Δοκιμή: Jeep Compass 1.3Τ PHEV 4xe 240 PS 80th Anniversary
Ο υπερόμιλος Stellantis έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση του στρατηγικού πλάνου “Dare Forward 2030” με στόχο τον πλήρη εξηλεκτρισμό των μαρκών της μέσα στην επόμενη 8ετία. Η Jeep ακολουθεί και από το downsizing περνάει στη νέα εποχή έχοντας πλέον εξηλεκτρισμένες εκδόσεις σε όλη της τη γκάμα, μετά τη προσθήκη των ήπια υβριδικών κινητήρων στα Renegade και Compass. Αυτοί έρχονται να συμπληρώσουν τις Plug-in υβριδικές εκδόσεις που το 2021 κυριάρχησαν και συγκέντρωσαν σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων της στην Ευρώπη. To Compass 4xe, που έχει αναδειχθεί ως το πιο δημοφιλές τετρακίνητο Plug-in Hybrid μοντέλο στη χώρα μας και κατέχει τη δεύτερη θέση στη ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία των επαναφορτιζόμενων, αποτελεί την πιο ισχυρή έκδοση, προσφέροντας ταυτόχρονα χαμηλή κατανάλωση, χαμηλές εκπομπές ρύπων, δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρική κίνησης, πληρέστατο εξοπλισμό σε όλες τις εκδόσεις και ελαφρύνσεις στη φορολογία για τους εταιρικούς χρήστες.
Στόχος της Jeep μέχρι το 2025 είναι τα εξηλεκτρισμένα της αυτοκίνητα να αναλογούν στο 70% των συνολικών της πωλήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 4xe εξωτερικά και εσωτερικά
Το “Bossy Look”, όπως το είχαμε χαρακτηρίσει στη πρώτη δοκιμή του Compass 1.6 Multijet, αποκτά ακόμα περισσότερο “αέρα” στην έκδοση 4xe. Η πιο ισχυρή υβριδική έκδοση δεν έχει μόνο τα ανάλογα λογότυπα με τα μπλέ ηλεκτρίκ περιγράμματα και την δέυτερη τάπα για τη φόρτιση από τη πλευρά του συνοδηγού αλλά μια πιο σπορ εικόνα που περιλαμβάνει ανοιχτές γρίλιες στη μάσκα και διπλή απόληξη της εξάτμισης σε συγκεκριμένες εκδόσεις. Στα 4xe οι εκδόσεις είναι περισσότερες με τη προσθήκη της Upland και της σκληροτράχηλης TrailHawk ενώ ο εξοπλισμός είναι πλούσιος από τη βασική Night Eagle. Για ακόμα μια φορά το δοκιμάσαμε στην καλύτερη και επετειακή έκδοση 80th Anniversary με ένα ιδιαίτερο χακί ματ χρώμα (γενικότερα οι χρωματικές επιλογές είναι ασυνήθιστες και ξεχωριστές) και τις πανέμορφες 19άρες μαύρες ζάντες αλουμινίου.
Ο εξωευρωπαισμός του μοντέλου επηρέασε περισσότερο το εσωτερικό που είναι αισθητά πιο μοντέρνο και πιο ποιοτικό. Ειδικότερα στις κορυφαίες εκδόσεις οι επενδύσεις από συνθετικό δέρμα σε συνδυασμό με τα μαλακά πλαστικά και την καλή συναρμογή δεν θυμίζουν σε τίποτα την προηγούμενη γενιά με την κάπως σπαρτιάτικη και “σκληρή” εικόνα που είχε.
Μη ψάχνετε αλλαγές από τις υπόλοιπες εκδόσεις καθώς το μόνο που διαφέρει είναι μερικοί διακόπτες. Πιο συγκεκριμένα, στη κεντρική κονσόλα στα δεξιά του μοχλού για το αυτόματο κιβώτιο υπάρχει ένας μικρός διακόπτης για την επιλογή των περίφημων προγραμμάτων Selec- Terrain, τα οποία όμως δεν είναι εύκολα ορατά όταν το κιβώτιο είναι στη θέση D, τουλάχιστον όχι για κάποιον λίγο πάνω από το μέσο όρο ύψους. Τα προγράμματα αυτά αλλάζουν επίσης τα γραφικά στον στάνταρ ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25″ που έτσι κι αλλιώς έχει διαφορετική διάταξη στα όργανα και την προσθήκη όλων των απαραίτητων ενδείξεων για το υβριδικό σύστημα. Τα κουμπιά για το “κλείδωμα του διαφορικού”, το 4WD Low και το Hill Descent βρίσκονται στη κάτω μεριά του λεβιέ, τα κουμπιά για τα προγράμματα του υβριδικού συστήματος και του ξεκλειδώματος της τάπας ανεφοδιασμού υγρού καυσίμου πάνω από το διακόπτη των φώτων ενώ αυτό της ανάκτησης ενέργειας κάτω από την οθόνη, δίπλα στο ESP.
