Αξίζει να δείτεΔοκιμές

Δοκιμή: Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC 228 PS

Εάν κάποιος έχει μία πολυμελή οικογένεια και θέλει να μπει στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης οι επιλογές είναι ελάχιστες. Είτε θα επιλέξει κάποιο ηλεκτρικό Van ή, στην περίπτωση που θέλει αυτοκίνητο, θα επιλέξει την EQB. Το ηλεκτρικό SUV της Mercedes-Benz όμως δεν είναι απλά το μοναδικό επταθέσιο ηλεκτρικό της αγοράς αλλά η πιο προηγμένη και περιβαλλοντικά φιλική εκδοχή της πρακτικής και πολυτελούς GLB.

Ότι λέει το όνομα της!

Σε σχέση με την GLB υπάρχουν διακριτικές αλλαγές στον εξωτερικό σχεδιασμό για να την χαρακτηρίσουν ως μια ηλεκτρική έκδοση και ταυτόχρονα να την κάνουν ακόμα πιο σύγχρονη αλλά στο σύνολό της παραμένει αναλλοίωτη, “Elegant και Macho” δηλαδή με πολλά off road στοιχεία. Μπροστά δεν υπάρχει γρίλια στη μάσκα αλλά ένα μαύρο πάνελ, το οποίο διαφοροποιείται στην AMG Line της δοκιμής μας με σετ χρωμιωμένων οριζόντιων λωρίδων δεξιά και αριστερά από το αστέρι. Στο πάνελ αυτό ενσωματώνονται και τα φώτα που έχουν εντελώς νέο σχεδιασμό, είναι προφανώς LED ως στάνταρ, έχουν μια διακοσμητική λεπτομέρεια σε μπλε ηλεκτρίκ χρώμα και ενώνονται με μια LED μπάρα, όπως όλα τα μοντέλα της οικογένειας EQ. Εκτός από τη χαρακτηριστική φωτεινή υπογραφή, στο μπροστά μέρος συναντούμε διαφορετικούς και πιο αεροδυναμικούς προφυλακτήρες.

Λόγω των διαφορετικών προφυλακτήρων και της μάσκας, η EQB είναι 5 εκ. μακρύτερη και αγγίζει σχεδόν τα 4,7 μέτρα ενώ είναι επίσης λίγο πιο ψηλή, κατά 1,4 εκ. Πλάτος και μεταξόνιο παραμένουν ακριβώς τα ίδια και το προφίλ διαφοροποιείται μόνο από ένα λογότυπο στο μπροστινό φτερό και από τα 8 μοναδικά σχέδια των τροχών. Είναι όλα πιο αεροδυναμικά και φτάνουν τις 20 ίντσες, με τις 18 ιντσών της δοκιμής μας πάντως να γεμίζουν τους θόλους χάρη στο 55άρι προφίλ των ελαστικών.

Τα πίσω φώτα έχουν την ίδια βάση αλλά πιο ιδιαίτερη σχεδίαση και όπως τα μπροστά, ενώνονται μια LED μπάρα. Η διαφορετική αυτή διάταξη μετακίνησε το αστέρι πιο χαμηλά και την πινακίδα στον προφυλακτήρα. Στο λογότυπο ενσωματώθηκε το χερούλι για την πέμπτη πόρτα ενώ όπως είναι λογικό απουσιάζουν οι εξατμίσεις. Στη θέση τους βρίσκονται χρωμιωμένα διακοσμητικά ή στην AMG Line αεροδυναμικά στοιχεία. Εκτός από τις πολλές επιλογές τροχών πολύ μεγάλη είναι και η χρωματική παλέτα αλλά και οι εκδόσεις εξωτερικού στυλ. Η EQB μπορεί να διαμορφωθεί με ποικίλους τρόπους για να ξεχωρίζει και να ταιριάζει στις προτιμήσεις του εκάστοτε υποψήφιου αγοραστή.

Το MBUX πρωταγωνιστεί

Η καμπίνα είναι ολόιδια με αυτήν της GLB και οι διαφορές αφορούν στον πληρέστερο εξοπλισμό, στην προσθήκη ενός μοτίβου του ατμοσφαιρικού φωτισμού στο ταμπλό και στα ειδικά μενού EQ. Τα τελευταία ενσωματώνονται στο λογισμικό σύστημα MBUX, που είναι ένα εκ των κορυφαίων, και έχουν πληροφορίες για την μπαταρία, τη φόρτιση, την αυτονομία και τη χρήση ενέργειας. Η αυτονομία και η χρήση ενέργειας βέβαια υπάρχουν και στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος πέρα από τα αντίστοιχα γραφικά έχει ένα επιπλέον “εξηλεκτρισμένο” θέμα. Τα θέματα επιλέγονται από τη κεντρική οθόνη και αλλάζουν τα γραφικά όργανα και τα χρώματα.

