Δοκιμή: Honda e Advance 145 PS
Η ψηφιακή επανάσταση που ξεκίνησε το 1980 συνεχίζει μέχρι σήμερα, με την τεχνολογική εξέλιξη να είναι τόσο έντονη πλέον που όλα στη ζωή μας αλλάζουν πριν καν το αντιληφθούμε. Το αποτέλεσμα είναι να μην προλαβαίνουμε καν να παρακολουθήσουμε αυτές τις εξελίξεις για όλα, παρά μόνο για όσα μας ενδιαφέρουν ή χρειαζόμαστε. Τα “έξυπνα” Gagdet που χρησιμοποιούμε καθημερινά πλέον θυμίζουν αυτά που βλέπαμε στις ταινίες πριν από μια δεκαετία: αναδιπλούμενα Smartphones, τεράστιες τηλεοράσεις με ευκρίνεια καλύτερη από αυτή του ανθρώπινου ματιού, ρολόγια που ενημερώνουν για την υγεία και φυσικά η ασύρματη σύνδεση όλων αυτών μεταξύ τους.
Αντίστοιχα ραγδαία είναι και η εξέλιξη των αυτοκινήτων, κυρίως, λόγω της ηλεκτροκίνησης. Μετατρέπονται σε έξυπνα οχήματα τα οποία θα μας βοηθούν να κινηθούμε πιο εύκολα, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά, με περισσότερη ασφάλεια και φυσικά χωρίς να ρυπαίνουμε το περιβάλλον. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Honda βασίζεται σε αυτή την ιδέα. Είναι ένα αυτοκίνητο πόλης γεμάτο τεχνολογία που θα το παρομοιάζαμε με Gadget, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει οδηγικό ενδιαφέρον.

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Honda
Η αλήθεια είναι πως το Honda e δεν είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της ιαπωνικής εταιρείας. Το 1988, όταν η ηλεκτροκίνηση όπως την γνωρίζουμε σήμερα αποτελούσε σενάριο επιστημονικής φαντασίας για πολλούς, τέσσερις μηχανικοί της Honda μαζεύτηκαν στο R&D τμήμα για να συζητήσουν εάν η παραγωγή ενός τέτοιου αυτοκινήτου είναι εφικτή. Ένας μάλιστα από αυτούς υποστήριξε τότε, ότι το ρεύμα είναι η πιο πιθανή εναλλακτική λύση για τη τροφοδοσία των οχημάτων τον 21 αιώνα. Δύο χρόνια αργότερα, χωρίς καμία εξειδίκευση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και με αρκετά πειράματα πάνω στα CR-X και Civic της εποχής δημιούργησαν τα πρώτα πρωτότυπα και η ομάδα μεγάλωσε κατά 96 άτομα.

Τον Ιανουάριο του 1996 και μετά από δοκιμές περίπου 130.000 χιλιομέτρων σε πραγματικές συνθήκες, η Honda ανακοίνωσε το EV PLUS, ένα αυτοκίνητο πόλης με μήκος 4 μέτρα, ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 66 ίππων, τελική ταχύτητα 130 χλμ./ώρα και μια μπαταρία 28,7 kWh με αυτονομία από 120 έως 160 χιλιόμετρα. Η Honda παραδέχτηκε ότι υπήρχαν ακόμα πολλά προβλήματα να λυθούν, είχαν όμως λύσει ένα σημαντικό, δεν χρησιμοποιούσαν μπαταρίες μολύβδου. Οι παραγγελίες ξεκίνησαν το 1997 με την ιδιαιτερότητα ότι κανείς δεν μπορούσε να το αγοράσει αφού προσφερόταν αποκλειστικά με “Leasing” από την Honda με 400 ευρώ το μήνα για 3 χρόνια, όπου και σταμάτησε η παραγωγή των συνολικά 300 μοντέλων.
