Αξίζει να δείτεΔοκιμές

Δοκιμή: Honda Civic 1.5 VTEC Turbo 182 PS

Το Honda Civic δεν χρειάζεται να αποδείξει τίποτα και σε κανέναν. Τι να αποδείξει άλλωστε ένα μοντέλο με μεγάλη ιστορία στη πλάτη του, δέκα γενιές και τόσα πολλά εκατομμύρια πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Αν και έχει ήδη παρουσιαστεί η επόμενη, 11η γενιά, δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα την δούμε στην γηραιά ήπειρο και προς το παρόν το Facelift “MY20” της 10ης γενιάς του Civic έρχεται αντιμέτωπο με πολλά νέα και εξελιγμένα μοντέλα του 2021, χωρίς να διαθέτει εξηλεκτρισμένους κινητήρες και τεράστιες οθόνες στο εσωτερικό αλλά μπόλικο σπορτίφ χαρακτήρα, καλή ποιότητα, πολλούς χώρους και μεγάλη αξιοπιστία. Ο ένας από τους δύο βενζινοκινητήρες με τους οποίους εφοδιάζεται, αποδίδει 182 ίππους και έρχεται αποκλειστικά στην έκδοση Sport Plus, που τα έχει όλα!

Τόσο σπορ όσο κανένα

Τα περισσότερα Hatchback έχουν σπορ εκδόσεις εξοπλισμού για τους βασικούς κινητήρες της γκάμας τους, κανένα όμως δεν είναι τόσο σπορ όσο το Civic. Με τη πρώτη ματιά βλέπεις ένα Type R χωρίς την πίσω αεροτομή ενώ το πιο ανεκπαίδευτο μάτι δεν παρατηρεί ούτε αυτή τη λεπτομέρεια. Αυτό είναι τουλάχιστον το συμπέρασμα μας από τα βλέμματα των περαστικών αλλά και από όσους μας ρώτησαν εάν είναι αυτό που νομίζουν, και δεν ήταν λίγοι. Η αρνητική μας απάντηση σίγουρα δεν απογοήτευσε κανέναν, ίσα-ίσα απόρησαν πως ένα “απλό” μοντέλο δείχνει τόσο σκληροπυρηνικό.

Το Civic πάντα είχε ένα σχεδιαστικό ενδιαφέρον, ειδικότερα από την 8η γενιά και έπειτα, το σχήμα του, οι πολυγωνικές λεπτομέρειες και η αεροτομή που “έκοβε” το πίσω τζάμι στα δύο, δίχασαν και το έβαλαν στη κατηγορία “love it or hate it”. Αυτό δεν σταμάτησε φυσικά την πορεία του ως ένα από τα Best Seller της κατηγορίας, οδήγησε όμως τη Honda σε μεγάλες αλλαγές στη δέκατη γενιά, όπου το παρουσιαστικό του έγινε λιγότερο “εξωγήινο” και περισσότερο επιβλητικό. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις έπαιξαν βασικό ρόλο σε αυτό και σε συνδυασμό με την πιο χαμηλή γραμμή της οροφής και τους επιθετικούς προφυλακτήρες από τη βασική έκδοση, το Civic, κρατώντας το DNA του και ορισμένες λεπτομέρειες από τις δύο προηγούμενες γενιές, δεν θυμίζει κανένα από τα άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Το Facelift έφερε μόνο μια μικρή αλλαγή στους προφυλακτήρες, με την προσθήκη δύο πτερυγίων τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω προφυλακτήρα.

Η έκδοση Sport Plus είναι πιο “φουσκωμένη” με επιπλέον μπροστινό splitter, τονισμένα μαρσπιέ και έναν δυναμικό διαχύτη στο πίσω μέρος με τη διπλή απόληξη της εξάτμισης στη μέση. Βέβαια, τα παραπάνω μπορεί για πολλούς να είναι όμορφα στο μάτι αλλά θέλουν ιδιαίτερη προσοχή στους δρόμους και στα πεζοδρόμια καθώς είναι πολύ εύκολο να χτυπήσεις σημεία του “Bodykit” που εξέχουν από το αμάξωμα.