Το νέο, προηγμένο και ένα εκ των κορυφαίων συστημάτων infotainment, Uconnect 5, έχει αναλυτικές γραφικές ενδείξεις για τη μεταφορά της ροπής, τη φόρτιση του ηλεκτροκινητήρα και στατιστικά για τη χρήση/κατανάλωση ενέργειας.
Διαβάστε περισσότερα για το εξωτερικό και το εσωτερικό του στην δοκιμή της έκδοσης 1.6 Multijet 130 PS 80th anniverssary
Ούτε στους χώρους υπάρχει αξιοσημείωτη διαφορά. Οι μπαταρίες που βρίσκονται κάτω από τα πίσω καθίσματα δεν κλέβουν κάτι από τον εσωτερικό χώρο όπου άνετα θα συμβιώσουν ακόμα και πέντε επιβάτες. Ειδικότερα στο πίσω μέρος το τούνελ παραμένει μικρό και δεν ενοχλεί καθόλου τον μεσαίο επιβάτη, με την απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα να είναι μεγάλη. Ο χώρος αποσκευών του Compass, που δεν είναι και από τους μεγαλύτερους στη κατηγορία, έχει μειωθεί από τα 438 στα 420 λίτρα αλλά αυτή η διαφορά δεν θα περιορίσει τη φόρτωση. Πάντως, η ύπαρξη ρεζέρβας κανονικού μεγέθους κάτω από το επίπεδο δάπεδο μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια για τους λάτρεις των εξορμήσεων αλλά και ένα από τα θετικά στοιχεία για την αγορά του αφού πολλά είναι τα SUV στη κατηγορία που δεν έχουν τέτοια επιλογή.
Ισχυρό αλλά “πράσινο” και οικονομικό
Πίσω από την λειτουργική γρίλια βρίσκεται ο γνωστός αλουμινένιος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 1.300 κ.εκ. Multi Air3 απόδοσης 180 ίππων στην πιο ισχυρή έκδοση 4xe (στην βασική 130) με ροπή 270 Nm. Το θερμικό μοτέρ κινεί τον εμπρός άξονα μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων με μετατροπέα ροπής και αποτελεί τη βασική μονάδα του υβριδικού συστήματος. Είναι επίσης συνδεδεμένο με έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος λειτουργεί ως γεννήτρια για να υπάρχει πάντα διαθέσιμη ενέργεια στη μπαταρία που έχει χωρητικότητα 11,4 kWh. Αυτή αξιοποιείται από τον ηλεκτροκινητήρα που κινεί τον πίσω άξονα με το διαφορικό “e–axle” και αποδίδει 60 ίππους και 250 Nm ροπής (σε όλες τις εκδόσεις) ανεβάζοντας την συνολική ισχύ στους 240 ίππους (ή 190).
Οι δύο εκδόσεις 4xe είναι οι μόνες τετρακίνητες και οι πιο ισχυρές στη γκάμα του Compass. Ειδικότερα αυτή με τους 240 συνολικούς ίππους, παρά τα επιπλέον 250 κιλά της (από 1.610 στα 1.860), μπορεί να τo κινήσει σχεδόν σε ρυθμούς GTI. Η Jeep ανακοινώνει 0-100 σε 7.3″ και αυτό το κάνει χωρίς να χάσει ίχνος πρόσφυσης στο ξεκίνημα χάρη στην ακαριαία ροπή του ηλεκτροκινητήρα και της τετρακίνησης. Η ηλεκτρική ώθηση από τον πίσω άξονα δεν είναι αισθητή μόνο κατά την εκκίνηση αλλά και στην επιτάχυνση έως ότου δεν υπάρχει αρκετή δύναμη για να ακολουθήσει τον 1.300άρη. Αυτό όμως θα γίνει μετά τα 140 χλμ./ώρα και μέχρι την τελική ταχύτητα των 200.