Παρελθόν ή μέλλον

Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά και πραγματικά μπορούμε να αποκαλέσουμε φουτουριστικά είναι ελάχιστα και μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Το Honda e είναι ένα από αυτά αλλά και αυτό που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους περαστικούς στις δύο δοκιμές μας με αυτό. Είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε τόσο σε μπλε (Pemium Crystal Blue) όσο και σε γκρί χρώμα (Modern Steel Metallic) χωρίς όμως να διαπιστώσουμε ποιο ήταν το πιο αγαπητό. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν συνολικά πέντε επιλογές με τις υπόλοιπες να είναι το μαύρο, το άσπρο και το ιδιαίτερο φωσφόριζέ κίτρινο (Charge Yellow) και πάντα συνδυάζονται με τη διχρωμία στην οροφή (μαύρη). Οι ζάντες αλουμινίου διαφοροποιούνται στις δύο εκδόσεις, τόσο στη διάσταση όσο και στο σχέδιο. Το Advance έχει πιο αεροδυναμικές ζάντες αλουμινίου 17″ όμως υπάρχουν και προαιρετικά ακόμα πιο “κλειστές” ίδιας διάστασης.

Τα παραπάνω είναι οι λεπτομέρειες βέβαια αφού το σχεδιαστικό ενδιαφέρον του e επικεντρώνεται στο σχήμα του. Έχει αναλογίες εμπνευσμένες από τα ιστορικά για την εταιρεία Ν360 και N600 ενώ η ομοιότητα με το πρώτο Civic, από συγκεκριμένες γωνίες οπτικής, είναι αδιαμφισβήτητή. Αυτό που ξεχωρίζει ακόμα πιο πολύ είναι το γεγονός ότι το μπροστά μέρος είναι παρόμοιο με το πίσω, χάρη στα στρογγυλά LED φώτα και την παραλληλόγραμμη γυαλιστερή μαύρη επιφάνεια στην οποία είναι τοποθετημένα. Κάτι ανάλογο έχουμε να δούμε από τη πρώτη γενιά του TT της Audi και εδώ φέρνει λίγο στον… “ηλεκτρικό” ή στο “μετρό”.
Τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα κάνουν ένα χαρακτηριστικό χορευτικό κάθε φορά που ξεκλειδώνει ή κλειδώνει το αυτοκίνητο.
Σαν σύνολο, το e που δεν ξεπερνά τα 3,9 μέτρα στο μήκος, είναι ακριβώς αυτό που αποκαλούμε ρετρό-μοντέρνο με απλές σχεδιαστικές γραμμές, λείες επιφάνειες, επιρροή από το παρελθόν αλλά και μελλοντικά στοιχεία για την καλύτερη δυνατή απόδοση. Αυτό που ξεχωρίζει πιο πολύ είναι οι καθρέπτες, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν! Στη θέση τους η Honda έχει τοποθετήσει κάμερες οι οποίες είναι 95% πιο αεροδυναμικές και επιδρούν κατά 3.8% θετικά στον αεροδυναμικό συντελεστή του αυτοκινήτου. Τα χερούλια στις πόρτες είναι κρυμμένα τόσο στις μπροστά όσο και στις πίσω πόρτες ενώ στις μπροστά ανοίγουν αυτόματα κατά το ξεκλείδωμα ή τη προσέγγιση προς αυτά χάρη στο Keyless σύστημα. Στο μπροστά μέρος του καπό, ένα μαύρο γυαλιστερό τμήμα είναι η θύρα φόρτισης, η οποία είναι με τέτοιο τρόπο τοποθετημένη ώστε το καλώδιο να μην έρχεται σε επαφή με το αυτοκίνητο (τη μάσκα) για να αποφευχθούν γρατζουνιές από τη μακροχρόνια χρήση. Είναι επίσης σημάδι ότι πρόκειται για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και η Honda επέλεξε να το τοποθετήσει στο επίκεντρο.
Ένα ξεχωριστό σαλόνι
Εάν η εξωτερική σχεδίαση μπορεί να χαρακτηριστεί εντυπωσιακή τότε το εσωτερικό δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί επαναστατικό και θυμίζει το σαλόνι ενός σπιτιού. Κυριολεκτικά όμως, η διάταξη του ταμπλό με τις οθόνες από άκρη σε άκρη, η επένδυση ξύλου σε διάφορα σημεία και τα αναπαυτικά καθίσματα σε τοποθετούν σε ένα πολύ οικείο περιβάλλον το οποίο παραπέμπει σε τηλεόραση, τραπέζι και καναπέ, αντίστοιχα.

