Δοκιμή: BMW iX3 286 PS
Η BMW δεν έχει εγκαταλείψει τους θερμικούς κινητήρες και θα συνεχίσει την εξέλιξη τους για αρκετό καιρό ακόμα ενώ είναι η μόνη Premium εταιρεία που σε μερικά μοντέλα προσφέρει ακόμα σαν επιλογή το πατροπαράδοτο χειροκίνητο κιβώτιο. Παράλληλα όμως ο στρατηγικός εξηλεκτρισμός της προχωράει με γοργούς ρυθμούς και πλέον επτά μοντέλα στη γκάμα της κινούνται μόνο με ρεύμα. Ένα από αυτά είναι η iX3, η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή της X3, που σχεδιαστικά δεν ξεχωρίζει όσο η φουτουριστική ναυαρχίδα iX, έχει κίνηση στους πίσω τροχούς και πληρέστερο εξοπλισμό, σε τιμή αντίστοιχη με μια από τις βασικές εκδόσεις πετρελαίου.
Κλασσική γοητεία
Για την iX3 δεν χρησιμοποιήθηκε λευκός καμβάς όπως στην iX και η βάση είναι η συμβατική έκδοση του μοντέλου επομένως η σχεδίαση δεν είναι φουτουριστική, ίσως για ορισμένους “εξτρεμιστική” αλλά πολύ φυσιολογική για να “μπλεντάρει” με τις υπόλοιπες εκδόσεις χωρίς να “φωνάζει” ότι είναι ηλεκτρική. Χάρη σε ένα μικρό Facelift όμως απέκτησε πιο νεανικό και πιο σύγχρονο Design και οι αλλαγές, όπως στην X3, αφορούν κυρίως στα φωτιστικά σώματα και στους προφυλακτήρες. Στην ηλεκτρική εκδοχή υπάρχουν ως στάνταρ στην έκδοση M Sport με τους επιθετικούς αεραγωγούς, την αφαίρεση κάθε Off-Road στοιχείου, τις μαύρες διακοσμητικές λεπτομέρειες και τους μεγαλύτερους τροχούς.
Μπροστά είναι πιο αεροδυναμική, πιο επιθετική, ως M-Sport και η ανανέωση έκανε τα φωτιστικά σώματα πιο λεπτά κατά 10 χλστ. και Full LED Matrix από το βασικό εξοπλισμό στην προκειμένη περίπτωση. Αντίστοιχα στο πίσω μέρος τα LED φωτιστικά σώματα έχουν νέα 3D σχεδίαση, ο προφυλακτήρας περισσότερα νεύρα και έναν πιο έντονο διαχύτη στο κάτω μέρος, εκεί που στις άλλες εκδόσεις υπάρχουν οι απολήξεις των διπλών εξατμίσεων. Ο διαχύτης είναι πλέον ομοιόμορφα ενσωματωμένος στον προφυλακτήρα και όπως στο Pre-Facelift μοντέλο έχει μπλέ ηλεκτρίκ λεπτομέρειες στα δύο φιλέτα. Το χαρακτηριστικό αυτό χρώμα υπάρχει επίσης στους μπροστινούς αεραγωγούς και στην κλειστή μάσκα, η οποία προφανώς υιοθετεί τις αναλογίες που έφερε η ανανέωση. Για τους τροχούς τα δύο σχέδια είναι αποκλειστικά, χωρίς την επιλογή προσθήκης μη αεροδυναμικών, 19″ ως στάνταρ ή 20″ με ένα μοτίβο που θυμίζει του σήμα του… μπάτμαν.
