Δοκιμή: Tesla Model Y Performance 534 PS
To Model Y ολοκλήρωσε το 2022 με απόλυτη επιτυχία τον τίτλο του Πανευρωπαϊκού Best Seller. Προσέξτε, όχι μόνο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά για όλα, ανεξάρτητα από τον τύπο καυσίμου. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό με ηλεκτρικό μοντέλο στην Γηραιά Ήπειρο και δείχνει πως η Tesla συνεχίζει να προσεγγίζει νέους πελάτες με ρυθμό που μάλλον πρέπει να ανησυχεί τον ανταγωνισμό, ο οποίος φυσικά κάνει τα δικά του άλματα προόδου. Η κορυφαία σε πωλήσεις έκδοση είναι η Long Range, που εκτός από “χιλιομετροφάγος” έχει και πολύ δυνατές επιδόσεις. Για το μεσαίο SUV της γκάμας υπάρχει όμως και η έκδοση Performance με πιο σπορ προσανατολισμό και επιδόσεις Supercar.
Performance
Η σπορ έκδοση Performance προσθέτει μερικά διακριτικά στοιχεία στον φουτουριστικό και αεροδυναμικό σχεδιασμό του Model Y ώστε να το ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες. Παρ’ όλα αυτά σε αντίθεση με τα μοντέλα επιδόσεων των περισσότερων εταιρειών, οι διαφορές είναι πολύ μικρές και μόνο όσοι είναι εξοικειωμένοι με τα μοντέλα της αμερικάνικης μάρκας θα το αναγνωρίσουν.
Μια χαρακτηριστική κόκκινη υπογράμμιση στο λογότυπο Twin Motor που υποδηλώνει την αυξημένη ισχύς των δύο ηλεκτροκινητήρων ενώ πουθενά δεν αναγράφεται το διακριτικό Performance. Είναι χαμηλωμένο από τα 17,2 εκ. στα 15,7 και πατάει πάνω στις ζάντες αλουμινίου 21 ιντσών Uberturbine σε ματ γκρι απόχρωση, που μπορεί να είναι μοναδικές για την έκδοση, θυμίζουν όμως τις προαιρετικές Induction των 20 ιντσών της Long Range. Ωστόσο, κρύβουν τις μεγάλες κόκκινες δαγκάνες των ενισχυμένων φρένων και “φοράνε” σπορ ελαστικά Pirelli P-Zero Elect με διάσταση 255/35 μπροστά και 275/35 πίσω. Τελευταία πινελιά στον εξωτερικό σχεδιασμό είναι η ανθρακονημάτινη αεροτομή, όπως άλλωστε σε όλες τις αντίστοιχες εκδόσεις της Tesla.
Στο απέριττο εσωτερικό, το μόνο που διαφέρει είναι τα πεντάλ αλουμινίου και τα πρόσθετα γραφικά των μενού Track. Όλα τα υπόλοιπα, από τον εξοπλισμό έως τις επιλογές εξατομίκευσης και φυσικά τους χώρους, παραμένουν ίδια. Αξίζει όμως να αναφέρουμε ότι από το μοντέλο Long Range που δοκιμάσαμε το καλοκαίρι παρατηρήσαμε βελτιώσεις στην εσωτερική ποιότητα, με καλύτερη συναρμογή και τη προσθήκη ταπετσαρίας χαμηλά στο πίσω μέρος, οπότε για ακόμα μια φορά θα χαρακτηρίσουμε το εσωτερικό Premium σε αίσθηση.
