Δοκιμή: Fiat 500 1.0 Hybrid Launch Edition

Το Fiat 500 είναι ένας θρύλος.  Από το πρωτότυπο μοντέλο του 1957 μέχρι το 500αράκι της νέας εποχής, που ξεκίνησε τη πορεία του το 2007, αποτελεί ένα ορόσημο για την αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολο της και το αυτοκίνητο που ώθησε την Fiat σε μια ανοδική πορεία τη τελευταία δεκαετία.

Δεν αποτελεί λοιπόν καμία έκπληξη που η Ιταλική μάρκα το επέλεξε ως το μοντέλο που θα ξεκινήσει τον εξηλεκτρισμό της γκάμας της. Με μια αμιγώς ηλεκτρική και μια υβριδική έκδοση το 500 φέρνει νέες τεχνολογίες για οικονομικές και οικολογικές μετακινήσεις, πάντα με το μοναδικό του στυλ, το οποίο παραμένει αναλλοίωτο στο χρόνο και αξεπέραστο από κάθε άλλο αυτοκίνητο πόλης.

Δοκιμάζουμε το 500 Hybrid, το ήπιο υβριδικό 500αράκι που ήρθε για να κάνει προσιτή την υβριδική τεχνολογία στα αυτοκίνητα πόλης και την αρχή στα εξηλεκτρισμένα Fiat.

“All Time Classic with an H”

Εμφανισιακά το ανανεωμένο “πράσινο” 500, το οποίο είναι γαλαζοπράσινο (Dew Green) στην έκδοση λανσαρίσματος “Launch Edition” που δοκιμάζουμε, δεν διαφέρει από τις νεότερες εκδόσεις του. Διατηρεί το ίδιο διαχρονικό σχήμα, τα νέα φωτιστικά σώματα και προφυλακτήρες, ακόμα και την παραλληλόγραμμη απόληξη της εξάτμισης ενώ δεν λείπουν οι στυλάτες ζάντες αλουμινίου ανάλογα την έκδοση και η γυάλινη οροφή. Αυτό που το ξεχωρίζει από την συμβατική βενζινοκίνητη έκδοση του κλασσικού 500 είναι τρία σήματα. Ένα ιδιαίτερο “H” με δύο φύλλα να αγκαλιάζονται, στις κολώνες των παραθύρων και ένα “Hybrid” στη πίσω πόρτα για να δείξει τον οικολογικό του χαρακτήρα.

Οικολογικό και στο εσωτερικό

Στην ίδια φιλοσοφία είναι και το εσωτερικό, που έχει παραμείνει ίδιο σχεδιαστικά. Η πετυχημένη συνταγή που συνδυάζει ρετρό και μοντέρνα στοιχεία τώρα γίνεται και οικολογική. Όχι επειδή το χρώμα της επένδυσης είναι το ίδιο “γαλαζοπράσινό” με το εξωτερικό αλλά επειδή τα καθίσματα είναι…φιλικά προς το περιβάλλον.

Ονομάζονται “SEAQUAL® YARN” και αποτελούνται από ένα συνθετικό ύφασμα πιστοποιημένο από την SEAQUAL INITIATIVE που κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό, το οποίο προέρχεται κατά 10% από τη θάλασσα και 90% από τη στεριά. Το SEAQUAL YARN κατασκευάζεται μετατρέποντας τα πλαστικά που συλλέγονται από τη θάλασσα σε νήμα και στη συνέχεια σε ύφασμα. Ακόμα, στη φάση δημιουργίας του υφάσματος το πλαστικό από τις θάλασσες συνδυάζεται με ίνες φυσικής προέλευσης και από άλλα ανακυκλωμένα υλικά. Η «πράσινη» διαδικασία παραγωγής ολοκληρώνεται με την εφαρμογή φιλικών προς το περιβάλλον βαφών που ελαχιστοποιούν τη χρήση νερού και ηλεκτρικής ενέργειας.

Σπορ είναι το τιμόνι, το οποίο είναι επίπεδο και έχει μια μεταλλική ρίγα στο κέντρο αλλά και ο λεβιές “μπάλα” των ταχυτήτων. Στυλάτη είναι η διακοσμητική επένδυση με το λογότυπο 500 και το στρογγυλό περίγραμμα του πίνακα οργάνων, όμως οι διακόπτες και τα χειριστήρια στη κεντρική κονσόλα είναι λίγο παλιομοδίτικα. Ίσως η όλη φιλοσοφία μίξης ρετρό-μοντέρνων στοιχείων έχει επηρεάσει και αυτό το κομμάτι.

Η οθόνη του Infotainment 7 ιντσών είναι αρκούντως καλή και σε ανάλυση αλλά και σε λειτουργία, με το σύστημα Uconnect της FCA να διαθέτει όλες τις επιλογές συνδεσιμότητας με Bluetooth, Android Auto, Apple CarPlay και Smartphone Mirroring. Μπορεί να μην υπάρχει εφαρμογή πλοήγησης (άλλωστε με ένα usb θα είναι διαθέσιμα τα Google Maps που είναι πάντα καλύτερα), υπάρχει όμως αναλυτικό Trip Computer και η εφαρμογή eco:Drive. Τα δύο τελευταία θα βοηθήσουν στην οικονομική μετακίνηση και στη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου με αξιολόγηση του τρόπου οδήγησης και με μια “φατσούλα” η οποία πρασινίζει όποτε η οδήγηση είναι σωστή.