Το “wow factor” βέβαια το έχουν οι οθόνες. Τα τελευταία χρόνια έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τεράστιες οθόνες στο εσωτερικό των αυτοκινήτων όμως αυτό είναι κάτι πρωτοφανές. Μπροστά από τον οδηγό συναντούμε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 8.8″, ο οποίος προβάλει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την οδήγηση και φυσικά την αυτονομία και τη κατάσταση της μπαταρίας. Στο κέντρο του ταμπλό και μπροστά από τον συνοδηγό υπάρχουν άλλες δύο αλλά μεγαλύτερες οθόνες 12.3″ αφής, οι οποίες ενώνονται μέσω του λογισμικού τους. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να μεταφέρεις πληροφορίες και γραφικά από τη μια οθόνη στην άλλη ή να προβάλλεις διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα σε κάθε οθόνη.

Το λογισμικό σύστημα έχει ως βάση αυτό που είδαμε στο νέο Honda Jazz e:HEV και είναι αρκετά αναβαθμισμένο σε σχέση με το παρελθόν. Αρκετοί ίσως να περίμεναν πιο εντυπωσιακά γραφικά στα εικονίδια και ίσως λίγο πιο μινιμαλιστικό User Interface, όμως έχει κατανοητά μενού, καλή ανάλυση και καλή απόκριση αλλά θα χρειαστεί λίγος χρόνος εκμάθησης γιατί είναι κάτι πρωτόγνωρο. Το λογισμικό σύστημα περιλαμβάνει πέρα των βασικών, ειδικά γραφικά για την χρήση ή την κατανάλωση ενέργειας και το ποσοστό της μπαταρίας. Ως φόντο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα από τα προεπιλεγμένα ή κάποιο άλλο που μπορεί να φορτωθεί από ένα USB στικάκι αρκεί να έχει τις κατάλληλες διαστάσεις. Μάλιστα, μόνο κατά την στάθμευση, μέσω του Honda App Store που έχει ορισμένες εφαρμογές, υπάρχει το “Ενυδρείο” με τρεις διαφορετικές προβολές, πολλά ψάρια και τη δυνατότητα να τα… ταΐσεις πατώντας πάνω στην οθόνη. Διαθέτει ακόμα και Browser για “σερφάρισμα” στο ίντερνετ με τη χρήση Wifi.

Τα παιχνίδια συνεχίζουν όταν είσαι σταθμευμένος αφού πέρα από το USB υπάρχει θύρα HDMI και πρίζα 230V. Με άλλα λόγια μπορείς να συνδέσεις ότι ηλεκτρική συσκευή θέλεις για να τη φορτίσεις ή να τη χρησιμοποιήσεις. Ακόμα και Playstation 5 το οποίο μπορείς να προβάλεις σε μια από τις δύο κεντρικές οθόνες εάν το συνδέσεις κατάλληλα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα USB με τη σύνδεση καλωδίου ταχυφορτίζουν ένα κινητό τηλέφωνο και ότι δεν υπάρχει κάποια θέση επαγωγικής φόρτισης ούτε σαν προαιρετικός εξοπλισμός. Το σύστημα υποστηρίζει επίσης την ασύρματη σύνδεση με Android Auto ή Apple Car Play και δέχεται ασύρματες ενημερώσεις.
Αυτές βέβαια δεν είναι οι μόνες οθόνες. Υπάρχουν άλλες τρείς (!) για τους καθρέπτες. Δεξιά και αριστερά του πάνελ που βρίσκεται στο ταμπλό με τις οθόνες αφής και το πίνακα οργάνων, είναι δύο ακόμα μικρές οθόνες που προβάλλουν μια πλευρική εικόνα. Κάτι αντίστοιχο έχουμε ξανασυναντήσει μόνο σε μεγάλα και Premium αυτοκίνητα ή σε Concept μοντέλα. Πέρα από την πλευρά της αεροδυναμικής, οι κάμερες-καθρέπτες προσφέρουν πάντα καθαρή και καλή εικόνα ενώ διαθέτουν ενσωματωμένο σύστημα ειδοποίησης τυφλού σημείου, αυτόματη ρύθμιση της φωτεινότητας το βράδυ και γραμμές υποβοήθησης που υποδεικνύουν τα υπόλοιπα οχήματα στο δρόμο. Εννοείται πως υπάρχουν οι ανάλογες ρυθμίσεις για την εικόνα και την προβολή των καμερών. Ακόμα στην έκδοση Advance ο κεντρικός καθρέπτης με το τράβηγμα ενός διακόπτη στο κάτω μέρος του μετατρέπεται σε οθόνη και αυτός, ολοκληρώνοντας την πλήρως ψηφιακή εμπειρία που προσφέρει το Honda e.