Όσο σύγχρονη, τόσο απλή
Στο εσωτερικό η αναβάθμιση έχει να κάνει με μερικές λεπτομέρειες αλλά και την ποιότητα κατασκευής. Όχι την συναρμογή, η οποία παραμένει εκπληκτική με εντυπωσιακή στιβαρότητα αλλά στα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Καθίσματα και πόρτες είναι ντυμένα με συνθετικό δέρμα αλλά υπάρχει και η επιλογή για πιο ακριβό και προφανώς μη-Vegan δέρμα. Παντού υπάρχουν ραφές, ακόμα και στα αφρώδη πλαστικά του ταμπλό, σε μπλέ ηλεκτρίκ χρώμα, το ίδιο που βρίσκεται στο εξωτερικό και σε όλες τις μικρές λεπτομέρειες όπως στα γραφικά της οθόνης, στον ατμοσφαιρικό φωτισμό, στο μπουτόν της εκκίνησης και στον επιλογέα. Ο τελευταίος έχει νέα, πιο κόμπακτ σχεδίαση ενώ η κεντρική κονσόλα υιοθετεί αντίστοιχα την παρόμοια διάταξη. Βέβαια η BMW έχει αναφέρει ότι από τον πρώτο μήνα του ερχόμενου έτους η διάταξη αυτή θα αλλάξει πάλι και θα γίνει ακόμα πιο μινιμαλιστική, ίσως με την προσθήκη της νέας κυρτής διάταξης των οθονών, χωρίς όμως να έχει επιβεβαιωθεί κάτι.
Ελαφρώς ανανεωμένα είναι τα γραφικά και η ευκρίνεια του ψηφιακού πίνακα οργάνων 12,3″ και της κεντρικής οθόνης αφής, που είναι επίσης μεγαλύτερη ως στάνταρ στις ίδιες ίντσες. Αμφότερες έχουν τις απαραίτητες πληροφορίες και ενδείξεις για τη κατανάλωση ενέργειας και την αυτονομία. Προφανώς, όλες αυτές οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες και από την αντίστοιχη εφαρμογή για κινητό τηλέφωνο. Ο λειτουργικός εξοπλισμός τεχνολογίας είναι πιο πλήρης από κάθε έκδοση της X3, στο πακέτο Impressive όμως της δοκιμής μας, προστίθενται όλα! Το Premium ηχοσύστημα της Harman Kardon με τον κρυστάλλινο ήχο, η πανοραμική και 3D προβολή του αυτοκινήτου στην οθόνη, το τεράστιο Head Up Display, τα Gesture Controls που λειτουργούν πάντα και πολλά ακόμα. Ακόμα και από το βασικό εξοπλισμό πάντως η λίστα είναι πολύ μεγάλη και πέρα απ’ όλες τις M Sport στιλιστικές παρεμβάσεις, υπάρχουν σπορ θερμαινόμενα καθίσματα με ηλεκτρικά χειριστήρια και μνήμες για τους μπροστινούς επιβάτες, τριζωνικός κλιματισμός, το ολοκληρωμένο πακέτο συνδεσιμότητας της οθόνης, ασύρματος φορτιστής, πανοραμική ηλιοροφή, αυτόματη πόρτα για τον χώρο αποσκευών και προσαρμοζόμενη ανάρτηση.
Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι οριακά μικρότεροι λόγω του κάπως υπερυψωμένου πατώματος. Οι θέσεις όμως έχουν μια κλίση προς τα πίσω και έτσι οι επιβάτες κάθονται χωρίς να έχουν τα πόδια τους σε άβολη θέση ενώ προφανώς υπάρχει μεγάλη απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα και χώρος κάτω απ’ αυτά για να “απλώνονται”. Τα καθίσματα είναι επίσης ανακλινόμενα και ο αέρας για τα κεφάλια δεν θα περιορίσει ούτε “τους πιο ψηλούς”. Τρίτος επιβάτης μπορεί να καθίσει αφού το πλάτος αρκεί και περισσεύει, ίσως όμως αναζητήσει λίγο περισσότερο χώρο για τα πόδια του δεξιά και αριστερά του φαρδιού κεντρικού τούνελ. Ο χώρος αποσκευών είναι ελαφρώς μειωμένος από τις συμβατικές εκδόσεις της X3 κατά 40 λίτρα αλλά μεγαλύτερος από την Plug-in υβριδική έκδοση κατά 60. Σε κάθε περίπτωση 510 λίτρα είναι πολλά και ένας χώρος κάτω από το επίπεδο δάπεδο θα κρύψει τα καλώδια φόρτισης για την πλήρη εκμετάλλευση του βασικού. Αν υπήρχε και ένας μπροστινό χώρος αποσκευών μέσα στο μακρύ καπό θα ήταν καλοδεχούμενος αλλά η βάση της iX3 είναι ένα μοντέλο με θερμικό κινητήρα, οπότε κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο.