Για καλύτερη κατανάλωση εξυπηρετεί και ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων, ο οποίος είναι κόκκινος και ριγέ και δείχνει τα απολύτως απαραίτητα. Πέρα από τη ταχύτητα, τη θερμοκρασία, τη πίεση ελαστικών και τη κατανάλωση υπάρχουν ενδείξεις με γραφικά για την αποθήκευση ενέργειας, τη φόρτιση αλλά και μία νέα μπάρα οικονομικής οδήγησης στα δεξιά.

Πόσο ποιοτικό, άνετο και ευρύχωρο είναι;

Το δυνατό σημείο του 500 δεν ήταν ποτέ οι χώροι. Και γιατί να είναι άλλωστε, αφού πρόκειται καθαρά για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Τα καλά νέα είναι ότι παρά τη προσθήκη του υβριδικού συστήματος, οι χώροι δεν έχουν μειωθεί. Παραμένουν ίδιοι στο χώρο επιβατών και αποθήκευσης, αρκούν για δύο άτομα και τις αποσκευές του ή για πολλά ψώνια.

Η ποιότητα στο εσωτερικό δεν ενθουσιάζει, ούτε απογοητεύει όμως. Όπως ορίζουν τα στάνταρ της κατηγορίας, έχει σκληρά πλαστικά με καλή ωστόσο συναρμογή.

Κάτω από τη θέση του οδηγού κρύβεται η μπαταρία του υβριδικού συστήματος και το αποτέλεσμα είναι μια περίεργη, ψηλή θέση οδήγησης. Στην αρχή θα φανεί κάπως άβολη, όμως με λίγα χιλιόμετρα συνηθίζεται και προσφέρει τελικά πολύ καλή ορατότητα. Αυτό που δεν συνηθίζεται όμως τόσο εύκολα, είναι ο η θέση του συμπλέκτη καθώς πρέπει να πατιέται από ψηλά. Τα καθίσματα πάντως είναι ποιοτικά και άνετα, απλά ρυθμίζονται σε κλίση του κάτω μέρους και όχι σε ύψος.

Ήπια υβριδικό: Πιο άνετο και οικονομικό

Το υβριδικό σύστημα αποτελείται από ένα νέο ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο κινητήρα 1.0 λίτρου FireFly και έναν ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια 12V BSG (Belt-intergrated Starter Generator) που τροφοδοτείται με ενέργεια από μια μπαταρία λιθίου. Το σύνολο αποδίδει 70 ίππους και 92 Nm ροπής ενώ είναι ταυτόχρονα 20 με 30% πιο αποδοτικό σε ρύπους και κατανάλωση από το αντίστοιχης ιπποδύναμης ατμοσφαιρικό 1.2 των 69 ίππων, με 88 g/km ρύπους CO2 και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.

Γραμμικός και πολιτισμένος ο κινητήρας θα θυμίσει τρικύλινδρο μόνο μετά τις μεσαίες στροφές και υπό πίεση. Είναι πιο αποτελεσματικός από ότι δηλώνουν οι  70 ίπποι του και αυτό χάρη στην βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα που ενισχύει τη ροπή, προσφέροντας κάποια αμεσότητα και ταυτόχρονα πιο ομαλή απόδοση και απόκριση. Δεν είναι ισχυρός όμως κινεί με άνεση τα 940 κιλά του και αρκεί για την ανάπτυξη ταχυτήτων που ξεπερνούν το όριο ταχύτητας του αυτοκινητόδρομου.

Διαβάστε περισσότερα για το υβριδικό σύστημα εδώ

Το BSG πέρα από την πιο γρήγορη και χωρίς κραδασμούς λειτουργία του συστήματος STOP&START,  ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση μέσα από τις παρακάτω λειτουργίες:

  • e-coasting: Με το άφημα του γκαζιού, η ελαφριά επιβράδυνση του αυτοκινήτου μετατρέπεται από το BSG σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αποθηκεύεται στη μπαταρία λιθίου του αυτοκινήτου. Η αποθηκευμένη ενέργεια μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί είτε για την υποβοήθηση του θερμικού κινητήρα μέσω του ηλεκτροκινητήρα BSG, είτε για την υποστήριξη των υποσυστημάτων (κλιματισμός, stop & start, φωτισμός, κτλ.).
  • e-braking: Ένα βήμα παραπέρα από το e-coasting, είναι η λειτουργία e-braking, η οποία επίσης αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια στη μπαταρία κατά το φρενάρισμα. Το σύνολο της κινητικής ενέργειας μετατρέπεται σε θερμική μέσω της τριβής των φρένων ανεβάζοντας σημαντικά το βαθμό απόδοσης του συνόλου.
  • e-sailing: σε ταχύτητες κάτω των 30χλμ./ώρα επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου με μηδενική κατανάλωση. Μέσω μιας σχετικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων το σύστημα προτρέπει τον οδηγό να επιλέξει τη νεκρά ταχύτητα απενεργοποιώντας παράλληλα τον κινητήρα. Όλα τα συστήματα συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά λόγω της μπαταρίας λιθίου υψηλής χωρητικότητας και το αυτοκίνητο επιβραδύνει (π.χ. πλησιάζοντας ένα κόκκινο φανάρι), με μηδενική κατανάλωση. Με αυτή τη λειτουργία μπορεί να μειωθεί  η κατανάλωση χωρίς καμία επίπτωση στην παρεχόμενη άνεση και ασφάλεια.

