Οδηγούμε το Renault Arkana E-Tech Hybrid στην Ελλάδα

Μπορεί ο Covid και οι ελλείψεις ημιαγωγών να ανέβαλαν την ετήσια έκθεση αυτοκινήτου που θα βλέπαμε πολλά νέα μοντέλα, δεν εμπόδισαν όμως να ολοκληρωθεί ακόμα μία παρουσίαση επί ελληνικού εδάφους με επιτυχία. Αυτή αφορούσε στο νέο Renault Arkana, που είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε στο Club Hotel Casino Loutraki και να οδηγήσουμε μέχρι την Αθήνα.

Το Arkana είναι ένα μοντέλο που κυκλοφόρησε αρχικά αποκλειστικά για την αγορά της Ρωσίας το 2019, όμως η Renault βλέποντας τη μεγάλη ζήτηση για τη κατηγορία  Crossover SUV αποφάσισε να το ενσωματώσει στη φαρέτρα της και να το λανσάρει στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα μικρομεσαίο κουπέ SUV ή CUV με μεγάλους χώρους, πολυτέλεια από ανώτερες κατηγορίες, δύο εκδόσεις πλούσιες  εξοπλισμού, δύο υβριδικά σύνολα κινητήρων (ένα ήπια υβριδικό και ένα αυτοφορτιζόμενο full hybrid) και πολύ ανταγωνιστική τιμή.

Ένα πολύ ψηλό Coupe

Περισσότερο σχεδιαστικό ενδιαφέρον στο Arkana έχει το προφίλ ή τα πίσω 3/4, όπου είναι εμφανής η καμπυλότητα της οροφής. Αυτή το καθιστά ένα Coupe Crossover και μάλιστα το μοναδικό μεταξύ του ανταγωνισμού, αφού μόνο οι Premium εταιρείες έχουν διαθέσιμα αντίστοιχα μοντέλα στη γκάμα τους. Η καμπυλότητα αυτή καταλήγει σε ένα πολύ έντονο κόψιμο του πορτ μπαγκάζ, που λειτουργεί και σαν αερατομή ενώ προαιρετικά υπάρχει και η επιλογή για την προσθήκη ενός ακόμα μικρού “φιλέτου” εκεί. Ο σχεδιασμός των πίσω φώτων που ενώνονται στη μέση και πίσω από τον εμβληματικό ρόμβο τονίζει την “προσωπικότητα” και το πλάτος του και η φωτεινή τους υπογραφή θα το ξεχωρίζουν από κάθε άλλο SUV τη νύχτα.

Οι ώμοι στο πίσω μέρος είναι φουσκωμένοι και ακολουθούν τη γραμμή των παραθύρων και τα προστατευτικά στα μαρσπιέ και στους θόλους είναι μεγάλα. Το Arkana δείχνει δυναμικό και σπορ αλλά ταυτόχρονα ικανό να κάνει με άνεση μια εξόρμηση σε δύσβατο έδαφος, αυτό όχι μόνο επειδή έχει τους προφυλακτήρες και τα προστατευτικά που αρμόζουν σε ένα όχημα ελευθέρου χρόνου αλλά επειδή η απόσταση από το έδαφος είναι εμφανώς μεγάλη. Πάνω από τα μαρσπιέ υπάρχει ένα φιλέτο χρωμίου που έχουμε συναντήσει σε πολλά μοντέλα της Renault ενώ κάτι νέο είναι ο μικρός διακοσμητικός -και μη λειτουργικός- αεραγωγός στα μπροστινά φτερά, κάτω από τους στρογγυλεμένους καθρέπτες.

Το μπροστά μέρος ακολουθεί τη φιλοσοφία όλων των νέων μοντέλων της εταιρείας με τα στάνταρ φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED σε σχήμα C, τη νέα μεγάλη μάσκα και το προφυλακτήρα με τα κυρτά προς το εσωτερικό πτερύγια που διαχωρίζουν τους πλαϊνούς αεραγωγούς. Δυναμικό, κομψό, κουπέ, μεγάλο και σίγουρα ψηλό, το Arkana έχει μήκος 4,598 μέτρα και απόσταση από το έδαφος στα 20 εκ.

