Δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid VGT 160 PS
Η μακρά ιστορία της Alfa Romeo ξεχωρίζει σίγουρα και για το πάθος που διακατέχει τους οπαδούς της! Για μια μάρκα που λαμβάνει τόσο σοβαρά το DNA της και έχει προσφέρει τόσο διαμάντια στην αυτοκίνηση, κάθε καινούργιο αυτοκίνητο που παρουσιάζει αποτελεί χαρμόσυνο νέο για ολόκληρο τον πλανήτη και όχι μόνο για τους Alfisti. Εν προκειμένω έχουμε να κάνουμε με ένα πολυαναμενόμενο μοντέλο το οποίο είναι πολύ σημαντικό γιατί βάζει την Alfa και πάλι στον χάρτη των πωλήσεων μετά από αρκετά χρόνια “ξηρασίας” και μάλιστα σε μια από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες. Είναι επίσης το μοντέλο που ξεκινάει τον εξηλεκτρισμό της και υπεύθυνος για τον σχεδιασμό της είναι ο Έλληνας, Αλέξανδρος Λιώκης.
Η Tonale παίρνει το όνομα της από ένα “πάσο” των Άλπεων, όπως αντίστοιχα η μεγαλύτερη Stelvio, και είναι εμβαπτισμένη στη σύγχρονη αυτοκίνηση. Από τα υβριδικά σύνολα μέχρι τη χρήση NFT για το Service Book, αυτή η Alfa Romeo δεν έχει καμία σχέση με το παρελθόν αλλά καταφέρνει και κρατάει το ίδιο DNA. Η ισχυρότερη έκδοση προς το παρό, μέχρι να κυκλοφορήσουν οι Plug-in υβριδικές, είναι αυτή με το turbo μεταβλητής γεωμετρίας και τους 160 ίππους.
Φινέτσα και DNA
Η σχεδίαση της Tonale είναι δια χειρός Αλέξανδρου Λιώκη, του Έλληνα σχεδιαστή που έχει τη θέση του Senior Excecutive Designer στο Centro Stile και ηγήθηκε της ομάδας που κατάφερε να την κρατήσει πιστή στο πρωτότυπο που παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Γενεύης το 2019. Δεν θα χρειαστεί κάτι περισσότερο από μια κλεφτή ματιά για να καταλάβει κάποιος ότι πρόκειται για μια Alfa Romeo καθώς υπάρχουν στιλιστικές και ιστορικές αναφορές σε ολόκληρο το αμάξωμα.
Στο μπροστινό μέρος φυσικά δεσπόζει το “Scudetto e trilobo”, η τριγωνική μάσκα δηλαδή και το έμβλημα που χαρακτηρίζει και συνδέει κάθε Alfa Romeo. Ο προφυλακτήρας διαθέτει στο κάτω μέρος τεράστιους ανοιχτούς αεραγωγούς , πλαϊνές αεροκουρτίνες και ένα πολύ δυναμικό μπροστινό splitter. Τα φωτιστικά σώματα είναι χωμένα στο κενό μεταξύ καπό και αεραγωγών, σχεδίαση εμπνευσμένη από την SZ (γνωστή και ως ES-30) και διαθέτουν τρία κυματιστά LED στοιχεία το καθένα. Αυτό δημιουργεί και μια φωτεινή υπογραφή που το ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας. Τα φώτα είναι προφανώς Full LED σε κάθε έκδοση, στις ανώτερες όμως ενσωματώνουν τις αυτοματοποιημένες τεχνολογίες Adaptive Driving Beam και Glare-Free High Beam.
