Δοκιμή: Volkswagen Polo 1.5 TSI Evo 150 PS R-Line

Με το downsizing να έχει φτάσει στα όρια του και τους εξηλεκτρισμένους κινητήρες να κυριαρχούν, η Volkswagen προσφέρει την έκτη γενιά του supermini της, σε μια σχεδόν “καυτή” έκδοση που συνδυάζει άψογα επιδόσεις και οικονομία.

Η ειδική αυτή έκδοση του Polo τοποθετείται μεταξύ των μικρών οικονομικών κινητήρων TSI-TDI-TGI και του ίσως “απαγορευτικού” για τα Ελληνικά δεδομένα δίλιτρου GTI. Πρόκειται για μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με την αντίστοιχη έκδοση της προηγούμενης γενιάς Blue GT με τον 1.400άρη TSI, και συνδυάζεται αποκλειστικά και μόνο με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG και επίπεδο εξοπλισμού R-Line. Διαθέτει επίσης σπορ στήσιμο με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και το ηλεκτρονικό ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης XDS.

Εμφάνιση και χαρακτήρας

Από την πρώτη ματιά καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για μια σπορ έκδοση του Polo. Χωρίς πολλές σχεδιαστικές υπερβολές, έχει ένα πιο φουσκωμένο bodykit με μεγαλύτερους αεραγωγούς, μαύρες διακοσμητικές λεπτομέρειες, μεγαλύτερη αεροτομή και δύο χρωμιωμένες απολήξεις…που είναι όμως ψεύτικες. Το χαμηλωμένο κατά 15 χλστ. αμάξωμα και οι μοναδικοί, για την έκδοση R-Line, δίχρωμοι τροχοί 17 ιντσών “Bonneville” ολοκληρώνουν την σπορ εμφάνιση, που σε σημεία, θυμίζει αρκετά τη κορυφαία έκδοση GTI.

Η σπορ εμφάνιση βέβαια, “εξελίσσεται” σε σπορ χαρακτήρα, κάτι που αντιλαμβάνεσαι μόλις καθίσεις πίσω από το τιμόνι. Αυτό οφείλεται στον κινητήρα, το στήσιμο αλλά και τον πληρέστατο βασικό εξοπλισμό που διαθέτει η έκδοση R-Line.

Τα υφασμάτινα SportComfort μπάκετ καθίσματα, το flatbottomed τιμόνι, τα paddles, τα λογότυπα R και η διακοσμητική επένδυση DeepIronMetallic δημιουργούν μια άλλη αύρα στο εσωτερικό σε σχέση με τις απλές εκδόσεις Polo και σε κάνουν να νιώθεις ότι οδηγείς ένα γρήγορο αυτοκίνητο. Με μερικά κλικ στην οθόνη οι ενδείξεις για την πίεση του τούρμπο, τη θερμοκρασία του λαδιού, την επιτάχυνση της βαρύτητας αλλά και ο χρονομετρητής “LapTimer” για την πίστα, δεν είναι απλά εφέ αλλά στοιχεία που τονίζουν το χαρακτήρα αυτού του Polo. Το ίδιο και τα λειτουργικά προγράμματα οδήγησης (αναλυτικά στον κινητήρα παρακάτω)

Τα καθίσματα είναι άνετα και έχουν αρκετή πλευρική στήριξη προσφέροντας μία από τις καλύτερες θέσεις οδήγησης της κατηγορίας

Φυσικά, όπως είναι αναμενόμενο, η ποιότητα κατασκευής είναι σε πολύ καλό επίπεδο με εκτεταμένη χρήση ποιοτικών υλικών και καλή συναρμογή. Οι χώροι στο εσωτερικό είναι εξαιρετικοί για ένα supermini και θα βολέψουν με σχετική άνεση έως και τέσσερις ενήλικους, όπως και το πορτμπαγκάζ 355 λίτρων θα χωρέσει τις βασικές αποσκευές τους.

Στην έκδοση της δοκιμής μας υπήρχε και ο προαιρετικός ψηφιακός πίνακας οργάνων που συνδυάζεται και με ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου και αξίζει την προσθήκη του στον εξοπλισμό.

Κινητήρας έκπληξη

Ως μοντέλο του 19′ χρησιμοποιεί μια από τις νεότερες εκδοχές του 1.5 TSI EVO. Χωρίς το ήπιο υβριδικό σύστημα που εισήγαγε το νέο Golf και τα νέα Seat Leon – Skoda Octavia, είναι ένας σύγχρονος και εξελιγμένος κινητήρας με σημαντικά μειωμένες εσωτερικές τριβές και βελτιωμένο σύστημα διαχείρισης της θερμότητας.

Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν ειδικά κανάλια ψύξης μεταξύ των κυλίνδρων αλλά και της κεφαλής, νέος χάρτης ελέγχου του κυκλώματος ψύξης, καθώς και επίστρωση APS στα χιτώνια. Επίσης, θωρακισμένα με ειδικά υλικά είναι μερικά εξαρτήματα ευαίσθητα στη μεταβολή της θερμοκρασίας, όπως η πεταλούδα του γκαζιού. Η πίεση του συστήματος άμεσου ψεκασμού καυσίμου φτάνει τα 350 από τα 200 bar και χρησιμοποιείται μια πλήρως ρυθμιζόμενη αντλία λαδιού και ειδικά κατεργασμένα ρουλεμάν στροφάλου.  Τέλος υπάρχει και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο μεσαίων κυλίνδρων ActiveCylinderManagement (ACT).

Ο κινητήρας αποδίδει 150 ίππους και 250 Nm ροπής, που μπορεί σαν νούμερα να είναι πιο κοντά στα αναμενόμενα για ένα υπετροφοδοτούμενο σύνολο 1.500 κ.εκ. αλλά όχι τόσο εντυπωσιακά. Εντυπωσιακός είναι όμως ο τρόπος λειτουργίας του και τρόπος με τον οποίο αποδίδει τη δύναμη του. Υπάρχει απόλυτη γραμμικότητα, σε όποιο πρόγραμμα οδήγησης και αν έχεις επιλέξει, στην οποία σημαντικό ρόλο παίζει και το DSG με την αμεσότητα στις αλλαγές και την υποδειγματική του λειτουργία. Η ροπή είναι διαθέσιμη από τις 1.500 στροφές και η δύναμη χτίζεται στην επιτάχυνση με δυναμικό τρόπο.

8,1 δευτερόλεπτα χρειάζονται για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα χωρίς να είναι διαθέσιμη κάποια λειτουργία Launch Control, με το αυτοκίνητο να ξεκινάει όμως χωρίς ιδιαίτερα πολλά σπιναρίσματα. Επίσης η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 215 χλμ./ώρα.

Eco, Normal, Sport και Individual. Τρία προεπιλεγμένα προγράμματα οδήγησης αλλά και δυνατότητα προσαρμογής του αυτοκινήτου με βάσει τις προτιμήσεις του οδηγού. Με αυτά αλλάζει η χαρτογράφηση του κινητήρα και η απόκριση του γκαζιού, η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου, η αίσθηση του τιμονιού, η παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών, η σκληρότητα της ανάρτησης ακόμα και ο τρόπος λειτουργίας του κλιματιστικού.

Εάν και θα μπεις στον πειρασμό να φτιάξεις τις δικές σου ρυθμίσεις, στο τέλος θα χρησιμοποιείς ένα από τα τρία προεπιλεγμένα ανάλογα το δρόμο και τις συνθήκες, με το πρόγραμμα Eco να είναι ιδανικό για μετακινήσεις εντός πόλης και το πρόγραμμα Normal για ταξίδια.

Βέβαια με το πρόγραμμα Sport το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται κυριολεκτικά. Η απόκριση του γκαζιού γίνεται απόλυτη, το κιβώτιο κρατάει στροφές και είναι διατεθειμένο να αλλάξει στον κόφτη ακόμα και στην αυτόματη λειτουργία ενώ ακόμα και η χροιά του κινητήρα γίνεται πιο έντονη με μερικά σφυρίγματα από το τούρμπο να ακούγονται στο άφημα του γκαζιού. Ο ήχος μάλιστα του αυτοκινήτου είναι αρκετά σπορ χωρίς όμως να ενοχλεί η εξάτμιση, προσφέροντας έτσι ήσυχες μετακινήσεις.

Ακόμα ένα σημείο που θα εντυπωσιάσει είναι η κατανάλωση του. Αυτό γιατί στις πιο σπορ ρυθμίσεις, με επιθετική οδήγηση και μεγάλη υψηλή εξωτερική θερμοκρασία δεν ξεπέρασε τα 8,1 λ./100 χλμ. Ενώ με οικονομική οδήγηση και το επιλεγμένο πρόγραμμα Eco, νούμερα κάτω από τα 7 λ./100 χλμ. δεν είναι καθόλου απίθανα.

Στήσιμο που θυμίζει GTI

Όπως προαναφέραμε το χαμηλωμένο κατά 15 χλστ. Polo διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και από τα πρώτα κι’ όλας χιλιόμετρα καταλαβαίνεις ότι είναι ένα καλό στημένο αυτοκίνητο. Πατάει καλά και θα το εμπιστευτείς χωρίς να το έχεις οδηγήσει καν γρήγορα.

Ανεβάζοντας ρυθμούς με το πρόγραμμα sport θα σε χαροποιήσει το γεγονός ότι οι κλίσεις είναι πολύ περιορισμένες, το τιμόνι έχει πραγματικά καλή αίσθηση και προσφέρει πολύ πληροφόρηση και τα επίπεδα πρόσφυσης είναι υψηλά ακόμα και με τα εργοστασιακά ελαστικά 215/45-17 της Nexen. Οδηγώντας πιο επιθετικά και στρίβοντας, το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και το esp θα επιτρέψουν το γλίστρημα του πίσω μέρους, με ένα τρόπο όμως τόσο εύκολα διαχειρίσιμο και προβλέψιμο που δεν γίνεται να μην χαμογελάσεις και να μην το διασκεδάσεις.

Η συμπεριφορά του είναι FunToDrive και θυμίζει σε μεγάλο βαθμό μερικά από τα πιο οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα της κατηγορίας, όπως τις σπορ εκδόσεις των Ford Fiesta και Suzuki Swift. Έχει όμως και ανώτερη ποιότητα κύλισης!

Τα φρένα έχουν επίσης καλή δύναμη, με την αίσθηση του πεντάλ να είναι και αυτή άριστη. Τόσο- όσο, ούτε πολύ προοδευτική αλλά και ούτε απότομη, σε βοηθάει να φρενάρεις όπως πρέπει και όσο χρειάζεται κάθε φορά.

Πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι οι αναρτήσεις είναι  προς την σπορ πλευρά, και αν και διαχειρίζονται σε καλό βαθμό τις ανωμαλίες του δρόμου στα προγράμματα Eco-Normal, σε έναν δρόμο με πολλές λακκούβες είναι πιθανό να ενοχλήσουν.

Συμπέρασμα

Με τα περισσότερα Hothatch της κατηγορίας να “παίζουν” στους 200 ίππους, αυτό το Polo θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα WarmHatch,…ή ακολουθώντας τη παράδοση της Volkswagen ένα GT. Ίσως το τέλειο GT supermini, με έναν εξαιρετικό κινητήρα που συνδυάζει οικονομία και επιδόσεις, αυτόματο κιβώτιου DSG, σπορ στήσιμο, εμφάνιση και χαρακτήρα αλλά και όλες τις αρετές που προσφέρει κάθε έκδοση του Polo, αυτή διαθέτει επιπλέον στοιχεία που δικαιολογούν απόλυτα την τιμή του.

Είναι υψηλή; Για όλα όσα προσφέρει, σίγουρα όχι!

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 21.600 ευρώ
Κινητήρας: 1.495 κ.εκ. υπερτροφοδοτούμενος βενζίνης
Ισχύς-Ροπή: 150 hp / 5.000 – 5.500 σ.α.λ., 250 Nm / 1.500-3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο
διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων DSG
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8.1 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 216 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.2 – 8.1 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 116 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 106.82 €

Διαστάσεις: 4.053 x 1.751 x 1.446 mm
Βάρος: 1.210 κιλά
Χώρος αποσκευών: 355 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).