Αξίζει να δείτεΔοκιμές

Δοκιμή: Honda Jazz Crosstar E:HEV

Η Honda δεσμεύεται ότι μέχρι το τέλος του 2022 έξι βασικά μοντέλα της στην Ευρωπαϊκή αγορά, θα τροφοδοτούνται από κάποιο προηγμένο εξηλεκτρισμένο συστήματα κίνησης. Στην ίδια λογική βασίζεται και το νέο Honda Jazz, το οποίο κυκλοφορεί στη xώρα μας μόνο με ένα ιδιαίτερο αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύνολο. Αυτός ο φιλικός προς το περιβάλλον χαρακτήρας έρχεται να προστεθεί στην διαφορετικότητά του, η οποία ενισχύεται στη τέταρτη γενιά, κάνοντας το να ξεχωρίζει ακόμα περισσότερο από τον ανταγωνισμό με τη φιλοσοφία πολυμορφικού και την ευρυχωρία στο εσωτερικό του. Η αναβαθμισμένη ποιότητα, οι περισσότερες τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού και ο καλύτερος εξοπλισμός είναι στοιχεία που κάνουν ελκυστικές τις δύο εκδοχές του, με τη μία από αυτές να έχει χαρακτηριστικά Crossover και την ονομασία Crosstar.

Jazz σε Cross

Το Jazz πάντα είχε μια συγκεκριμένη φιλοσοφία σχεδιασμού που πλησίαζε περισσότερο σε ένα μικρό MPV παρά σε ένα Supermini και η νέα γενιά δεν διαφέρει σε αυτό. Μπορούμε όμως να πούμε ότι είναι αρκετά πιο μοντέρνο χάρη στις λείες επιφάνειες στο “σώμα” του αλλά και στις μεγαλύτερες γυάλινες επιφάνειες, στους διαφορετικούς αεραγωγούς στο μπροστινό προφυλακτήρα και στους προβολείς με την ιδιαίτερη φωτεινή υπογραφή. Επίσης, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Honda δίνει στο Jazz μια εμφάνιση που θυμίζει Crossover καθώς και στη προηγούμενη γενιά υπήρχε η έκδοση X-road. Με τη τάση της αγοράς όμως να δείχνει ότι οι καταναλωτές προτιμούν τα υπερυψωμένα αυτοκίνητα, η έκδοση Crosstar έχει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος κατά 1,6 εκ. σε σχέση με τις άλλες εκδόσεις (25,2 συνολικά), πλαστικά προστατευτικά σε όλο το αμάξωμα (προφυλακτήρες, θόλους και μαρσπιέ), μπάρες στην οροφή , γρίλια στη μάσκα (οι άλλες εκδόσεις του Jazz έχουν κλειστή μάσκα) και διαφορετικό σχεδιασμό στους προβολείς ομίχλης. Οι διαστάσεις είναι επίσης κάπως αυξημένες με το μήκος να κερδίζει 3.6 εκ., το πλάτος 3.1 εκ. και το ύψος 3 εκ. ενώ αύξηση υπάρχει τόσο στο μεταξόνιο όσο και στα μετατρόχια, ωστόσο καμία από αυτές τις διαφορές δεν είναι εμφανής και το Crosstar είναι, αν και πιο ψηλό, το ίδιο Compact με τις άλλες εκδόσεις Jazz. Επιπλέον υπάρχει η πιο πλήρης έκδοση εξοπλισμού Bi-tone, η οποία διαθέτει και χαρακτηριστική διχρωμία όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής.