Το προφίλ της ακολουθεί τη γνώριμη γραμμή “GT Line” από μπροστά μέχρι και πίσω. Θα θυμίσει τη Stelvio, ειδικότερα στο πίσω παράθυρο (το οποίο έχει επιρροή από τη θρυλική 8C Competizione) και την πόρτα, έχει όμως πιο έντονη κλίση στο μπροστινό τμήμα του καπό της. Οι θόλοι είναι εντυπωσιακά μεγάλοι και οι 20άρες ζάντες τις δοκιμής μας ταιριάζουν γάντι, οτιδήποτε κάτω από τις 19 ίντσες όμως θα δώσει την εντύπωση ότι κάτι λείπει. Με τη σειρά τους όλες οι ζάντες έχουν τη σχεδίαση “telephone dial” όπως την αποκαλεί η Μιλανέζικη φίρμα, με τις 5 στρογγυλές οπές ενώ στο εσωτερικό συνήθως κρύβονται οι κόκκινες μόνομπλοκ τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo.
Στο πίσω μέρος η οροφή είναι έντονα κεκλιμένη και δημιουργεί μια αρκετά μυώδη σχεδίαση σε συνδυασμό με τα φτερά και την αεροτομή. Όπως και μπροστά, υπάρχει μια χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή, η οποία όμως δεν έχει μόνο τρία LED στοιχεία σε κάθε πλευρά αλλά συνεχίζει σαν LED μπάρα και ενσωματώνει το λογότυπο. Στο κάτω μέρος έχει δύο κλειστούς αεραγωγούς που προσομοιάζουν με απολήξεις από εξάτμιση. Για το τελευταίο όμως θα χρειαστεί να κάνετε υπομονή για την έκδοση των 275 ίππων.
Η Tonale είναι μια καθαρόαιμη Alfa Romeo, με σπορ DNA, σύγχρονες εκφράσεις και μεγάλες για τη κατηγορία διαστάσεις, που όμως κρύβει καλά. Το μήκος της αγγίζει τα 4,53 μέτρα, το πλάτος τα 1,84 και το ύψος τα 1,6. Διαθέτει επίσης ιδιαίτερες χρωματικές επιλογές, αν έπρεπε να επιλέξουμε μια όμως θα ήμασταν ανάμεσα στο “παραδοσιακό” κόκκινο και το πράσινο “της δικής μας”, με μια μεγαλύτερη προτίμηση στο δεύτερο.
Ποιoτική, σύγχρονη και Alfa
Στο εσωτερικό κυριαρχεί η ίδια φιλοσοφία και υπάρχουν προφανώς μερικά σημεία που θυμίζει τις Giulia και Stelvio – όπως τα δύο υψώματα πάνω από το κοντέρ, το τιμόνι με το κουμπί εκκίνησης πάνω, η ψηλή κεντρική κονσόλα και οι χειρολαβές – συνολικά όμως έχουμε να κάνουμε με μια σαφώς πιο μοντέρνα εικόνα.
Μπροστά από τον οδηγό βρίσκεται ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3’’ σε όλες τις εκδόσεις, κάτι που βλέπουμε για πρώτη φορά σε Alfa. Πέρα από την κρυστάλλινη ανάλυση, έχει αρκετές επιλογές διαμόρφωσης με τρεις επιλογές προβολής. Η πρώτη έχει δύο “αναλογικά” όργανα με ρετρό σχεδιασμό εμπνευσμένο από την πρώτη Giulia, η δεύτερη έχει δύο πιο μοντέρνα στρογγυλά όργανα με ανάποδο στροφόμετρο και η τρίτη είναι πιο μίνιμαλ ενώ μπορεί να ενσωματώσει τον χάρτη της πλοήγησης σε ολόκληρη την οθόνη. Στις πληροφορίες που εμφανίζονται μεταξύ των οργάνων είναι επίσης ενσωματωμένα τα γραφικά για την λειτουργία του υβριδικού συστήματος.