Οδηγοκεντρικό και ευρύχωρο

Με αυτό το Civic, η Honda ξέφυγε από τη φουτουριστική σχεδίαση στο εσωτερικό με τις πολλές στρώσεις του ταμπλό και τις διάφορες οθόνες. Πιο συμβατικό, πιο συμπαγές και πιο οδηγοκεντρικό στο εσωτερικό του, διαθέτει πλέον ένα σχεδόν μονοκόμματο ταμπλό. Η καμπίνα καλύπτεται σε ένα μεγάλο ποσοστό από ποιοτικά υλικά, με τα μαλακά πλαστικά που υπάρχουν στο κάτω μέρος του ταμπλό με ένα εφέ “ραφής” και τις υφασμάτινες επενδύσεις στις πόρτες και τη κεντρική κονσόλα να ξεχωρίζουν. Η συναρμογή είναι σε γενικά πλαίσια πολύ καλή με μόνη εξαίρεση μικρούς τριγμούς που μπορεί να ακουστούν από την ηλιοροφή, σε κακό οδόστρωμα με αλλεπάλληλες ανωμαλίες.

Με το Facelift, πέρα από μια μικρή αναβάθμιση στη ποιότητα των υλικών, προστέθηκαν και κουμπιά συντομεύσεων για το σύστημα πολυμέσων που φιλοξενείται σε μία οθόνη αφής 7 ιντσών, η οποία είναι ενσωματωμένη στο ταμπλό. Ενώ είναι εύχρηστο και αρκετά γρήγορο, σίγουρα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τα πιο σύγχρονα infotainment των ανταγωνιστών εξαιτίας των ξεπερασμένων γραφικών. Έχει όμως λειτουργία απενεργοποίησης της οθόνης με screensaver ένα αναλογικό ρολόι και χιλιάδες μικρές τελίτσες σε μαύρο φόντο, “εξαφανίζοντας” έτσι τη σκόνη που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να ενοχλούσε. Διαθέτει επιπλέον όλα τα συστήματα συνδεσιμότητας, συμπεριλαμβανομένων των Android Auto και Apple Carplay, μόνο με ενσύρματη σύνδεση όμως. Τα 4 κουμπιά, ο περιστροφικός διακόπτης του ήχου και οι φυσικοί διακόπτες για τον κλιματισμό θα διευκολύνουν την χρήση κατά την οδήγηση βαθμολογώντας το Civic με άριστα στο τομέα της εργονομίας.

Πέρα από τα USB και τη πρίζα 12V υπάρχει ένα κανονικού μεγέθους HDMI για σύνδεση συσκευών με την οθόνη αλλά και ασύρματος φορτιστής που θα χωρέσει ακόμα και τα μεγαλύτερα smartphone.

Ο πίνακας οργάνων χωρίζεται σε 3 τμήματα. Στη μέση υπάρχει μια οθόνη 7 ιντσών με ένα μεγάλο στροφόμετρο και αρκετές πληροφορίες στο εσωτερικό του και στις άκρες υπάρχουν δύο ημί-ψηφιακές ενδείξεις με Led φωτάκια για την θερμοκρασία του κινητήρα και τη πληρότητα του ντεπόζιτου. Ενδιαφέρον έχουν οι δύο λευκές Led λωρίδες που εμφανίζονται κατά τις αλλαγές των σχέσεων και πρασινίζουν όταν η οδήγηση είναι οικονομική. Εδώ, τα γραφικά δεν είναι ξεπερασμένα, όμως η μεγάλη βελόνα που εξέχει από το καντράν για τον μηδενισμό του Trip Computer θυμίζει αυτοκίνητο της δεκαετίας του 90.

Τα καθίσματα είναι πολύ άνετα με ικανοποιητική πλευρική στήριξη και στην έκδοση Sport Plus είναι θερμαινόμενα, με αυτό του οδηγού να έχει και ηλεκτρικές ρυθμίσεις. Το πιο σημαντικό όμως είναι το πόσο χαμηλή είναι η θέση οδήγησης, που σε συνδυασμό με την ψηλή κεντρική κονσόλα και τον επιλογέα, βάζουν τον οδηγό στο επίκεντρο.