Magic χώροι

Το εσωτερικό του Crosstar διαφέρει σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του Jazz μόνο στη ταπετσαρία και στα επιπλέον ηχεία στο ταμπλό και στις πόρτες. Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία είναι ίδια, με το ταμπλό να διαθέτει μια πολύ λιτή και επίπεδη σχεδίαση αλλά ταυτόχρονα σύγχρονη, κυρίως χάρη στο διάκτινο τιμόνι με τη διχρωμία και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Αυτός θυμίζει “τη λογική” πολλών νέων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και είναι σχετικά μικρός με διαγώνιο 7 ίντσες, προβάλλοντας όμως όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη κατανάλωση, τη φόρτιση της μπαταρίας και τα συστήματα υποβοήθησης ενώ διαθέτει και ένα φουτουριστικό φόντο. Είναι επίσης κάπως “χωστός” μέσα στο ταμπλό και αριστερά-δεξιά των μαύρων πλαισίων του έχει τις ενδεικτικές λυχνίες για τη κατάσταση του αυτοκινήτου αλλά και μπάρες τόσο για το ρεζερβουάρ καυσίμου όσο και για το ποσοστό της μπαταρίας.

Η ποιότητα των υλικών είναι στο μέσο όρο της κατηγορίας με τη πλειοψηφία των πλαστικών να είναι σκληρά και τις επιφάνειες στη κεντρική κονσόλα και στο τιμόνι να έχουν γυαλιστερή όψη. Στην έκδοση Crosstar όμως ένα μεγάλο μέρος, κατά μήκος του ταμπλό, είναι ντυμένο με ένα υδροαπωθητικό ύφασμα το οποίο υπάρχει και στις πόρτες, ανεβάζοντας την αίσθηση ποιότητας και κάνοντας το εσωτερικό πιο φιλικό, πιο “ζεστό” και πιο ανθεκτικό στα υγρά. Η συναρμογή πάντως είναι πολύ καλή και αυτό είναι πολύ θετικό για ένα αυτοκίνητο που κινείται με ελάχιστο έως καθόλου θόρυβο κινητήρα.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων συνδυάζεται ως στάνταρ με μία οθόνη αφής 9 ιντσών στην οποία βλέπουμε ένα νέο λογισμικό σύστημα πολύ αναβαθμισμένο σε σχέση με αυτό που διαθέτουν τα Civic και CR-V. Το σύστημα έχει καλή απόκριση τόσο στην αφή όσο και στην λειτουργία ενώ τα μεγάλα και καθαρά γραφικά στοιχεία και οι φωνητικές εντολές του Honda Personal Assistant  το καθιστούν πολύ εύχρηστο. Υπάρχουν συντομεύσεις μέσα στο σύστημα αλλά και εκτός, με φυσικά κουμπιά για τα πολυμέσα στα δεξιά. Ακριβώς κάτω από την οθόνη υπάρχει ένα μεγάλο κουμπί για τα φλάς και τρία περιστροφικά χειριστήρια για τον κλιματισμό ενώ στη κεντρική κονσόλα βρίσκονται μια πρίζα 12V και δύο κανονικά USB τα οποία πέρα από τη φόρτιση, θα είναι χρήσιμα για όσους επιθυμούν την ενσύρματη σύνδεση με Android Auto ή Apple CarPlay. Για πρώτη φορά όμως αυτή η σύνδεση μπορεί να γίνει ασύρματα όπως και ορισμένες απομακρυσμένες λειτουργίες από το Smartphone μέσω της εφαρμογής My Honda+. Στο Crosstar διαφέρει και το ηχοσύστημα που έχει περισσότερα ηχεία και καλύτερη ποιότητα ήχου με πολύ μπάσο, τόσο που ίσως να χρειαστεί να το μειώσετε από τον ισοσταθμιστή.

Τα καθίσματα έχουν νέα σχεδίαση και υλικά για περισσότερη άνεση, καλύτερη πλευρική στήριξη, καλύτερη υποστήριξη για τη μέση και περισσότερες ρυθμίσεις ενώ είναι τοποθετημένα πιο χαμηλά για μεγαλύτερη ευκολία κατά την είσοδο/έξοδο. Η θέση οδήγησης πάντως, στην έκδοση Crosstar, μπορεί να ρυθμιστεί αρκετά ψηλά για καλύτερη ορατότητα και την αίσθηση ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα Crossover. Η ορατότητα είναι άψογη προς όλες τις κατευθύνσεις και αυτό οφείλεται, πέρα από τα μεγάλα παράθυρα, στις μειωμένες κατά 50% μπροστινές κολώνες.