Το υβριδικό σύνολο διαθέτει τρία προγράμματα λειτουργίας τα οποία μπορούν να συνδυαστούν με πέντε προγράμματα οδήγησης από το Selec-Terrain. Το Hybrid αποτελεί το βασικό πρόγραμμα με το οποίο ξεκινά το αυτοκίνητο. Είναι σχεδιασμένο να διαχειρίζεται το σύστημα με τον πιο αποδοτικό τρόπο για μέγιστη απόδοση και οικονομία. Ο θερμικός και ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργούν παράλληλα με το σύστημα να δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτρική κίνηση όσο το επιτρέπει το ποσοστό της μπαταρίας. Όταν αυτό μειωθεί τότε χρησιμοποιείται ο θερμικός κινητήρας ακολουθώντας έναν ειδικό αλγόριθμο (Hybrid Control Processor – HCP) ώστε να μεγιστοποιήσει την αποδοτικότητα του συστήματος.
Το πρόγραμμα Electric δίνει προτεραιότητα στην αμιγώς ηλεκτρική κίνηση μέσω διαφορετικής ρύθμισης του HPC και με τελική ταχύτητα έως 130 χλμ./ώρα . Το Compass κινείται αμιγώς ηλεκτρικά όσο το επιτρέπει το επίπεδο φόρτισης και στη συνέχεια αν αδειάσει η μπαταρία ή αν ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του γκαζιού μέχρι το τέρμα της διαδρομής, περνά αυτόματα στη λειτουργία Hybrid.
Το τρίτο πρόγραμμα είναι το E-Save που διαχωρίζεται σε δύο διαφορετικές λειτουργίες, το Battery Save και το Battery Charge. Το πρώτο διατηρεί το επίπεδο της μπαταρίας με τη βοήθεια του θερμικού κινητήρα και της ανάκτησης ενέργειας. Το δεύτερο φορτίζει την μπαταρία έως το 80% μέσω της λειτουργίας του θερμικού κινητήρα και του εμπρός τοποθετημένου ηλεκτροκινητήρα-γεννήτριας και μάλιστα με πολύ γρήγορο ρυθμό.
Οι παραπάνω λειτουργίες μπορούν να συνδυαστούν με ένα από τα προγράμματα οδήγησης που επεμβαίνουν στην απόκριση του γκαζιού, στην αίσθηση του τιμονιού και στη παρεμβατικότητα του συστήματος ευστάθειας. Σε όλες τις εκδόσεις το Selec-Terrain διαθέτει τα προγράμματα Sand/Mud, Snow, Auto και Sport με την επιλογή Rock να υπάρχει μόνο στην έκδοση TrailHawk. Το Auto είναι το προεπιλεγμένο μπορεί να συνδυαστεί με τόσο με το Hybrid όσο και με το Electric ενώ το Sport ενεργοποιεί πάντα τον θερμικό κινητήρα και απενεργοποιεί μερικώς το σύστημα ευστάθειας.
Εάν η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη με τα προγράμματα Hybrid/Auto, παρά το αυξημένο βάρος και την μεγάλη ιπποδύναμη, η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να πέσει πολύ χαμηλά και πιο συγκεκριμένα εάν η οδήγηση είναι οικονομική κάτω από τα 5 λ./100 χιλιόμετρα ενώ μέσα στη πόλη μπορεί να πέσει και κάτω από τα 3,5. Το μυστικό για τη χαμηλή κατανάλωση είναι η καθημερινή φόρτιση ή τουλάχιστον μέρα παρά μέρα αφού η αυτονομία αγγίζει εύκολα τα 40-45 χιλιόμετρα, πάνω από ικανοποιητικά για τις διαδρομές στη περιφέρεια ή εντός πόλης φυσικά. Όταν η μπαταρία αδειάσει η κατανάλωση αυξάνεται και μπορεί να ξεπεράσει τα 8 λ./100 χιλιόμετρα που είναι ικανοποιητικά για ένα τετρακίνητο SUV με αυτά τα χαρακτηριστικά ενώ με φόρτιση εν κινήσει θα αγγίξει τα 10. Σε μακρινό ταξίδι που η μπαταρία αναμενόμενα θα αδειάσει μετά από κάποιο σημείο η κατανάλωση ακόμα και έτσι δύσκολα τα ξεπεράσει τα 7 λ./100 χιλιόμετρα εάν η ταχύτητα είναι στα όρια του αυτοκινητόδρομο και έτσι παρά το μικρότερο ντεπόζιτο των 36,5 λίτρων παραπάνω από 500 χιλιόμετρα είναι εφικτά.
