Δοκιμή: Tesla Model 3 Performance 513 PS
Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε διανύσει δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα με αυτοκίνητα που κινούνται αποκλειστικά με ρεύμα, έχουμε δηλαδή εμβαπτιστεί για τα καλά στην ηλεκτροκίνηση. Όπως και να το κάνουμε όμως παραμένει κάτι καινούργιο, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις εταιρείες, οι οποίες εκφράζουν τη δική τους άποψη για το μέλλον της βιώσιμης μετακίνησης με διαφορετικό τρόπο. Καμία εταιρεία όμως δεν το κάνει σαν αυτή του μεγαλοφυούς Elon Musk, η οποία συνεχίζει να εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Η ανανέωση λοιπόν του ηλεκτρικού Best Seller στην Ευρώπη, Model 3, διορθώνει τις περισσότερες ατέλειες και ορίζει το απόλυτο σύγχρονο αυτοκίνητο. Πέρα από τον High-tech και φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα, το Model 3 είναι ένας πύραυλος που στην έκδοση Performance φοράει την αγωνιστική του “πανοπλία” και είναι έτοιμο για μάχη, εντός και εκτός πίστας.
Είναι ένα Tesla
Όταν μιλάμε για μινιμαλιστικές γραμμές στο Design ενός νέου αυτοκινήτου, τις περισσότερες φορές αναφερόμαστε στο εσωτερικό του. Στο μικρότερο προς το παρόν μοντέλο της Tesla αυτό ισχύει και για το εξωτερικό που ουσιαστικά αποτελεί μια εξέλιξη της σχεδιαστικής φιλοσοφίας του πρώτου Model S. Η Tesla κατέληξε σε ένα σχεδιασμό με πολύ απλές γραμμές που όμως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το μπροστινό τμήμα, πέρα από την απαραίτητη σχισμή στο κάτω μέρος, είναι τελείως κλειστό και χαρακτηρίζεται από μια έντονη ακμή ενώ το πίσω από τα φουσκωμένα φτερά. Το σφηνοειδές σουλούπι που θυμίζει μια σταγόνα είναι βασικός λόγος για τον κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή των 0,23 Cd όμως όλα είναι σχεδιασμένα με γνώμονα την κορυφαία απόδοση σε αυτόν τον τομέα, για τη μεγιστοποίηση της αυτονομίας και όχι μόνο. Πέρα από την αποδοτικότητα πάντως το σχήμα είναι πολύ φουτουριστικό και με τη κατάλληλη χρωματική επιλογή, που δεν είναι άλλη από το λευκό κατά τη γνώμη μας, σε συνδυασμό με την γυάλινη πανοραμική οροφή “φωνάζει ότι είναι Tesla” και μαγεύει κάθε περαστικό.
Συγκριτικά με την έκδοση που αντικαθιστά οι αλλαγές είναι μετρημένες και κάποιος που δεν είναι φανατικός με την μάρκα ή αρκετά διαβασμένος δύσκολα θα το ξεχωρίσει. Μαύρο ματ είναι πλέον το χρώμα στο περίγραμμα των παραθύρων όπως και στα ιδιαίτερα χερούλια στις πόρτες, ελάχιστα ανασχεδιασμένο είναι το κάτω μέρος του εμπρός προφυλακτήρα και τα εμπρός φωτιστικά σώματα, τα οποία μάλιστα είναι τεχνολογίας LED Matrix, νέα σχέδια έχουν οι ζάντες αλουμινίου και εδώ τελειώνει η λίστα αυτή.
Η έκδοση Performance διακρίνεται από τις μαύρες ματ ζάντες 20 ιντσών που θυμίζουν τουρμπίνες, όπως άλλωστε υποδηλώνει και το όνομα τους (Überturbine), τις κόκκινες Performance δαγκάνες στα φρένα, την κάρμπον αεροτομή στο πίσω μέρος και το υπογραμμισμένο με κόκκινο χρώμα λογότυπο Dual Motor.
