Δοκιμή: Mini Cooper SE

Η υγειονομική κρίση με την πανδημία του Covid-19 έχει στιγματίσει όλη τη χρονιά, που περιμένουμε πως και πως να φύγει, αλλά και όλους εμάς, τον καθένα μας προσωπικά, με την καραντίνα, την οικονομική και ψυχολογική κατάρρευση που βιώνουμε καθημερινά. Προσπαθώντας να βρούμε ένα από τα θετικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, για αυτή τη χρονιά το μυαλό μας πηγαίνει απευθείας στην αυτοκίνηση. Και αυτό που συμβαίνει στην αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια αλλά ακόμα περισσότερο στο απερχόμενο, είναι η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης.

Μέσα σε εκατοντάδες νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, είτε υβριδικά είτε αμιγώς ηλεκτρικά, παρουσιάστηκε και ένα μικρό διαμάντι φέτος. Ένα αυτοκίνητο πόλης, με μεγάλη ιστορία στην πλάτη του, εμβληματικό σχεδιασμό, σπορ γονίδια και premium χαρακτηριστικά. Αναφερόμαστε φυσικά στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Mini παραγωγής, το Mini Cooper SE ή Mini Cooper Electric, όπως αυτό ονομάζεται σε άλλες αγορές.

Το Cooper SE δεν είναι η πρώτη απόπειρα της βρετανικής μάρκας για την παραγωγή ενός ηλεκτρικού μοντέλου. Πριν από περίπου μια δεκαετία το BMW Group παρουσίασε το Mini e,
το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό project, το οποίο όμως διατέθηκε σε πολύ περιορισμένο αριθμό μονάδων και στην ουσία ήταν ένα τεστ για το σύστημα κίνησης, με το οποίο αργότερα εφοδιάστηκε το i3, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής της BMW

H σχεδίαση του MINI τώρα έχει αποκτήσει “φωνή”

Αυτό ειπώθηκε για το νέο ηλεκτρικό Mini από τον επικεφαλής του τμήματος MINI Design, Oliver Heilmer, και το Σχεδιαστή Ήχου του BMW Group Renzo Vitale. Και όχι, αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον εξωτερικό του σχεδιασμό αλλά κυρίως με τους ήχους που παράγει σε όλα τα πιθανά…και απίθανα σενάρια της καθημερινότητας και της οδήγησης. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ήχος της έναρξης του κινητήρα, που σε ενημερώνει ότι είσαι έτοιμος να κινηθείς. Είναι τόσο ιδιαίτερος και διαφορετικός, απ’ ότι έχεις συνηθίσεις, που παραπέμπει σε ταινία Sci-fi, μόνο που το ακούς και το αισθάνεσαι κάθε φορά που μπαίνεις στο αυτοκίνητο και πατάς το κουμπί Start-Stop. Είναι κάτι που δεν μπορούμε να μεταφέρουμε με λόγια και θα χρειαστεί να δείτε τη βίντεο-δοκιμή μας για να το ακούσετε.

Σύμφωνα με τον Oliver Heilmer όσον αφορά το σχεδιασμό, η μετάβαση από τo Cooper με συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης στο αμιγώς ηλεκτρικό αποτελούσε μια μεγάλη πρόκληση, διότι η ανανέωση μιας τόσο εμβληματικής σχεδίασης δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη υπόθεση. Μάλιστα δήλωσε ότι “Ήταν εντυπωσιακό πως αλλάζοντας μερικές λεπτομέρειες, η σχεδιαστική φιλοσοφία – και επομένως η εικόνα ενός MINI – άλλαζε εντελώς. Θέλαμε πολύ να διατηρήσουμε την ουσία του MINI και ταυτόχρονα να είμαστε προσανατολισμένοι στο μέλλον. Γι’ αυτό, αποφασίσαμε να εστιάσουμε σε ειδικές λεπτομέρειες που διαφοροποιούν ένα MINI Cooper SE από ένα MINI με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Και το παραπάνω έγινε πράξη. Το Mini κράτησε στο 100% το σχεδιαστικό του DNA, και στο μη εκπαιδευμένο μάτι δεν έχει διαφορές από ένα Cooper S ή οποιοδήποτε άλλο σύγχρονο 3θυρο Mini. Τα χαρακτηριστικά στρογγυλά φώτα εμπρός με τον LED δακτύλιο, τα πίσω φώτα με την Αγγλική σημαία, τη διχρωμία στην οροφή και πολλά ακόμα είναι ίδια και απαράλλαχτα.

Το στοιχείο που το διαφοροποιεί περισσότερο είναι η μάσκα. Σχεδόν κλειστή, αφού ως ηλεκτρικό δεν έχει ανάγκη από ψύξη αλλά για καλύτερη αεροδυναμική, διαθέτει μόνο μια μικρή σχισμή και το λογότυπο “E “μέσα σε μια πρίζα. Το λογότυπο “E” σημαίνει Electric και εκτός από μπροστά, βρίσκεται στα πλαϊνά και στο πίσω μέρος και είναι βαμμένο σε ένα ιδιαίτερο κίτρινο χρώμα, το “Energetic Yellow”, το οποίο και χαρακτηρίζει τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της Mini και πέρα από το λογότυπο υπάρχει στους καθρέπτες, τη μάσκα και τις ζάντες.

Τέσσερις πλούσιες εκδόσεις εξοπλισμού S,M,L & XL διαφοροποιούνται σχεδιαστικά με τους χρωματισμούς και τις ζάντες αλουμινίου. Η έκδοση L της δοκιμής έχει τις πιο ιδιαίτερες ζάντες αλουμινίου.

Οι ζάντες, εντελώς ασύμμετρες, έχουν ενσωματωμένο στο σχεδιασμό τους το αγγλικό φις πρίζας και συμβάλλουν στην  καλύτερη αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Είναι όμως πολύ ιδιαίτερες και σίγουρα ξεφεύγουν σχεδιαστικά για την πλειοψηφία των καταναλωτών, που θα προτιμήσει τις πιο απλές στο σχεδιασμό τους ζάντες. Και αυτή η επιλογή υπάρχει φυσικά, όπως και η επιλογή για την διαμόρφωση του αυτοκινήτου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην θυμίζει σχεδόν καθόλου ηλεκτρικό. Σε αυτή τη περίπτωση μόνο τα λογότυπα, η έλλειψη της εξάτμισης και το σφύριγμα του ηλεκτροκινητήρα θα προδώσουν την ηλεκτρική ταυτότητα του.

Απόλυτα premium εσωτερικό με μικρές πινελιές “ηλεκτρισμού”

Και στο εσωτερικό συναντούμε το χρώμα “Energetic Yellow”, στο λεβιέ του κιβωτίου (1 ταχύτητας) και στο Start-Stop διακόπτη, ο οποίος αναβοσβήνει και “σε προκαλεί” να βάλεις μπροστά τον κινητήρα. Υπάρχει όμως και στον πίνακα οργάνων, ο οποίος είναι ολοκαίνουργιος, οβάλ και ψηφιακός και σου δείχνει, πέρα από την ταχύτητα, τα κυριότερα στοιχεία για την κατανάλωση ενέργειας, την εκμετάλλευση της ενέργειας, το ποσοστό της μπαταρίας και την αυτονομία.

Τα καθίσματα βρίσκονται λίγο πιο ψηλά, λόγω των μπαταριών που είναι στο πάτωμα, όμως αυτό δεν γίνεται αντιληπτό και η θέση οδήγησης παραμένει εξαιρετική, όπως και τα μπάκετ καθίσματα. Άνεση και στήριξη!

Κατά τ’ άλλα το εσωτερικό είναι πανομοιότυπο με οποιοδήποτε άλλο καλά εξοπλισμένο Mini Cooper. Το ίδιο ισχύει με τη ποιότητα, η οποία είναι κορυφαία και με εξαιρετική συναρμογή. Η επίδραση του BMW Group τα τελευταία χρόνια είναι πολύ μεγάλη και πλέον έχουμε ένα άρτιο εσωτερικό, τόσο σχεδιαστικά όσο και ποιοτικά. Το μόνο αρνητικό όσον αφορά την εργονομία είναι οι αντίστροφες κινήσεις για την χρήση του Infotainment (ναι ξέρω, συνηθίζεται αλλά με δυσκόλεψε αρκετά μέχρι να μου γίνει “δεύτερη φύση”) και η θήκη του ασύρματου φορτιστή μέσα στο κεντρικό υποβραχιόνιο, η οποία δεν χωράει μεγάλα κινητά 6,3″ και πάνω αλλά οριακά iphone 11 με λεπτή θήκη γεγονός που τη καθιστά μια ακατανόητη επιλογή. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει και USB οπότε η φόρτιση δεν θα αποτελέσει πρόβλημα όπως επίσης και η συνδεσιμότητα παρά την απουσία του Android Auto (Υπάρχει Apple Car Play και Bluetooth).

Ο εξοπλισμός όπως ήδη είπαμε είναι πολύ πλούσιος. Στην έκδοση L της δοκιμής στοιχεία όπως το, Parking assistant,  το MINI Head-Up Display, τα δερμάτινα σπορ καθίσματα, ο προσαρμοζόμενος ατμοσφαιρικός φωτισμός και η μεγάλη οθόνη αφής 8.8 ιντσών ανεβάζουν πολύ το επίπεδο. Το ηχοσύστημα Harman Kardon είναι το καλύτερο που έχουμε ακούσει σε Supermini.

Το σύστημα πλοήγησης διαθέτει και έναν κύκλο-φούσκα που σου δείχνει την εμβέλεια κίνησης, σύμφωνα με το ποσοστό της μπαταρίας

Τέλος,  οι χώροι και γενικά η πρακτικότητα παραμένουν ίδιοι με ένα συμβατικό 3θυρο Mini Cooper. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι περιορισμένοι και ο χώρος αποσκευών στα 211 λίτρα.

DNA

Το Mini Cooper SE βασίζεται στη 3θυρη εκδοχή του Mini και το μήκος (3.845 mm), το πλάτος, το μεταξόνιο και τα μετατρόχια είναι ίδια. Το μόνο που διαφοροποιείται είναι το ύψος που είναι αυξημένο κατά 18 mm για την προστασία των μπαταριών.

Διαφορά υπάρχει και στο βάρος, καθώς οι μπαταρίες και τα ηλεκτρικά συστήματα προσθέτουν σχεδόν 150 κιλά, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, σε σχέση με ένα αυτόματο Mini Cooper S. Αυτή η διαφορά στον δρόμο δεν είναι απόλυτα αισθητή, χάρη στη πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία όμως δεν αποτελεί πρόβλημα στη καθημερινότητα και προσφέρει μαζί με το υπόλοιπο σύνολο πολύ καλή ποιότητα κύλισης.

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο πόλης με το οποίο πολλές φορές θα χρειαστεί να διασχίσεις δρόμους με ανωμαλίες και πεζόδρομους, τους οποίους η ανάρτηση θα διαχειριστεί με σχετική ευκολία. Επειδή όμως το μεγαλύτερο ποσοστό του αυξημένου βάρους οφείλεται στις μπαταρίες, οι οποίες είναι τοποθετημένες στο πάτωμα του αυτοκινήτου, το κέντρο βάρους έχει μετατοπιστεί 3 cm χαμηλότερα.

Το Cooper SE παραμένει “καρφωμένο” στο έδαφος και διατηρεί τη χαρακτηριστική οδηγική αίσθηση “Go-Cart” για την οποία έχει δεχτεί πολύ εύσημα. Είναι όντως ευχάριστο και σπόρ, διαθέτοντας ένα εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης, με  τιμόνι το οποίο έχει σωστό βάρος και πληροφόρηση και προσφέρει μεγάλη αμεσότητα στις αλλαγές κατεύθυνσης.

Τα ηλεκτρονικά συστήματα του BMW Group διαχειρίζονται επίσης με σωστό τρόπο τη δύναμη που θα φτάσει στους εμπρός τροχούς ανάλογα τις συνθήκες και χάρη στην ακαριαία και γραμμική επιτάχυνση που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας, σε συνδυασμό με την απόλυτη ησυχία, χρειάζεται προσοχή στο πόσο γρήγορα θα μαζέψεις χιλιόμετρα από στροφή σε στροφή χωρίς να το αντιληφθείς.

Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, έχουν όμως μια τεχνητή αίσθηση. Σε κάθε περίπτωση με την ανάκτηση ενέργειας, της οποία το επίπεδο λειτουργίας επιλέγεται μέσω ενός διακόπτη, στη πόλη μπορείς πρακτικά να οδηγήσεις το αυτοκίνητο μόνο με το πεντάλ του γκαζιού.

Επιδόσεις Cooper S με ασυναγώνιστα χαμηλό κόστος μετακίνησης

Ο ηλεκτροκινητήρας του Mini Cooper SE αποδίδει 184 ίππους και 270 Nm ροπής, ακριβώς όπως και στο ξαδερφάκι του, I3S. Η απόδοση είναι πολύ κοντά στο 2λιτρο βενζινοκίνητο και αυτόματο Mini Cooper S που αποδίδει 190 ίππους και 280 Nm όπως και οι επιδόσεις με τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 7.3 και 6.9 αντίστοιχα. Η διαφορά όμως είναι στην ακαριαία επιτάχυνση που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας, ειδικότερα στα 0-60, και θα σου “σπάσει το σβέρκο” κάθε φορά που θα πατήσεις απότομα το γκάζι. Δεν υπάρχει κανένας δισταγμός. Είναι σαν διακόπτης, τον πατάς…και εξαφανίζεσαι.

Όλη αυτή άμεσα διαθέσιμη δύναμη αντλεί την ενέργεια της από μια συστοιχία μπαταριών σε σχήμα «Τ» που είναι τοποθετημένη στο πάτωμα και αποτελείται από 12 modules κυψελών ιόντων λιθίου με συνολική χωρητικότητα (gross) 32,6 kWh, με τις 28,9 kWh να είναι διαθέσιμες για την κίνηση.

Η μπαταρία του είναι μικρή και με αυτό συνεπάγεται και μικρή διαθέσιμη αυτονομία. Σύμφωνα με το ρεαλιστικό κύκλο δοκιμών WLTP αυτή αγγίζει τα 235 χιλιόμετρα κάτι που δεν απέχει πολύ από τη πραγματικότητα, θα χρειαστεί όμως να χαθούν οι ανέσεις που προσφέρει το αυτοκίνητο, όπως ο αυτόματος κλιματισμός και τα θερμαινόμενα καθίσματα, για να επιτευχθεί.

Αυτονομία και επιδόσεις αλλάζουν μέσα από τα προγράμματα οδήγησης Green +, Green, Med & Sport

Στον πραγματικό κόσμο χωρίς τις ιδανικές συνθήκες και με νορμάλ τρόπο οδήγησης (ή και όχι αφού το βαρύ μου δεξί πόδι με τις άσκοπες επιταχύνσεις είναι πλέον γνωστό) η αυτονομία του SE δεν θα ξεπεράσει τα 200 χιλιόμετρα. Δεν είναι απογοητευτική, ειδικά όταν πρόκειται, όπως σε αυτή την εκδοχή καθαρά για ένα αυτοκίνητο πόλης , όμως σε περιορίζει αρκετά και πρέπει να ξέρεις τα χιλιόμετρα που θα κάνεις ή να προγραμματίζεις τις διαδρομές σου (γίνεται μέσα από την εφαρμογή Mini Connected που μεταξύ άλλων σε ενημερώνει και για τη φόρτιση, το επίπεδο της μπαταρίας και την αυτονομία Live και ανά πάσα στιγμή, αρκεί να υπάρχει διαθέσιμο wifi ή δεδομένα)

Η μικρή μπαταρία όμως έχει και κάτι θετικό και αυτό είναι η γρήγορη φόρτιση. Με Wallbox σε μονοφασική εγκατάσταση (7,4 kW) χρειάζονται 3,2 και 4,2 ώρες για το 80% και το 100% της φόρτισης αντίστοιχα, οι οποίες πέφτουν στις 2,5 και 3,5 σε τριφασική (11 kW). Υπάρχει επίσης συμβατότητα με ταχυφορτιστή DC μέχρι 50 kW, που μεταφράζεται σε 35’ και 1,4 ώρες για τα προαναφερθέντα ποσοστά. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι το καλώδιο Type 2 που χρειάζεται για τη γρήγορη φόρτιση δεν περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό σε καμία έκδοση. Επειδή όμως τώρα με την κρατική επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου αξίζει και η αγορά wallbox για ιδιωτικό γκαράζ λύνεται και αυτό το θέμα.

Συμπέρασμα

Σε έναν ρεαλιστικό κόσμο το τέλειο δεν υπάρχει. Υπάρχει όμως αυτό που αγγίζει τη τελειότητα και το Mini Cooper SE πιθανά ανήκει σε αυτή τη κατηγορία, με τo μόνο του μειονέκτημα να είναι η μικρή του αυτονομία . Πάντα κάτι χάνεις-κάτι κερδίζεις, αφού μπορεί να έχεις μικρότερη αυτονομία σε σχέση με άλλα ηλεκτρικά της κατηγορίας, έχεις όμως πιο γρήγορη φόρτιση. Κάτι που είναι πιο χρήσιμο στους γρήγορους ρυθμούς της σύγχρονης καθημερινής αστικής μετακίνησης. Ένα αυτοκίνητο με τόση ιστορία έκανε το μεγάλο βήμα και εξελίχθηκε, προσφέροντας επιδόσεις, οικονομία, ποιότητα, σπορ αίσθηση και απαράμιλλο στυλ με τιμή που μόνο λογική θα χαρακτηρίζαμε για όλα όσα προσφέρει.

Φωτογραφίες: Κυριάκος Χατζηχαραλάμπους
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 33.900 € (από 28.815 € με την επιδότηση)
8 χρόνια εγγύηση για το συγκρότημα κίνησης

Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας με μπαταρία 32.6 kWh
Ισχύς-Ροπή: 184 hp / 7.000 σ.α.λ., 270 Nm / 100-1.000 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με κιβώτιο μιας σχέσης
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 7.3 δευτερόλεπτα , 0-60 σε 3.9
Τελική ταχύτητα: 150χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας/δοκιμής:
16.8 – 14.8/ 15.2 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ):  3.845/1.727/1.432 mm
Βάρος: 1365 κιλά
Χώρος αποσκευών: 211 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).