Η μεταφορά της κίνησης γίνεται μέσα από ένα νέο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, το οποίο διαθέτει γρανάζια χαμηλής τριβής και καλύτερη λίπανση, βελτιώνοντας ακόμα περισσότερο την απόδοση και την οικονομία. Ο κινητήρας είναι όντως αισθητά πιο οικονομικός. Μπορεί στα δικά μας χέρια, με κίνηση κατά 95% και σκληρή χρήση μέσα σε πόλη, η κατανάλωση να μην έπεσε κάτω από τα 6 λίτρα/100 χλμ., όμως με το ρυθμό που την είδαμε να πέφτει εκτός πόλης, τα 5 – 5.5 λ./100 χλμ. μεικτής κατανάλωσης είναι δεδομένα.

Εργαλείο εντός πόλης-έκπληξη εκτός

Μέσα στη πόλη το 500 είναι στο φυσικό του περιβάλλον. Άμεσο και ευέλικτο, χάρη στο μικρό του μήκος (3,7 μ.) είναι ικανό να ελίσσεται και να τρυπώνει παντού. Πέρα από τις αλλαγές κατεύθυνσης, εύκολο είναι και το παρκάρισμα. Γενικότερα πάντως, είναι πολύ ευκολοδήγητο και ξεκούραστο.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι υπεράνω των προσδοκιών, με ένα ελαφρύ τιμόνι που έχει καλή αίσθηση και πληροφόρηση. Υπάρχει και η λειτουργία CITY, η οποία ελαφραίνει το τιμόνι σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό. Το νέο κιβώτιο διαθέτει έναν εργονομικό λεβιέ με θετικό κούμπωμα, ο οποίος βρίσκεται και σε τέλεια θέση, ψηλά και κοντά στο τιμόνι. Ο συμπλέκτης απ’ την άλλη, ενώ είναι εύκολος, είναι πολύ ελαφρύς και θα δυσκολέψει κάπως λόγω της ψηλής θέσης οδήγησης (βέβαια, όλα είναι μια συνήθεια). Αποτελεσματικά είναι επίσης και τα φρένα του (ταμπούρα πίσω).

Η κλασική σφιχτή ανάρτηση του 500 προσφέρει σταθερότητα και πρέπει να υπάρχουν πολλές ανωμαλίες στο δρόμο για να ενοχλήσει. Η ποιότητα κύλισης είναι ικανοποιητική και το 500 θα εκπλήξει με το πόσο καλά κινείται και εκτός πόλης, στον αυτοκινητόδρομο. Σταθερό ακόμα και σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα 130 χλμ./ώρα θα επιτρέψει την άνετη μετακίνηση με ασφάλεια ακόμα και σε μακρινά ταξίδια.

Συμπέρασμα

Το Fiat 500 είναι ένα σύμβολο της αυτοκίνησης. Αναγνωρίσιμο με τη πρώτη ματιά, ξεχωρίζει από κάθε άλλο αυτοκίνητο της αγοράς με το μοναδικό στυλ και την φινέτσα του. Αυτή η εμφάνιση με το συνδυασμό ρετρό-μοντέρνων στοιχείων είναι ένας από τους λόγους που έχει αγαπηθεί από το κοινό σε όλο το πλανήτη. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, η ευελιξία και η αμεσότητα του μέσα στη πόλη το καθιστούν μια από τις καλύτερες επιλογές στη κατηγορίας. Τη μοναδική που ξεχωρίζει τόσο.

Το 500 Hybrid κάνει προσιτή την υβριδική τεχνολογία ακόμα και για την κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης αφού είναι διαθέσιμο από 11.950 € (με την έκπτωση) και μέσω του προγράμματος Fiat Always On που περιλαμβάνει σημαντικές εκπτώσεις, έχει 5ετη εργοστασιακή εγγύηση (+ οδική βοήθεια) με ισχύ έως 200.000χλμ.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: Από 13.800 – 11.950€ (με έκπτωση),
Έκδoση δοκιμής Launch Edition: 16.900 – 16.050 (με έκπτωση).

Κινητήρας: 999 κ.εκ. τρικύλινδρος ατμοσφαιρικός
με ήπια υβριδική τεχνολογία
Ισχύς-Ροπή: 70 hp / 6.000 σ.α.λ., 92 Nm / 3.500 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 13.8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 167 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
3.9– 6.3(5.5) λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 88 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 3.571/1.627/1.488 mm
Βάρος: 940 κιλά
Χώρος αποσκευών: 185 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).