Το Tesla Model 3 είναι το μοντέλου που συγκέντρωσε τον περισσότερο ενθουσιασμό από κάθε άλλο αυτοκίνητο που έχουμε δοκιμάσει. Δεν ήταν μόνο τα άτομα νεαρής ηλικίας που μας προσέγγισαν και μας ρώτησαν για αυτό αλλά η πλειονότητα των περαστικών είτε το έδειχνε και κοίταζε με θαυμασμό ή έβγαζε φωτογραφία, ακόμα και τώρα που οι πωλήσεις στην Ελλάδα είναι πολλές.
Next Level
Έχουμε αποκαλέσει μίνιμαλ στο παρελθόν εσωτερικά αυτοκινητων που σε σχέση με το Model 3 φαίνονται “φλύαρα”. Η Tesla το έχει πάει σε ένα άλλο επίπεδο όπου, όχι απλά δεν υπάρχει κάτι περιττό αλλά δεν υπάρχει τίποτα άλλο πέρα από μια τεράστια οθόνη 15 ιντσών στο κέντρο. Το ταμπλό αποτελείται από μια ευθεία γραμμή σε δυο επίπεδα και απο έναν αεραγωγό στη μέση για τον κλιματισμό που το διασχίζει και είναι όλος ανοιχτός. Η κάτω επιφάνεια, ή καλύτερα η διακοσμητική επένδυση του εσωτερικού εκτείνεται και στις μπροστινές πόρτες έως ένα σημείο, ενώ διαφέρει ανάλογα με το χρώμα που έχουν τα καθίσματα. Οι επιλογές διαμόρφωσης είναι ελάχιστες όπως και στο εξωτερικό, μαύρα καθίσματα με ξύλινη επένδυση ή άσπρα καθίσματα με αντίστοιχη άσπρη επένδυση.
Τα καθίσματα καλύπτονται σε όλες τις περιπτώσεις από ένα συνθετικό Vegan υλικό το οποίο σε αίσθηση θυμίζει δέρμα αλλά είναι σημαντικά πιο βιώσιμο και έχει και μια ειδική επίστρωση για να μην απορροφούνται οι λεκέδες και να είναι ανθεκτικό στη μακροχρόνια χρήση. Γενικότερα βέβαια με την ανανέωση η ποιότητα κατασκευής αναβαθμίστηκε πολύ, κυρίως στο κομμάτι της συναρμογής. Οι ενοχλητικοί τριγμοί που είχαν απασχολήσει τα παλαιότερα χρόνια τους ιδιοκτήτες αποτελούν στα περισσότερα σημεία παρελθόν ενώ όλα τα υλικά φαίνονται πιο δεμένα, με περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια. Η κεντρική κονσόλα είναι απόλυτα στιβαρή και διαθέτει ματ μαύρο πλαστικό έναντι του γυαλιστερού, το οποίο γέμιζε πολλές γρατζουνιές με το παραμικρό και όλα τα πλαστικά παραμένουν μαλακά στην αφή, ακόμα και χαμηλά στη καμπίνα, παραπέμποντας σε Premium μοντέλα ακόμα και αν η Tesla δεν αυτοπροσδιορίζεται ως Premium μάρκα. Η αίσθηση του τιμονιού είναι ιδανική με την παχιά στεφάνη και το τέλειο μέγεθος και πλέον τα ενσωματωμένα κουμπιά είναι μεταλλικά, αναβαθμίζοντας το μοντέλο ακόμα περισσότερο.
Σημείο αναφοράς προφανώς είναι η οθόνη αφής 15 ιντσών η οποία στην ουσία δεν είναι απλά ένα σύστημα ψυχαγωγίας, ένα σύστηνα πολυμέσων αλλά ένα Control Panel μέσω του οποίου ελέγχεις όλες σχεδόν τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Αυτή διαθέτει εκπληκτική ανάλυση, απόλυτη απόκριση με multi-touch τεχνολογία και υπερσύγχρονο πολυπύρηνο επεξεργαστή. Το λογισμικό σύστημα είναι made by Tesla και η εμπειρία χρήσης θυμίζει περισσότερο κάποιο premium tablet παρά οθόνη σε αυτοκίνητο. Εάν εξαιρέσεις ορισμένα μικρά εικονίδια και λίστες η εξοικείωση αποτελεί θέμα ημερών για τον οποιονδήποτε χάρη στο μέγεθος της και στα έξυπνα τοποθετημένα εικονίδια και συντομεύσεις. Ο πίνακας χωρίζεται σε τρία βασικά μέρη:
- Η δεξιά πλευρά έχει να κάνει με την οδήγηση. Πρόκειται ουσιαστικά για τον “πίνακα” οργάνων που απουσιάσει από τη κλασική του θέση και εκεί βρίσκονται όλες οι πληροφορίες από την ταχύτητα κίνησης, την επιλεγμένη σχέση, τα ενδείξεις του αυτοκινήτου, τη κατανάλωση ενέργειας κ.α.
