Δοκιμή: Mazda MX-30 143 PS 35,5 kWh
Η Mazda πάντα πήγαινε αντίθετα στο “ρεύμα” που ακολουθούσε η αγορά σχετικά με τους κινητήρες, από τους αποδοτικούς και διαφορετικούς περιστροφικούς wankel έως τους ατμοσφαιρικούς δίλιτρους ήπιους υβριδικούς που εφοδιάζει τα μοντέλα της τώρα, όταν όλες οι εταιρείες έχουν στη γκάμα τους “down-sized” τουρμπάτους. Το ρεύμα που αφορά στην ηλεκτροκίνηση όμως, φαίνεται ότι θα το ακολουθήσει και κάνει την αρχή με ένα ιδιαίτερο και εντυπωσιακό μοντέλο. Το MX-30 είναι βασισμένο στη πλατφόρμα του μικρομεσαίου Crossover Mazda CX-30, στη χώρα μας είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό (σε άλλες αγορές εφοδιάζεται και με έναν δίλιτρο κινηρήρα), έχει εντυπωσιακή σχεδίαση με πολύ ξεχωριστές λεπτομέρειες, έχει ισορροπημένες διαστάσεις, αρχικά “MX” που παραπέμπουν στα σπορ μοντέλα της αλλά με Crossover χαρακτηριστικά και αυτονομία μόλις 180 χιλιόμετρα. Πώς τοποθετείται απέναντι στον ανταγωνισμό και τι ακριβώς είναι; Αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε μετά τη συμβίωση μαζί του.
Kodo ή Freestyle

Το MX-30 έχει περισσότερο σχεδιαστικό ενδιαφέρον από κάθε άλλο μοντέλο της εταιρείας και πρόκειται για μια γκάμα που ξεχειλίζει από Design χάρη στην ιδιαίτερη σχεδιαστική γλώσσα Kodo. Αυτή θα λέγαμε ότι έχει εξελιχθεί στο MX-30, όχι στα πλαίσια της ηλεκτροκίνησης, αλλά ως λογική εξέλιξη στα πρότυπα της εποχής με περισσότερες καθαρές γραμμές, μινιμαλιστικές καμπύλες και κομψά στοιχεία.
Με μήκος 4,4 μέτρα και πλάτος 1,8 έρχεται αντιμέτωπο με τα Kia e-Niro και VW ID.3, δεν θα το περιέγραφες ως ένα αυτοκίνητο πόλης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι σχετικά Compact και μπορείς να κινηθείς με άνεση στο αστικό περιβάλλον. Η σχεδίασή του παίζει σίγουρα σημαντικό ρόλο σε αυτό και πέρα από το “Wow Factor” με την τρισδιάστατη μάσκα, τα επιθετικά μπροστινά φώτα που θυμίζουν “Γεράκι”, τα πίσω φώτα που θυμίζουν κάποια γνωστά κόκκινα Supercar και τα προστατευτικά σε όλο το αμάξωμα, το MX-30 έχει μια ιδιαίτερα μεγάλη κλίση στο πίσω μέρος και για το λόγο αυτό δείχνει μικρότερο απ’ ότι είναι. Σημείο αναφοράς πάντως είναι οι πίσω πόρτες, οι οποίες μας “ταξίδεψαν” χρόνια πίσω, στο 2003 με το εμβληματικό RX-8, καθώς είναι “Free Style” και ανοίγουν αντικριστά. Οι χρωματικές επιλογές είναι συγκεκριμένες και συνδυάζονται με διχρωμία στην οροφή, μια χρωμιωμένη επιφάνεια στη πίσω κολώνα με το ανάγλυφο λογότυπο της εταιρείας και ένα σχέδιο για τις γκρι ζάντες αλουμινίου 18″.
Με οικολογική προσέγγιση
Το εσωτερικό συνδυάζει όλα τα στοιχεία που πρέπει να έχει ένα σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Είναι ευάερο, τεχνολογικά εξελιγμένο και έχει φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.