Χάρη στη νέα σχεδίαση του εσωτερικού και του ταμπλό έχουν τοποθετηθεί πολλές θήκες και έξυπνοι χώροι για διάφορα αντικείμενα, όπως οι ποτηροθήκες που βρίσκονται στις άκρες του και ένα δεύτερο ντουλαπάκι συνοδηγού που ανοίγει αντίθετα. Ακόμα μια πιο μικρή ποτηροθήκη βρίσκεται στη κεντρική κονσόλα μαζί με μια θήκη και ένα μέρος για το smartphone ενώ υπάρχουν και οι κλασικοί χώροι κάτω από το υποβραχιόνιο και το βασικό ντουλαπάκι του συνοδηγού. Οι θήκες στις πόρτες είναι ικανοποιητικές και μπορούν να χωρέσουν μεγάλα μπουκάλια αλλά μόνο σε όρθια θέση. Σε κάθε περίπτωση η καμπίνα είναι πολύ ευρύχωρη για τους μπροστά επιβάτες και ακόμα περισσότερο για τους πίσω όπου οι χώροι παραμένουν κορυφαίοι. Σε αντίθεση με άλλα Supermini ακόμα και άτομα που ξεπερνούν σε ύψος το 1.85 έχουν αρκετό αέρα για το κεφάλι τους ενώ οι χώροι για τα γόνατα είναι σχεδόν “μαγικά” καλοί (989 mm) για το μέγεθος του. “Μαγικά” είναι σίγουρα τα ευέλικτα Magic Seats τα οποία επιτρέπουν είτε την αναδίπλωση των εδράνων για τοποθέτηση ψηλών αντικειμένων στη καμπίνα ή τη δημιουργία μίας τελείως επίπεδης επιφάνειας κατά την αναδίπλωση τους. Εκεί ο συνολικός χώρος αποσκευών αγγίζει τα 1.205 λίτρα ή τα 298 έναντι 304 των άλλων εκδόσεων, όταν τα καθίσματα είναι στη θέση τους. Υπάρχει επίσης ένα σχετικά μικρό κατώφλι φόρτωσης, ένα μεγάλο άνοιγμα και μια κρυφή θήκη κάτω από το πάτωμα για το κιτ επισκευής ελαστικών, των πρώτων βοηθειών ή ακόμα και μικρές τσάντες. Αρκετά ανοίγουν και οι πίσω πόρτες για εύκολη επιβίβαση ή τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων στα σημεία ISOfix.

E:Εντυπωσιακή κατανάλωση

Με σκοπό τη μέγιστη οικονομία και τις πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων το νέο Jazz, όπως είπαμε, εφοδιάζεται σε όλες τις εκδόσεις με ένα μοναδικό σύστημα κίνησης που βασίζεται στην ίδια φιλοσοφία με αυτό του HR-V.  Το υβριδικό αυτό σύστημα αποτελείται από έναν κινητήρα βενζίνης 1.5 λίτρων τεχνολογίας i-VTEC, δύο ηλεκτροκινητήρες και ένα κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης e-CVT. Στην ουσία βασικός είναι ο ηλεκτροκινητήρας που αποδίδει 109 ίππους και 253 Nm ροπής και ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας/γεννήτρια τροφοδοτεί μαζί με τον θερμικό κινητήρα είτε τη μπαταρία ή τον βασικό ηλεκτροκινητήρα με ενέργεια. Ακριβώς όπως σε οποιοδήποτε αυτοφορτιζόμενο υβριδικό αυτοκίνητο.