Το σετ των οθονών αποτελεί πρωταγωνιστικό στοιχείο και μπορεί να αναβαθμιστεί από τις 7 στις 10,25 ίντσες σαν προαιρετικός εξοπλισμός ή μέρος πακέτου, επιλογή που σίγουρα θα κάνει ακόμα πιο ψηφιακό το εσωτερικό. Σε κάθε περίπτωση η ανάλυση είναι πολύ υψηλή στις δύο οθόνες, όπως αντίστοιχα πολλές είναι και οι δυνατότητες διαμόρφωσής τους.

Το λογισμικό αναβαθμίζεται συνεχώς μέσω updates και χρησιμοποιεί στις λειτουργίες του A.I. ώστε να μαθαίνει τις προτεραιότητες του οδηγού, να εμφανίζει αντίστοιχες συντομεύσεις και στην ηλεκτρική EQB να κάνει υπολογισμούς αυτονομίας και προγραμματισμό φόρτισης στο σύστημα πλοήγησης. Το A.I. χρησιμοποιείται επίσης από την ψηφιακή βοηθό που απαντά στο “Hey Mercedes” και εκτελεί εντολές από εκφράσεις της καθομιλουμένης (στα αγγλικά) ή δίνει απαντήσεις σε ερωτήσεις με τη χρήση του διαδικτύου. Στο τελευταίο υπάρχει πρόσβαση από έναν web browser όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο και από το App Store της Mercedes για ενεργοποίηση ή αγορά εφαρμογών.

Εκτός από την αφή και τις φωνητικές λειτουργίες, ένα Touchpad στη κεντρική κονσόλα και τα φυσικά κουμπιά συντομεύσεων τριγύρω της επιτρέπουν τον εύκολο εν κινήσει χειρισμό του συστήματος. Λειτουργία τύπου touchpad έχουν επίσης τα δυο χειριστήρια σε κάθε πλευρά του τιμονιού που αντιστοιχούν στις λειτουργίες και την προβολή των οθονών, και εδώ όμως σε συνδυασμό με διακόπτες. Τα Android Auto και Apple CarPlay συνδέονται ασύρματα και οι πολλές θύρες USB για αναπαραγωγή αρχείων ή φόρτιση, είναι τύπου C. Η φόρτιση μπορεί να γίνει και ασύρματα εάν επιλεχθεί στον προαιρετικό εξοπλισμό, με τον επαγωγικό φορτιστή να τοποθετείται κάτω από τη κρυφή θήκη της κεντρικής κονσόλας.

 

Οι χώροι για μικροαντικείμενα δεν διαφέρουν ούτε από την EQA ούτε από την GLB, είναι όμως πολλοί και μεγάλοι. Κάτω από το συρόμενο κάλυμμα της κονσόλας, πέρα από την θήκη για Smartphone, βρίσκονται και δύο διαμορφώσιμες ποτηροθήκες ενώ από το διπλό άνοιγμα του υποβραχιόνιου ένας βαθύς χώρος. Το ντουλαπάκι του συνοδηγού θα χωρέσει όλα τα απαραίτητα και οι θήκες στις πόρτες περισσότερα από μεγάλα μπουκάλια.

Η εργονομική μελέτη έχει φροντίσει τόσο για φυσικούς διακόπτες και χειριστήρια (ακόμα και του κλιματισμού) όσο και για τη σωστή τοποθέτηση του οδηγού. Τα καθίσματα είναι πολύ άνετα και προσφέρουν σωστή στήριξη στο σώμα με πολλές ρυθμίσεις, ωστόσο δεν είναι ηλεκτρικά στον βασικό εξοπλισμό.

Ποιοτικά δεν χωράει αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα μοντέλο που ανήκει στην Premium κατηγορία με ποιοτικά υλικά σε όλο το ταμπλό, μεταλλικά μέρη και καλαίσθητες επενδύσεις ακόμα και από τη βασική έκδοση, με την συναρμογή να είναι ανάλογου επιπέδου προφανώς. Στην AMG Line οι κόκκινες ραφές στο ταμπλό και το τιμόνι, το Alcantara στις πόρτες και στα καθίσματα δίνουν και μια σπορ πλευρά στον πρακτικό χαρακτήρα. Οι επιλογές όμως είναι και εδώ πολλές, τόσο για τα υλικά όσο και για τον προαιρετικό εξοπλισμό. Πολλά ή για την ακρίβεια τα περισσότερα από κάθε άλλο μοντέλο (64) είναι και τα χρώματα του ατμοσφαιρικού φωτισμού.

Πολυμορφικότητα και ευρυχωρία

Το πίσω μέρος όμως είναι αυτό που κεντρίζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην EQB. Οι χώροι είναι πολύ μεγάλοι ακόμα και για τρείς επιβάτες και παρότι δεν είναι ένα μοντέλο που βασίζεται σε πλατφόρμα μόνο για ηλεκτρικά δεν έχει ψηλό τούνελ. Όπως είναι λογικό βέβαια το πάτωμα έχει σηκωθεί λόγω των μπαταριών με αποτέλεσμα να μικρύνει η απόσταση από το κάτω μέρος των καθισμάτων και η θέση για έναν ψηλό επιβάτη να είναι κάπως πιο άβολη. Στον αντίποδα τα μπροστινά καθίσματα έχουν χώρο από κάτω ώστε να μπορούν να τεντωθούν οι πίσω επιβάτες, με την απόσταση από αυτά να είναι από τις μεγαλύτερες στη κατηγορία, όπως αντίστοιχα είναι και η απόσταση από την οροφή. Η πίσω σειρά των καθισμάτων είναι επίσης, ως στάνταρ στην EQB, συρόμενη κατά 14 εκ. ώστε να μεγαλώνει ο χώρος των αποσκευών κατά 140 λίτρα, και ναι, ακόμα και στη μικρότερη εσωτερική διάταξη μπορεί να στριμωχτεί ένας ενήλικας με ύψος 1.80. Επιπλέον η πλάτη έχει ρυθμιζόμενη κλίση, το κεντρικό υποβραχιόνιο είναι πλατύ με δύο ποτηροθήκες και δεν λείπουν οι αεραγωγοί του κλιματισμού και οι θύρες φόρτισης.

Αυτά τουλάχιστον για την βασική πενταθέσια έκδοση που δοκιμάσαμε. Το σημείο αναφοράς όμως είναι η έκδοση με τα δύο επιπλέον καθίσματα στα οποία μπορούν να κάτσουν παιδιά ή ενήλικες έως 1.65 αλλά μπορούν να τοποθετηθούν και παιδικά καθίσματα. Για την ακρίβεια έως πέντε παιδικά καθίσματα εάν μετρήσουμε τη θέση του συνοδηγού, τα οποία θα τοποθετηθούν με ευκολία χάρη στα σημεία Isofix, ειδικότερα στις μεσαίες θέσεις με το μεγάλο άνοιγμα της πόρτας.

Για τις αποσκευές είναι διαθέσιμα 495 λίτρα στην πενταθέσια έκδοση και 465 στην επταθέσια, με τον συνολικό χώρο από την αναδίπλωση των καθισμάτων να αγγίζει τα 1.710 ή τα 1.620 λίτρα, αντίστοιχα. Δεν είναι από τους μεγαλύτερους στη κατηγορία ενώ είναι ο μοναδικός καθώς δεν υπάρχει “Frunk” αλλά θα χωρέσει πολλά, έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο άνοιγμα και σχήμα, θήκες και σημεία δεσίματος και ως στάνταρ ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα.

Η ιδανική έκδοση

Η 300 4Matic είναι η μεσαία εκ των τριών εκδόσεων της EQB και διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον εμπρός άξονα και έναν στον πίσω, ώστε να προσφέρει αυτό που αποκαλούμε “ηλεκτρική” τετρακίνηση. Ο ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μπροστά και ο σύγχρονος πίσω αποδίδουν συνδυαστικά 228 ίππους και 390 Νm ροπής, δίνοντας ένα “μπουστάρισμα” από τη βασική έκδοση στις επιδόσεις και στην ελκτική δυνατότητα του ογκώδους SUV με την εσωτερική πολυμορφικότητα. Η αίσθηση στο δρόμο είναι πιο γρήγορη απ’ ότι δηλώνουν τα 0-100 των 8″ και χάρη στην ακαριαία ροπή υπάρχει πάντα διαθέσιμη δύναμη για μια προσπέραση και ο ρυθμός επιτάχυνσης είναι σχεδόν ίδιος ακόμα και μετά τα 100 χλμ./ώρα. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα, που ειδικά για την χώρα μας και τα όρια ταχύτητας που είναι σαφώς χαμηλότερα, είναι επαρκής.

Η τετρακίνηση σε συνδυασμό με τα συστήματα διαχείρισης της ροπής προσφέρουν πάντα εξαιρετική πρόσφυση και η απουσία σπιναρίσματος εντυπωσιάζει. Τέσσερα προγράμματα (Eco, Comfort, Sport και Individual) είναι διαθέσιμα για να προσαρμόσουν τα συστήματα κίνησης, διεύθυνσης και ευστάθειας με στόχο την οικονομία ενέργειας, την άνεση, την γρήγορη οδήγηση και τον συνδυασμό αυτών. Στο πρόγραμμα Eco το γκάζι αποκτά πολύ ήπια απόκριση, το τιμόνι μαλακώνει και η τελική ταχύτητα μειώνεται. Αντίθετα, στο Sport η απόκριση του γκαζιού γίνεται πολύ άμεση, το τιμόνι βαραίνει κάπως και τα ηλεκτρονικά δεν θα περιορίσουν τόσο τις ορέξεις του οδηγού.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι αρκετά ακριβές, σχετικά ελαφρύ και έχει αίσθηση που θα ικανοποιήσει τόσο εντός πόλης όσο και στον ανοιχτό δρόμο ενώ όπως είπαμε επηρεάζεται από τα προγράμματα οδήγησης. Τα φρένα έχουν μεν τεχνητή αίσθηση αλλά μεγάλη δύναμη για να ακινητοποιήσουν τους 2.1 τόνους χωρίς κανένα πρόβλημα. Η αναγεννητική πέδηση μπορεί να περιορίσει την χρήση τους, τουλάχιστον μέχρι ένα σημείο αφού ακόμα και στο μέγιστο επίπεδο δεν θα ακινητοποιήσει πλήρως το αυτοκίνητο με το άφημα του γκαζιού. Έχει 4 επίπεδα που ρυθμίζονται με τα Paddles, από το ελεύθερο ρολλάρισμα έως την αυτόματη επιλογή που ρυθμίζει την επιβράδυνση με βάση τα ραντάρ, της κάμερες και το A.I. του συστήματος πλοήγησης.

Η βάση της είναι η πλατφόρμα MFA2 με τις απαραίτητες μετατροπές για να υποστηρίξει το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και τις μπαταρίες ενώ η δομή της είναι ενισχυμένη για την προστασία των τελευταίων. Έχει επίσης σε όλες τις εκδόσεις την ανάρτηση “άνεσης” και στον δρόμο κινείται πολύ ποιοτικά, με περίσσεια άνεση και αντιμετωπίζοντας κάθε πιθανή ανωμαλία σαν απλό πετραδάκι, χωρίς ο παραμικρός κραδασμός να περνάει στη καμπίνα. Η ηχομόνωση είναι ακόμα καλύτερη απ’ ότι στην GLB επειδή δεν υπάρχει ήχος από θερμικό κινητήρα και το αποτέλεσμα απομονώνει τους επιβάτες από τους εξωτερικούς θόρυβος. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι σε πολύ καλά επίπεδα παρά τις μεγάλες πλαϊνές επιφάνειες και ο θόρυβος κύλισης ελάχιστος, τουλάχιστον όταν ο δρόμος είναι καλός.

Δεν θα λέγαμε ότι η έκδοση προορίζεται για Off Road περιηγήσεις αφού η απόσταση από το έδαφος είναι σχετικά μικρή, μπορεί όμως να περάσει από έναν χωματόδρομο που δεν έχει ψηλά εμπόδια και νεροφαγώματα χωρίς φόβο ότι θα κολλήσει αφού η ηλεκτρική τετρακίνηση θα φροντίσει να περάσει η πρόσφυση άμεσα στον κατάλληλο τροχό. Το ίδιο όμως ισχύει και στην άσφαλτο, με την ΕQB να έχει πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης και περιορισμένες κλίσεις. Αναμενόμενα για το βάρος και το μέγεθος της, αν πιεστεί σε ένα κλειστό κομμάτι θα υπάρξουν σημάδια υποστροφής, τα ηλεκτρονικά όμως είναι σύμμαχος του οδηγού από νωρίς για να αποτρέψουν τις υπερβολές. Με το χαμηλό κέντρο βάρους και το μακρύ μεταξόνιο είναι πάντως πολύ σταθερή και απολαυστική, ειδικότερα στο ταξίδι. Εκεί, τα συστήματα υποβοήθησης ποικίλουν ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού και μπορούν να προσφέρουν πολλά χιλιόμετρα με το ελάχιστο Input από τον οδηγό, εφόσον η προσοχή είναι δεδομένη. Στη πόλη, με τα 11,7 μέτρα του κύκλου στροφής και τα 4,7 σχεδόν μέτρα του μήκους δεν θα την λέγαμε σε καμία περίπτωση ευέλικτη, έχει όμως πολύ καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ταξιδιάρικη αυτονομία

Σε όλες τις εκδόσεις η μπαταρία έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 66,5 kWh και στο WLTP η Mercedes ανακοινώνει 395 έως 423 χιλιόμετρα και έως 470 χιλιόμετρα σε συνθήκες αστικής κίνησης.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της κατανάλωσης από τη δοκιμή μας τα νούμερα αυτά έχουν βάση αφού το σύστημα διαχείρισης της ενέργειας είναι από τα καλύτερα. Με την EQB κάναμε τα περισσότερα χιλιόμετρα σε ανοιχτό δρόμο και σε αυτοκινητόδρομο και η κατανάλωση ήταν κοντά στις 19,2 με 21 kWh/100 χιλιόμετρα ενώ σταθεροποιήθηκε στα 20,3, με ορισμένη κίνηση εντός πόλης. Στο ταξίδι με τα 120 χλμ./ώρα δεν θα ζητήσει πάνω από 21 kWh ενώ εντός πόλης θα ζητήσει λιγότερες από 15 ή ακόμα και 10 για μικρές μεμονωμένες μικρές διαδρομές. Έτσι η ρεαλιστική αυτονομία σε ταξίδι ξεπερνάει τα 320 συνεχόμενα χιλιόμετρα ενώ εντός πόλης μπορεί να φτάσει και τα 450.

Η φόρτιση σε οικιακή πρίζα πραγματοποιείται σε 34 ώρες άρα είναι απαραίτητη η τοποθέτηση ενός wallbox τουλάχιστον 7,4 kW, όπου ο χρόνος μειώνεται στις 10 ώρες και 45 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση. Σε φορτιστή 11 kW μειώνεται ακόμα περισσότερο, σε ένα βιώσιμο χρόνο 7 ωρών και 15 λεπτών ενώ με μέγιστη δυνατότητα φόρτισης 100 kW χρειάζεται μόλις 30 λεπτά. Σε 50άρι πάντως που είναι προς το παρόν το πιο σύνηθες σε ταχυφορτιστή θα απαιτήσει 1 ώρα από τον χρόνο σας για το 100%.

Συμπέρασμα

Η EQB αποτελεί τη πρακτική επιλογή στη γκάμα των ηλεκτρικών SUV όχι μόνο της Mercedes αλλά και η μοναδική επταθέσια στην αγορά. Ο πολυμορφικός χαρακτήρας και η ευρυχωρία όμως είναι μόνο μια από τις πολλές πλευρές της. Η ποιοτική και άνετη μετακίνηση είναι ενισχυμένη από την θερμική εκδοχή της και ο βασικός εξοπλισμός πιο πλήρης. Σε συνδυασμό με τετρακίνηση, 228 ίππους και 390 ακαριαία Nm ροπής, μπορεί να ταξιδέψει με άνεση σε κάθε διαδρομή και χάρη στο εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας να περιορίσει τις στάσεις για φόρτιση στο ελάχιστο.

Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: από 61,850 € 
χωρίς την κρατική επιδότηση*

Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες με μπαταρία 66,5 kWh
Ισχύς-Ροπή: 228hp, 390 Nm
Μετάδοση: Τέσσερις τροχούς
Αυτονομία: Έως 429 (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας/δοκιμής:
19,4 – 18,1/ 19,2 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.684 x 1.834 x 1.673 mm
Βάρος: 2.100 κιλά
Χώρος αποσκευών: 495 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).