Προφανώς η τεχνολογική του υπόσταση το καθιστά το πιο προηγμένο μοντέλο, μαζί με τα υπόλοιπα Model, στην ελληνική αγορά. Όλα ελέγχονται μέσω της κεντρικής οθόνης αφής 15 ιντσών, που διαθέτει το καλύτερο και πιο εύχρηστο λογισμικό σύστημα. Κορυφαία συνδεσιμότητα, δεκάδες εφαρμογές ψυχαγωγίας, ενημέρωσης και streaming services είναι μερικά από τα στοιχεία που το τοποθετούν στην κορυφή ενώ αρκεί μόνο η πληροφορία ότι ο πολυπύρηνος επεξεργαστής μπορεί να υποστηρίξει ακόμα και παιχνίδια τελευταίας γενιάς (αν και κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό στη πράξη από το μέσο χρήστη) για να κατανοήσουμε τις δυνατότητές του. Επιπλέον, το κλειδί που στην ουσία είναι μια κάρτα σαν πιστωτική, αντικαθιστά το κινητό τηλέφωνο με την εφαρμογή της Tesla. Από αυτήν είναι δυνατός ο πλήρης χειρισμός του αυτοκινήτου, με τις λειτουργίες Sentry και Summon να ξεχωρίζουν. Το Sentry επιτρέπει την παρακολούθηση του αυτοκινήτου με ζωντανή προβολή από τις κάμερες και αποθήκευση του υλικού στην εσωτερική μνήμη σε περίπτωση που υπάρξει ύποπτη δραστηριότητα. Σε αυτή τη περίπτωση ενημερώνει μέσω της εφαρμογής και δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να μιλήσει με φωνή χάκερ από το εξωτερικό μεγάφωνο αλλά και να πατήσει αν θέλει – δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το πούμε-πορδή.
Για να μην σας κουράσουμε με λεπτομέρειες που μπορείτε να διαβάσετε στη δοκιμή της έκδοσης Long Range θα επικεντρωθούμε στα οδηγικά χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις της Performance, επομένως αν θέλετε μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το εσωτερικό εδώ ή περισσότερα για τις τεχνολογίες που διαθέτει εδώ.
Super SUV
Αν και η Tesla δεν ανακοινώνει ακριβώς την ιπποδύναμη της έκδοσης Performance για το Model Y, δεν είναι και τόσο μεγάλο μυστικό ότι αποδίδει περίπου 535 ίππους και 660 Nm ροπής. Αυτή η μικρή αύξηση στην ιπποδύναμη σε σχέση με το Model 3 Performance των 513 ίππων θα διασφαλίσει ότι η διαφορά των δύο μοντέλων στις επιδόσεις είναι μικρή, παρά το μεγαλύτερο βάρος του δεύτερου. Σύμφωνα με την εταιρεία τα 0-100 έρχονται σε 3,7 δευτερόλεπτα, εάν στον χρόνο συμπεριληφθεί και το λεγόμενο rolling start, να ξεκινήσει δηλαδή η χρονομέτρηση μόλις αρχίσει η κύλιση. Δεν θα παίξουμε με τα νούμερα όμως, απλά θα πούμε ότι στον πραγματικό κόσμο η επιτάχυνση αυτή γίνεται σε λιγότερο από 4″ ακόμα και σε συνθήκες βρεγμένου οδοστρώματος, αφού η εξελιγμένη ηλεκτρική τετρακίνηση και τα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας βάζουν τη δύναμη στο δρόμο με έναν αδιανόητα καλό τρόπο.
Η δύναμη είναι τόσο μεγάλη που κάθε επιτάχυνση με τερματισμένο το γκάζι μόνο βίαιη μπορεί να χαρακτηριστεί. Τους μη εξοικειωμένους με γρήγορα αυτοκίνητα θα τους τρομάξει ενώ τους έμπειρους θα τους εντυπωσιάσει κάθε φορά με την αμεσότητα της θηριώδους ροπής. Εκεί που τα περισσότερα ηλεκτρικά αρχίζουν και εξασθενούν, αυτό συνεχίζει να επιταχύνει με δύναμη και χωρίς κόπο μέχρι την περιορισμένη τελική ταχύτητα των 250 χιλιομέτρων. Αυξημένη κατά 23 χλμ./ώρα πλέον αγγίζει αυτή αυτοκινήτων επιδόσεων με θερμικούς κινητήρες και παίζει μπάλα μόνο με τα πιο σπορ ηλεκτρικά της αγοράς ενώ ξεπερνάει όλα τα ηλεκτρικά SUV. Για την ακρίβεια πρόκειται για ένα Super SUV που έχει σημαντική διαφορά από την έκδοση Long Range στις επιδόσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το μοντέλο με τη μέγιστη αυτονομία δεν είναι γρήγορο, απλά το Performance παρά είναι!