Πιστή στην δήλωση του Jean-Philippe Imparato, CEO της Μιλανέζικης μάρκας, πως “Στην Alfa Romeo δεν πουλάνε tablet με αυτοκίνητο γύρω-γύρω”, η κεντρική οθόνη 12,5″ δεν εξέχει σχεδόν καθόλου και υιοθετεί στοιχεία από τα τελευταία μοντέλα του υπερομίλου Stellantis. Είναι wide και τρέχει το νεότερο λογισμικό σύστημα Uconnect 5, το οποίο έχουμε χαρακτηρίσει ως ένα από τα καλύτερα που υπάρχουν, λόγω των πολλών επιλογών διαμόρφωσης, της χρηστικότητας, της συνδεσιμότητας και των συνεχόμενων ενημερώσεων. Εκτός από την ασύρματη σύνδεση με Android Auto & Apple CarPlay υποστηρίζει την παράλληλη σύνδεση Smartphone για αναπαραγωγή μουσικής και επικοινωνίας αλλά και την ψηφιακή βοηθό Amazon Alexa. Δεν λείπουν επίσης οι ξεχωριστές σπορ πινελιές, με πληροφορίες που αφορούν στην οδήγηση και τον κινητήρα αλλά και την απεικόνιση των προγραμμάτων οδήγησης.
Στο κομμάτι της τεχνολογίας όμως όλα αυτά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν συνηθισμένα μπροστά στην τεχνολογία NFT (non-fungible token), η οποία με τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη καταγράφει δεδομένα σε ένα ψηφιακό αρχείο για τη συντήρηση και την ακεραιότητα του αυτοκινήτου, ως εγγύηση ότι έχει συντηρηθεί σωστά. Πρόκειται για μια παγκόσμια πρωτιά που αυξάνει σίγουρα την μεταπολιτική αξία.
Οι επιλογές προαιρετικού εξοπλισμού και πακέτων είναι αρκετές όπως σε κάθε Premium μοντέλο, αυτό που ίσως να μην χρειάζεται προσθήκη είναι το προαιρετικό ηχοσύστημα της Harman Kardon καθώς το βασικό είναι εκπληκτικό!
Αν και για την οθόνη δεν υπάρχουν κουμπιά συντομεύσεων, τα χειριστήρια στο τιμόνι είναι υπεύθυνα για αρκετές βασικές λειτουργίες ενώ τα φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό πάνε “κόντρα” στην τάση των υπόλοιπων Premium μαρκών και ανεβάζουν πολύ την εργονομία και την ευχρηστία. Η θέση οδήγησης είναι κάπως σφιχτή αλλά δεν υστερεί σε άνεση ή σε στήριξη και είναι ταυτόχρονα είναι αρκετά σπορτίφ για SUV. Οι ρυθμίσεις είναι πολλές, θα θέλαμε όμως σε αυτή τη τιμή να ήταν ηλεκτρικές, ως στάνταρ.
Στην επιλογή των υλικών δεν κυριαρχούν τα αφρώδη πλαστικά και σε κάποια σημεία είναι κάπως σκληρά. Να πούμε όμως ότι αυτά έχουν Premium αίσθηση και τα περισσότερα είναι μαλακά με εξαιρετική συναρμογή. Η καμπίνα είναι πολυτελής και στις ανώτερες εκδόσεις γίνεται ακόμα καλύτερη με τη χρήση δερμάτινων επενδύσεων με ραφές (ή alcantara) σε πολλά σημεία και διαφορετική διακοσμητική επένδυση στο ταμπλό. Η τελευταία μάλιστα είναι ημιδιαφανής ενσωματώνοντας έτσι τον ατμοσφαιρικό φωτισμό με τις 5 χρωματικές επιλογές που ταυτίζονται με τις διαθέσιμες εξωτερικές. Σημείο αναφοράς είναι τα τεράστια μεταλλικά Paddles και το τρυπητό δέρμα στο τιμόνι.