Η σχεδίασή του αποτελεί, όπως και εξωτερικά, μια εξέλιξη από τα υπόλοιπα μοντέλα στη γκάμα της. Το ταμπλό είναι λιτό με ευθείες γραμμές και στο κέντρο δεσπόζει μια wide οθόνη 8,8 ιντσών, ο χειρισμός της οποίας γίνεται από έναν περιστροφικό διακόπτη αλλά και μερικά κουμπιά συντομεύσεων στη κεντρική κονσόλα. Το λογισμικό του Infotainment συστήματος είναι εύχρηστο και απλό με μινιμαλιστικά γραφικά, ενώ στο MX-30 έχουν προστεθεί ενδείξεις και πληροφορίες για την μπαταρία, τη χρήση ενέργειας, τον προγραμματισμό της φόρτισης και του κλιματισμού. Στο κοντέρ βρίσκεται μια στρογγυλή οθόνη μεταξύ δύο αναλογικών οργάνων για την χρήση της ενέργειας και την αυτονομία αντίστοιχα. Τα αναλογικά όργανα έχουν πολύ ενδιαφέρον στην εποχή της ψηφιακοποίησης, ειδικότερα αυτό της απόδοσης που ανεβοκατεβαίνει με το παραμικρό πάτημα ή άφημα του γκαζιού. Η οθόνη περιέχει μόνο τα βασικά και έχει 3 διαφορετικές προβολές αλλά η κύρια είναι το ταχύμετρο με πληροφορίες για τη μέση κατανάλωση ενέργειας, το ποσοστό της μπαταρίας, την αυτονομία, το trip computer και την επιλεγμένη θέση της αναγεννητικής πέδησης.
Η διαφοροποίηση από τα μη ηλεκτρικά μοντέλα γίνεται με τη προσθήκη μιας τοποθετημένης υπό γωνία τρίτης οθόνης αφής 7,7 ιντσών, αποκλειστικά για τον χειρισμό του κλιματισμού. Αυτό το έχουμε συναντήσει μόνο σε πολύ ακριβά αυτοκίνητα στο παρελθόν και πέρα από το Hi-tech του πράγματος η Mazda έχει φροντίσει να μη χαθεί η εργονομία με τη προσθήκη φυσικών κουμπιών εκατέρωθεν. Η εργονομία είναι γενικότερα σε υψηλό επίπεδο όπως και η ποιότητα όπου σε αντίθεση με τα περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα του ανταγωνισμού, η καμπίνα του MX-30 αποτελείται από ποιοτικά, μαλακά υλικά. Δεν είναι όμως τα μαλακά “πλαστικά” που εντυπωσιάζουν αλλά το γεγονός ότι πολλά από αυτά είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Οι πόρτες είναι ντυμένες με ένα υλικό που προέρχεται από ανακυκλωμένα καπάκια πλαστικών μπουκαλιών με υφή “τσόχας”, τα δέρματα είναι “Vegan” και τόσο η κεντρική κονσόλα όσο και οι χειρολαβές έχουν επένδυση από φελλό που προέρχεται και αυτός από ανακυκλωμένα πώματα μπουκαλιών, ένα υλικό που αποτίει φόρο τιμής στην ίδρυση της εταιρείας. H Mazda ξεκίνησε ως εταιρεία παραγωγής φελλού το 1920 στην Χιροσίμα με την ονομασία Toyo Cork Kogyo Corporation. Αναμενόμενα, πολύ καλή είναι και η συναρμογή όπως και η ηχομόνωση, “υποχρεωτικά” και τα δύο για ένα αυτοκίνητο που πέρα από μηδενικές εκπομπές ρύπων έχει μηδενικούς μηχανικούς θορύβους.