- Η αριστερή και μεγαλύτερη πλευρά συνθέτει το κύριο μέρος όπου εμφανίζονται όλες οι ρυθμίσεις και οι εφαρμογές,. Δείτε το σαν “παράθυρο” σε έναν υπολογιστή μόνο που είναι μονίμως εμφανές.
- Η κεντρική μπάρα συντομεύσεων κατά μήκος της οθόνης στο κάτω μέρος με τα μεγάλα εικονίδια η οποία εμπεριέχει τα πάντα.
Σε ότι αφορά το κύριο μέρος είναι πραγματικά εντυπωσιακές οι λειτουργίες που είναι διαθέσιμες. Ξεκινώντας από τις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου οι οποίες γίνονται σε ένα ακραίο 99% μέσω της οθόνης. Το τιμόνι διαθέτει δύο κουμπιά, όπως αναφέραμε παραπάνω, τα οποία είναι multipurpose και αναλόγως το επιλεγμένο μενού ή ρύθμιση έχουν διαφορετική λειτουργία. Για παράδειγμα η ηλεκτρική ρύθμιση για το ύψος και τη προέκταση του τιμονιού που γίνεται με τα κουμπιά ή για τους εξωτερικούς καθρέπτες, για το σύστημα Autopilot, για τα πολυμέσα κ.α. Ακόμα και το ντουλαπάκι του συνοδηγού ανοίγει με το πάτημα ενός κεντρικού κουμπιού στην οθόνη όμως κλείνει μόνο με το χέρι.
Εκτός από τις ρυθμίσεις το σύστημα αυτό αποτελεί το πληρέστερο σύστημα πολυμέσων και ψυχαγωγίας που έχουμε συναντήσει. Εκτός από το κλασικό ραδιόφωνο FM ή DAB και το ενσωματωμένο Media Player για αναπαραγωγή από Bluetooth ή USB, η Tesla προσφέρει εφαρμογές για καραόκε, Tune-in (διαδικτυακό ραδιόφωνο), Tidal και φυσικά Spotify. Ακόμα, και μόνο όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο ή φορτίζει, είναι δυνατή η αναπαραγωγή βίντεο από το Youtube και ταινιών από το Netflix μέσω της επιλογής “Theater”. Ενσωματωμένη είναι και μια λίστα από παιχνίδια τα οποία είναι πλήρως διαδραστικά και μπορείς να τα παίξεις είτε μέσω της οθόνης αφής, είτε με το τιμόνι ή ακόμα και με χειριστήριο κονσόλας. Τέλος, το κομμάτι της ψυχαγωγίας είναι γεμάτο από Gimmicks με τα οποία μπορείς να “τρολλάρεις” τους επιβάτες, να βάλεις το αυτοκίνητο να “χορέψει” παίζοντας μουσική και να χαλαρώσεις με το άλλο σου μισό, βλέποντας ένα τζάκι στην οθόνη ταυτόχρονα με χαλαρωτική μουσική. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το ηχοσύστημα 15 ηχείων της έκδοσης είναι απολαυστικό και σύμφωνα με πληροφορίες ο Elon Musk προσέλαβε πρώην μηχανικούς της Bang and Olufsen για να το το εξελίξουν.
Για πλοήγηση και ως βασική ένδειξη του δεξιού τμήματος της οθόνης δεν θα μπορούσε να είναι άλλη εφαρμογή πέρα των Google Maps. Το καλύτερο σύστημα πλοήγησης διαθέτει επιπλέον ειδικές ενδείξεις για τους φορτιστές/ταχυφορτιστές, αυτόματο προγραμματισμό φόρτισης στην διαδρομή αν χρειάζεται αλλά και υπολογισμό της αυτονομίας με βάση τη διαδρομή, την οδήγηση και τα δεδομένα της κίνησης.