Πέρα από τις οθόνες που κλέβουν την παράσταση το υπόλοιπο εσωτερικό διαθέτει πολύ απλή σχεδίαση με οριζόντιες γραμμές. Η ξύλινη επένδυση στο ταμπλό και στη κεντρική κονσόλα συνδυάζονται με καθίσματα και υφασμάτινες επενδύσεις στις πόρτες σε ανοιχτόχρωμο τόνο και μπρονζέ ζώνες. Το τιμόνι έχει δύο ακτίνες και το πάνω μέρος του ταμπλό είναι επίπεδο όπως επίσης το τμήμα που εκτείνεται κάτω από τις οθόνες και εκτός από την εικόνα του “γραφείου” έχει πρακτική πλευρά αφού μπορείς να ακουμπήσεις πάνω του κάτι όταν το αυτοκίνητο δεν κινείται. Στο κενό μεταξύ της κεντρικής κονσόλας και του ταμπλό υπάρχει μια υφασμάτινη θήκη-φάκελος με αρκετό χώρο για ένα μεγάλο Smartphone, πορτοφόλι, κλειδιά ή άλλα απαραίτητα αντικείμενα. Αυτό το κενό αποδίδεται στην “Open Space” φιλοσοφία που έχουν τα περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκμεταλλευόμενα την διάταξη των νέων πλατφορμών, προσφέροντας έτσι περισσότερο “αέρα” στο εσωτερικό. Μία ποτηροθήκη σαν συρτάρι από τη κεντρική κονσόλα μπορεί να στηρίξει ακόμα και μπουκάλια 1.5 λίτρου, τα οποία χωρούν έτσι και αλλιώς στις θήκες, στις πόρτες. Το ντουλαπάκι του συνοδηγού έχει ικανοποιητικό μέγεθος και μια μεγάλη θήκη με δύο προσαρμοζόμενα χωρίσματα σε πέντε θέσεις προσφέροντας αρκετό χώρο για μικροαντικείμενα διαφόρων διαστάσεων.
Η ποιότητα κατασκευής ξεχωρίζει από την συναρμογή των υλικών αλλά πέρα από τις μεγάλες υφασμάτινες επιφάνειες στις πόρτες η πλειοψηφία των υλικών έχει σκληρή υφή. Εργονομικά πάντως παρά το ψηφιακό του ταπεραμέντο, παίρνει άριστα. Η Honda διατήρησε μια διάταξη με φυσικούς περιστροφικούς διακόπτες και κουμπιά για τον κλιματισμό ενώ στη κεντρική κονσόλα κράτησε μόνο τα απαραίτητα για την κατεύθυνση της κίνησης και τα προγράμματα οδήγησης. Στο “τραπέζι” μπροστά από τις οθόνες υπάρχουν τρία βασικά κουμπιά συντομεύσεων για το Infotainment και ένας περιστροφικός διακόπτης για τον ήχο. Σε ότι αφορά τον εξοπλισμό η έκδοση Advance έχει επιπλέον της βασικής τη πλήρη σουίτα του Honda Sense με λειτουργία αυτόματου παρκαρίσματος, θερμαινόμενο παρμπρίζ και τιμόνι, τη κεντρική κάμερα-καθρέπτη και ένα Premium ηχοσύστημα με εκπληκτικό ήχο.
Τα μπροστινά θερμαινόμενα καθίσματα δεν προσφέρουν κάτι περισσότερο από ικανοποιητική πλευρική στήριξη είναι όμως πολύ αναπαυτικά, έχουν καλή υποστήριξη για τη μέση και ιδανικές ρυθμίσεις για μια σωστή και άνετη θέση οδήγησης. Οι πίσω επιβάτες, που σύμφωνα με τις ζώνες περιορίζονται στους δύο, θα απολαύσουν ένα ενιαίο κάθισμα, ικανοποιητικό χώρο για το κεφάλι όπως και απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα. Αυτό που ξεχωρίζει είναι τα τέσσερα LED σποτάκια στην οροφή με τα κουμπιά ενεργοποίησης στις πλαϊνές κολώνες μεταφέροντας και πίσω το “στυλ σαλονιού” με το πίσω ενιαίο κάθισμα που παραπέμπει σε διθέσιο καναπέ και τα φώτα οροφής. Δεν λείπουν οι θύρες ISOFIX και το ικανοποιητικό άνοιγμα στις πίσω πόρτες για τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων όμως το άνοιγμα των πίσω παραθύρων είναι σχετικά μικρό. Σε ότι αφορά το χώρο αποσκευών αυτός περιορίζεται στα 171 λίτρα και μόνο σε σακούλες από ψώνια ή τσάντες. Για μεταφορά μεγαλύτερων αντικείμενων πρέπει οπωσδήποτε να αναδιπλωθεί η μονοκόμματη πλάτη των πίσω καθισμάτων ενώ πάντα τα καλώδια φόρτισης θα “κλέβουν” μερικά από τα λιγοστά διαθέσιμα λίτρα.
Το Fun To Drive ηλεκτρικό πόλης;
Το Honda e βασίζεται σε μια πλατφόρμα που σχεδιάστηκε από το μηδέν για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο και επωφελείται από αυτή με κάθε δυνατό τρόπο. Η ευρυχωρία στο εσωτερικό με το επίπεδο πάτωμα είναι μόνο ένας από αυτούς καθώς πρόκειται για ένα μοντέλο που παρά την τεχνολογική του προσέγγιση έχει πολύ ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά.

Η διάταξη είναι διαφορετική από τους ανταγωνιστές καθώς εδώ ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στον πίσω άξονα όπου και μεταφέρεται η κίνηση. Αυτό είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς μειώνει το “σπινάρισμα” και ταυτόχρονα αποφορτίζει τους εμπρός τροχούς, οι οποίοι έχουν να κάνουν απλά μια δουλειά, να στρίβουν. Το μπροστινό σύστημα διεύθυνσης του είναι ακριβές και το τιμόνι έχει ιδανικό βάρος, δεν είναι ούτε πολύ ελαφρύ αλλά ούτε πολύ βαρύ, προσφέρει καλή πληροφορία και αίσθηση. Έχει επίσης κύκλο στροφής στα 9,2 μέτρα επομένως σε συνδυασμό με το μικρό μήκος του είναι πολύ ευέλικτο και ευχάριστο εντός πόλης ενώ κάνει τις αναστροφές και τις μανούβρες να φαίνονται “παιχνίδι”.
Η ανάρτησή του είναι σχετικά σφιχτή χωρίς να ενοχλεί στη καθημερινότητα μιας και δεν περνούν οι κραδασμοί στο εσωτερικό εύκολα. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ ποιοτική ειδικότερα σε καλή άσφαλτο, όχι όμως και τα επίπεδα θορύβου κύλισης. Στην έκδοση Advance οι ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών είναι “τυλιγμένες” με ελαστικά Michelin Pilot Sport 4 σε αντίθεση με τα οικολογικά της βασικής έκδοσης. Μπορεί με αυτά να έχει καλύτερα επίπεδα πρόσφυσης αλλά σε κακή άσφαλτο ο θόρυβο κύλισης είναι αυξημένος. Η ηχομόνωση είναι καλή όχι όμως στα Premium επίπεδα άλλων ηλεκτρικών μοντέλων.

Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει στην έκδοση 154 ίππους και 315 Nm ροπή. Είναι ισχυρός και η ακαριαία ροπή του, το εκτοξεύει σε κάθε πάτημα του γκαζιού κολλώντας τους επιβάτες στο κάθισμα. Η τελική ταχύτητα, την οποία φτάνει με εξαιρετική ευκολία, περιορίζεται στα 145 χλμ./ώρα και είναι αρκετή για να κινηθεί κάποιος με ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο ενώ το σπριντ 0-100 σε 8,3″ είναι πειστήριο ότι πρόκειται για ένα γρήγορο μικρό με σπορτίφ αίσθηση.
Το κέντρο βάρους είναι χαμηλά λόγω των μπαταριών ενώ τα 1.540 κιλά του μοιράζονται σε μια ιδανική κατανομή 50-50 και χάρη στη σφιχτή ανάρτηση και το στιβαρό πλαίσιο δεν γίνονται αισθητά. Το Honda e αλλάζει κατεύθυνση με ζωντάνια και το πίσω μέρος πλαισιώνεται φανταστικά ενώ ακόμα και εκτός ορίων αν το πιέσεις δεν θα απογοητεύσει με τις αντιδράσεις του. Στιγμιαία η ουρά μπορεί να ξεκολλήσει όμως το σύστημα ευστάθειας μαζεύει αμέσως το γλίστρημα και επαναφέρει το αυτοκίνητο στην σωστή τροχιά. Σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι πιο εύκολο να ανοίξεις τη τροχιά του περισσότερο αλλά σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπει ένα πλήρες “Drift”. Είναι πάντως δυναμικό, ευχάριστο και σίγουρα παιχνιδιάρικο εάν το θελήσεις.

Τα φρένα είναι δυνατά και αποτελεσματικά, απλά έχουν, όπως τα περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τεχνητή αίσθηση στο πεντάλ χωρίς να χρειάζονται ιδιαίτερα μεγάλη περίοδο προσαρμογής. Στη πόλη με τη λειτουργία αναγεννητικής πέδησης στο μέγιστο που λειτουργεί σαν “One Pedal”, έως την ακινητοποίηση δηλαδή με το άφημα του γκαζιού, δεν χρειάζεται να τα χρησιμοποιείς καθόλου.
Αυτό πέρα από την μικρότερη φθορά στα φρένα το καθιστά και ιδιαίτερα ευκολοδήγητο όταν έχει κίνηση. Υπάρχουν άλλα τρία επίπεδα αναγεννητικής πέδησης όταν είναι ενεργοποιημένη η λειτουργία χωρίς να το ακινητοποιούν. Διαφορετικά μπορείς στιγμιαία να ρυθμίσεις έως ένα επίπεδο την ανάκτηση ενέργειας αλλά χωρίς να σταματήσει να ρολλάρει ελεύθερα. Και στις δύο περιπτώσεις οι ρυθμίσεις γίνονται με τα Paddles που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι.
Η ορατότητα είναι πολύ καλή χάρη στις λεπτές μπροστά κολώνες και το σύστημα υποβοήθησης τυφλού σημείου βοηθάει αρκετά. Οι καθρέπτες-κάμερες χρειάζονται συνήθεια και θα πάρει αρκετές ώρες οδήγησης για να μην χρειαστεί να διπλοκοιτάξεις πίσω όταν κάνεις όπισθεν. Είναι θέμα προοπτικής αφού η εικόνα που προβάλουν μπορεί να έχει πολλή πληροφορία αλλά είναι σταθερή, δεν αλλάζει όταν κουνάς το κεφάλι, όπως τόσα χρόνια έχουμε συνηθίσει από τους συμβατικούς καθρέπτες. Το ίδιο ισχύει και για τον κεντρικό καθρέπτη που στην λειτουργία της κάμερας η εικόνα που προβάλει είναι από το εξωτερικό του αυτοκινήτου και πίσω, επομένως δεν έχεις ακριβώς την αίσθηση της απόστασης από τα εμπόδια. Οι αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω θα βοηθήσουν σε αυτό αλλά πάντα υπάρχει η επιλογή του συμβατικού καθρέπτη με το τράβηγμα ενός διακόπτη και η πανοραμική κάμερα από την οθόνη, που αν μη τι άλλο κάνει το παρκάρισμα του μικρού Honda πανεύκολο. Το αυτόματο παρκάρισμα λειτουργεί σωστά υπό καλές συνθήκες ενώ το Adaptive Cruise Control κεντράρει και στη λωρίδα.
Αυτονομία και φόρτιση
Κάτω από τα καθίσματα βρίσκεται μια συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 35,5 kWh που τροφοδοτεί το κινητήρα. Η μπαταρία είναι σχετικά μικρή αλλά σύμφωνα με τη Honda σκόπιμα για να μείνει το βάρος και το κόστος όσο το δυνατόν πιο χαμηλά. Άλλωστε η θεωρητική αυτονομία των 210 χιλιομέτρων είναι πάνω από υπεραρκετή για καθημερινή χρήση εντός πόλης και στη θετική πλευρά, φορτίζει γρήγορα.

Σίγουρα όχι από οικιακή πρίζα αφού θα χρειαστούν 16.5 ώρες για μια πλήρη φόρτιση αλλά με τη χρήση επιτοίχιου wallbox 7.4 kWμ που ο χρόνος μειώνεται στις 4 περίπου ώρες και ουσιαστικά αφήνει περιθώρια για εξάντληση της μπαταρίας σε καθημερινή βάση. Στα ΣΕΑ και σε ταχυφορτιστή 50 kW χρειάζεται 40 λεπτά ενώ σε ταχυφορτιστή 100 kW μόλις μισή ώρα.
Η αυτονομία εξαρτάται πάντα από τον τρόπο οδήγησης και τη διαδρομή. Εντός αστικού κύκλου, με κίνηση και την αναγεννητική πέδηση στο μέγιστο καταφέραμε να ρίξουμε τη μέση κατανάλωση ενέργειας στις 11,3 kWh/100 χλμ. Η πραγματική μέση κατανάλωση σε μεικτό κύκλο διαφέρει αρκετά όμως και ξεπερνάει τις 17,5 kWh εάν δεν κινηθείς συντηρητικά ενώ στον αυτοκινητόδρομο ξεπερνάει ακόμα και τις 20. Τα 315 Nm ροπής σε ωθούν να πατήσεις αρκετά το γκάζι ειδικότερα με το πρόγραμμα Sport ενεργοποιημένο και σίγουρα δεν βοηθούν να είσαι συγκρατημένος. Στο Normal η απόκριση του γκαζιού είναι πιο χαλαρή και επιτρέπει την πιο οικονομική οδήγηση για μια ρεαλιστική μέγιστη αυτονομία 180 χιλιομέτρων.
Συμπέρασμα
To Honda e είναι το πιο ξεχωριστό αυτοκίνητο που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά. Δεν είναι μόνο ότι μοιάζει λες και βγήκε από ταινία Sci-Fi και ότι σαγηνεύει πραγματικά το βλέμμα της πλειοψηφίας των περαστικών αλλά ότι απευθύνεται σε πολύ συγκεκριμένο κοινό. Σίγουρα με τις σχεδόν 36.000 € για την βασική έκδοση και τις 39.000 € για την έκδοση Advance είναι πολύ πιο ακριβό από τα υπόλοιπα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης, έχει όμως μοναδική ρετρό-μοντέρνα αισθητική, ένα ψηφιακό περιβάλλον που δεν έχει ανταγωνισμό, πληρέστατο εξοπλισμό και ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά. Εάν το κόστος απόκτησης, το οποίο μειώνεται αρκετά με την κρατική επιδότηση, δεν επηρεάζει τότε απλά αποτελεί ένα ιδανικό αυτοκίνητο πόλης το οποίο θα προσφέρει ένα χαμόγελο τόσο στον οδηγό όσο και στους περαστικούς.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: Από 38.990 € για την έκδοση Advance (χωρίς την επιδότηση).
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας με μπαταρία 35,5 kWh
Ισχύς-Ροπή: 145 hp – 315 Nm
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με κιβώτιο μιας σχέσης
Αυτονομία: Έως 210 (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 145 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας/δοκιμής: 17,2 / 17,7 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 3.894/1.752/1.512 mm
Βάρος: 1.543 κιλά
Χώρος αποσκευών: 171 λ.











