Οδηγούμε στην Ελλάδα τη νέα BMW iX3

Τις τελευταίες εβδομάδες η BMW μας έχει “βομβαρδίσει” με νέα που αφορούν στο ηλεκτρικό της μέλλον, στην στρατηγική της και την επένδυση σε νέες τεχνολογίες αλλά και με παρουσιάσεις νέων, αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Μπορεί να καθυστέρησε λίγο, αφού το πρωτοπόρο i3 κυκλοφόρησε πριν από 7 χρόνια, όμως από την αρχή του έτους έχει πατήσει “γκάζι” με τις παρουσιάσεις τριών νέων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων (iX3, iX και i4) αλλά και την ανακοίνωση ότι μέχρι το 2023 το BMW Group θα μετράει δώδεκα ακόμα.

Σε πρώτη φάση, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε επί ελληνικού εδάφους για λίγες ώρες και να πάρουμε μία γεύση από το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό SAV, την iX3.

Η iX3 είναι το πρώτο μοντέλο της BMW, το οποίο πρεσβεύει την στρατηγική «Δύναμη της επιλογής», καθώς διατίθεται σε 4 διαφορετικές εκδοχές, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες να επιλέξουν το μοντέλο που ικανοποιεί στο μέγιστο βαθμό τις ανάγκες τους.

X3 με στοιχεία i

Εκ πρώτης όψεως, αν και δεν διαφέρει πολύ από τις συμβατικές εκδόσεις, καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για κάτι  ξεχωριστό. Η μεγαλύτερη διαφορά είναι η μάσκα, με τα χαρακτηριστικά νεφρά να είναι πλέον κλειστά κατά 70% και να καλύπτονται από μια γυαλιστερή μαύρη επιφάνεια και ένα μοτίβο με μικρά παραλληλόγραμμα. Το περίγραμμα της μάσκας είναι ασημένιο και οι εσωτερικές της λεπτομέρειες μπλε ηλεκτρίκ, το χρώμα που χαρακτηρίζει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της μάρκας, που συναντούμε επίσης στο πλαϊνό μαρσπιέ, στον διαχύτη του πίσω προφυλακτήρα και στα λογότυπα i και iX3. Ο διαχύτης είναι λειτουργικός και χωρίζεται σε δύο κομμάτια, εκεί που στις υπόλοιπες εκδόσεις υπάρχουν οι απολήξεις των εξατμίσεων. Μια μεγαλύτερη αεροτομή αλλά και πιο αεροδυναμικοί προφυλακτήρες και τροχοί μεγιστοποιούν την αποδοτικότητα και συμβάλουν στην μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή.

Το εσωτερικό της είναι και αυτό πολύ κοντά στις υπόλοιπες εκδόσεις της X3 και οι διαφορές επικεντρώνονται στα λογότυπα iX3 και X, στις μπλε ηλεκτρίκ λεπτομέρειες στο λεβιέ, στο Start/Stop κουμπί, στις ενδείξεις-απεικονίσεις και στις επιπλέον ρυθμίσεις που έχουν τόσο ο ψηφιακός πίνακας οργάνων όσο και η wide οθόνη του infotainment, 12.3 και 10.25 ιντσών αντίστοιχα. Σχεδιαστικά είναι πιο συγκρατημένη από τα Audi e-tron και Mercedes EQC που διαθέτουν μεγάλες οθόνες οι οποίες επικρατούν στα ταμπλό τους. Εδώ, ακόμα και η οθόνη του infotainment που εξέχει, επειδή είναι wide δεν ξεχωρίζει πολύ πάνω στο ταμπλό. Η μη-φουτουριστική σχεδίαση στο εσωτερικό όμως δεν σημαίνει ότι απουσιάζουν και οι τεχνολογίες, με το head-up display να πληροφορεί τον οδηγό για τις συνθήκες του δρόμου, την ταχύτητα, την ενέργεια κ.α. και τις απόλυτα λειτουργικές χειρονομίες για την χρήση του συστήματος να εντυπωσιάζουν και να διευκολύνουν και την ψηφιακή βοηθό να είναι πάντα διαθέσιμη για να εξυπηρετήσει και να “κουβεντιάσει” στα αγγλικά.