Το Smartphone μπορεί να συνδεθεί με Bluetooth για αναπαραγωγή πολυμέσων και διαμοιρασμό πληροφοριών όπως το ημερολόγιο ή τη κατάσταση του αυτοκινήτου αλλά δεν υποστηρίζονται τα συστήματα συνδεσιμότητας Android Auto ή Apple Car Play. Πρακτικά αυτά δεν χρειάζονται αφού το σύστημα της Tesla είναι το ίδιο ολοκληρωμένο με αυτό ενός Smartphone ή Tablet και θα γίνεται ακόμα καλύτερο μέσω των ασύρματων ενημερώσεων που συνεχώς κάνει η εταιρεία προσθέτοντας λειτουργίες και βελτιστοποιώντας το αυτοκίνητο συνολικά.
Βέβαια όλα τα παραπάνω απαιτούν σύνδεση στο διαδίκτυο για να λειτουργήσουν σωστά και αυτό μπορεί να γίνει μέσω Wifi ή από Sim δεδομένων. Η Tesla προσφέρει και για περιορισμένο χρόνο (καθορίζεται από την έκδοση ή το μοντέλο) δωρεάν το Premium πακέτο δεδομένων συνδεσιμότητας 4G. Η συνδρομή στην υπηρεσία μετά τη λήξη είναι συμφέρουσα αλλά και απαιτούμενη για να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, με όλα όσα προσφέρει, τα οποία είναι περισσότερο από όσα προσφέρει οποιοδήποτε άλλο εργοστασιακό ή και μη, σύστημα σε αυτοκίνητο. Με άλλα λόγια το Control Panel – Infotainment της Tesla είναι κορυφαίο.
Η θέση οδήγησης είναι πολύ χαμηλή και θυμίζει σπορ μοντέλο. Τα καθίσματα είναι υπερβολικά άνετα, έχουν ηλεκτρικές ρυθμίσεις και υποστήριξη για την μέση και αρκετά καλή πλευρική στήριξη. Είναι επίσης θερμαινόμενα, όχι μόνο τα μπροστινά αλλά και τα πίσω, ακόμα και για τον μεσαίο πίσω επιβάτη. Μπορούν επίσης να ενεργοποιηθούν από την εφαρμογή στο κινητό τηλέφωνο το οποίο υποστηρίζει τις περισσότερες απομακρυσμένες ρυθμίσεις από κάθε άλλο κατασκευαστή. Ακόμα και ένα σύστημα με την ονομασία “Summon“ το οποίο μπορεί να ξεπαρκάρει το Model 3 και να το οδηγήσει μπροστά σου (προαιρετικός εξοπλισμός). Με την εφαρμογή αυτή αντικαθίσταται και το κλειδί του, που στην ουσία έτσι και αλλιώς είναι μια κάρτα σαν πιστωτική. Το αυτοκίνητο δεν διαθέτει κάποιο μπουτόν εκκίνησης και παίρνει μπροστά απλά πατώντας το φρένο και επιλέγοντας σχέση από τον επιλογέα που βρίσκεται πίσω και δεξιά από το τιμόνι, ο ίδιος που συνήθως χρησιμοποιείται για τους υαλοκαθαριστήρες. Εάν αναρωτιέστε πως ενεργοποιούνται αυτοί, αυτό γίνεται είτε από την οθόνη ή από ένα κουμπί στον αριστερό επιλογεά των φλας, το οποίο καθορίζει αυτόματα τη ταχύτητα τους. Το κουμπί των αλαρμ είναι τοποθετημένο στη πλαφονιέρα και ομολογούμε ότι μας ήταν δύσκολο στις επόμενες δοκιμές να ξεσυνηθίσουμε και να ψάχνουμε χαμηλά, αυτό σημαίνει ότι βολεύει.