Στα προγράμματα οδήγησης το μόνο που αλλάζει είναι η επιλογή Sport αντί της Standard (κάτι που μπορεί να γίνει προαιρετικά και στο Long Range) στην επιτάχυνση και οι υπόλοιπες παράμετροι παραμένουν ίδιες, με τρία επίπεδα για την αίσθηση του τιμονιού και άλλα τόσα για την λειτουργία της πέδησης. Ο άσσος στο μανίκι του Performance όμως είναι το Track Mode, το οποίο επιτρέπει πλήρη παραμετροποίηση στη κατανομή της ροπής. Μπορεί δηλαδή να γίνει από 100% προσθιοκίνητο έως 100% πισωκίνητο και φυσικά κάθε ενδιάμεση αναλογία είναι δυνατή. Δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε κανένα άλλο αυτοκίνητο (πέρα από το ηλεκτρικό HyperCar Rimac Nevera) και πραγματικά θυμίζει παιχνίδι. Είναι όμως αποτελεσματικό και απολαυστικό για να ρυθμίσει ο εκάστοτε οδηγός το αυτοκίνητο στα μέτρα και στην εμπειρία του. Επιπλέον υπάρχουν 20 στάδια για τα ηλεκτρονικά ευστάθειας, συμπεριλαμβανομένης της πλήρης απενεργοποίησης, και ρύθμιση για το ποσοστό της αναγεννητικής πέδησης. Τέλος, μειώνει αισθητά τη λειτουργία One Pedal έτσι ώστε να υπάρχει καλύτερη αίσθηση στα δυνατά φρεναρίσματα και ενεργοποιεί τη μέγιστη ψύξη των ηλεκτροκινητήρων και των μπαταριών. Μια ένδειξη για αυτά και τις αντίστοιχες θερμοκρασίες, η πίεση των ελαστικών και ένα G-Meter εμφανίζονται στη κεντρική οθόνη και το Google Maps μπορεί να διαμορφωθεί σε… πίστα(;) ή να αναγνωρίσει όσες είναι καταχωρημένες.
Όπως κάθε έκδοση του Model Y έχει την ίδια βάση και τα ίδια μέρη με το Model 3, το ίδιο ισχύει και για την Performance. Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με μια πολύ άκαμπτη δομή και ένα χαμηλό κέντρο βάρους με τη σχεδόν τέλεια κατανομή του. Το συνολικό του βάρος που δεν ξεπερνάει τους 2 τόνους μπορεί να θεωρηθεί χαμηλό για τα δεδομένα και δεν γίνεται αντιληπτό στις αλλαγές κατεύθυνσης ή στο φρενάρισμα. Στο μπροστινό σύστημα υπάρχουν διπλά ψαλίδια και πίσω πολλαπλοί σύνδεσμοι ενώ η ανάρτηση σε αυτή την έκδοση είναι σφιχτότερη και χαμηλότερη κατά 1,5 εκατοστό και η έτσι κι’ αλλιώς χαμηλή απόσταση από το έδαφος του μοντέλου εδώ δεν θυμίζει ιδιαίτερα SUV. Το αποτέλεσμα όμως είναι να μην υπάρχουν αισθητές κλίσεις και το αυτοκίνητο απλά να διαβάζει το ανάγλυφο του δρόμου με μεγάλη λεπτομέρεια, την οποία και μεταφέρει στον οδηγό με άμεσο τρόπο.
Βέβαια στο προεπιλεγμένα προγράμματα οδήγησης, ο οδηγός σπάνια θα χρειαστεί να καταβάλει προσπάθεια για να διορθώσει τη τροχιά αφού τα ηλεκτρονικά δεν αφήνουν κανένα περιθώριο λάθους. Με αυτό δεν εννοούμε ότι δεν επιτρέπουν το πλαισίωμα ή ότι είναι πολύ ευαίσθητα αλλά ότι αντιδρούν σε μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου μοιράζοντας τη ροπή έτσι ώστε να μεγιστοποιήσουν την αίσθηση ασφάλειας ακόμα και υπό πίεση. Ακόμα όμως και με τα συστήματα αυτά απενεργοποιημένα, η ακαριαία ροπή και το ακριβές τιμόνι είναι σύμμαχοι για μια οδηγοκεντρική εμπειρία που δεν ταιριάζει στο “περίβλημα”. Με το “Drift Mode” μάλιστα θα ανοίξει απίστευτα τη τροχιά του, όσο ελάχιστα SUV.
Το τιμόνι δεν είναι απλά ακριβές αλλά ξυράφι και μάλλον το πιο γρήγορο στη κατηγορία αφού στρίβει με μικρές κινήσεις που θυμίζουν καθαρόαιμα σπορ αυτοκίνητα. Αντίθετα, στην πόλη θα δυσκολέψει κάπως γιατί δεν κόβει πολύ και ο κύκλος στροφής είναι σχετικά μεγάλος. Τουλάχιστον, η αίσθηση και το βάρος του αλλάζουν από τις ρυθμίσεις για ευκολία ή περισσότερη σαφήνεια. Τα φρένα είναι ενισχυμένα στην έκδοση Performance, με τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά, και έχουν σωστή αίσθηση από το πεντάλ. Θα βοηθήσει αρκετά το εξαιρετικό και ισχυρό One Pedal, το οποίο ουσιαστικά “καταργεί” την κανονική πέδηση, ακόμα και εκτός του αστικού περιβάλλοντος.
Πάρα την παραμετροποιήσιμη λογική του, τα αμορτισέρ είναι συμβατικά και στην έκδοση αυτή αρκετά πιο σφιχτά ούτως ώστε να περιορίζουν τις κλίσεις και να προσφέρουν καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος. Η ανάρτηση δεν είναι σφιχτή σε ενοχλητικό βαθμό αλλά σίγουρα έχει μεγάλη διαφορά στο κομμάτι της άνεσης από την έκδοση Long Range ενώ η μικρότερη απόσταση από το έδαφος και οι μεγαλύτεροι τροχοί, πρακτικά καθιστούν αδύνατη τη πρόσβαση σε ανώμαλο χωματόδρομο. Περισσότερος είναι και ο θόρυβος κύλισης, κάτι που είναι απόλυτα λογικό από τα σπορ ελαστικά και τη διάσταση τους. Όταν ο δρόμος είναι καλός όμως δεν ακούγεται κάτι, χάρη στην φοβερή ηχομόνωση που προσφέρουν τα διπλά τζάμια, ενώ η ποιότητα κύλισης παραμένει πολυτελέστατη. Τέλος, στη πόλη θέλει ιδιαίρετη προσοχή στο παρκάρισμα καθώς οι ζάντες εξέχουν και είναι πολύ εύκολο να τραυματισούν. Τα ολοκληρωμένα συστήματα ασφάλειας και υποβήθησης που είναι στάνταρ όμως κάνουν την εμπειρία πολύ χαλαρή.
Το ενισχυμένο Autopilot
Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό για τον περισσότερο κόσμο σε ένα Tesla είναι το λεγόμενο Autopilot. Στη βασική του έκδοση δεν έχει και μεγάλη διαφορά από ένα τυπικό Adaptive Cruise Control, το οποίο όμως λειτουργεί υποδειγματικά. Με 3.500 ευρώ επιπλέον όμως μπορεί να προστεθεί η ενισχυμένη έκδοση του που προσφέρει τα παρακάτω:
- Πλοήγηση σε Autopilot
- Αυτ. αλλαγή λωρίδας
- Autopark
- Summon
- Smart Summon
Καταρχάς να μιλήσουμε για το Summon που αναφέραμε στην αρχή γιατί δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στη κατηγορία. Αυτή η λειτουργία επιτρέπει την οδήγηση του αυτοκινήτου για μερικά μέτρα από το κινητό τηλέφωνο, προς τα μπροστά ή πίσω. Η χρησιμότητα προφανώς αφορά στο παρκάρισμα και στο ξεπαρκάρισμα σε στενά σημεία όπου δεν μπορούν να ανοίξουν οι πόρτες, δεν περιορίζεται όμως μόνο σε αυτό και μπορεί να αποφύγει εμπόδια. Μπορεί ακόμα να οριστεί ένα κοντινό σημείο και το αυτοκίνητο να έρθει να παραλάβει τον οδηγό, όπως π.χ. σε ένα σουπερμάρκετ από το πάρκινγκ έως την είσοδο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι που καταφέραμε να κάνουμε και ίσως έχει να κάνει με τη νομοθεσία.
Οι διευρυμένες λειτουργίες του Autopilot επιτρέπουν και την καθοδήγηση μέσω των Google Maps, όπου η διαδρομή κλειδώνεται και απαιτεί μόνο μερικές κινήσεις για αλλαγή κατεύθυνσης από τον οδηγό, ακόμα και εκτός αυτοκινητόδρομου. Αναγνωρίζει επίσης τα φανάρια και μπορεί να φρενάρει σε αυτά, απλά χρειάζεται “παράκαμψη” με το γκάζι για να συνεχίσει όταν είναι πράσινα. Η αλλαγή της λωρίδας με την επιλογή του φλας λειτουργεί επίσης εξαιρετικά και οι κάμερες/αισθητήρες αναγνωρίζουν τα διερχόμενα οχήματα ώστε να μεταβαίνει με ασφάλεια.
Super-charging
Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει ίδια χωρητικότητα 75 kWh με τις υπόλοιπες εκδόσεις. Δεν είναι σε καμία περίπτωση μεγάλη για το μέγεθος, την ιπποδύναμη και την αυτονομία που δηλώνει η εταιρεία. Για ακόμα μια φορά όμως μείναμε έκπληκτοι από το σύστημα διαχείρισης ενέργειας της Tesla που κράτησε την μέση κατανάλωση ενέργειας της δοκιμής κάτω από τις 20 kWh/100 χλμ. αλλά και κάτω από τις 19 σε ταξίδι 225 χιλιομέτρων με τον κλιματισμό ενεργοποιημένο. Εδώ να αναφέρουμε ότι όμοια κατανάλωση σε ταξίδι είχαμε το καλοκαίρι με την έκδοση Long Range αλλά θερμοκρασίες που ξεπερνούσαν τους 35 βαθμούς και τον κλιματισμό να λειτουργεί σε “υπερωρίες”. Υπό πίεση την είδαμε να σκαρφαλώνει στις 23 kWh, που και πάλι συγκριτικά με τα ηλεκτρικά SUV επιδόσεων του ανταγωνισμού, είναι χαμηλή. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι ρεαλιστικά μπορεί να κάνει στον μικτό κύκλο γύρω στα 450 χιλιόμετρα, να αγγίξει τα 400 σε ταξίδι και να ξεπεράσει τα 550 εντός πόλης.
Για τη φόρτιση το wallbox είναι απαραίτητο και χρειάζεται 11 ώρες και ένα τέταρτο σε φορτιστή 7,4 kW ή στις 7 ώρες και 30 λεπτά σε 11άρι. Η Tesla κρύβει όμως και εδώ έναν άσσο στο μανίκι της που δεν είναι άλλος από τους δωρεάν Superchargers. Με ισχύ από 150 έως 250 kW η φόρτιση αποτελεί υπόθεση λεπτών και μέχρι το 80% ο ρυθμός που φορτίζει θυμίζει αυτόν ενός κινητού, χωρίς να υπάρχει λόγος ανησυχίας για την υγεία της μπαταρίας που έτσι κι αλλιώς καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων. Επιπλέον, με τη προσθήκη δύο σημείων φόρτισης στην διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, δεν υπάρχει πλέον κανένα άγχος αυτονομίας ούτε και για αυτό.
Συμπέρασμα
Η έκδοση Performance προορίζεται για τα ανήσυχα πνεύματα που αποζητούν επιδόσεις Supercar, εμφάνιση SUV και πρακτικότητα Van. Με τη μεγάλη πτώση των τιμών από τη Tesla πλέον έρχεται στα ίσια με τις μεσαίες εκδόσεις των ανταγωνιστών, που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν ούτε τις επιδόσεις, ούτε την αυτονομία αλλά ούτε και τη τεχνολογία που διαθέτει σε επίπεδο εξοπλισμού αλλά και After Sales.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: Από 63.990 €.
Κινητήρας: Δύο Ηλεκτροκινητήρες με μπαταρία 75 kWh
Ισχύς-Ροπή: 535 hp – 660 Nm
Μετάδοση: Τέσσερις τροχούς
Αυτονομία: Έως 514 χιλιόμετρα (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 3,7 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 250 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
δοκιμής: 17,1 – 19,2 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.751/1.921/1.624 mm
Βάρος: 1.995 κιλά
Χώρος αποσκευών: 854 + 117 λ.