Με δυνατές επιδόσεις και… ήχο!
Η ανανεωμένη iX3 εφοδιάζεται με το ίδιο σύστημα κίνησης 5ης γενιάς που ενσωματώνει ηλεκτροκινητήρα, κιβώτιο και μονάδα ισχύος μέσα σε ένα συμπαγές κέλυφος, τοποθετημένο μεταξύ των πίσω τροχών, στους οποίους μεταφέρεται και η κίνηση. Αποδίδει 286 ίππους και 400 Nm ροπής και όπως σε κάθε ηλεκτρικό, η δύναμη είναι ακαριαία με τις επιδόσεις να είναι ανάλογα καλές. Τα 0-100 δεν εντυπωσιάζουν στα χαρτιά με τα 6,8″ που χρειάζονται, τα 80-120 σε 2.5″ όμως ναι και με το παραπάνω. Την αίσθηση επίσης που αποκομίζουν οι επιβάτες, ειδικότερα στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, θα την θυμούνται για κάποια δευτερόλεπτα μέχρι να ξεπεράσουν το αρχικό σοκ (!). Δεν θέλουμε να υπερβάλλουμε αλλά είναι βίαιη και σε καμία περίπτωση με την ορμή που κολλάς στο κάθισμα αν πατηθεί απότομα το γκάζι νιώθεις μόνο 400 Nm ροπής, ειλικρινά δεν ξέρουμε πως το κάνει η BMW, ειδικότερα αν σκεφτούμε ότι ζυγίζει 2,2 τόνους (!). Η τελική ταχύτητα είναι επίσης περιορισμένη στα 180 χλμ./ώρα και προφανώς δεν θα χρειαστεί πολύ η “βελόνα” για να τα σημειώσει.
Στην όλη εμπειρία συνεισφέρει κάτι που αποκαλείται BMW Iconic Sounds Electric, το οποίο ενεργοποιείται μέσα από το μενού της οθόνης και “σπάει” την ησυχία παίζοντας μια “ηλεκτρονική” μελωδία στην επιτάχυνση, ανάλογης έντασης και τόνου με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Στο Eco Pro δεν ακούγεται τίποτα απολύτως, όπως επίσης η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο ομαλή, η ανάρτηση πιο μαλακή και το τιμόνι πιο ελαφρύ, το αντίθετο δηλαδή από ότι στο Sport. Στο Comfort ισορροπούν τα πράγματα, με προσανατολισμό στην άνεση ενώ μέσα από το Sport Individual υπάρχει η δυνατότητα προσαρμογής όλων των δεδομένων της αρεσκείας του οδηγού.
Ο πυρήνας αυτής της δύναμης είναι η μπαταρία υψηλής τάσης ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 80 kWh. Οι 74 από αυτές είναι οι ωφέλιμες και σύμφωνα με τον κύκλο WLTP μπορούν να προσφέρουν αυτονομία έως 461 χιλιόμετρα ή 457 με τις ζάντες του μοντέλου που δοκιμάζουμε. Στην πραγματικότητα όλα εξαρτώνται από τον τρόπο και το πρόγραμμα οδήγησης. Τα έξυπνα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της ενέργειας και η ύπαρξη της λειτουργίας One Pedal είναι σύμμαχοι του οδηγού για να ξεπεράσει με ευκολία τα 400 χιλιόμετρα σε μεικτό κύκλο ή ακόμα και τα 450 εντός πόλης. Από την άλλη ακόμα και σε ταξίδι δεν θα ζητήσει πάνω από 21 kWh/100 χλμ. με τα όρια κυκλοφορίας, ίσως και με το Adaptive Cruise Control ενεργοποιημένο, επομένως ένα ταξίδι 350 συνεχόμενων χιλιομέτρων με 120-130 χλμ./ώρα και τον κλιματισμό ενεργοποιημένο είναι εφικτό. Από εκεί και πέρα η εθιστική ροπή και η κίνηση στους πίσω τροχούς (γράφτηκε με ένα χαμόγελο αυτό) μας έκαναν λίγο ασυγκράτητους στις βουνίσιες διαδρομές και στη δοκιμή μας η μέση κατανάλωση ήταν 22 kWh/100 χλμ.