Ο στόχος του συστήματος είναι να κινείται το Jazz όσο το δυνατόν περισσότερο με ηλεκτρική ενέργεια και για το λόγο αυτό ο βενζινοκινητήρας έχει ως βασική λειτουργία τη φόρτιση, με την κίνηση του αυτοκινήτου από αυτόν να έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Αποδίδει 98 ίππους με 131 Nm ροπής και ενεργοποιείται μόνο σε περίπτωση χαμηλής θερμοκρασίας στο ξεκίνημα, χαμηλής στάθμης μπαταρίας και σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα 80 χλμ./ώρα, όπως στον αυτοκινητόδρομο, στον οποίο αναλαμβάνει βασικό ρόλο. Μέσα στη πόλη τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά και σπάνια θα τον ακούσεις. Εκτός από την ησυχία όμως, όπως σε κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο εντυπωσιάζει η αμεσότητα της ροπής, η οποία είναι διαθέσιμη από το μηδέν και βοηθάει πολύ στην ευελιξία του.

Η διαχείριση της κίνησης γίνεται αυτόματα και όχι κατά βούληση με το Jazz να επιλέγει ένα από τα εξής “προγράμματα” οδήγησης: EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive καθένα από τα οποία έχει να κάνει με την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, την ισορροπία μεταξύ θερμικού και ηλεκτρικού κινητήρα και την κίνηση μόνο με τον θερμικό. Διαθέσιμο είναι και ένα πρόγραμμα ECO, με το χαρακτηριστικό πράσινο φύλλο, το οποίο βοηθάει στην οικονομικότερη οδήγηση εντός πόλης. Σε αυτό συμβάλλει και η βαθμολόγηση της κάθε φορά στο τέλος της διαδρομής με πέντε πράσινα αστέρια. Σε ότι αφορά τις επιδόσεις χρειάζεται 9.9″ για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα και η τελική περιορίζεται στα 175. Δεν είναι γρήγορο είναι όμως άμεσο.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η κατανάλωση και αυτή είναι μια από τις ελάχιστες φορές που σε δοκιμή μας αγγίζουμε τα νούμερα που ανακοινώνει η εταιρεία. Για πάνω από 600 χιλιόμετρα λοιπόν η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 4.5 λ./100 χλμ. ενώ μέσα στη πόλη για μικρές διαδρομές, με τη μπαταρία φορτισμένη, είδαμε πολλές φορές τη κατανάλωση να πέφτει κοντά στο 1 λ./100 χλμ. Ακόμα και στη διαδρομή Αθήνα-Μαραθώνας-Αθήνα το Trip Computer έδειξε 3.7 και 5 λ./100 χλμ. στην κατηφορική και ανηφορική διαδρομή αντίστοιχα.

Σαφώς, η νέα πλατφόρμα πέρα από την υποστήριξη του υβριδικού συστήματος κίνησης είναι πολύ καλύτερη από τη προηγούμενη και η Honda κάνει λόγο για 13% περισσότερη ακαμψία στο πλαίσιο και πιο χαμηλό κέντρο βάρους, ακόμα και στην έκδοση Crosstar. Αυτή μπορεί να είναι υπερυψωμένη κατά 1.6 εκ. όμως πέρα από μια αίσθηση Crossover στο εσωτερικό δεν θα λέγαμε ότι έχει πολλές δυνατότητες εκτός δρόμου. Σε στρωμένο χωματόδρομο τα καταφέρνει μια χαρά και δεν θα υπάρχει πρόβλημα στη προσέγγιση μιας παραλίας, όμως κατά κύριο λόγο είναι για καλύτερη αντιμετώπιση των εμποδίων μιας πόλης, όπως τα ψηλά πεζοδρόμια.

Αυτό το καταλαβαίνεις απόλυτα τόσο από τις compact διαστάσεις του όσο και από την ευελιξία του. Ο κύκλος στροφής είναι μικρός και το τιμόνι είναι πιο βαρύ από το αναμενόμενο, χωρίς όμως να δυσκολεύει στις μανούβρες και στα παρκαρίσματα. Γενικότερα έχει καλή αίσθηση και ικανοποιητική πληροφόρηση, αντίθετα το πεντάλ του φρένου έχει μέτρια αίσθηση με την ανάκτηση ενέργειας όμως να επηρεάζει το ρολλάρισμα αρκετά ώστε να τα χρησιμοποιείς λιγότερο. Σε περίπτωση ανάγκης πάντως έχουν δύναμη και η απόσταση ακινητοποίησης από τα δισκόφρενα εμπρός-πίσω είναι καλή. Μη ξεχνάμε άλλωστε ότι το Jazz είναι ένα από τα ασφαλέστερα μοντέλα της κατηγορίας τόσο στο κομμάτι της παθητικής όσο και τις ενεργητικής ασφάλειας. Στη πρώτη περίπτωση το Jazz απορροφά καλύτερα την ενέργεια σε περίπτωση σύγκρουσης με τη νέα δομή του εμπρός μέρους αλλά και χάρη στην γενικότερη τεχνολογία δομής του αμαξώματος Advanced Compatibility Engineering™ της Honda. Ταυτόχρονα διαθέτει και μια πληρέστατη σουίτα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Honda Sensing με καλύτερη κάμερα-ραντάρ, ενεργά προσκέφαλα και δέκα αερόσακους (!) συμπεριλαμβανομένων του αερόσακου γονάτων οδηγού, αερόσακου ανάμεσα στον οδηγό και στον συνοδηγό και πίσω πλευρικούς που βρίσκονται στα πάνελ των θυρών. Για όλα αυτά κατάφερε να συγκεντρώσει 5 αστέρια στις πολύ αυστηρές πλέον δοκιμές του EuroNCAP.

Η ανάρτηση στην έκδοση Crosstar είναι λίγο πιο μαλακή και αντιμετωπίζει τις περισσότερες ανωμαλίες στο δρόμο αρκετά καλά και μόνο σε βαθιές λακκούβες ο ημιάκαμπτος άξονας έχει κάπως “ξερή” αντίδραση. Η ποιότητα κύλισης είναι καλή όπως και η ηχομόνωση ειδικότερα μέσα στη πόλη και κατά την ηλεκτρική κίνηση. Όταν ο κινητήρας ενεργοποιείται στη φάση της επιτάχυνσης η χροιά δεν διαφέρει από ένα κανονικό κιβώτιο CVT με το μονότονο ήχο. Δεν ενοχλεί όμως στο ταξίδι και σε σταθερές ταχύτητες ενώ με το Adaptive Cruise Control κάνει την εμπειρία πιο ευχάριστη και πιο ξεκούραστη στις πολύωρες διαδρομές.

Συμπέρασμα

Το Jazz στη 4η γενιά του κλείνει 20 χρόνια και συνεχίζει να ξεχωρίζει αποτελώντας μια αρκετά διαφορετική επιλογή στη κατηγορία. Με μοναδική πρακτικότητα και πίσω χώρους, ευελιξία τόσο στο εσωτερικό όσο και στην οδήγηση, πολλή τεχνολογία, ένα πολύ οικονομικό αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύνολο με μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, ασυναγώνιστη ασφάλεια και “Crossover” χαρακτήρα τα έχει όλα και δικαιολογεί την υψηλή του τιμή, που σε αυτή τη καλύτερη έκδοση αγγίζει τα 29.500 € .

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 22.700 για τη βασική έκδοση €,  28.900 € για την έκδοση
Crosstar και 29.500 για την έκδοση Crosstar Bi-Tone €.

Κινητήρας: 1.498 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή (Θερμικού κινητήρα/ηλεκτροκινητήρα):
98 hp, 131 Nm / 109 hp, 253 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 109 hp και 253 Nm
Μετάδοση: Μπροστά τροχούς με κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης e-CVT
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 9.9 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 175 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
4.5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 110 g/km

Διαστάσεις: 4.090/1.725/1.556 mm
Βάρος: 1.253 κιλά
Χώρος αποσκευών: 298 λ.

 

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).