Η διαδικασία φόρτισης εν κινήσει μέσω του E-Save μπορεί να αυξάνει τη κατανάλωση καυσίμου αφού ο θερμικός κινητήρας αναλαμβάνει δράση μαζί με τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα όμως είναι πολύ γρήγορη, για την ακρίβεια δεν υπάρχει άλλο Plug-in υβριδικό που να μπορεί να το ανταγωνιστεί σε αυτόν το τομέα. Θα βοηθήσει και η ενεργοποίηση της ανάκτησης ενέργειας για την ολοκλήρωση του στόχου, που ορίζεται εργοστασιακά μέχρι το 80% της χωρητικότητάς της.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης από οικιακή πρίζα σε περίπου 4 ώρες από το 0 έως το 100% και σε λιγότερο από 3 ώρες με τη χρήση Wall Box.
Δυνατότητες σε όλα τα τερέν
Σε αντίθεση με το σκληροτράχηλο Renegade, το Compass έχει έναν χαρακτήρα περισσότερο “ασφάλτινο” χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν τα πάει περίφημα και εκτός δρόμου χάρη στο εξαιρετικό σύστημα τετρακίνησης 4xe με το λεγόμενο e-axle. Αυτό δεν είναι κάποιο κεντρικό διαφορικό αφού ο θερμικός κινητήρας κινεί όπως είπαμε μόνο τον μπροστινό άξονα και ο ηλεκτροκινητήρας μόνο τον πίσω αλλά αφορά στον συνδυασμό των δύο για τις μέγιστες ικανότητες πρόσφυσης και η Jeep κάνει λόγο για το πιο αποτελεσματικό σύστημα τετρακίνησης που έχει δημιουργήσει ποτέ.
Αυτό οφείλεται κυρίως στην άμεση ροπή του ηλεκτροκινητήρα και στα ηλεκτρονικά συστήματα που βοηθούν να μεταφερθεί η δύναμη στο δρόμο με σωστό τρόπο. Στην άσφαλτο τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και μόνο σε κλειστές στροφοδιαδρομές και υπό αρκετή πίεση μπορεί να παρουσιαστεί υποστροφή. Το βάρος δεν βοηθά σε αυτό όμως η ανάρτηση το διαχειρίζεται πολύ καλά χωρίς να επιτρέπει μεγάλες κλίσεις. Το τιμόνι παρέχει πλούσια πληροφόρηση, είναι γρήγορο και αρκετά ακριβές όμως δεν έχει ιδιαίτερα μικρό κύκλο στροφής και εντός πόλης ίσως δυσκολέψει. Τα φρένα είναι δυνατά και η αίσθηση του πεντάλ αρκετά καλή, δεδομένου ότι υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Το τελευταίο δεν γίνεται αντιληπτό στη προεπιλεγμένη ρύθμιση του όμως με το πάτημα του σχετικού κουμπιού υπάρξει αύξηση στην επιβράδυνση κατά το άφημα του γκαζιού, έτσι ώστε να επιστρέφει τη χαμένη ενέργεια πίσω στη μπαταρία. Η λειτουργία του κιβωτίου είναι ομαλή απλά θα χρειαστεί το πρόγραμμα Sport για να κάνει γρήγορες αλλαγές καθώς στο Auto είναι κάπως διστακτικό, ειδικότερα στο κickdown. Υπάρχει βέβαια η δυνατότητα σειριακών αλλαγών από το λεβιέ, η απόκριση των οποίων επίσης επηρεάζεται από το πρόγραμμα οδήγησης.
Έχοντας δοκιμάσει το Renegade 4xe μαζί με τον γκουρού της τετρακίνησης, Στέφανο Αττάρτ, γνωρίζαμε ότι οι ικανότητες του Compass θα περιορίζονται μόνο από τα ελαστικά, τις γωνίες και την απόσταση που έχει από το έδαφος. Αρχικά η έκδοση που δοκιμάσαμε εξοπλίζεται με συμβατικά χαμηλοπρόφιλα ελαστικά πάνω σε 19 άρες ζάντες αλουμινίου, πράγμα απαγορευτικό για δύσβατα κομμάτια με πέτρα κάτω. Η έκδοση TrailHawk έχει ελαστικά M&S, διαφορετικά αμορτισέρ και το πρόγραμμα Rock για να αυξηθούν οι ικανότητές του εκτός δρόμου.
