Δοκιμή: BMW 330e 292 PS M-Sport Advanced

Η Σειρά 3 δεν είναι απλά το Best Seller της BMW αλλά ένα μοντέλο πολύ σημαντικό για την αυτοκίνηση, την οδήγηση και τις επιδόσεις. Συνυφασμένη με την σπορ έκδοση M3, τη πισωκίνηση και για πολλούς το “καμμένο λάστιχο και το Drift” εδώ και 35 χρόνια, η υιοθέτηση ενός οικολογικού χαρακτήρα ίσως να φαντάζει σενάριο γραμμένο από την επόμενη δεκαετία. Κι’ όμως, όσο περιμένουμε το λανσάρισμα της νέας i4, που είναι ότι πιο κοντινό μέχρι στιγμής σε μια αμιγώς ηλεκτρική Σειρά 3, οι Plug-in εκδόσεις της έχουν οικονομικό αλλά και οικολογικό χαρακτήρα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι λείπουν οι επιδόσεις, η πισωκίνηση και η οδηγοκεντρική συμπεριφορά, ειδικότερα στη 330e με τους σχεδόν 300 ίππους της.

Εντός-Εκτός και οι διαφορές

 

Σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις της Σειράς 3, η Plug-in εξωτερικά ξεχωρίζει μόνο από την επιπλέον τάπα για τη φόρτιση που βρίσκεται στο αριστερό φτερό, το μικρό λογότυπο e κολλητά στο 330 (ή στο 320) και μια μπλε λεπτομέρεια στο λογότυπο των τροχών την οποία δεν είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής. Κατά τ’ άλλα παραμένει μια Σειρά 3, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις σχεδιαστικές διαφοροποιήσεις των εκδόσεων εξοπλισμού, παραμένοντας πάντα επιβλητική, αριστοκρατική και σπορ. Η έκδοση της δοκιμής M-Sport με τους μεγάλους αεραγωγούς εμπρός, τις ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών (προαιρετικά 19″) και τις δύο απολήξεις της εξάτμισης είναι η πιο δυναμική και πιο πλούσια επιλογή εξοπλισμού.

Ούτε στο εσωτερικό η εικόνα διαφέρει από μια συμβατική Σειρά 3 και οι μόνες αλλαγές είναι οι απαραίτητες για ένα εξηλεκτρισμένο μοντέλο. Εδώ ο 12.3 ιντσών ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι στάνταρ και διαθέτει ένα διαφορετικό προεπιλεγμένο θέμα με μπλε ηλεκτρίκ γραφικά και ενδείξεις για την κατανάλωση ενέργειας-καυσίμου, το ποσοστό της μπαταρίας και την υπολειπόμενη αυτονομία. Στη κεντρική κονσόλα τα κουμπιά Eco Pro-Comfort έχουν αντικατασταθεί από τα Electric-Hybrid και ένα κουμπί με μια “μπαταρία” έχει προστεθεί. Επιπλέον ενδείξεις έχουν προστεθεί και στη κεντρική οθόνη 10.25 ιντσών, με το κορυφαίο Operating System 7, για την αυτονομία, τη κατανάλωση και το προγραμματισμό φόρτισης- κλιματισμού.

Η ποιότητα είναι στο υψηλότερο επίπεδο της κατηγορίας και οι πολλές επιλογές διακοσμητικών επενδύσεων στο ταμπλό, τη κεντρική κονσόλα και τις πόρτες μπορούν να διαφοροποιήσουν και την αίσθηση του εσωτερικού, το οποίο σε κάθε περίπτωση παραμένει οδηγοκεντρικό. Οι φυσικοί διακόπτες τόσο για το κλιματιστικό όσο για τα πολυμέσα σε συνδυασμό με τα χειριστήρια στη κεντρική κονσόλα και τη κλασική πλέον ροδέλα του iDrive συμβάλουν στην υποδειγματική εργονομία, που λείπει πλέον από πολλά μοντέλα με την υιοθετήση της “ψηφιακής καμπίνας”.