Όσον αφορά στη φόρτιση, υπάρχει η δυνατότητα να γίνει από τη πρίζα του σπιτιού σε 38 ώρες (δεν είναι τυπογραφικό λάθος). Θα χρειαστεί λοιπόν σίγουρα ένα wallbox με ισχύ 7.4 kW για να επιταχύνει τη διαδικασία στις 12 ώρες και περίπου στις 9 για το 80%. Σε αντίστοιχο φορτιστή 11 kW η ολονύχτια φόρτιση θα είναι αρκετή αφού 8 ώρες θα γεμίσουν τη μπαταρία. Σε ταχυφορτιστές DC, η μέγιστη ισχύς είναι 150 kW και η πλήρης φόρτιση μπορεί να γίνει σε μόλις 31 λεπτά, στους πιο ταπεινούς 50αρηδες που συναντούμε στα περισσότερα ΣΕΑ όμως θα χρειαστεί 1 ώρα και 15 λεπτά περίπου.
Πολυτελής και πισωνκίνηση: BMW DNA
H iX3 έχει κοινή βάση με την X3 και οι διαφορές εμφανίζονται μόνο στο μήκος που έχει αυξηθεί κατά 2,5 εκ. και στην απόσταση από το έδαφος που έχει μειωθεί στα 18 εκ. Μεταξόνιο και πλάτος έχουν παραμείνει αναλλοίωτα με τη μεγαλύτερη διαφορά να είναι το βάρος. Μπαταρίες και ηλεκτρικό σύστημα κίνησης θα εκτοξεύσουν τη ζυγαριά στους 2,2 σχεδόν τόνους κάτι που αντιμετωπίζεται με δύο τρόπους. Αφενός το πλαίσιο είναι ενισχυμένο για τη προστασία των μπαταριών, αφετέρου τα ηλεκτρονικά αμορτισέρ ελέγχουν εξαιρετικά τις κλίσεις του αμαξώματος ενώ χάρη στις μπαταρίες που είναι τοποθετημένες χαμηλά, το κέντρο βάρους είναι μετατοπισμένο κατά 75 χλστ. χαμηλότερα ενώ η τοποθέτηση όλου του συστήματος προσφέρει ένα αρκετά καλό ζύγισμα 43% εμπρός και 57% πίσω.
Η ποιότητα κύλισης είναι εκπληκτική και ειδικότερα με τα προγράμματα οδήγησης στις “ομαλές” ρυθμίσεις, το αυτοκίνητο ακολουθεί το ανάγλυφο του δρόμου και δεν αφήνει περιθώριο να ακουστεί ούτε η ανάρτηση αλλά ούτε και να διαταραχθεί η ηρεμία του οδηγού. Μπορεί με τον όγκο του προφανώς να μην αποτελεί ιδανικό όχημα για την πόλη, αν και κυκλοφορεί ελεύθερα στον δακτύλιο, όμως είναι ένα πραγματικά άνετο μοντέλο. Στο ταξίδι ειδικότερα, μόνο ο ελάχιστος θόρυβος από τα ελαστικά θα δώσει στον οδηγό να καταλάβει ότι κινείται στην άσφαλτο και δεν ότι αιωρείται πάνω από αυτήν, χάρη στην πολύ καλά ηχομονωμένη καμπίνα.