Ποιοτικό και ευρύχωρο

Στο εσωτερικό του έχει δανειστεί στοιχεία από τα Clio και Captur για μια εικόνα που είναι οικεία στο μάτι, με ορισμένες όμως νέες προσθήκες. Μία από αυτές δεν είναι η κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής, σε στυλ τάμπλετ για μεγαλύτερη ευκολία χρήσης (που σύμφωνα με τη Renault οφείλεται στην εξοικείωση μας με τα κινητά τηλέφωνα). Ανάλογα την έκδοση έχει διαγώνιο 7 ή 9,3 ίντσες και τρέχει το πρόσφατο λειτουργικό σύστημα της εταιρείας με τα εύχρηστα μενού, τη παραμετροποίηση με widgets, την ενσωμάτωση πληροφοριών Google στο σύστημα πλοήγησης κ.α.

Μαζί με την κεντρική οθόνη από την έκδοση Dynamic, που οδηγήσαμε εμείς, υπάρχει ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών ενώ προαιρετικά (ή ως στάνταρ στην έκδοση RS Line που δεν ξέρουμε αν και πότε θα διατεθεί στην Ελλάδα) είναι διαθέσιμος και ένας ανανεωμένος πίνακας οργάνων 10,2 ιντσών με πολλές νέες επιλογές και δυνατότητες παραμετροποίησης. Στη βασική έκδοση εξοπλίζεται με αναλογικά όργανα και μια μικρή οθόνη 4,2 ιντσών στη μέση.

Η καμπίνα στο σύνολό της έχει μια ποιοτική προσέγγιση και διαθέτει μαλακά πλαστικά και μεταλλικές λεπτομέρειες σε πολλά σημεία, με προσεγμένο μοντάρισμα. Τα καθίσματα είναι άνετα και η θέση οδήγησης πολύ ψηλή ακόμα και στη χαμηλότερη της ρύθμιση, υπάρχει όμως υπεραρκετός χώρος για το κεφάλι οπότε και οι ψηλοί οδηγοί δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Οι πίσω επιβάτες, σίγουρα έχουν μειωμένο αέρα για το κεφάλι σε σχέση με τους μπροστά, εξαιτίας της καμπυλότητας της οροφής αλλά και πάλι θα μπορέσουν να κάτσουν ενώ θα έχουν και μεγάλη απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα για τα πόδια τους, που σύμφωνα με τη Renault είναι από τις καλύτερες τιμές της κατηγορίας. Ο χώρος αποσκευών μετρά 513 λίτρα στην ήπια υβριδική έκδοση ή 480 στην E-Tech που οδηγήσαμε. Διαθέτει διπλό πάτωμα για μεγαλύτερη ευκολία φόρτωσης αλλά και για να δημιουργείται ένα επίπεδο πάτωμα κατά την αναδίπλωση των καθισμάτων (2/3 – 1/3).

Άνετο με κατανάλωση 5,7 λ./100 χλμ.

Η οδηγική μας εμπειρία μαζί του διήρκησε περίπου 100 χιλιόμετρα που σίγουρα δεν είναι τόσα ώστε να βγάλουμε τα τελικά συμπεράσματα μας. Είναι όμως αρκετά για να έχουμε μια καλή πρώτη εικόνα για το νέο SUV της Renault.

Η βάση του δεν είναι η πλατφόρμα CMF-C, όπως στο νέο Qashqai, αλλά η ανανεωμένη CMF-B που, ως αρθρωτή, μπορεί να τροποποιηθεί για να υποστηρίξει τις μεγαλύτερες διαστάσεις του. Δεν υπάρχει αμφιβολία για το πόσο άκαμπτη και ασφαλής είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι αμέσως στο δρόμο. Έχει απόσταση από το έδαφος 20 εκ. και ενώ δεν είναι ένα αυτοκίνητο για εκτός δρόμου διαδρομές, έχει δυνατότητα να κινηθεί πάνω από εμπόδια με ευκολία. Το βασικότερο βέβαια είναι η ψηλή θέση οδήγησης που θα σου δώσει την εντύπωση ότι βρίσκεσαι σε ένα μεγαλύτερο SUV, προσφέροντας ταυτόχρονα και καλή ορατότητα.

Το τιμόνι του είναι ακριβές με ικανοποιητική πληροφόρηση και είναι πιο βαρύ από ότι στο Captur, χωρίς αυτό να το κάνει λιγότερο ευέλικτο, αν εξαιρέσουμε φυσικά τις διαστάσεις του, αφού ο κύκλος στροφής είναι μόλις 11,2 μέτρα. Στο δρόμο είναι ισορροπημένο και σταθερό με την ανάρτηση να έχει μια σχετικά μαλακή ρύθμιση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν κλίσεις από τις οποίες γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με άνετη ρύθμιση, ιδανικό για ταξίδια και εξορμήσεις, όχι σε πολύ δύσβατα σημεία αφού και οι δύο εκδόσεις έχουν κίνηση στους εμπρός τροχούς. Να σημειώσουμε εδώ, ότι εάν η Renault αποφασίσει να το εφοδιάσει με κάποια τετρακίνητη έκδοση θα μπορούσε να αποδειχθεί και ιδιαίτερα ικανό. Ακόμα και αν το πιέσεις πάντως πέρα του αναμενόμενου, θα έχει φιλική αντίδραση μέχρι τα ευαίσθητα ηλεκτρονικά να επαναφέρουν την πρόσφυση στα φυσιολογικά επίπεδα. Η ανάρτηση πάντως, χάρη στη μαλακή της ρύθμιση, θα αντιμετωπίσει τις περισσότερες ανωμαλίες με υποδειγματικό τρόπο, αλά γαλλικά δηλαδή, ακόμα και αν πίσω υπάρχει ένας ημιάκαμπτος άξονας.

Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι και η ηχομόνωση καλή, απλά στο ταξίδι με την έκδοση E-Tech Hybrid υπάρχει περισσότερος θόρυβος από το κινητήρα σε σχέση με τον ήπια υβριδικό 1.300άρη, ακόμα και υπό χαμηλό φορτίο με ταχύτητα δηλαδή κάτω των ορίων κυκλοφορίας σε αυτοκινητόδρομο. Το άκρως αντίθετο βέβαια συμβαίνει εντός αστικού κύκλου όπου ο E-Tech θα κινείται ως επί το πλείστον ηλεκτρικά και ο θερμικός κινητήρας θα “παίρνει ζωή” μόνο όταν η μπαταρία εξαντλείται ή το δεξί πεντάλ πιέζεται αρκετά και απότομα για μια επιτάχυνση.

Σε αυτή την έκδοση λοιπόν, ένας ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος κινητήρας 1.600 κ.εκ. με GPF (φίλτρο μικροσωματιδίων) και απόδοση 91 ίππων συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες 36 kW και έναν 15 kW. Η συνδυαστική απόδοση αγγίζει τους 145 ίππους οι οποίοι καταφθάνουν στον μπροστινό άξονα μέσω ενός πρωτοποριακού κιβώτιου χωρίς συμπλέκτη. Η απουσία του τελευταίου επιτρέπει την ομαλή και άμεση μετάβαση από τη συμβατική στην ηλεκτρική λειτουργία. Ηλεκτρικά λοιπόν, το Arkana μπορεί να κινηθεί με έως και 75 χλμ./ώρα πάντα με την άμεση ροπή και επιτάχυνση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η μπαταρία ιόντων λιθίου των 1,2 kWh (230V) που βρίσκεται στο χώρο των αποσκευών σε συνδυασμό με την έξυπνη διαχείριση και ανάκτηση της ενέργειας, θα διασφαλίσουν ότι το 80% των μετακινήσεων εντός πόλης γίνεται ηλεκτρικά. Η ανάκτηση ενέργειας ενεργοποιείται στο μέγιστο βαθμό από την επιλογή “B” στο λεβιέ και είναι έντονα αισθητή, φρενάροντας έως ένα σημείο κατά το άφημα του γκαζιού και γεμίζοντας τη μικρή μπαταριά με γρήγορο ρυθμό.

Το Multi-Sense με τα προγράμματα οδήγησης είναι διαθέσιμο ως στάνταρ και έχει εκτός του Sport/Eco το My Sense, με δυνατότητα παραμετροποίησης της αίσθησης του τιμονιού, της απόκρισης του κινητήρα, της προβολής του πίνακα οργάνων και του χρώματος του ατμοσφαιρικού φωτισμού. Ένα ακόμα κουμπί ενεργοποιεί την λειτουργία EV για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση μέχρι φυσικά να τελειώσει η μπαταρία.

Το μεγαλύτερο όφελος αυτού του συνόλου είναι οι χαμηλές εκπομπές ρύπων και η χαμηλή κατανάλωση. Σε ότι αφορά τις εκπομπές CO2 δεν ξεπερνούν τα 112-117 γρ/χλμ. και η κατανάλωση σύμφωνα με την εταιρεία σε μεικτό κύκλο τα 4,9 λ./100 χλμ. Μπορούμε να πούμε ότι με νορμάλ οδήγηση και ορισμένες προσπεράσεις στην εθνική, την κατεβάσαμε από τα 7 του μηδενισμού στα 5,7, πράγμα που σημαίνει ότι μέσα στη πόλη με την αξιοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι ανέφικτα τα εργοστασιακά νούμερα.

Έκδοση 1.3 TCe 140 και τιμές

Για την ιστορία η Renault αποκαλεί τον ήπια υβριδικό της κινητήρα Micro Hybrid και αποτελεί τη λογική εξέλιξη του συνόλου το οποίο στο Arkana συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC 7 σχέσεων και αποδίδει 140 ίππους και 260 Nm ροπής.

Η micro-hybrid τεχνολογία micro-hybrid 12V υλοποιείται μέσω της προσθήκης ενός συστήματος εναλλάκτη (BSG), σε συνδυασμό με μια μπαταρία ιόντων λιθίου 12V τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού και οι λειτουργίες της είναι οι εξής:

  • Βελτιώνει τη λειτουργία του Stop & Start και εξασφαλίζει την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση του αυτοκινήτου.
  • Επιτρέπει  τη διακοπή λειτουργίας του κινητήρα εσωτερικής καύσης κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος.
  • Ο εναλλάκτης και η μπαταρία υποβοηθούν επίσης τον κινητήρα στις περιπτώσεις που απαιτείται περισσότερη ισχύς, όπως είναι η εκκίνηση και η επιτάχυνση.
  • Μειώνει έως και κατά 8% την κατανάλωση και έως και κατά 8,5% τις εκπομπές ρύπων CO2, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ομαλότερη επανεκκίνηση και μεγαλύτερη άνεση στην οδήγηση.

Οι τιμές:

  • 3 TCe 140hp EXPRESSION EDC Hybrid MHEV 25.290 €
  • 3 TCe 140hp EXPRESSION PLUS EDC Hybrid MHEV 25.590 €
  • 3 TCe 140hp DYNAMIC EDC Hybrid MHEV 27.790 €
  • HYBRID E-TECH 145hp EXPRESSION 29.390 €
  • HYBRID E-TECH 145hp DYNAMIC  31.890 €

Συμπέρασμα

Για πρώτη φορά στη κατηγορία από μη-premium κατασκευαστή αλλά με premium αύρα προσφέρεται ένα κουπέ C-SUV. Το Renault Arkana είναι ένα “VFM” μοντέλο με μεγάλους χώρους, καλό εξοπλισμό, πολλές τεχνολογίες και υβριδικούς, ιδανικό για την ελληνική αγορά που με τόσο ανταγωνιστική τιμή δεν αποκλείεται να το δούμε να γράφει υψηλές πωλήσεις.

Τεχνικά χαρακτηριστικά:

Κινητήρας:  1.598 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρα):
91 hp / 5.500 σ.α.λ., 144 Nm / 3.250 σ.α.λ /
49 hp/ 205 Nm / 20 hp / 50 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 140 hp
Μπαταρία/Αυτονομια: 1,2 kWh
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων (multi modes με 15 συνδυασμούς)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε
Τελική ταχύτητα: χλμ./ώρα 177
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
4,9 / 5,7 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2:  112-117 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.568/1.820/1.576 mm
Βάρος: 1.435 κιλά
Χώρος αποσκευών: 480 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).