“Ψηφιακός” πάντως μπορεί να είναι ο τρόπος που μπαίνεις μέσα στο αυτοκίνητο αφού με την εφαρμογή My BMW πέρα από όλες τις ενδείξεις ή πληροφορίες που αφορούν στη κατάσταση της 330e (αυτονομία, ποσοστό μπαταρίας, φόρτιση, σταθμοί φόρτισης κ.α.) και τον προγραμματισμό του κλιματισμού, μπορείς να κλειδώσεις/ξεκλειδώσεις καταργώντας το κλασικό κλειδί keyless. Μέσα στο εσωτερικό πολύ χρήσιμες μπορούν να αποδειχθούν και οι φωνητικές εντολές με την 3άρα να απαντάει ακόμα και σε ερωτήσεις για το ποσοστό της μπαταρίας ή το πλησιέστερο σταθμό φόρτισης, προς το παρόν όμως μόνο στα αγγλικά.

Οδηγός και συνοδηγός κάθονται λίγο πιο ψηλά απ’ ότι στις μη Plug-in εκδόσεις όμως η αίσθηση παραμένει ίδια: Είσαι ένα με το δρόμο και με το αυτοκίνητο. Για τους πίσω επιβάτες δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη διαφοροποίηση πέρα από το ψηλό τούνελ και όπως οι μπροστά, κάθονται πιο ψηλά λόγω του υπερυψωμένου πατώματος που καλύπτει τις μπαταρίες. Το ίδιο συμβαίνει στο χώρο αποσκευών όμως εκεί υπάρχει η λογική μείωση από τα 480 στα 375 λίτρα. Το επίπεδο δάπεδο κρύβει και ένα χώρο για τη τοποθέτηση των καλωδίων που είναι απαραίτητα για τη φόρτιση του αυτοκινήτου τόσο εντός σπιτιού όσο και εκτός, σε δημόσιους ή ιδιωτικούς σταθμούς φόρτισης.

Best of both worlds

Συνδυάζοντας τα καλά και των δύο κόσμων, η Plug-in υβριδική Σειρά 3 εφοδιάζεται με έναν θερμικό αλλά και με έναν ηλεκτροκινητήρα. Κάτω από το καπό, ο βασικός τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας TwinPower Turbo αποδίδει 184 ίππους και 300 Nm ροπής, ακριβώς όπως στην έκδοση 320i και συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα που αποδίδει 113 ίππους και 265 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται μέσα στο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων Steptronic το οποίο έχει μεγαλώσει μόλις 15 mm.

Το σύνολο αποδίδει 252 ίππους και 420 Nm ροπής, ακριβώς δηλαδή το ίδιο με τη προηγούμενη Plug-in έκδοση της Σειράς 3. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει μια μεγάλη αλλαγή όταν είναι επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Sport και πιο συγκεκριμένα η λειτουργία XtraBoost κατά την οποία ένα γενναίο πάτημα του γκαζιού απελευθερώνει 40 ίππους επιπλέον της συνολικής ισχύος, ανεβάζοντας τη στους 292. Το Xtraboost δεν επηρεάζεται από το επίπεδο της μπαταρίας και διαρκεί 10″ κάθε φορά που επιταχύνεις. Συγκριτικά με ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί αποκλειστικά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η 330e επιταχύνει με σχεδόν διπλάσια δύναμη καλύπτοντας 5 μέτρα σε 3″, σύμφωνα με την εταιρεία.

Όλη αυτή η δύναμη καταλήγει στους πίσω τροχούς (ή στους τέσσερις στις εκδόσεις xDrive) με έναν πραγματικά άμεσο τρόπο. Αυτό οφείλεται κυρίως στα 265 Nm τα οποία είναι διαθέσιμα από το μηδέν, από τη στιγμή δηλαδή που θα πατήσεις το δεξί πεντάλ, εκμηδενίζοντας έτσι το Turbo Lag. Το 5.9″ που ανακοινώνει η BMW για το 0-100 χλμ./ώρα είναι ίσως συγκρατημένο καθώς μπορεί να επιτευχθεί χωρίς το Launch Control ενεργοποιημένο και με αρκετό σπινάρισμα στο ξεκίνημα από τους πίσω τροχούς. Εκεί που εντυπωσιάζει πιο πολύ αυτή η “Xtra” δύναμη πάντως είναι στις αλλαγές των σχέσεων, με το κιβώτιο να δείχνει πιο γρήγορο από ποτέ και η αίσθηση της συνεχόμενης επιτάχυνσης να είναι έντονη.

Τα παραπάνω βέβαια θα είναι χρήσιμα όταν ο οδηγός θέλει να εκμεταλλευτεί τις αρετές του καλοστημένου πλαισίου, στη καθημερινότητα αυτό που θα αποδειχθεί πιο χρήσιμο είναι η οδήγηση με χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Σε ότι αφορά τη τροφοδοσία του με ενέργεια, αυτή γίνεται από μια μπαταρία 12 kWh που είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, ικανή να προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία περίπου 50 χιλιομέτρων.

Το βασικό πρόγραμμα οδήγησης Hybrid, που αντικαθιστά το Comfort, αποσκοπεί στην πιο αποδοτική και ταυτόχρονα πιο οικονομική οδήγηση και λαμβάνοντας δεδομένα από το πρόγραμμα πλοήγησης, τη κάμερα και τα ραντάρ καθορίζει πότε το αυτοκίνητο θα κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά και πότε θα εμπλακεί ο δίλιτρος κινητήρας. Αυτό βέβαια γίνεται και μέσα από το τρόπο οδήγησης, όσο πιο χαλαρός είναι κάποιος με το δεξί του πόδι τόσο λιγότερη ενέργεια θα σπαταλάει, άρα το αυτοκίνητο θα επιλέγει να κινηθεί ηλεκτρικά. Αυτό θα συμβαίνει κατά κύριο λόγο μέσα στην πόλη και αν κάποιος θέλει να κινηθεί σε αυτοκινητόδρομο ηλεκτρικά, στο Hybrid μπορεί να το κάνει μέχρι τα 110 χλμ./ώρα, εάν τα ξεπεράσει ή η κλίση του δρόμου είναι ανωφερική τότε θα ενεργοποιηθεί και ο θερμικός κινητήρας.

Ο οδηγός βέβαια έχει την επιλογή να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια με το πρόγραμμα Electric εφόσον του το επιτρέπει το ποσοστό της μπαταρίας και για περίπου 50 χιλιόμετρα εάν αυτή είναι φορτισμένη στο 100%. Η αυτονομία βέβαια επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες με τους πιο σημαντικούς να είναι ο τρόπος οδήγησης αλλά και η διαδρομή. Μέσα στη πόλη, με την μεγαλύτερη εκμετάλλευση της χαμένης ενέργειας από τη πέδηση και από το ρολλάρισμα, η αυτονομία μπορεί να αγγίξει τα νούμερα που ανακοινώνει η BMW. Σε αυτό το πρόγραμμα είναι δυνατή η κίνηση μέχρι τα 140 χλμ./ώρα που είναι αρκετά για να κινηθεί κάποιος ακόμα και σε αυτοκινητόδρομο με άνεση ενώ τα 265 Nm ροπής θα διασφαλίσουν ότι υπάρχει πάντα αρκετή δύναμη για λόγους ασφάλειας.

Σε περίπτωση που η μπαταρία τελειώνει και δεν υπάρχει δυνατότητα φόρτισης η λειτουργία Battery Control μπορεί να ενεργοποιηθεί μέσα από ένα κουμπί και να επιτρέψει είτε τη διατήρηση της στο επιλεγμένο επίπεδο, ως στόχο, είτε τη φόρτισή της εν κινήσει. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με άλλα εξηλεκτρισμένα οχήματα δεν υπάρχει η επιλογή του “B” στο κιβώτιο άρα και της έντονης αναγεννητικής πέδησης και όλα λειτουργούν μέσω του συστήματος Battery Control και όλων των συστημάτων που αναφέραμε παραπάνω τα οποία διαχειρίζονται την ενέργεια και μπορούν επίσης να “φρενάρουν” το αυτοκίνητο όταν π.χ. προσεγγίζει ένα φανάρι, μια διαστάυρωση, ένα στοπ, κ.α. φορτίζοντας ταυτόχρονα τη μπαταρία.

Η φόρτιση στο σπίτι, από οικιακή πρίζα, χρειάζεται περίπου έξι ώρες για να ολοκληρωθεί ενώ σε wallbox περίπου δύομιση με τρείς, καθώς η μέγιστη ταχύτητα φόρτισης δεν ξεπερνά τα 3.7 kW/ώρα. Εδώ, η αγορά wallbox για το γκαράζ ίσως είναι περιττή δεδομένου ότι θα γίνεται φόρτιση στο γραφείο.

Σε κάθε περίπτωση η καθημερινή φόρτιση αξίζει γιατί μόνο τότε θα υπάρχει αξιοσημείωτη διαφορά στην κατανάλωση. Με το πρόγραμμα Hybrid και τη μπαταρία πλήρως φορτισμένη αυτή μπορεί να πέσει κάτω από τα 3 λ./100 χλμ. ακόμα και στο μεικτό κύκλο ενώ από τη στιγμή που θα αποφορτιστεί πλήρως θα αγγίξει το μέσο όρο ενός σύγχρονου δίλιτρου αυτοκινήτου. Σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης και πίεσης του αυτοκινήτου στο όριο μπορεί να ξεπεράσει με άνεση τα 10 λ./100 χλμ. ενώ αντίθετα με οικονομική οδήγηση μέσα στη πόλη και το πρόγραμμα electric μπορεί να μη κάψει σταγόνα καύσιμο και έως λιγότερο από 1 ευρώ για 50 χιλιόμετρα σε ρεύμα.

Ήρεμη δύναμη

Πατώντας το Start-Stop κουμπί στη κεντρική κονσόλα ακούγεται ένας ιδιαίτερος ήχος, αυτός που χαρακτηρίζει τα εξηλεκτρισμένα οχήματα της BMW και σου δείχνει ότι κάτι διαφορετικό συμβαίνει καθώς είναι και ο μοναδικός που ακούγεται. Ο 2λιτρος κινητήρας παραμένει σβηστός και θα εμπλακεί μόνο εάν πριν την κίνηση επιλεγεί το πρόγραμμα Sport ή Sport με τη λειτουργία XtraBoost.

Η αλήθεια είναι ότι η απόλυτη ησυχία δεν σε προϊδεάζει για τη δυναμικότητα του συνόλου αλλά βασισμένη στην εξαιρετική πλατφόρμα CLAR, η Σειρά 3 δείχνει αμέσως ότι είναι καλοστημένη και δεμένη. Στην έκδοση M-Sport, η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης χωρις να επηρεάζει την καθημερινότητα και την κίνηση σε αστικό περιβάλλον ευνοεί τη δυναμική οδήγηση που τη χαρακτηρίζει και κρύβει με μαγικό τρόπο τα 250 επιπλέον κιλά που προσθέτουν οι μπαταρίες. Σε αυτό βέβαια συμβάλλει και η αμεσότητα που έχει το σύνολο θερμικού και ηλεκτρικού κινητήρα με την ροπή να είναι σχεδόν ακαριαία κάθε φορά που πατάς το γκάζι και τη σχετική ένδειξη Xtraboost να κοσμεί τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με το μπλε ηλεκτρίκ χρώμα μέσα στα κόκκινα του προγράμματος Sport. Το χρώμα είναι το μόνο που ίσως παραμένει ήρεμο καθώς σε αυτό το πρόγραμμα όλα αγριεύουν, από την απόκριση του γκαζιού και τη ρύθμιση του κινητήρα που πλέον αποδίδει έως 292 ίππους μέχρι τον ήχο, που από την απόλυτη ησυχία πλέον δυναμώνει όσο ανεβαίνουν οι στροφές με ένα ιδιαίτερο γρέζι.

Με επιθετική οδήγηση θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος να δεις τα ηλεκτρονικά να σου “κόβουν” τη φόρα με τη δύναμη που καταφθάνει με άμεσο τρόπο στον πίσω άξονα, να προσπαθεί να ξεκολλήσει την ουρά. Αυτό θα γίνει πράξη εάν βάλεις το DTC στο Sport ή το απενεργοποιήσεις εντελώς, εκεί όμως θα πρέπει να είσαι σε εγρήγορση και φυσικά να ξέρεις τι κάνεις, για να εκμεταλλευτείς την ακαριαία ροπή και να ευχαριστηθείς στο έπακρο το ταλέντο και την ισορροπία που έχει το πλαίσιό της. Μπορεί βέβαια να έχει “σπάσει” το απόλυτο ζύγισμα 50-50 που έχουν οι άλλες εκδόσεις όμως δεν είναι κάτι που θα αντιληφθείς και η αίσθηση παραμένει πάνω-κάτω η ίδια. Το σύστημα διεύθυνσης έχει διαφοροποιηθεί και αυτό για να μπορεί να διαχειριστεί τα επιπλέον κιλά χωρίς να υπάρχει αισθητή διαφορά στην οδηγική συμπεριφορά. Παραμένει βαρύ, πολύ ακριβές και με ιδανική πληροφόρηση αλλά έχει λίγο πιο τεχνητή αίσθηση σε σχέση με μια μη Plug-in 3άρα. Αντίθετα, τα φρένα δεν επηρεάζονται και η αναγεννητική πέδηση δεν γίνεται ποτέ αντιληπτή επιτρέποντας το ρολλάρισμα και βοηθώντας στα δυνατά φρεναρίσματα.

Μέσα στη πόλη τώρα, η ιστορία είναι τελείως διαφορετική. Στα προγράμματα Hybrid και Electric επικρατεί απόλυτη ηρεμία και ισορροπία. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, η ηχομόνωση υποδειγματική και το μόνο που θα δυσκολέψει τη καθημερινότητα είναι ο όγκος του αυτοκινήτου, με τον κύκλο στροφής να είναι κάπως μεγάλος. Εκεί τα συστήματα αυτόματου παρκαρίσματος και οπισθογωνίας αλλά και η προαιρετική πανοραμική κάμερα θα βοηθήσουν στα στενά σημεία. Κατά τ’ άλλα, όπως κάθε έκδοση της Σειράς 3, η σταθερότητα και η φιλικότητα στην οδήγηση είναι εκεί για να κρατά οδηγό και επιβάτες ξεκούραστους και ασφαλείς ακόμα και στις πολύωρες μετακινήσεις.

Συμπέρασμα

Ιδανική για εταιρικούς χρήστες με τα δύο ειδικά διαθέσιμα πακέτα εξοπλισμού M-Sport/Business Advanced, η πιο ισχυρή Plug-in Hybrid 330e απαλλάσσεται από τον εταιρικό φόρο και αποτελεί ένα καλό λόγο να στραφεί κάποιος σε ένα εξηλεκτρισμένο αυτοκίνητο το οποίο μάλλον έχει διπολικό χαρακτήρα· από τη μια ήσυχο, ήρεμο, οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον και από την άλλη σπορ, άγριο, πισωκίνητο, έτοιμο να χαρίσει χαμόγελα με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού.

Φωτογραφίες: Κυριάκος Χατζηχαραλάμπους 

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 50.600 €,  52.522  € για τα πακέτα εξοπλισμού Advanced

Κινητήρας: 1.998 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρα):
184 hp / 5.000-6.000 σ.α.λ., 300 Nm / 1.350 – 4.000 σ.α.λ /
113 hp, 265 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 252 (292) hp και 420 Nm
Μετάδοση: Πίσω τροχούς με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 5.1 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 230 km/h
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
1.6 – 6 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 37 g/km

Διαστάσεις: 4.709/1.827/1.442 mm
Βάρος: 1.740 κιλά
Χώρος αποσκευών: 375 λ.

 

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).