Ως BMW έχει σπορ χαρακτηριστικά και το σύστημα διεύθυνσης είναι λίγο πιο ελαφρύ από τις υπόλοιπες X3 όμως με τη κίνηση στους πίσω τροχούς είναι πιο ακριβές και άμεσο. Η αίσθηση από το πεντάλ του φρένου είναι λιγότερο τεχνητή από άλλα ηλεκτρικά αν και πάλι υπάρχει η μετάβαση από την πέδηση του ηλεκτροκινητήρα σε αυτή των φρένων.
Η αναγεννητική πέδηση δεν επιλέγεται από διακόπτη ή paddles στο τιμόνι αλλά μέσα από το infotainment. Υπάρχουν τρεις επιλογές για ελεύθερο ρολλάρισμα ή λειτουργία One Pedal αλλά και την Adaptive που με τεχνητή νοημοσύνη καθορίζει την ανάκτηση ενέργειας με τα δεδομένα του δρόμου από τις κάμερες και τα ραντάρ και τα δεδομένα κυκλοφορίας από το σύστημα πλοήγησης. Σε κάθε περίπτωση αυτά μπορούν να οριστούν στην θέση B του επιλογέα και το One Pedal λειτουργεί υποδειγματικά είτε εντός πόλης ή και εκτός αυτής, ώστε να περιορίζει το φρενάρισμα στο ελάχιστο και να μεγιστοποιεί την επιστροφή της χαμένης ενέργειας στην μπαταρία.
Ο έλεγχος των κλίσεων στο Sport πρόγραμμα οδήγησης γίνεται ακόμα καλύτερος και η απόκριση του γκαζιού αρκετά “επιθετική”. Όπως συνηθίζεται για τη μάρκα ακόμα και με τα ηλεκτρονικά συστήματα στο DTC, όχι εντελώς απενεργοποιημένα δηλαδή, η ουρά είναι ενεργή και με την ακαριαία ροπή η τροχιά μπορεί εύκολα να ανοίξει και η iX3 να πάρει γωνία που είναι εφικτή από ελάχιστα SUV, και δεν αναφερόμαστε μόνο σε ηλεκτρικά. Όταν όλα είναι ενεργοποιημένα όμως η συμπεριφορά είναι πολύ προβλέψιμη και ακόμα υπό πίεση ελεγχόμενη ώστε να μην προκαλεί άγχος. Αυτά για το βουνό, οπουδήποτε αλλού είναι σταθερή, άνετη και ευκολοδήγητη για το μέγεθος της. Προσφέρει επίσης όλα τα συστήματα υποβοήθησης, για ξέγνοιαστή οδήγηση εντός και εκτός πόλης.
Συμπέρασμα
Η iX3 είναι εξαιρετική χωρίς να το “φωνάζει”. Η εξτρεμιστική σχεδίαση πολλών νέων μοντέλων της BMW αναπόφευκτα έχει προκαλέσει αντιδράσεις, εδώ όμως το κλασσικό συναντά το σύγχρονο με μια ομοιομορφία που γοητεύει τόσο εξωτερικά όσο εσωτερικά. Η κορυφαία ποιότητα κατασκευής συνδυάζεται με ένα τεχνολογικό πακέτο που μόνο οι ανώτερες εκδόσεις της X3 προσφέρουν και το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης 5ης γενιάς μπορεί να είναι είτε άνετο είτε πραγματικά σπορ. Με άλλα λόγια εντυπωσιάζει είτε με λίγα χιλιόμετρα είτε με το πίσω μέρος σε γωνία και τα ελαστικά να στριγγλίζουν.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: από 61.940€
*χωρίς την κρατική επιδότηση
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας
Ισχύς-Ροπή: 286 hp / 6.000 σ.α.λ., 400 Nm / 0-5.000 σ.α.λ
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς με κιβώτιο μονής σχέσης
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 6.8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 189 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής: 18,6 kwh/100 χλμ. – 20 – 17.4 kwh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4734/1891/1668 mm
Βάρος: 2.180 κιλά
Χώρος αποσκευών: 510 λ.