Κατά τ’ άλλα η ποιότητα και η εργονομία παραμένουν σε κορυφαία επίπεδα, αφού σε όποιο σημείο μπορεί να φτάσει το χέρι σου υπάρχει κάποιο μαλακό υλικό και οι κλασικοί περιστροφικοί διακόπτες δεν έχουν ακόμα αναθεωρηθεί. Αποκορύφωμα οι επενδύσεις συνθετικού δέρματος στα καθίσματα και στο ταμπλό από το στάνταρ εξοπλισμό και η άψογη συναρμογή. Η τελευταία, είναι και ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία σε ένα ηλεκτρικό που δεν διαθέτει ήχους από τον κινητήρα (αν και ο συγκεκριμένος ηλεκτροκινητήρας, έχει ήχο) και μαζί με την εξαιρετική ηχομόνωση θα απομονώσουν τους επιβάτες από το εξωτερικό περιβάλλον, χωρίς παρεμβολές.  Τα Ηλεκτρικά και θερμαινόμενα καθίσματα θα αγκαλιάσουν, θα βολέψουν και θα ζεστάνουν οδηγό-συνοδηγό με την θέση οδήγησης να προσφέρει καλή ορατότητα ακόμα και στην χαμηλότερη θέση.  Το τιμόνι θα μπορούσε να είχε μια θέση ακόμα για το ύψος, αλλά αυτό είναι μια λεπτομέρεια που μόνο οι οπαδοί της γρήγορης οδήγησης θα προσέξουν και σε γενικές γραμμές όλοι θα βολευτούν. Ακόμα, στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται πολλά στοιχεία τα οποία μπορείτε να βρείτε εδώ , ενώ στο αυτοκίνητο της δοκιμής ξεχωρίσαμε το προαιρετικό Hi-Fi ηχοσύστημα Harman/Kardon.

Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι οριακά μικρότεροι λόγω του πιο υψηλού πατώματος, χωρίς όμως να αναγκαστούν να έχουν τα πόδια τους σε άβολη θέση. Υπάρχει μάλιστα και αρκετός χώρος κάτω από τα μπροστινά καθίσματα για τα πέλματα και σε συνδυασμό με τον υπεραρκετό χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι, η μετακίνηση δύο επιβατών για μεγάλα διαστήματα θα είναι πολύ άνετη. Ένας τρίτος επιβάτης, ενώ δεν θα ψάξει χώρο στο κάθισμα θα δυσκολευτεί με το κάπως πλατύ τούνελ, το οποίο καλύπτει συστήματα για το ηλεκτρικό μοτέρ και τις μπαταρίες. Ο χώρος αποσκευών είναι ελαφρώς μειωμένος από τα 550 στα 510 λίτρα και διαθέτει κάτω από το επίπεδο δάπεδο του ένα μέρος για τα καλώδια και τους φορτιστές. Εκτός από το σύστημα κίνησης, ηλεκτρική είναι και η πίσω πόρτα του χώρου αποσκευών, που από το βασικό εξοπλισμό μπορεί να κλείσει και να ανοίξει με το πάτημα ενός κουμπιού.

Άμεση, σταθερή, ηλεκτρική.

Βασισμένη στην πλατφόρμα της X3, οι διαφορές εμφανίζονται μόνο στο μήκος που έχει αυξηθεί κατά 2,5 εκ. και στην απόσταση από το έδαφος που έχει μειωθεί στα 18 εκ. Μεταξόνιο και πλάτος έχουν παραμείνει αναλλοίωτα με τη μεγαλύτερη διαφορά να είναι το βάρος.  Η μπαταρία ζυγίζει πάνω από 500 κιλά και το συνολικό βάρος της iX3 εκτοξεύεται στους 2.2 τόνους. Παρ’ όλα αυτά η BMW έχει φροντίσει μέσω των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ, τα επιπλέον κιλά να διαχειρίζονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να μην υπάρχουν αισθητά μεγάλες κλίσεις ή βούτηγμα στα απότομα φρεναρίσματα. Σημαντικό όμως είναι ότι χάρη στις μπαταρίες που είναι τοποθετημένες χαμηλά, το κέντρο βάρους είναι μετατοπισμένο κατά 75 χλστ. χαμηλότερα ενώ η τοποθέτηση όλου του συστήματος προσφέρει ένα αρκετά καλό ζύγισμα 43% εμπρός και 57% πίσω. Βέβαια το ζύγισμα αυτό θα μπορούσε να είναι ελάχιστα πιο κοντά στο απόλυτο 50-50 αν η BMW είχε φροντίσει να εκμεταλλευτεί και τον κενό χώρο κάτω από το καπό, στον οποίο υπάρχουν διάφορα καλώδια και η μονάδα του A/C. Σε κάθε περίπτωση, η iX3 είναι πολύ σταθερή στον δρόμο και διαθέτει μια ελεγχόμενη και προβλέψιμη οδηγική συμπεριφορά. Η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία και ο δυναμικός έλεγχος απόσβεσης των ηλεκτρονικών αμορτισέρ θα προσφέρει, ανάλογα το mode οδήγησης, και την κατάλληλη συμπεριφορά τους για να αντιμετωπιστεί ακόμα και το κακό οδόστρωμα.

Στην αρχή το τιμόνι της θα δώσει ελάχιστα λιγότερη αίσθηση από τις υπόλοιπες X3 αλλά παραμένει ακριβές, με σωστή πληροφόρηση και βάρος. Αν και πισωκίνητη, τα ηλεκτρονικά συστήματα αποκλειστικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της BMW, όπως το ARB, δίνουν το παρόν και διαχειρίζονται την δύναμη με άριστο τρόπο, βοηθώντας τον οδηγό να κινηθεί χωρίς άγχος. Το DTC, ο έλεγχος ευστάθειας δηλαδή, μπορεί να απενεργοποιηθεί όμως δεν υπάρχει κάποιο νόημα να μπεις την διαδικασία να “γλιστρήσεις” το πίσω μέρος. Μπορεί να μην της φαίνεται αλλά είναι βαριά και δεν σε προδιαθέτει για κάτι τέτοιο αν και η αίσθηση του “σπρωξίματος” στην έξοδο της στροφής υπάρχει. Θα θελήσεις να κινηθείς γρήγορα με τη βοήθεια όμως των ηλεκτρονικών να σε τοποθετούν σωστά, ώστε να επιταχύνεις βίαια μέχρι την επόμενη.

Και όταν λέμε βίαια, το εννοούμε. Το σύστημα κίνησης BMW eDrive 5ης γενιάς, το οποία δεν διαθέτει μαγνήτη και είναι πιο αποδοτικό αλλά και πιο φιλικό για το περιβάλλον, αποδίδει 286 ίππους και 400 Nm ροπής άμεσα διαθέσιμα στο δεξί σου πεντάλ. Η ροπή, όπως σε κάθε ηλεκτρικό είναι ακαριαία και άμεση αλλά εδώ πιο πολύ εντυπωσιάζει η συνεχόμενη δύναμη και ο ήχος. Η iX3 διαθέτει ήχο όχι μόνο κατά την εκκίνηση αλλά και όσο επιταχύνεις, δίνοντας μια σπορ αίσθηση που δεν διαφέρει και δραματικά από ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τους ήχους έχει επιμεληθεί ο γνωστός συνθέτης Hans Zimmer. Η εντυπωσιακή δύναμη πάντως, αποτυπώνεται και στο δρόμο, με τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 6.8 δευτερόλεπτα, τα 80-120 σε 2.5 (!) και τη τελική να περιορίζεται στα 180, τα οποία και είναι εύκολη υπόθεση.

