμής) όπως επίσης αρκετός προεραιτικός εξοπλισμός για την τεχνολογία και την άνεση πχ. Ψηφιακός πίνακας οργάνων, ασύρματη φόρτιση, προφίλ οδήγησης, αυτόματο παρκάρισμα κ.α.

Ικανοποιητικές επιδόσεις – άνετη οδήγηση

To Scala βασίζεται στην ευμετάβλητη πλατφόρμα MQB A0 του VW Group και σε όλες τις εκδόσεις διαθέτει γόνατα μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Στο δρόμο είναι ιδιαίτερα άνετο και ήρεμο χωρίς να ενθουσιάζει στη σπορ οδήγηση καθώς εάν το πιέσεις υπάρχουν κλίσεις στο αμάξωμα. Άλλωστε είναι προσανατολισμένο στην άνεση και αυτό φαίνεται από την απόσβεση της ανάρτησης και από τη σταθερότητα του στις μεγάλες ευθείες. Το τιμόνι προσφέρει καλή πληροφόρηση και έχει νορμάλ αίσθηση όσον αφορά το βάρος και το 6άρι μηχανικό κιβώτιο είναι αρκετά καλό με θετικό κούμπωμα και πολύ εύκολο συμπλέκτη. Σε γενικές γραμμές είναι πολύ άνετο κατά την οδήγηση, είτε σε μεγάλα ταξίδια είτε σε μεγάλες αποστάσεις μέσα στη πόλη.

Κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας δοκιμής χρειάστηκε να κάνω περίπου 120 χλμ. μέσα σε ένα πρωί, το οποίο μεταφράστηκε σε 4.30 ώρες οδήγησης και ομολογώ πως έμεινα έκπληκτος από το γεγονός ότι δεν κουράστηκα καθόλου. Καθίσματα και χειριστήρια όντως αποδείχθηκαν άνετα και εργονομικά στο καλύτερο και πιο αληθινό τεστ.

Η καμπίνα είναι επίσης καλά ηχομονωμένη και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι ελάχιστοι χάρη στον χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή 0,29 Cd.

Κάτω από το καπό κρύβεται ο γνωστός υπερτροφοδοτούμενος τρικύλινδρος κινητήρας 1.0 TSI στον οποίο όμως έχουν γίνει οι απαραίτητες κατεργασίες για να λειτουργεί με διπλό καύσιμο – φυσικό αέριο/βενζίνη. Με διαφορετικά πιστόνια, βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής και μικρότερο τούρμπο αποδίδει 90 ίππους στις 4.000 σ.α.λ και 160 Nm από τις 1.800.

Η λειτουργία του κινητήρα γίνεται με φυσικό αέριο και δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής. Η βενζίνη χρησιμοποιείται ως καύσιμο έκτακτης ανάγκης, όταν δηλαδή αδειάσουν οι δεξαμενές του φυσικού αερίου και ως καύσιμο έναρξης του κινητήρα κάτω από ορισμένες συνθήκες – όπως χαμηλή θερμοκρασία.  Η χωρητικότητα των τριών ατσάλινων δεξαμενών φυσικού αερίου είναι 13.8 κιλά και του ρεζερβουάρ βενζίνης 9 λίτρα. Η θεωρητική συνολική αυτονομία σε ιδανικές συνθήκες και οικονομική οδήγηση ξεπερνά τα 600 χλμ. (400 από το φυσικό αέριο και 200 από τη βενζίνη).

Σε σχέση με τον αντίστοιχο κινητήρα TSI που κινείται μόνο με βενζίνη αποδίδει 5 ίππους και 20 Nm ροπής λιγότερο, με τον κινητήρα του G-TEC να χάνει περισσότερο στην αίσθηση εκρηκτικότητας παρά στη δύναμη του. Είναι πολιτισμένος και ελαστικός στη λειτουργία του και ενώ αποδίδει περισσότερο στις μεσαίες στροφές, η ροπή διαθέσιμη από χαμηλά σε συνδυασμό με το μακρύ σε σχέσεις (5η-6η) κιβώτιο επιτρέπει κίνηση με αμεσότητα στις υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο. Μάλιστα, εντυπωσιάζει με την ευκολία και την άνεση που κινείται με αρκετά χλμ./ώρα χωρίς να “κουράζεται” ενώ είναι ιδιαίτερα οικονομικός

Πραγματική οικονομία – 100 χλμ. με μόλις 3 ευρώ

Σύμφωνα με την Skoda, η κατανάλωση του Scala G-Tec είναι 5,4 κ.μ /100 χλμ. (κυβικά μέτρα) τα οποία σε ιδανικές συνθήκες αντιστοιχούν σε 3,8 κ./100 χλμ (κιλά) CNG. Αυτό, με τη μέση τιμή του φυσικού αερίου, είναι ελάχιστα πάνω από 3 ευρώ/100 χλμ.

Σε αντίθεση λοιπόν με τα περισσότερα αυτοκίνητα στην αγορά οι τιμές που ανακοινώνει η Skoda είναι πολύ κοντά στη πραγματικότητα.

Ο ανεφοδιασμός του αυτοκινήτου με φυσικό αέριο γίνεται με λιγότερο από 10 ευρώ

Στη πρώτη μας επαφή με το αυτοκίνητο είδαμε τιμές που ξεπερνούσαν τα 6.5 κ./100 χλμ και αυτονομία 250 χλμ. και απορούσαμε πως γίνεται αυτό. Όλα όμως άλλαξαν με το μηδενισμό του Trip Computer. Στη διαδρομή “τέστ”  Αθήνα-Χαλκίδα-Αθήνα και πάνω από 150 χλμ. συνολικά το Scala είχε κατανάλωση 4.5 κ./100 χλμ. με τις στιγμιαίες τιμές στα 100 χλμ. σε απόλυτη ευθεία να αγγίζουν τα 3 κ./100 χλμ.  Στην προαναφερθείσα διαδρομή των 120 χλμ. μέσα τη πόλη το Scala είχε μέση κατανάλωση 5.1 κ/100 χλμ. ενώ η συνολική και μεικτή κατανάλωση της εβδομαδιαίας δοκιμής διαμορφώθηκε στα 4.4 κ./100 χλμ. Ακόμα, αξίζει να αναφέρουμε ότι από τον τελευταίο ανεφοδιασμό του Scala που έγινε με ακριβώς 3 ευρώ και κίνηση στον Κηφισό-Πατησίων-Κέντρο-Βουλιαγμένης, το trip computer μετά από 31 χλμ. έδινε αυτονομία 100 χλμ. και μέση κατανάλωση 3.1 κ./100 χλμ. Τέλος, αν και δεν κάναμε κάποιο μεγάλο ταξίδι, λόγω των συνθηκών, υπολογίζουμε ότι η συνολική – ρεαλιστική – αυτονομία του,  όντως μπορεί να ξεπεράσει τα 500 χλμ.

Συμπέρασμα

Το Scala παίρνει το όνομα του από τη λατινική λέξη κλίμακα κα σηματοδοτεί την άνοδο της εταιρείας και την αλλαγή κατεύθυνσης και φιλοσοφίας. Η έκδοση G-TEC είναι μια ανταγωνιστική πρόταση που κοστίζει περίπου όσο και και η αντίστοιχη έκδοση βενζίνης αλλά χαρακτηρίζεται από την πραγματική οικονομία, όχι μόνο με τη χαμηλή κατανάλωση του κινητήρα αλλά και με τη πολύ χαμηλή τιμή του φυσικού αερίου κίνησης (CNG). Μια τιμή τόσο χαμηλή που μπορεί οριακά να ανταγωνιστεί ακόμα και ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Για κάποιον που κάνει πολλά χιλιόμετρα αλλά όχι πολύ μεγάλα ταξίδια και θέλει απόλυτη οικονομία, η έκδοση φυσικού αερίου είναι μονόδρομος.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 17.500€

Κινητήρας: 999 κ.εκ. τρικύλινδρος υπετροφοδοτούμενος
με διπλό καύσιμο φυσικό αέριο/βενζίνη
Ισχύς-Ροπή: 90 hp / 4.000 σ.α.λ., 220 Nm / 1.800 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 12.4 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 185 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
3.8 – 4.4 κ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 98 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 84,60 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ):  4.362/1.793/1.471 mm
Βάρος: 1310 κιλά
Χώρος αποσκευών: 339 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο "New Technology Online" και στο "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι υπεύθυνος και παρουσιαστής στο κανάλι CarGuysGr.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *