Αξίζει να δείτεΔοκιμές

Δοκιμή: Nissan Qashqai 1.3 DiG-T Hybrid 158 PS X-Tronic 4X2 Premium

Με το Qashqai πριν από δεκαπέντε χρόνια η Nissan έκανε μια επαναστατική κίνηση που έμελλε να δημιουργήσει μια νέα τάση στην αυτοκίνηση. Αυτή η τάση αφορά στα λεγόμενα Crossover SUV που μέσα σε λίγα χρόνια και με πρωταγωνιστή το Qashqai κατέκλυσαν την αγορά. Κάθε γενιά εμφανιζόταν και πιο ολοκληρωμένη, δείχνοντας τον δρόμο στους ανταγωνιστές ως σημείο αναφοράς της κατηγορίας και κερδίζοντας ολοένα και περισσότερο κοινό. Όπως και οι προκάτοχοι, η 3η γενιά εμφανίζεται βελτιωμένη σχεδιαστικά, ποιοτικά, τεχνολογικά και πρακτικά, φέρνει όμως και κάτι ακόμα. Υβριδική υπόσταση σε όλη τη γκάμα και μια μοναδική εξηλεκτρισμένη έκδοση. Μέχρι να έρθει όμως αυτή, η πιο ισχυρή ήπια υβριδική έκδοση με το νέο αυτόματο κιβώτιο X-Tronic είναι η καλύτερη επιλογή.

Οι 3 εκ πωλήσεις, εκ των οποίων οι 40.000 προέρχονται από την ελληνική αγορά, είναι δείγμα τις επιτυχίας του και βασικός λόγος για τον τίτλο “Βασιλιάς” που του έχει δοθεί από μέσα και κοινό.

Παραμένει Qashqai

Για ένα Best Seller μοντέλο η διαχρονικότητα στον σχεδιασμό, όπως επίσης και η αναγνωρισημότητα, παίζουν σημαντικό ρόλο. Η Nissan κράτησε στοιχεία που θα κάνουν τους περαστικούς να πουν “αυτό είναι Qashqai” αλλά ταυτόχρονα το διαφοροποίησε πολύ. Σχεδιασμένο στο Nissan Design Studio στο Λονδίνο με στόχο αυτό που θέλει ο μέσος Ευρωπαίος καταναλωτής, είναι πιο δυναμικό, πιο μοντέρνο, πιο μυώδες και πιο φουτουριστικό.

Στο μπροστινό μέρος κυριαρχούν τα νέα φωτιστικά σώματα σε στυλ boomerang, τα οποία είναι Full LED από τη βασική έκδοση και συμπληρώνουν τη μεγαλύτερη μάσκα V-motion, που σύντομα θα ενσωματώνει και το νέο λογότυπο της ιαπωνικής μάρκας. Πιο επιθετικός είναι και ο προφυλακτήρας με τις τριγωνικές αεροκουρτίνες στις άκρες και το μεγαλύτερο άνοιγμα στο κάτω μέρος για ψύξη.

Στο καπό τα νεύρα είναι πιο ψηλά και ένα ανάγλυφο λογότυπο Qashqai βρίσκεται σε κάθε πλευρά. Από τα μπροστινά φώτα ξεκινάει μια έντονη γραμμή που λοξοδρομεί μέχρι πίσω ενώ ακόμα μια γραμμή τονίζει το φουσκωμένο πίσω φτερό. Πιο χαμηλά υπάρχει ένα έντονο νεύρο ακριβώς πάνω από τα πλαϊνά προστατευτικά, με τους θόλους να έχουν τελείως διαφορετική διπλή σχεδίαση. Η οροφή έχει μεγαλύτερη καμπυλότητα που προσδίδει κουπέ στυλ αλλά και τη χαρακτηριστική τριγωνική σχεδίαση, που είδαμε στα τελευταία νέα μοντέλα της, κάνοντας το πίσω μέρος να “αιωρείται”.

Τα πίσω μέρος θυμίζει το προγενέστερο μοντέλο με διαφορετικά όμως, πιο μοντέρνα και πιο λεπτά, φωτιστικά σώματα αλλά και πιο έντονες ακμές στον πίσω προφυλακτήρα και στην πέμπτη πόρτα.

Σε γενικές γραμμές είναι πιο επιβλητικό και έχει πιο έντονη παρουσία στο δρόμο. Αυτό εν μέρει οφείλεται και στις μεγαλύτερες διαστάσεις του, με το μήκος να αγγίζει τα 4.425 μ. κερδίζοντας 3.1 εκ. Κάτι λιγότερο από 3 εκ. έχει κερδίσει και το πλάτος ενώ ακριβώς 3 εκ.το ύψος, παρά το γεγονός ότι φαίνεται πιο χαμηλό. Από την έκδοση N-Connecta έχει επιπλέον χρωμιωμένα στοιχεία στον εμπρός προφυλακτήρα αλλά και γκρι χρωματισμό στον πίσω. Αντίστοιχα, στην καλύτερη έκδοση Techna+ υπάρχουν ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, με τις υπόλοιπες εκδόσεις να μειώνονται κατά μια ίντσα μέχρι τη βασική όπου εξοπλίζεται απλά με τάσια 17 ιντσών. Τέλος, μπορεί να γίνει επιλογή από μια παλέτα 11 χρωμάτων, με 5 διχρωμίες για συνολικά 16 συνδυασμούς.

Αναβαθμισμένο ποιοτικά, τεχνολογικά και πρακτικά 

Οι μεγαλύτερες εξωτερικές διαστάσεις έχουν αντίκτυπο και στους εσωτερικούς χώρους. Αυτό είναι το πιο ευρύχωρο Qashqai μέχρι σήμερα, ειδικότερα για τους πίσω επιβάτες αλλά και για τις αποσκευές όλων. Χάρη στην αύξηση κατά 25 χλστ. στην απόσταση από τα μπροστινά καθίσματα αλλά και κατά 15 χλστ. στον αέρα για τα κεφάλια, ακόμα και επιβάτες με ύψος άνω του 1.85 μ. μπορούν να κάτσουν με άνεση ενώ ούτε ο μεσαίος θα δυσκολευτεί, με το μικρό τούνελ μετάδοσης να μην στέκεται εμπόδιο. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι το άνοιγμα της πόρτας, που είναι σχεδόν κάθετο (85°) και θα διευκολύνει όχι μόνο στο μπες-βγες αλλά κυρίως στην τοποθέτηση παιδικού καθίσματος σε μια από τις δύο θύρες ISOFIX. Οι αεραγωγοί του κλιματισμού και οι δύο θύρες USB (Type A & C) προσφέρονται από την N-Connecta και πάνω, υπάρχει όμως κεντρικό υποβραχιόνιο και μεγάλες θήκες στις πόρτες, με τις τελευταίες να καλύπτουν μάλιστα στο κλείσιμο τους τα μαρσπιέ για να μην λερώνονται οι επιβάτες.

Ο χώρος αποσκευών έχει μεγαλώσει πολύ και αγγίζει τα 504 λίτρα από τα 430 της προηγούμενης γενιάς. Η αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγω στους ανασχεδιασμένους εσωτερικούς χώρος και στο χαμηλότερο κατά 20 χλστ. πάτωμα. Στην έκδοση Premium δεν έχει όμως το γνώριμο διπλό πάτωμα που σπάει στα δύο για ευκολότερη φόρτωση και διαχωρισμό και έτσι υπάρχει ένα μικρό σκαλοπάτι στο σημείο φόρτωσης, αλλά ακόμα μεγαλύτερο με την αναδίπλωση των καθισμάτων που αυξάνει τον χώρο εντυπωσιακά, στα 1593 λίτρα. Προφανώς υπάρχουν θήκες, γάντζοι, σημεία δεσίματος, πρίζα 12V αλλά και διπλό φωτάκι, το οποίο σύμφωνα με τη Nissan είναι αρκετά σημαντικό.

Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι εντελώς διαφορετική και τίποτα δεν θα θυμίσει τη προηγούμενη γενιά. Οι επιφάνειες είναι πιο επίπεδες, ο σχεδιασμός πιο απλός και το εσωτερικό βασίζεται σε οριζόντιες γραμμές, με το μόνο που εξέχει να είναι η οθόνη σε στυλ ταμπλετ στη μέση. Η ποιοτική αναβάθμιση είναι επίσης εμφανής, με μια αύρα πολυτέλειας να επικρατεί και περισσότερα μαλακά πλαστικά, αφρώδη υλικά και επενδύσεις από συνθετικό δέρμα μέχρι και στο ταμπλό, από αυτή την έκδοση. Είναι ιδιαίτερα στιβαρό και η συναρμογή όλων των υλικών πολύ καλή. Μπορεί η κεντρική κονσόλα να μην είναι ντυμένη με συνθετικό δέρμα εδώ (από την N-Connecta και πάνω) όμως σε όλες τις εκδόσεις έχει μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική πινελιά στη μαύρη απόχρωση της, εμπνευσμένη από κάποια ιαπωνική χειροτεχνία με ξύλο. Εκεί είναι τοποθετημένος και ο premium σε αίσθηση λεβιές του αυτόματου κιβωτίου αλλά και ο διακόπτης για τα προγράμματα οδήγησης, δίπλα από αυτόν για το ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Σε ότι αφορά την τεχνολογία η Nissan κάνει λόγο για το πιο εξελιγμένο Qashqai μέχρι σήμερα και δεν έχει άδικο. Χωρίς να υπάρχει προαιρετικός εξοπλισμός στις κλιμακωτές εκδόσεις, από την N-Connecta και πάνω όντως έχουμε ένα πλήρως ψηφιακό εσωτερικό με τεχνολογίες από μεγαλύτερες κατηγορίες και αποκορύφωμα ένα Head-Up Display με διάμετρο 10,8 ίντσες και λειτουργίες επαυξημένης πραγματικότητας, στις καλύτερες. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για τις βασικές όμως, αφού στην Premium υπάρχει μόνο μια κεντρική οθόνη 8 ιντσών σε συνδυασμό με αναλογικό πίνακα οργάνων με οθόνη πληροφοριών και ρυθμίσεων 7 ιντσών στη μέση. Το Infotainment σύστημα διαφέρει λίγο ανάλογα το μέγεθος της οθόνης και στην 8άρα είναι το ίδιο με το νέο Juke. Έχει ικανοποιητικά γραφικά, ανάλυση, απόκριση και δυνατότητα ενσύρματης σύνδεσης με Android Auto ή Apple Car Play αλλά όχι εργοστασιακό σύστημα πλοήγησης (έτσι κι’ αλλιώς τα Google Maps είναι αυτά που όλοι χρησιμοποιούμε).

Τα αντίστοιχα ασύρματα συστήματα είναι διαθέσιμα από την έκδοση N-Connecta και ο γρήγορος ασύρματος φορτιστής 15W από το πρόσθετο πακέτο Feel της ίδιας. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι πολλοί και έχουν μεγαλώσει, έτσι ακόμα και τα μεγαλύτερα μπουκάλια έχουν τη θέση τους σε όλες τις πλευρικές θήκες, ο χώρος κάτω από το υποβραχιόνιο, το οποίο είναι όμως σταθερό και δεν ρυθμίζεται σε προέκταση, είναι βαθύς και η θήκη για το κινητό τηλέφωνο υποστηρίζει ακόμα και τα σχεδόν 7″.

Αντικατοπτρίζοντας περαιτέρω το ιαπωνικό DNA του μοντέλου, οι ήχοι πληροφοριών του, όπως για παράδειγμα η υπενθύμιση της ζώνης ασφαλείας και τα σήματα για τις στροφές, αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με τον ιαπωνικό προγραμματιστή βιντεοπαιχνιδιών και εκδότη Bandai Namco και έχουν μια μελωδική υπογραφή δυαδικού τόνου.

Ο ιδανικός συνδυασμός 

Η γκάμα κινητήρων του Qashqai προς το παρόν αποτελείται από δύο ήπια υβριδικές εκδόσεις με 140 ίππους και χειροκίνητο κιβώτιο ή με 158 ίππους και αυτόματο κιβώτιο. Η τελευταία είναι σίγουρα αυτή που αποτελεί την ιδανική επιλογή αφού συνδυάζει επιδόσεις και ευκολία χρήσης. Άλλωστε βρισκόμαστε στην εποχή που τα χειροκίνητα κιβώτια τείνουν προς κατάργηση και οι περισσότερες εταιρείες επικεντρώνονται σε αυτά.

Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν ότι συνεχίζει να εφοδιάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο, το οποίο πλέον δεν είναι διπλού συμπλέκτη αλλά CVT. Η Nissan το αποκαλεί X-tronic, όπως και στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις της προηγούμενης γενιάς, στην ουσία όμως είναι ένα νέο κιβώτιο CVT εναρμονισμένο με τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Αυτό το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης λειτουργεί πολιτισμένα και με ελάχιστη αίσθηση πατιναρίσματος που συνήθως συνοδεύει κιβώτια τέτοιου τύπου ενώ δεν χαρακτηρίζεται και από έντονο βουητό κατά την πλήρη επιτάχυνση. Είναι αρκετά ομαλό και γρήγορο στη βασική του λειτουργία, έχει όμως και ανεξάρτητη από το πρόγραμμα οδήγησης σπορ επιλογή για ακόμα γρηγορότερες αλλαγές και πιο επιθετικό στροφάρισμα. Διαθέτει επίσης Paddles για χειροκίνητες αλλαγές 7 προσημειωμένων σχέσεων, χωρίς όμως αυτή η λειτουργία να είναι πραγματικά χειροκίνητη αλλά σίγουρα καλύτερη για “κατέβασμα” από kickdown.

Σε ότι αφορά τον δοκιμασμένο 1.300άρη κινητήρα DIG-T εμφανίζεται με νέα τουρμπίνα, εσωτερικές αναβαθμίσεις για λιγότερες τριβές, νέο καταλύτη και πολλές ακόμα διαφορές για να πληροί τις προδιαγραφές Euro6-d. Είναι επίσης ήπια υβριδικός, όχι όμως με ένα σύστημα 48V όπως τα περισσότερα αυτοκίνητα στην αγορά αλλά 12V. Η Nissan ισχυρίζεται ότι το σύνολο αυτό είναι πιο απλό στην κατασκευή του, έχει μικρότερο βάρος (μόλις 22 κιλά) και σχεδόν τα ίδια οφέλη σε κατανάλωση και εκπομπές. Τη μείωση της κατανάλωσης την επιτυγχάνει αρχικά με το έξυπνο σύστημα Start/Stop που μπορεί να απενεργοποιήσει τον κινητήρα από τα 18 χλμ./ώρα με την αποθηκευμένη ενέργεια να αναλαμβάνει τις ηλεκτρικές λειτουργίες του.

Συνεισφέρει επίσης στις επιδόσεις του με την απελευθέρωση 6 Nm άμεσης ροπής σε επιταχύνσεις από 20 έως 110 χλμ./ώρα που μεταξύ άλλων εξαλείφει και το Turbo Lag. Γενικότερα πρόκειται για ένα αρκετά ισχυρό σύνολο, ειδικότερα σε αυτή την έκδοση, με τους 18 επιπλέον ίππους να είναι αισθητοί στις μεγαλύτερες ταχύτητες και στις προσπεράσεις. Αποδίδει συνολικά 158 στις 5.500 σ.α.λ. και 270 Nm ροπής σταθερά από τις 1.800 έως τις 3.750 σ.α.λ. και σε αντίθεση με τον 140άρη δείχνει να έχει μεγαλύτερη ελαστικότητα στις χαμηλές στροφές, αν και το δυνατό του σημείο παραμένουν οι μεσαίες. Πάλι, κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. ίσως και να μην δείχνει ότι έχει 158 ίππους, ειδικότερα στα προγράμματα Normal και Eco, όμως στο Sport μεταμορφώνεται και μαζί με το αυτόματο κιβώτιο κινεί πολύ πιο σβέλτα το Qashqai. Αν βάλουμε κάτω τα νούμερα πάντως, τα οποία με σωστές μετρήσεις δεν λένε ποτέ ψέματα, η ιπποδύναμη που ανακοινώνει ο κατασκευαστής φαίνεται και με το παραπάνω και το σπριντ των 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται στα 9″ ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνάει τα 200.

Στα της κατανάλωσης, που “καίει” τους περισσότερος από εμάς με τις τιμές των καυσίμων στο κόκκινο, να πούμε ότι δεν είναι το πιο οικονομικό Crossover της κατηγορίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει σχετικά χαμηλή κατανάλωση εάν μάθεις να οδηγείς εκμεταλλευόμενος την τεχνολογία του υβριδικού συστήματος. Η έκδοση των 158 ίππων έχει μικρή διαφορά από αυτή των 140 στη κατανάλωση και η σωστή λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου βοηθάει σε αυτό. Από τα 7,6 λ./100 χλμ. που είχαμε μετρήσει σε μεικτό κύκλο με τον βασικό κινητήρα και το χειροκίνητο κιβώτιο εδώ ανέβηκε στα 8 λ./100 χλμ. αλλά με συνεχόμενη χρήση του κλιματιστικού, λόγω ζέστης. Σε ταξίδι πάντως είδαμε τη βελόνα να πέφτει ακόμα και κάτω από τα 6 λ./100 χλμ., με τα όρια κυκλοφορίας όμως και χωρίς περιττές προσπεράσεις και επιταχύνσεις.

Άνετο, άνετο παντού!

Ως βάση έχει τη νέα πλατφόρμα CMF-C και το αμάξωμα του είναι 41% πιο άκαμπτο, πιο δεμένο και ελαφρύτερο κατά 60 κιλά από το απερχόμενο μοντέλο. Το “αδυνάτισμα” παρά τις μεγαλύτερες διαστάσεις του έγινε εφικτό με εκτεταμένη χρήση αλουμινίου σε μπροστινά φτερά, πόρτες και καπό αλλά και μιας πέμπτης πόρτας από συνθετικά υλικά.

Στο δρόμο η αίσθηση είναι οικία και φιλική, είναι πολύ άνετο σε κάθε είδος διαδρομής και η συμπεριφορά του παραμένει προβλέψιμη και διαχειρίσιμη. Είναι πιο συμμετοχικό από τη προηγούμενη γενιά και προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη σιγουριά χάρη στο νέο σύστημα διεύθυνσης. Το τιμόνι έχει πολύ καλύτερη πληροφόρηση και σωστό βάρος, είναι ακριβές και δεν έχει ασάφεια ενώ η αίσθηση του διαφοροποιείται από τα προγράμματα οδήγησης.

Τα φρένα παραμένουν πολύ καλά σε αίσθηση και σε δύναμη ενώ στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο κατά το άφημα του γκαζιού υπάρχει μια ιδέα “επιβράδυνσης” από την αναγεννητική πέδηση, που επιστρέφει τη χαμένη ενέργεια στη μπαταρία.

Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική και ο ημιάκαμπτος άξονας δύσκολα θα γίνει αντιληπτός αφού δεν θα “παραπονεθεί” στις περισσότερες ανωμαλίες. Η ανάρτηση διαβάζει το δρόμο σεμιναριακά για να προσφέρει κορυφαία άνεση στη κατηγορία, ακόμα και εντός πόλης. Εκεί παρά το αποτύπωμα του είναι απρόσμενα ευέλικτο και δεν αγχώνει χάρη στη βελτιωμένη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και τις τεχνολογίες υποβοήθησης, που είναι πολλές από τη βασική έκδοση (έχει υποβοήθηση τυφλού σημείου) και ειδικότερα από την έκδοση N-Connecta που έχει περιμετρικούς αισθητήρες και κάμερα πανοραμικής θέασης. Η ηχομόνωση είναι επίσης σε πολύ υψηλά επίπεδα και ο θόρυβος κύλισης σε αντίστοιχα χαμηλά. Έχει και εκπληκτικό κλιματισμό, που κυριολεκτικά σε παγώνει στη χαμηλή του λειτουργία, προσφέροντας ταυτόχρονα οικονομία στη κατανάλωση.

Τα 18 εκ. της απόστασης από το έδαφος το κατατάσσουν λίγο πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας και έτσι, ως Crossover SUV, μπορεί στις δικίνητες εκδόσεις να περάσει από έναν χωματόδρομο χωρίς πρόβλημα. Ταυτόχρονα, με την ανάρτηση που επ’ ουδενί έχει σφιχτή ρύθμιση αλλά φαίνεται πιο σφιχτή απ’ ότι στο προηγούμενο μοντέλο, έχει λογικές κλίσεις υπό πίεση που δεν διαταράσσουν την συμπεριφορά του. Σε αυτό βοηθάει και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης που είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού.

Σε αυτόν υπάρχει και μια πλήρης γκάμα συστημάτων υποβοήθησης και ασφάλειας, με τη συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης να αποτελούν εξοπλισμό μόνο της Techna. Όσο για την ασφάλεια που παρέχει στους επιβάτες, αφήνουμε τα 5 αστεράκια και τις εξαιρετικές κριτικές των δύσκολων δοκιμών Euro NCAP, να μιλήσουν από μόνες τους.

Συμπέρασμα

Το Qashqai είναι σημείο αναφοράς για τα μικρομεσαία Crossover και αυτό ίσως να μην αλλάξει εύκολα. Η Nissan σε όλες τις γενιές έχει πετύχει την απόλυτη ισορροπία με ένα μοντέλο που είναι καλό σε όλους τους τομείς. Με τις κριτικές των ιδιοκτητών να πιάνουν τόπο παρουσίασε το νέο μοντέλο της, βελτιωμένο αρχικά πρακτικά και χωροταξικά, όπως θα έπρεπε σε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Πρόσθεσε όμως και ήπια υβριδική τεχνολογία στους κινητήρες για να περάσει στη νέα, μεταβατική εποχή της αυτοκίνησης, με περισσότερο στυλ και κύριο μέλημα την ασφάλεια των επιβατών, χάρη στον πλούσιο βασικό εξοπλισμό υποβοήθησης. Η αυτόματη έκδοση ενισχύει την φιλική και ευχάριστη οδηγική του συμπεριφορά και αποτελεί τη καλύτερη προς το παρόν επιλογή, για το μοντέλο που για ακόμα μια φορά θα αποκαλέσουμε “Βασιλιά της κατηγορίας”

Τεχνικά χαρακτηριστικά και τιμή:

Τιμή έκδοσης: από: 32.290 €

Κινητήρας:  1.332 κ.εκ.
Ισχύς-Ροπή: 158 hp / 5.500 σ.α.λ., 270 Nm / 1.750-3.750 σ.α.λ,
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με αυτόματο κιβώτιο CVT
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 9,2″
Τελική ταχύτητα: 199 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5,5 / 8,2 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2:  141-149 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.425/ 1.835/1.625 mm
Βάρος: 1.468 κιλά
Χώρος αποσκευών: 504 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).