Το μεταξόνιό της ξεπερνάει τα 2,6 μέτρα αλλά δεν είναι από τα μεγαλύτερα στη κατηγορία. Παρ’ όλα αυτά η εσωτερικη διάταξη είναι τέτοια ώστε να υπάρχει αρκετά καλός χώρος για τους επιβάτες στο πίσω μέρος από τα μπροστινά καθίσματα, με σχετικά χαμηλό κεντρικό τούνελ και επίσης αρκετά καλό αέρα για τα κεφάλια. Τα πίσω καθίσματα είναι άνετα και έχουν επίπεδο μέρος στο κέντρο αλλά και όλες τις ευκολίες για μικρούς ή μεγάλους. Ο χώρος αποσκευών στα 500 λίτρα είναι πάντως πολύ καλός και έχει διπλό πάτωμα, φωτάκια, γάντζους, θήκη στα αριστερά, ski hatch στα καθίσματα και ηλεκτρική πόρτα για να προσφέρει ευχρηστία και ευκολία.
Η πρώτη υβριδική Alfa Romeo
Κάτω από το μακρύ καπό της κρύβεται το πρώτο υβριδικό σύνολο που έχει τοποθετηθεί σε Alfa Romeo. Αυτό το δοκιμάσαμε πρόσφατα στα μοντέλα της Jeep με την ονομασία e-Hybrid και διαθέτει έναν τούρμπο κινητήρα βενζίνης που λειτουργεί στον θερμοδυναμικό κύκλο Miller. Ο 1.500άρης αυτός έχει άμεσο ψεκασμό με πίεση 350 bar, διπλό μεταβλητό χρονισμό, υψηλό λόγο συμπίεσης 12,5:1 και αποδίδει 130 ή 160 ίππους ανάλογα την έκδοση με 240 Nm ροπής από πολύ χαμηλά, στις 1.500 σ.α.λ.
Στην έκδοση των 160 ίππων χρησιμοποιείται ένα turbo μεταβλητής γεωμετρίας (VGT), το οποίο βοηθά το σύνολο να έχει καλύτερη απόκριση χαμηλά και να διατηρεί την δύναμη σχεδόν μέχρι τις 6.000 σ.α.λ. Οι επιπλέον 30 ίπποι της έκδοσης σίγουρα ζωντανεύουν την Tonale και με το γκάζι στο πάτωμα υπάρχει γραμμική δύναμη που κορυφώνεται στις 6.000 περίπου σ.α.λ. Παρόλα αυτά δεν έχουμε να κάνουμε με μια έκδοση επιδόσεων αλλά με μια που χαρίζει σβέλτες επιταχύνσεις και οικονομία ταυτόχρονα. Στον δρόμο δεν φαίνεται ότι λείπει δύναμη, αν και το πλαίσιο μπορεί να υποστηρίξει την τριπλάσια, όμως λίγη περισσότερη ροπή θα έκανε την αίσθηση ακόμα καλύτερη. Τα νούμερα επιβεβαιώνουν όσα λέμε, με το σπριντ των 0-100 να χρειάζεται 8,8 δευτερόλεπτα και την τελική να αγγίζει τα 210 χλμ./ώρα.
Η κίνηση περνάει στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός νέου αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων υγρού τύπου που είναι αποδεκτά γρήγορο και αρκετά ομαλό. Έχει επίσης πραγματική χειροκίνητη λειτουργία από τα μεγάλα αλουμινένια Paddles ή από τον λεβιέ, κάτι που χρειάζεται στα κατεβάσματα, όπου μερικές φορές στο Natural mode μπορεί να είναι διστακτικό. Η απόκριση του κιβωτίου αλλάζει επίσης από τα προγράμματα οδήγησης του DNA (Dynamic, Natural και All weather), με τα οποία παραμετροποιείται επίσης η αίσθηση του τιμονιού, των φρένων και των ηλεκτρικών συστημάτων.
Στην απόκριση του κινητήρα πάντως δεν βοηθάει μόνο η τουρμπίνα VGT αλλά και το υβριδικό σύστημα 48V, το οποίο χαρακτηρίζεται ήπιο μεν, μπορεί να την κινήσει ηλεκτρικά δε. Αυτό είναι προς το παρόν μια πρωτοτυπία της Stellantis και είναι εφικτό με την ενσωμάτωση του ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 20 ίππων και 55 Nm ροπής μέσα στο αυτόματο κιβώτιο. Παίρνοντας ενέργεια από μια συμπαγή σε διαστάσεις μπαταρία με χωρητικότητα 0,8 kWh, μπορεί στην ουσία να εκκινήσει χωρίς τη χρήση του βενζινοκινητήρα (Silent Start) και να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά όταν υπάρχει συμφόρηση (e-Queing), στο άφημα του γκαζιού (e-Creeping) και στις μανούβρες του παρκαρίσματος (e-Parking). Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα να κατεβαίνει η κατανάλωση καυσίμου και σαν αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα, η μπαταρία να επαναφορτίζεται πολύ γρήγορα με αυτόματη αναγεννητική πέδηση κατά το φρενάρισμα ή το άφημα του γκαζιού και έτσι να υπάρχει συχνή αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, για αυτά τουλάχιστον τα μικρά διαστήματα. Στη φόρτιση της μπαταρίας συνεισφέρει και ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας τύπου BSG που λειτουργεί και ως μίζα.
Όσον αφορά την κατανάλωση, η Tonale μας είχε “ανοίξει την όρεξη” για γρήγορη οδήγηση καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής, οπότε και τα νούμερα του δικού μας μέσου όρου δεν είναι αντιπροσωπευτικά. Τα 8,5 λ./100 κατανάλωσης περιλαμβάνουν πολλά χιλιόμετρα σε βουνό και στην περιφέρεια, όμως και πάλι για ένα SUV που ξεπερνά τον 1,5 τόνο και με δεδομένη την αντί-οικονομική οδήγηση, είναι καλά. Σε συνθήκες νορμάλ οδήγησης η Tonale με τους 160 ίππους είναι ικανή να καταναλώσει ακόμα και 7 λ./100 χιλιόμετρα με σωστή εκμετάλλευση του υβριδικού συστήματος ενώ στο ταξίδι με τα όρια κυκλοφορίας κοντά στα 6.
Πιο οδηγοκεντρική δεν γίνεται
Η Tonale είναι βασισμένη στην πλατφόρμα του νέου Jeep Compass, η οποία με τη σειρά της προέρχεται από τη Giulietta. Εδώ όμως η διαχείριση των μηχανικών μερών έχει γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε η κατανομή του βάρους να είναι στο απόλυτο 50-50. Στον δρόμο δείχνει πολύ στιβαρή και δεμένη με έναν ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό αλλά χωρίς να παραλείπεται η άνεση. Η ανάρτηση είναι ανεξάρτητη και στους τέσσερις τροχούς με γόνατα MacPherson ενώ τα αμορτισέρ που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με την Koni, είναι τεχνολογίας FSD και αλλάζουν την απόσβεση βάσει της συχνότητες των κραδασμών. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και η ρύθμιση υποδειγματική αφού οι κλίσεις για το ύψος της σχεδόν απουσιάζουν και ταυτόχρονα καμία ανωμαλία στο δρόμο δεν θα ενοχλήσει τους επιβάτες, παρότι η αίσθηση είναι σφιχτή. Η ποιότητα κύλισης είναι σίγουρα Premium και ο θόρυβος κύλισης λίγος, ακόμα και στο αυτοκίνητο της δοκιμής που ήταν εφοδιασμένο με τους προαιρετικούς τροχούς 20″ και φορούσε τα ειδικά Pirelli με διάσταση 235/40.
Στην πόλη δεν διαφέρει από το μέσο C-Suv οπότε δεν την λες ευέλικτη ενώ ο κύκλος στροφής είναι μεγαλούτσικος, στα 11.6 σχεδόν μέτρα. Είναι όμως σίγουρα ευκολοδήγητη και άνετη, με τον ηλεκτροκινητήρα να δίνει μερικές ανάσες χαλάρωσης και ηρεμίας στο ρολλάρισμα και στα ξεκινήματα. Εκεί που όλα αλλάζουν είναι όταν ο διακόπτης του dna γυρίσει στο Dynamic και το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται, λες και σφίγγει παρότι τα αμορτισέρ δεν είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα. Το τιμόνι, το οποίο είναι ιδιαίτερα ελαφρύ για μια Alfa Romeo, βαραίνει και προσφέρει αμέσως καλύτερη πληροφόρηση. Η κρεμαγιέρα έχει λόγο μετάδοσης 13,6:1 και το τιμόνι είναι πραγματικά ξυράφι. Ακολουθεί κάθε εντολή με άμεσο τρόπο και νιώθεις συνδεδεμένος με το μπροστινό σύστημα όσο και να την πιέσεις. Χάρη στο σύστημα Dynamic Torque Vectoring η δύναμη περνάει πάντα στο δρόμο σωστά, χωρίς σπιναρίσματα. Ταυτόχρονα το πίσω ακολουθεί πιστά και τα όρια πρόσφυσης είναι τόσο ψηλά που δύσκολα θα τα φτάσεις με τον κινητήρα των 160 ίππων. Όταν κι αν ξεκολλήσει η ουρά ελέγχεται προοδευτικά αλλά χωρίς να καθορίζεται από το ESP, που μερικές φορές φαίνεται ότι εθελοτυφλεί ή μάλλον ότι εμπιστεύεται το πλαίσιο.
Τα φρένα με την τεχνολογία IBS (Brake-by-wire) έχουν στο πεντάλ καλή, κάπως σφιχτή αίσθηση που είναι ανεπηρέαστη από την αναγεννητική πέδηση. Προφανώς με τις τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo μπροστά δεν τίθεται θέμα απόδοσης και το φρενάρισμα θα είναι πάντα δυνατό.
Αν κάποιος αποφασίσει να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι θα βγει από τη Tonale λες και έχει διανύσει 20 χιλιόμετρα μόνο και η πλούσια σουίτα υποβοήθησης που είναι διαθέσιμη μπορεί να τα κάνει ακόμα πιο ξεκούραστα με την ημιαυτόνομη οδήγηση επίπεδου 2. Αντίστοιχα η κίνηση στα στενά της πόλης μπορεί να γίνει πιο ξέγνοιαστη με τη πανοραμική κάμερα και τους αισθητήρες, μιας και η ορατότητα είναι καλή περιμετρικά αλλά μέτρια προς τα πίσω. Εκεί που παίρνει άριστα και ολοκληρώνει τη ποιοτική αίσθησή της στο δρόμο είναι η ηχομόνωση.
Συμπέρασμα
Η Made in Italy Tonale αποτελεί ένα άλμα εξέλιξης για την Alfa Romeo αφού είναι το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο της αλλά και το πρώτο στον κόσμο με τεχνολογία NFT. Αυτά όμως δεν αφορούν στην ουσία ενός C-Suv που είναι εξαιρετικό σε όλα και στο τέλος σε κάνει να αναρωτιέται αν τελικά αυτή είναι μια ταξιδιάρικη, σπορ ή ευκολοδήγητη Alfa. Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχει το σωστό DNA, κάτι που έχει αντίκτυπο και στην αρκετά υψηλή τιμή της.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: από 39.992 € για την έκδοση των 130 ίππων και από 48.492 € για την έκδοση των 160.
Κινητήρας: 1.469 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρα):
160 hp – 240 Nm, 20 hp – 55 Nm
Μετάδοση: Μπροστά τροχούς με κιβώτιο διμπλού συμπλέκτη 7 σχέσων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8,8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 210 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής: 6,5 – 8,5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 130-148 g/km
Διαστάσεις: 4.528/1.841/1.601 mm
Βάρος: 1.525 κιλά
Χώρος αποσκευών: 500 λ.