Ακόμα όμως και με το μοντέλο της δοκιμής μας αποφασίσαμε να το δοκιμάσουμε σε έναν χωματόδρομο γεμάτο λάσπες και νεροφαγώματα. Πρόβλημα στην πρόσφυση κανένα απολύτως και πουθενά ακόμα και στα πολύ γλιστερά κομμάτια στα οποία, όπως και με το Renagade, η δύναμη πέρναγε ολόσωστα με το πρόγραμμα Auto. Τα ειδικά προγράμματα Sand/Mud και Snow παραμετροποιούν το σύστημα ευστάθειας και το σύστημα διεύθυνσης για να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά ενώ το “κλείδωμα” του διαφορικού θα βγάλει τον καθένα από τη δύσκολη θέση και το σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης θα βοηθήσει πολύ στις απότομες κατηφόρες. Η γωνία προσέγγισης είναι αρκετά μικρότερη από του Renegade όμως η διαφυγής και η ράμπας είναι καλύτερες ενώ η απόσταση από το έδαφος είναι μόλις 1 εκ. μικρότερη στα 20,1. Πάντως σε ότι αφορά στη προσέγγιση η λεπτή πλαστική προστατευτική λωρίδα κάτω από το προφυλακτήρα κλέβει αρκετές χρήσιμες μοίρες και η αφαίρεση της για όσους είναι λάτρεις του Off-Roading ίσως είναι απαραίτητη. Φυσικά, οι μπαταρίες και ο ηλεκτροκινητήρας είναι προστατευμένοι τόσο από την υγρασία και τα νερά όσο και από τα χτυπήματα. Δεν υπάρχει δηλαδή μεγάλος κίνδυνος αν το κάτω μέρος του οχήματος ακουμπήσει στο χώμα.
Εάν κάποιος θέλει να απολαύσει γρήγορη οδήγηση εκτός δρόμου μπορεί να το κάνει έως ένα σημείο αφού το σύστημα ευστάθειας δεν φαίνεται να απενεργοποιείται πλήρως και δεν επιτρέπει μεγάλο γλίστρημα της ουράς για το ιδανικό πλαισίωμα, όχι τουλάχιστον σε χωμάτινα κομμάτια που υπάρχει πρόσφυση. Στα υπόλοιπα όπως είναι αναμενόμενο με τόση δύναμη και ακαριαία ροπή μετατρέπεται σε ένα πραγματικά ικανό παιχνίδι, ακόμα και σε αυτή την έκδοση.
Στο ταξίδι είναι σταθερό, ευχάριστο και ασφαλές με καλή ποιότητα κύλισης και καλή ηχομόνωση. Ο ήχος του κινητήρα θα ακουστεί λίγο παραπάνω στα ψηλά και δεν θα τον χαρακτηρίζαμε σπορ, σε σταθερές ταχύτητες όμως είναι πολιτισμένος και στην αλλαγή από την ηλεκτρική λειτουργία ανεπαίσθητος.
Συμπέρασμα
Εάν μια έκδοση ταιριάζει πιο πολύ απ’ όλες στο νέο ακόμα πιο “εξευρωπαϊσμένο” Compass με την ψηφιακή εσωτερική εικόνα και το εξαιρετικό σύστημα UConnect 5 είναι η 4xe. Είναι το πιο ισχυρό, το πιο οικονομικό, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον και το μοναδικό που εξοπλίζεται με τετρακίνηση στη γκάμα του. Τα οφέλη που προσφέρει είναι πολλά για ένα ευρύχωρο SUV που είναι ικανό τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου. Για την ακρίβεια πιο ικανό από ότι περιμέναμε εκτός. Οι εταιρικοί χρήστες μάλιστα δεν θα χρειαστεί να καταβάλουν τον ετήσιο εταιρικό φόρο αφού η τιμή προ φόρων δεν ξεπερνά τα 40 χιλιάδες ευρώ ενώ οι ιδιώτες μπορούν να ξεχάσουν τα τέλη κυκλοφορίας και να έχουν ελεύθερη κύλιση στο δακτύλιο.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: από 44.000 €
Τιμή: έκδοσης αυτοκινήτου δοκιμής: 50.900 €
Εγγύηση: 4 έτη ή 160.000 χλμ., 8 έτη για την μπαταρία
Κινητήρας: 1.332 κ.εκ. τετρακύλινδρος υπετροφοδοτούμενος,
ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια και ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα
με διαφορικό e-axle και μπαταρία 11,4 kWh
Ισχύς-Ροπή(θερμικού κινητήρα): 180 hp / 5.750 σ.α.λ., 270 Nm / 1.850 σ.α.λ
Μετάδοση: Μπροστά τροχούς με αυτόματο 6 σχέσεων (μετατροπέας ροπής)
Ισχύς-Ροπή(Ηλεκτροκινητήρα): 60 hp, 250 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 240 hp
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,1 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 200 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής: 2 – 8 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 44 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.404/1.874/1.649 mm
Βάρος: 1.860 κιλά
Χώρος αποσκευών: 420 λ.