Σε ότι αφορά τα χωροταξικά δεδομένα, το Model 3 ως μεσαίο σεντάν είναι πολύ ευρύχωρο. Ειδικότερα οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν ένα επίπεδο πάτωμα το οποίο δεν περιορίζει κανέναν. Ακόμα και τρεις ενήλικες μπορούν να καθίσουν με άνεση και το μόνο ουσιαστικό, σύνηθες πλέον, θέμα είναι η κάπως άβολη θέση για τα γόνατα λόγω της απόστασης καθίσματος-πατώματος (από κάτω είναι οι μπαταρίες). Να αναφέρουμε επίσης ότι το πίσω παράθυρο δεν κατεβαίνει όσο θα έπρεπε. Για τους πίσω υπάρχουν δύο θύρες USB type c που συμπληρώνουν τις μπροστινές και ταχυφορτίζουν. Τα κινητά και των δύο εμπρός , ταχυφορτίζουν ασύρματα από τον φορτιστή στην κεντρική κονσόλα που διαθέτει και μια αντιολισθιτκή επιφάνεια σαν σουέντ. Οι χώροι για μικροαντικείμενα και όχι μόνο είναι επίσης τεράστιοι, το ντουλάπι στη κεντρική κονσόλα πολύ βαθύ και οι χώροι αποσκευών στα 425 λίτρα. Είναι δύο, ένας στο λεγόμενο “Frunk“ και ένας κλασικός πίσω που κρύβει και χώρο κάτω από το πάτωμα για τα καλώδια φόρτισης.
Είναι Performance
Όπως και στην έκδοση Long Range, το Model 3 εφοδιάζεται με δυο ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης 513 ίππων. Ναι, καλά ακούσατε σε αυτή την έκδοση έχει περισσότερη ιπποδύναμη από μια BMW M3 Competition και αυτό αποτυπώνεται στις επιδόσεις με το καλημέρα. Χωρίς πολλές υπερβολές η επιτάχυνση είναι ακραία και δεν χρειάζεται κάποιο Launch Control για να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα στον αδιανόητο χρόνο των 3.5“. Η εταιρεία ανακοινώνει 3.3” αλλά αυτό με την λεγόμενη μέτρηση του χρόνου αρχικής κύλισης αλλά σε κάθε περίπτωση είναι σχεδόν 1″ πιο γρήγορο από την άλλη έκδοση της μεγάλης αυτονομίας. Επειδή έχουμε να κάνουμε καθαρά με ένα αυτοκίνητο επιδόσεων να αναφέρουμε ότι για τα 0-200 χλμ./ώρα χρειάζεται 15″ ενώ για τα 100-200 11.5″ και δεν δείχνει σημάδια “κόπωσης” στις μεγάλες ταχύτητες, ο ρυθμός επιτάχυνσης είναι το ίδιο εντυπωσιακός ακόμα και μέχρι τον κόφτη των 261 χλμ./ώρα. Κατά την εκκίνηση η αλήθεια είναι πως είναι ασυνήθιστα εντυπωσιακός, ειδικότερα εάν δεν έχεις προηγούμενη εμπειρία με κάποιο γρήγορο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και τα ακαριαία 660 Nm ροπής είναι βίαια σε αίσθηση κάθε φορά που το πεντάλ του γκαζιού τερματίζει.
Όλη αυτή ιπποδύναμη δεν είναι μόνο για τον δρόμο και η έκδοση Performance δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Τα φρένα είναι Performance, τα ελαστικά P-zero με διάσταση 235/35/20, η ανάρτηση πιο σφιχτή αίσθηση και το λογισμικό έχει επιπλέον το πρόγραμμα Track
Perfection
Σε ότι αφορά το κομμάτι τη οδήγησης λοιπόν τα πολλά λόγια είναι περιττά. Αφού περάσει το αρχικό σοκ της απίστευτης επιτάχυνσης θα εκπλήξει το πόσο οδηγοκεντρικό μπορεί να είναι ένα αυτοκίνητο από μια εταιρεία που δεν έχει καμία προϊστορία σε αγωνιστικό επίπεδο. Το τιμόνι του Model 3 Performance είναι ξυράφι και η αίσθηση συνδέει τον οδηγό με το μπροστινό μέρος στον απόλυτο βαθμό. Το ενισχυμένο από αλουμινίου και χάλυβα πλαίσιο είναι πολύ στιβαρό, και εκτός της άριστης ασφάλειας που προσφέρει για τους επιβάτες, έχει αντίκτυπο στην γρήγορη και επιθετική οδήγηση που οι δυνάμεις G ξεπερνούν τα όρια του μέσου οδηγού. Τα διπλά ψαλίδια στην εμπρός ανάρτηση και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω διαχειρίζονται τις ανωμαλίες υποδειγματικά, προσφέροντας όχι μόνο καθημερινή άνετη οδήγηση αλλά και εξαιρετική σταθερότητα.
Η διαχείριση του βάρους παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Μπορεί τα 1.860 κιλά να είναι λίγα για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους και με τόσο μεγάλη μπαταρία, πρόκειται όμως για μια μεγάλη μάζα. Οφείλουμε να πούμε ότι υπάρχει ελάχιστη κλίση υπό πίεση και αυτή υπάρχει για να σου δώσει να καταλάβεις τα όρια, τα οποία σπας με μεγάλη ευκολία αν το θελήσεις. Οι διπλοί ηλεκτροκινητήρες ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες συνθήκες μέσα σε μόλις 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου, στέλνουν δηλαδή ακαριαία τη ροπή στον εμπρός ή στον πίσω άξονα. Η τετρακίνηση λειτουργεί υποδειγματικά σε όλες τις συνθήκες.
Στην έκδοση Performance υπάρχει ένα Plot Twist όμως. Το πρόγραμμα λειτουργίας Track επιτρέπει τη προσαρμογή του συστήματος κίνησης με τρόπο που φαντάζει σαν βίντεοπαιχνίδι. Η δύναμη μπορεί να κατανεμηθεί σε ότι ποσοστό υπάρχει μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών. Από 100% προσθιοκίνητο έως 100% πισωκίνητο με το σύστημα ευστάθειας να έχει 20 επίπεδα μεταξύ πλήρης παρεμβατικότητας και απόλυτης ελευθερίας, κοινώς απενεργοποίησης. Ζήτημα λοιπόν ρυθμίσεων να μετατραπεί σε ένα πισωκίνητο που θα πάρει απίστευτη κλίση στα Drift και με τόσο ακαριαία δύναμη και 513 ίππους τη διόρθωση ή και τη διατήρηση της υπερστροφής να είναι παιχνίδι για έναν έμπειρο οδηγό. Σε κάθε άλλε περίπτωση ένα ποσοστό 35-55% είναι τέλειο για μια τόσο-όσο πλαγιολίσθηση που είναι και αποτελεσματική στη γρήγορη οδήγηση. Το πρόραμμα Track ενεργοποιεί επιπλέον τους ανεμιστήρες για την ψύξη των μπαταριών, έχει ρυθμίσεις για την αναγεννητική πέδηση, προεπιλεγμένα θέματα (Race, Drift, Custom) και ενδείξεις με “αγωνιστική” προβολή (G-meter, θερμοκρασία μπαταριών κ.α.)
Σε ότι αφορά το σύστημα πέδησης, αυτό είναι πολύ δυνατό και αποτελεσματικό, όπως θα έπρεπε να είναι για ένα αυτοκίνητο που επιταχύνει τόσο γρήγορα. Η αίσθηση του πεντάλ είναι επίσης αρκετά καλή για ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά έτσι κι’ αλλιώς με χαλαρή οδήγηση ή μέσα στη πόλη με τη λειτουργία “One Pedal” της αναγεννητικής πέδησης δεν χρειάζονται καθόλου. Τα στάδια της αναγεννητικής πέδησης είναι τρία (ελεύθερη κύλιση, ισορροπημένο και One Pedal), τα προγράμματα οδήγηση δύο (Chill και Sport) και για την υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης επίσης τρία (Chill, Standard και Sport).
Αν αφήσουμε στην άκρη την αγωνιστική ή γρήγορη οδήγηση, η γενικότερη εμπειρία οδήγησης με ένα Tesla Model 3 είναι κάτι μοναδικό. Άνετη και ήρεμη με εξαίρετη ποιότητα κύλισης, φανταστικό φιλτράρισμα του εξωτερικού περιβάλλοντος στη καμπίνα και πάνω απ’ όλα ασφάλεια. Τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης Auto Pilot έχουν δύο προαιρετικές επιλογές για μερική και πλήρη χρήση, ακόμα και το στάνταρ adaptive cruise control είναι αρκετό για να “μην οδηγήσεις” μόνος σου ούτε λεπτό στον αυτοκινητόδρομο, πάντα βέβαια με επίβλεψη και έχοντας τα χέρια στο τιμόνι. Οι οκτώ εξωτερικές κάμερες, ραντάρ και 12 αισθητήρες υπερήχων σαρώνουν το περιβάλλον περιμετρικά σε έως 160 μέτρα ακτίνας και διαβάζουν αυτοκίνητα, εμπόδια, πράγματα, ανθρώπους και ζώα.
Supercharge
Εντυπωσιακή είναι και η κατανάλωση ενέργειας. Για ένα τόσο γρήγορο μοντέλο εντός πόλης μπορείς να δεις νούμερα αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης, με άλλα λόγια 15-17 kWh/100 χιλιόμετρα ή σε έναν μεικτό κύκλο περίπου 19. Με “αγωνιστική” οδήγηση το φράγμα των 20 σίγουρα θα σπάσει αρκετά όμως… αλλά και πάλι 513 ίπποι είναι αυτοί.
Η μπαταρία των 82 kWh έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 77 kWh και σύμφωνα με τις μετρήσεις μας η αυτονομία των 400 χιλιομέτρων είναι σχεδόν ρεαλιστική. Η Tesla κάνει λόγω για έως 547 χιλιόμετρα εντός πόλης σύμφωνα με το κύκλο WLTP αλλά αυτό μάλλον είναι ακατόρθωτο. Στο ταξίδι εάν δεν είσαι προσεκτικός και κάνεις ξεσπάσματα επιτάχυνσης, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 350.
Ευτυχώς όμως είναι δυνατή η ταχυφόρτιση στο δίκτυο της Tesla με Superchargers από 150 έως 250 kW και πλήρη φόρτιση από 1 ώρα έως και σε λιγότερο από 3/4 της ώρας αντίστοιχα. Στον 150άρι φορτιστή μέσα σε 10 λεπτά κερδίζεις 100 χιλιόμετρα αυτονομία και στο λίγο χρόνο που διαρκεί μπορείς να ασχοληθείς με το Infotainment σύστημα. Είναι μια ώρα από τη ζωή σου και προς το παρόν είναι δωρεάν.
Είναι δυνατή και η φόρτιση από το σπίτι εάν κάποιος θέλει να περιμένει 36-38 ώρες αλλά και από Wallbox ή φορτιστές 11 kW σε 11 και 7,5 ώρες αντίστοιχα.
Συμπέρασμα
Καμία άλλη εταιρεία δεν το κάνει όπως η Tesla. Απλότητα είναι η λέξη κλειδί, όλα φαίνονται τόσο φυσικά πάνω του όταν οι περισσότερες εταιρείες προσπαθούν σκληρά για να κάνουν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα να διαφοροποιούνται από τα συμβατικά αλλά ταυτόχρονα να μην διαφέρουν και πολύ. Είναι περίπλοκο… και εκεί το χάνουν.
Το Model 3 ακολουθεί τα βήματα που χάραξε το μεγαλύτερο μοντέλο της εταιρείας και βελτιώνεται συνεχώς με ασύρματες αναβαθμίσεις. Υποδειγματικό τόσο οδηγικά όσο και τεχνολογικά αποτελεί ίσως το καλύτερο ηλεκτρικό μοντέλο στον κόσμο.
Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά
Τιμή: Από 61.990 €.
Κινητήρας: Δύο Ηλεκτροκινητήρες με μπαταρία 82 kWh
Ισχύς-Ροπή: 513 hp – 660 Nm
Μετάδοση: Τέσσερις τροχούς
Αυτονομία: Έως 547 χιλιόμετρα (WLTP)
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 3,3 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 261 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
δοκιμής: 19,5 kWh/100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0 €
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.694/1.849/1.443 mm
Βάρος: 1.860 κιλά
Χώρος αποσκευών: 425 λ.