Η κεντρική κονσόλα, στην οποία έχει γίνει και η μεγαλύτερη χρήση του φελλού, είναι αιωρούμενη στο μπροστινό της τμήμα και έχει κενό από το κεντρικό υποβραχιόνιο για να δίνει την αίσθηση της ευρυχωρίας αλλά ταυτόχρονα είναι ψηλή για να διατηρεί τα οδηγοκεντρικά χαρακτηριστικά. Στο “κρυμμένο” κάτω τμήμα υπάρχει αρκετός χώρος για τσαντάκια ή άλλα αντικείμενα που δεν θα χωρέσουν στο ντουλαπάκι ή μέσα στο υποβραχιόνιο. Εκεί βρίσκονται επίσης δύο θύρες USB για φόρτιση και ενσύρματη σύνδεση με Android Auto ή Apple Carplay και μια πρίζα 12V. Οι θήκες στις πόρτες είναι μεγάλες, τόσο μπροστά όσο και πίσω, ενώ οι ποτηροθήκες στη κεντρική κονσόλα έχουν διπλή χρήση, με τα καλύμματα τους να δημιουργούν μια επιφάνεια για κινητό τηλέφωνο – δεν υποστηρίζεται ασύρματη φόρτιση. Εκτός από αυτό όμως ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης και στην έκδοση της δοκιμής ένα Head Up Display προβάλλει τις απαραίτητες πληροφορίες στο παρμπρίζ και τα καθίσματα είναι θερμαινόμενα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, με μνήμες, ενώ προαιρετικά διαθέσιμο είναι και το premium ηχοσύστημα της Bose για όσους θέλουν κάτι καλύτερο από τα ήδη καλά βασικό σύστημα.

Η Θέση οδήγησης είναι σχετικά ψηλή, άνετη, με καλή στήριξη και μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Ο οδηγός και ο συνοδηγός θα είναι σίγουρα πολύ πιο άνετοι από τους πίσω επιβάτες οι οποίοι αν και θα μπουν με μεγάλη ευκολία, χάρη στις πίσω πόρτες που ανοίγουν ανάποδα, θα έχουν λίγο χώρο για τα γόνατα τους, λίγο χώρο για το κεφάλι και κλειστοφοβική αίσθηση λόγω των μικρών και μη ανοιγόμενων παραθύρων, όπως στα περισσότερα τρίθυρα αυτοκίνητα. Αυτό βέβαια αφορά τους ενηλίκους καθώς τα παιδιά κατά πάσα πιθανότητα θα απολαύσουν τα άνετα πίσω καθίσματα, τους χώρους για μικροαντικείμενα και το κουμπί για να σύρουν ηλεκτρικά το κάθισμα εμπρός, όταν οι πόρτες έχουν ανοίξει. Δεν πρέπει να βλέπουμε το γεγονός ότι οι πίσω πόρτες ανοίγουν μόνο εάν έχουν ανοίξει οι μπροστά σαν παραχώρηση αλλά ως κάτι θετικό για ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να είναι “τρίθυρο”. Η τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων στα σημεία Isofix γίνεται με σχετική ευκολία και ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός. Παρά τα 366 λίτρα του έχει εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ειδικό χώρο κάτω από το πάτωμα για τα καλώδια και κατά την αναδίπλωση των καθισμάτων επίπεδη επιφάνεια για μεγαλύτερη ευκολία φόρτωσης μεγάλων αντικειμένων.
Οδηγοκεντρική αίσθηση-Μικρή αυτονομία-Μεγάλη άνεση

Στην αρχή αναφέραμε ότι το ΜΧ-30 δεν εξελίχθηκε αποκλειστικά ως ηλεκτρικό και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το καπό να έχει περισσότερο χώρο από αυτόν που απαιτεί ο ηλεκτροκινητήρας. Αυτός ακούει στο όνομα e-skyactiv που είναι γνώριμο από τους ατμοσφαιρικούς δίλιτρους και ήπια υβριδικούς κινητήρες των Mazda 3 και CX30. Εδώ όμως πρόκειται για έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη με απόδοση 105 kW, περίπου 143 ίππους δηλαδή και 265 Nm ροπής. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά σίγουρα δεν προκαλούν μεγάλο εντυπωσιασμό αφού έχουμε συνηθίσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποδίδουν χαλαρά 200 ίππους και τη ροπή να ξεπερνά τα 300 Nm, όμως σύμφωνα με τη Mazda, η απόδοση είναι σκόπιμα τόση όπως επίσης και η μπαταρία είναι σκόπιμα μικρή.

Ο επικεφαλής του τμήματος R&D της Mazda Europe, Hajime Seikaku, δήλωσε ότι αυτό “έχει να κάνει με το συνολικό ενεργειακό αποτύπωμα του αυτοκινήτου από τη διαδικασία παραγωγής έως και την διαδικασία ανακύκλωσης της μπαταρίας μετά από 200.000 διανυθέντα χιλιόμετρα με αυτό. Επίσης, με βάση την προσέγγιση σωστού μεγέθους, η μπαταρία ανταποκρίνεται εύκολα στις καθημερινές ανάγκες δεδομένου ότι οι Ευρωπαίοι οδηγοί διανύουν κατά μέσο όρο 50 χιλιόμετρα την ημέρα.
Η μπαταρία που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα είναι μόλις 35,5 kW και αντικειμενικά για το μέγεθος του MX-30 είναι μικρή, με την αυτονομία να μην ξεπερνάει τα 200 χιλιόμετρα στο κύκλο WLTP, αλλά παραδόξως να αγγίζει τα νούμερα του κατασκευαστή και στις πραγματικές συνθήκες της δοκιμής μας. Το Trip Computer έγραφε 184 χιλιόμετρα αυτονομίας μετά από πλήρη φόρτιση και καταφέραμε να το ξεπεράσουμε πριν από τη πρώτη δική μας φόρτιση. Καταφέραμε επίσης να διατηρήσουμε τη κατανάλωση στον αστικό κύκλο κάτω από τις 19 kWh/100 χλμ. της εργοστασιακής ενώ σε μεγάλη κίνηση στο κέντρο της πόλης καταφέραμε να τη περιορίσουμε ακόμα και στις 15. Αυτό επιτυγχάνεται με συντηρητική οδήγηση αλλά δείχνει ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης ενέργειας της Mazda λειτουργούν άψογα. Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζει και η ανάκτηση ενέργειας, η οποία ρυθμίζεται από τα Paddles στο τιμόνι σε 5 στάδια. Το μεσαίο στάδιο είναι ισορροπημένο και τα υπόλοιπα 4 επιτρέπουν είτε το ελεύθερο ρολλάρισμα ή τη μέγιστη αναγεννητική πέδηση που επιβραδύνει αρκετά το αυτοκίνητο, όχι όμως μέχρι την ακινητοποίηση. Θα μπορούσαμε να το δούμε και σαν ένα άτυπο τρόπο να ρυθμίσουμε το στυλ της οδήγησης που μας ταιριάζει. Σε γρήγορο ρυθμό το ελεύθερο ρολλάρισμα βοηθάει την έντονη επιτάχυνση και το δυνατό φρενάρισμα ενώ η μέγιστη αναγεννητική πέδηση την ευκολία οδήγησης στη πόλη και τη μεγιστοποίηση της αυτονομίας.
Σύμφωνα με τη Mazda το MX-30 έχει σχεδιαστεί με βάση τη φιλοσοφία του Jinba Ittai, όπου οδηγός και αυτοκίνητο ίσον ένα, κάτι που σίγουρα μας συναρπάζει σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ακόμα και αν αυτό προορίζεται για κίνηση κυρίως μέσα στη πόλη ή έστω μέχρι τα προάστια. Πράγματι, οι αναρτήσεις του MX-30 είναι σχετικά σφιχτές ενώ η απόσταση από το έδαφος είναι μόλις 13 εκ., μπορεί λοιπόν φαινομενικά να είναι σαν ένα Crossover όμως η συμπεριφορά του στο δρόμο θυμίζει ένα καλά στημένο Hatchback το οποίο δεν θα γείρει υπό πίεση. Έχει επίσης ένα πολύ καλό σύστημα διεύθυνσης, καλύτερο ακόμα και από το 3άρι, με τιμόνι που είναι βαρύ, ακριβές και μεε αρκετή πληροφόρηση. Είναι επίσης γρήγορο αλλά θα προτιμούσαμε να είχε λίγο μικρότερο κύκλο στροφής για ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία στη πόλη, καθώς οι διαστάσεις του ξεπερνούν κατά πολύ ένα Supermini. Οι σφιχτή ανάρτηση δεν θα ενοχλήσει και οι αντιδράσεις του ημιάκαμπτου άξονα στις ανωμαλίες είναι στα λογικά πλαίσια. Η κατανομή του βάρους πλησιάζει το 50-50 και αυτό ευνοεί το ωραίο πάτημα του στο δρόμο που σε συνδυασμό με το χαμηλό κέντρο βάρους και τα έξυπνα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως το e-GVC Plus την λογική εξέλιξη του G-Vectoring Control των μοντέλων με μ.ε.κ, έχει μια ευχάριστη και σπορ αίσθηση στο δρόμο.

Η ροπή φυσικά είναι άμεση και με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού θα κολλήσεις στο κάθισμα ακόμα και αν οι αριθμοί δεν προδιαθέτουν για κάτι τέτοιο. Τα 0-100 πάντως έρχονται σε 9,7″ και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 140 χλμ./ώρα νούμερα ικανοποιητικά για ηλεκτρικό αυτοκίνητο με βάρος που αγγίζει τα 1.645 κιλά. Παρά τα κιλά του πάντως θα ακινητοποιηθεί χωρίς κανένα πρόβλημα με τα δυνατά φρένα και τους δίσκους εμπρός-πίσω (!) να μεταφέρουν σωστή αίσθηση στον οδηγό από το μεσαίο πεντάλ. Κατά την επιτάχυνση ένας ενδιαφέρον ήχος από το Mazda Sound Concept θα βοηθήσει στην κατανόηση την επιτάχυνσης αλλά δεν απενεργοποιείται για όσους θα ήθελαν την απόλυτη ησυχία και σε αυτή την φάση. Η ηχομόνωση είναι σίγουρα ένα από τα θετικά και η ορατότητα ικανοποιητική. Υπάρχει μια πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης και ασφάλειας του οδηγού από τη σουίτα i–Activsense για το 5άστερο στο Euro NCAP MX-30 και εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων για την μπαταρία.
Συμπέρασμα
Το MX-30 είναι ένα μοντέλο που θα διχάσει. Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης που ήδη μπερδεύει πολλούς είναι ένα εναλλακτικό, ίσως ιδιόρυθμο Crossover για κίνηση στη πόλη ενώ έχει σπορ χαρακτήραμ όχι όμως πολύ δυνατές επιδόσεις και μικρή αυτονομία. Απόλυτα οδηγοκεντρικό και ταυτόχρονα άνετο, ήρεμο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τους περισσότερους ανταγωνιστές του, είναι ένα Mazda. Και αυτός είναι ο τρόπος της εταιρείας για να κάνει το πρώτο βήμα στον εξηλεκτρισμό με μοναδικό στυλ. Και αν κάποιους ενοχλεί η μικρή αυτονομία των 200 χιλιομέτρων, πιο σημαντικό δεν είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα τελικά; Έτσι κι’ αλλιώς σπάνια θα χρειαστείτε κάτι παραπάνω για τις καθημερινές σας μετακινήσεις!
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: Από 32.043 € και έως 36.174 € για τη καλύτερη έκδοση GT Plus(με επιδότηση).
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας με μπαταρία 35,5 kWh
Ισχύς-Ροπή: 143 hp – 265 Nm
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με κιβώτιο μιας σχέσης
Αυτονομία: Έως 200 (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 9.7 δευτερόλεπτα ,
Τελική ταχύτητα: 140 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας/δοκιμής: 19 / 17 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.395/1.795/1.555 mm
Βάρος: 1.645 κιλά
Χώρος αποσκευών: 366λ.