Το κιβώτιο μία σχέσης έχει πολλά διαφορετικά επίπεδα ανάκτησης ενέργειας τα οποία μπορούν να διαμορφωθούν από τις ρυθμίσεις στο infotainment. Μια από αυτές μάλιστα ονομάζεται Adaptive και με τεχνητή νοημοσύνη καθορίζει την αναγεννητική πέδηση με τα δεδομένα του δρόμου από τις κάμερες και τα ραντάρ αλλά και με τα δεδομένα κυκλοφορίας από το σύστημα πλοήγησης, έτσι το αυτοκίνητο μπορεί ξαφνικά να επιβραδύνει λίγο μόνο του όταν φτάνεται σε ένα φανάρι ή σε μια διασταύρωση και ταυτόχρονα να φορτίσει τη μπαταρία. Με τον λεβιέ στα δεξιά και τη μέγιστη αναγεννητική πέδηση, η iX3 μπορεί φρενάρει εντελώς αρά και να οδηγηθεί μόνο με το πεντάλ του γκαζιού, μέσα στη πόλη.

Οι 74 ωφέλιμες kWh της μπαταρίας των 80 kWh, η οποία έχει 30% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με εκείνη του σημερινού i3, μπορούν να προσφέρουν αυτονομία έως 460 χλμ. σύμφωνα με το κύκλο μετρήσεων WLTP και εφόσον δεν είχαμε τον χρόνο να το δοκιμάσουμε, δεν μπορούμε να έχουμε δικές μας μετρήσεις. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δοκιμές όμως, τη μέση κατανάλωση ενέργειας που στη 3ωρη δοκιμή μας διαμορφώθηκε στα 17.4 kw/h και την αυτονομία που εμφάνιζε το trip computer θα λέγαμε ότι μπορεί να ξεπεράσει τα 400 χλμ με μία μόνο φόρτιση.

Η BMW iX3 μπορεί να φορτιστεί σε ταχυφορτιστές DC, με μέγιστη ισχύ 150 kW, γεγονός που επιτρέπει τη φόρτιση από 0 έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε 36 λεπτά. Σε συνθήκες οικιακής ή δημόσιας φόρτισης AC, η BMW iX3 μπορεί να φορτίσει με εναλλασσόμενο ρεύμα, τριφασικά, με μέγιστη ισχύ 11 kW. Ο χρόνος φόρτισης από το 0 έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας, είναι σε αυτήν την περίπτωση σε 6 ώρες. Σε wallbox με ισχύ 7.4 kW, το πιο φθηνό και συμβατικό ταχυφορτιστή για το σπίτι, μια πλήρης φόρτιση διαρκεί 12 ώρες ενώ για το 80% χρειάζονται περίπου 9.

Συμπέρασμα

Στο ερώτημα” αν μπορεί η ηλεκτροκίνηση να μπει στη καθημερινότητα μας και να μην φαντάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας” έρχονται να δώσουν την απάντηση αυτοκίνητα σαν την iX3. Βασισμένη στη πλατφόρμα και το καλούπι της συμβατικής X3, με όλα τα καλά στοιχεία που προσφέρει από άποψη σχεδίασης, χώρων, ποιότητας  και ασφάλειας, ο ηλεκτροκινητήρας προσφέρει καταιγιστικές επιδόσεις και απίστευτη οικονομία μετακίνησης. Με μια μπαταρία ικανή για 400 χιλιόμετρα αυτονομίας στην εξίσωση μπαίνουν και οι μετακινήσεις μη-αστικού κύκλου ενώ με την προτεινόμενη λιανική τιμή της να ξεκινά από τα 61.940€ και να μειώνεται στα 55.940€, με την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», καταρρίπτει και ένα μύθο. Ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο ακριβά από αυτά με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Εν κινήσει στην φωτογραφίες Ελλάδα: Γιώργος Καραγιωργάκης
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 61.940€ (55.940€ με το πρόγραμμα κινούμαι ηλεκτρικά)

Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας
Ισχύς-Ροπή: 286 hp / 6.000 σ.α.λ., 400 Nm / 0-5.000 σ.α.λ
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς με κιβώτιο μονής σχέσης
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 6.8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 189 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
18,6 kwh/100 χλμ. – 17.4 kwh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4734/1891/1668 mm
Βάρος: 2.180 κιλά
Χώρος αποσκευών: 510 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).

One thought on “Οδηγούμε στην Ελλάδα τη νέα BMW iX3

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *