Δοκιμή: Seat Ibiza FR 1.0 TSi 110 PS

Το Ibiza πάντα ήταν το πιο σπορτίφ από τα “ξαδέρφια του” στο Group Vag και αυτός είναι ίσως o βασικός λόγος που αποτελεί το πιο επιτυχημένο μοντέλο της Seat. Αν και η ανανεωμένη πέμπτη γενιά του κυκλοφορεί στους δρόμους εδώ και ένα χρόνο, αξίζει να αναφέρουμε ότι η τιμή του είναι πολύ ανταγωνιστική για όσα προσφέρει. Για το λόγο αυτό παίρνουμε ακόμα μια γεύση από το Supermini της Seat στην κορυφαία έκδοση FR, με τον 1.0 TSI των 110 ίππων και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.

FR

Η εξωτερική ανανέωση άφησε ανεπηρέαστη τη συνολική εικόνα και τις γραμμές του Ibiza. Οι αλλαγές επικεντρώθηκαν σε λεπτομέρειες εμπνευσμένες από την τελευταία γενιά του Leon και ταυτόχρονα στο λειτουργικό εξοπλισμό. Τα φώτα λοιπόν απέκτησαν νέας εσωτερικής σχεδίασης Led ημέρας ενώ οι, αντίστοιχης τεχνολογίας, προβολείς προστέθηκαν σε όλες τις εκδόσεις ως στάνταρ (τα Full Led αποτελούν προαιρετικό εξοπλισμό). Ο πίσω προφυλακτήρας ανασχεδιάστηκε ελαφρώς με μεγαλύτερες “διακοσμητικές” απολήξεις στην έκδοση FR ενώ η γραμματοσειρά του Ibiza έγινε καλλιγραφική. Την εξωτερική ανανέωση ολοκληρώνουν οι νέες επιλογές στη χρωματική παλέτα και τα νέα σχέδια για τις ζάντες αλουμινίου, με τη σημείωση ότι οι προαιρετικές επιλογές ακόμα και στην έκδοση FR αξίζουν και μπορούν να κάνουν τη σχεδίαση ακόμα πιο σπορ.

Σπορ, ποιοτικό και αναλογικό(στον στάνταρ εξοπλισμό)

Στο σαλόνι του η σχεδίαση είναι σύγχρονη και έχει επίσης δανειστεί στοιχεία από το Leon, όπως το ταμπλό με τα δύο επίπεδα, το τιμόνι και τους κεντρικούς αεραγωγούς για τον κλιματισμό. Οι πλαϊνοί αεραγωγοί όμως διαφέρουν και είναι κυκλικοί, με την επιλογή μάλιστα για επιπλέον ατμοσφαιρικό φωτισμό στο εσωτερικό τους. Ο στάνταρ φωτισμός έχει δύο αποχρώσεις (κόκκινο και λευκό) και βρίσκεται μόνο στις πόρτες.

Ακόμα και στις κορυφαίες εκδόσεις, όπως την FR, το ibiza δεν επωφελείται από το πλήρες ψηφιακό περιβάλλον όπως άλλα μοντέλα του Group και κρατά έναν περισσότερο αναλογικό χαρακτήρα. Το καντράν διαθέτει δύο πολύ όμορφα κυκλικά όργανα με κόκκινες λεπτομέρειες και μια οθόνη πληροφοριών στη μέση. Παρ’ όλα αυτά για όποιον θέλει δύο οθόνες υπάρχει και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων που έχει πολλαπλές προβολές στον προαιρετικό εξοπλισμό, με το όχι και τόσο μεγάλο κόστος των 250 ευρώ. Στον εξοπλισμό άνεσης/τεχνολογίας δεν περιλαμβάνονται επίσης το σύστημα Keyless, ο ασύρματος φορτιστής και το premium ηχοσύστημα BEATS Audio. Θα προτείναμε την επιλογή όλων των παραπάνω προαιρετικών στοιχείων εξοπλισμού εκτός από το ηχοσύστημα, μιας και το εργοστασιακό είναι αρκετά καλό.

Η κεντρική οθόνη αφής που δεν εξέχει καθόλου από το ταμπλό είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις με διάμετρο 8,25″. Υπάρχει όμως και εδώ η επιλογή για την μεγαλύτερη οθόνη 9,2″, η οποία αντικαθιστά τους περιστροφικούς διακόπτες με κουμπιά ευαίσθητα στην αφή και προσθέτει τις φωνητικές επιλογές. Τόσο στην μικρή όσο και στην μεγάλη οθόνη το σύστημα είναι το νεότερο που διαθέτει η Seat με καλή ανάλυση αλλά και απόκριση, μοντέρνα γραφικά και εύκολο χειρισμό ενώ δέχεται ασύρματες ενημερώσεις και υποστηρίζει ασύρματο Android Auto ή Apple CarPlay.

H εργονομία είναι σε καλά επίπεδα αφού όλα τα κουμπιά βρίσκονται στα σωστά σημεία και ο κλιματισμός έχει περιστροφικούς διακόπτες και κουμπιά για όλες τις ρυθμίσεις. Επίσης, υπάρχουν αρκετές θήκες για μικρά και μεγάλα αντικείμενα ενώ στις πόρτες θα χωρέσουν μεγάλα μπουκάλια.

Σε σχέση με τη προηγούμενη γενιά, η ποιότητα έχει ανέβει ένα σκαλί πάνω σε όλα τα σημεία εκτός από τους αεραγωγούς του κλιματισμού, όπου το πλαστικό με το κόκκινο χρώμα έχει περίεργη υφή που θυμίζει “Lego”. Για το τελευταίο ίσως φταίει και το κόκκινο χρώμα, μιας και στην επιλογή του μαύρου ή του γκρι φαίνεται καλύτερο αισθητικά. Σε όλα τα υπόλοιπα σημεία πάντως η Seat έχει δώσει προσοχή στη λεπτομέρεια αφού το ταμπλό καλύπτεται από αφρώδες πλαστικό, η πλαστική διακοσμητική σε γκρι ματ επένδυση φαίνεται premium και η συναρμογή είναι πολύ καλή.

Η θέση οδήγησης παραμένει χαμηλή και με εύκολες ρυθμίσεις ενώ τα καθίσματα στην έκδοση FR προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη και καλύπτονται από ύφασμα με κόκκινες ραφές και μερικές πινελιές από συνθετικό δέρμα. Κόκκινες ραφές και δέρμα έχουν επίσης το σπορ τιμόνι με τα διάτρητα τμήματα, ο λεβιές και το χειρόφρενο.

Οι πίσω χώροι όπως και ο χώρος αποσκευών παραμένουν από τους καλύτερους στη κατηγορία. Στην πρώτη περίπτωση δύο ενήλικες με μέσο ανάστημα θα κάτσουν με άνεση και τα Isofix θα διασφαλίσουν την ασφάλεια των παιδιών και την εύκολη τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων. Παράλληλα τα 355 λίτρα στο χώρο αποσκευών θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες μιας τετραμελούς οικογένειας. Ωστόσο θα θέλαμε να υπήρχε ένα διπλό δάπεδο για να δημιουργείται επίπεδος χώρος με την αναδίπλωση των καθισμάτων, που αυξάνει το χώρο στα 823 λίτρα.

Warm Hatch

Κινητήρια δύναμη για την “βασική” έκδοση FR είναι το γνώριμο τρικύλινδρο διαμάντι ενός λίτρου του Group που στη προκείμενη περίπτωση αποδίδει 110 ίππους στις 5.500 και 200 Nm ροπής από τις 2.000 έως τις 3.500 σ.α.λ., όπως σε όλα τα μοντέλα της κατηγορίας πλέον. Ο TSI συνδυάζεται στην έκδοση FR μόνο με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων αλλά ο ίδιος κινητήρας μπορεί να παντρευτεί και με 7αρι DSG που διαθέτει Paddles στην λιγότερο σπορτίφ αλλά εξίσου πλούσια έκδοση Style.

Το χειροκίνητο κιβώτιο έχει μακριά κλιμάκωση ευνοώντας αρκετά την οικονομία του καυσίμου, κάτι που δε θα περιμέναμε από αυτή την έκδοση. Παράλληλα όμως ο κινητήρας έχει την αναμενόμενη σπιρτάδα, με τη ροπή του να είναι διαθέσιμη από αρκετά χαμηλά και το τράβηγμα του καλό μέχρι περίπου τις 5.000 σ.α.λ. Είναι πολιτισμένος για τρικύλινδρος και δεν χαρακτηρίζεται από τραχύτητα αλλά και ούτε από έντονο θόρυβο. Η επιτάχυνση από τα 0-100 χλμ./ώρα στα 10 περίπου δευτερόλεπτα είναι ικανοποιητική, χάρη όμως στο κιβώτιο η τελική ταχύτητα μπορεί να ξεπεράσει αρκετά τα νούμερα που ανακοινώνει η εταιρεία και είναι εντυπωσιακή για ένα τόσο μικρό σύνολο.

Μπορεί επίσης να πέσει πολύ χαμηλά και η κατανάλωση όπως είπαμε. Ακόμα και υπό πίεση σε βουνίσια διαδρομή δεν ξεπέρασε τα 8 λ./100 χιλιόμετρα ενώ ο μικτός κύκλος της δοκιμής ολοκληρώθηκε με 6.8 λ./100. Θεωρούμε ότι αν είχαμε αποφύγει τις διαδρομές με το πρόγραμμα Sport στο βουνό, θα μπορούσε να πέσει κοντά στα 6.5 ή διαφορετικά αν κάναμε περισσότερα χιλιόμετρα στο εθνικό δίκτυο. Εκεί, με την 6η σχέση και τα όρια κυκλοφορίας μπορεί να περιοριστεί και κάτω από τα 6 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα ταξιδιού.

Το έτσι κι’ αλλιώς καλό πάτημα του Ibiza ενισχύεται από τη σπορ ανάρτηση σε αυτή την έκδοση, η οποία περιορίζει ακόμα περισσότερο τις κλίσεις, προσφέρει καλύτερο έλεγχο και πιο άμεσες αντιδράσεις αλλά ταυτόχρονα δεν επηρεάζει αισθητά την άνεση των επιβατών. Είναι σίγουρα πιο σφιχτή απ’ ότι στις υπόλοιπες εκδόσεις όπως απορροφά τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς πρόβλημα και μόνο σε δύσκολες περιπτώσεις ο ημιάκαμπτος άξονας θα κοπανήσει.

Το σύνολο είναι καλορυθμισμένο και στιβαρό, με το χαμηλό βάρος που δεν ξεπερνά τα 1.100 κιλά να προσφέρει ανάλαφρη αίσθηση στα κλειστά κομμάτια. Επίσης κάνει τους 110 ίππους που στα χαρτιά δεν φαίνονται πολλοί, να το κινούν με όρεξη ενώ με τις μακριές σχέσεις του κιβωτίου στο βουνό θα περιοριστούν και οι συνεχόμενες αλλαγές και η 2α θα είναι πιο συχνά κουμπωμένη. “Κρίμα”, θα μπορούσαμε να πούμε γιατί ο επιλογές είνα σαφής και έχει θετικό κούμπωμα και ο συμπλέκτης είναι πολύ εύκολος, αν και λιγάκι ελαφρύς.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι αρκετά ακριβές και κόβει πολύ ενώ ταυτόχρονα χαρίζει έναν κύκλο στροφής 10,6 μέτρων για μεγάλη ευελιξία εντός πόλης. Η αίσθησή του αλλάζει από τα προγράμματα οδήγησης και στο Sport βαραίνει, αλλά  με ένα τρόπο κάπως τεχνητό που περιορίζει την πληροφορία που φτάνει στον οδηγό. Ακόμα και έτσι όμως αλλάζει κατεύθυνση με ζωντάνια και ακολουθεί αρκετά πιστά τις εντολές από τον τελευταίο. Το ESP δεν απενεργοποιείται όμως μπορούμε να πούμε ότι μέχρι ένα σημείο, στο Sport πρόγραμμα, δεν είναι ιδιαίτερα παρεμβατικό και θα επιτρέψει ένα μικρό γλίστρημα για καλύτερο πλαισίωμα.

Εκτός από το τιμόνι και τα “ηλεκτρονικά”, τα προγράμματα οδήγησης επηρεάζουν και την απόκριση του γκαζιού και στα πιο “ήπια” ίσως το παρακάνουν με την προοδευτική απόκριση του γκαζιού.

Τα φρένα έχουν αρχική “απότομη” αίσθηση που συνήθως συναντάμε σε γαλλικά μοντέλα αλλά στη συνέχεια είναι προοδευτικά και δεν τίθεται συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους. Είναι εφοδιασμένο με δίσκους μπροστά-πίσω σε κάθε έκδοση που ξεπερνά τους 100 ίππους.

 

Σε ότι αφορά την πόλη, πέρα από την μεγάλη ευελιξία, έχει καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Στον αυτοκινητόδρομο παραμένει πολύ σταθερό και δεν επηρεάζεται από τους ανέμους, κρατώντας τον θόρυβο σε χαμηλό επίπεδο. Καλή είναι τόσο η ηχομόνωση όσο και η ποιότητα κύλισης, μπορεί όμως να φτάσει στα αυτιά των επιβατών θόρυβος κύλισης από τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά, τουλάχιστον σε κακό οδόστρωμα που δεν είναι και σπάνιο φαινόμενο στην χώρα μας.

Συμπέρασμα

Το Ibiza ήταν ανέκαθεν η πιο σπορ επιλογή από την τριπλέτα του ομίλου στη κατηγορία των Supermini ενώ αποτελούσε και εξαιρετικό VFM. Πλέον με την αύξηση των τιμών τα 20.000 ευρώ φαντάζουν πολλά για ένα αυτοκίνητο της μικρής κατηγορίας με 110 ίππους. Αν λάβουμε υπόψιν τις τιμές του ανταγωνισμού και πάλι παραμένει μια πολύ καλή επιλογή που προσφέρει σπορτίφ αίσθηση, νεανική εμφάνιση, αρκούντως καλές επιδόσεις και οικονομία καυσίμου σε συνδυασμό με μεγάλους χώρους. Αν θέλαμε κάτι παραπάνω στο πακέτο, αυτό θα ήταν περισσότερες επιλογές βασικούς εξοπλισμούς τεχνολογίας. Το κόστος επιλογής αυτών όμως είναι προσιτό και μπορούν να κάνουν την εικόνα του όσο “ψηφιακή” χρειάζεται στο εσωτερικό.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή:από 19.990 € στην έκδοση FR

Κινητήρας: 999 κ.εκ. τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος
Ισχύς-Ροπή: 110 hp, 200 Nm / 2.000 – 3.500 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 10.1 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 195 (210) χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
4.9 – 6.5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 134 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ):  4.059/1.780/1.444 mm
Βάρος: 1.094 κιλά
Χώρος αποσκευών: 355 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).