Σε ότι αφορά τους χώρους, το ντουλαπάκι του συνοδηγού είναι ικανοποιητικό, η θήκη κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο πολύ βαθιά, οι θήκες στις πόρτες αρκετά μεγάλες για να χωρέσουν μπουκάλι 1.5 λίτρου και η θήκη κάτω από τη κεντρική κονσόλα πολύ χρήσιμη. Στο πίσω μέρος , χάρη στο μεταξόνιο των 2.7 μέτρων, οι επιβάτες έχουν άπλετο χώρο για τα γόνατα τους ακόμα και αν είναι τρείς αφού δεν υπάρχει ένα υπερυψωμένο τούνελ και το πλάτος είναι αρκετά καλό. Τα άτομα που ξεπερνούν το 1.85 σε ύψος θα αναζητήσουν λίγο περισσότερο αέρα πάνω από το κεφάλι τους, αφού η καμπυλότητα της οροφής και η ηλιοροφή τον περιορίζουν. Τα παιδιά με τη σειρά τους θα αναζητήσουν USB, τα οποία όμως απουσιάζουν από το πίσω μέρος όπως και αεραγωγοί για τον κλιματισμό. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν αρκετές θήκες για αντικείμενα και ένα κεντρικό υποβραχιόνιο με σωστά τοποθετημένες στην άκρη ποτηροθήκες. Τέλος, η τοποθέτηση παιδικού καθίσματος μπορεί να γίνει με ευκολία στα σημεία δεσίματος ISOFIX μέσα από το αρκετά ευρύ άνοιγμα της πόρτας.

Εκτός από τους πίσω χώρους που τοποθετούνται στους καλύτερους της κατηγορίας, ο χώρος αποθήκευσης μετρά 420 λίτρα. Το νούμερο αυτό βέβαια δεν είναι απόλυτο καθώς έχουν μετρηθεί από 440 έως και 478 αλλά σε κάθε περίπτωση είναι μεγάλος και αυτό μετράει. Δεν διαθέτει ένα προσαρμοζόμενο πάτωμα, αν και έχει ελάχιστο χώρο κάτω από αυτό για το κίτ επισκευής ελαστικών, όμως με την αναδίπλωση των καθισμάτων παραμένει σχεδόν επίπεδο και το κατώφλι φόρτωσης δεν είναι πολύ μεγάλο. Υπάρχουν επίσης μια έξυπνη, αναδιπλούμενη σε ρολό εταζέρα η οποία μπορεί να αφαιρεθεί εντελώς, σημεία δεσίματος, φωτάκι και πρίζα 12V.

Στροφάρισμα

Αφού κουμπώσεις στο κάθισμα, το κόκκινο Start-Stop κουμπί αναβοσβήνει και σε προκαλεί να το πατήσεις περιμένοντας να ακούσεις έναν έντονο ήχο από την εξάτμιση, τον οποίο τελικά δεν θα ακούσεις, όμως η ευχαρίστηση που θα δεχθείς πηγάζει από αλλού. Ο τετρακύλινδρος 1.500άρης VTEC Turbo διαθέτει μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων, άμεσο ψεκασμό, σφυρήλατο στρόφαλο, βαλβίδες ψυχόμενες με νάτριο, ψεκασμό λαδιού στο κάτω μέρος των πιστονιών και άλλες τεχνολογίες που τον βοηθούν να αποδώσει με άνεση και ασφάλεια 182 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 240 Nm ροπής από τις 1.900 σταθερά μέχρι τις 5.000. Τα νούμερο της ροπής μπορεί να μην ακούγεται πολύ μεγάλο αλλά πρώτον, όσοι κινητήρες έχουν δυναμομετρηθεί έχουν αποδώσει παραπάνω από τα ονομαστικά νούμερα της Honda και δεύτερον η καμπύλη της ισχύος είναι τόσο σωστή που στη πράξη έχεις χορταστική δύναμη και απίστευτη “όρεξη” για στροφάρισμα μέχρι τον κόφτη.

Η απόκρισή του από τις χαμηλές στροφές δεν είναι τόσο άμεση όσο σε έναν TSI τελευταίας γενιάς και αυτό οφείλεται στη mono-scroll τουρμπίνα την οποία διαθέτει το Civic χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι δεν έχει αρκετή δύναμη από νωρίς. Το “πάρτυ” ξεκινάει από τις 2.500 σ.α.λ. περίπου δίνοντας την αίσθηση ενός Old School λαγκαρίσματος το οποίο συνοδεύεται από έκρηξη δύναμης και διατήρηση αυτής μέχρι τις 6.600 σ.α.λ. Πέρα από την απόδοση του, εντυπωσιακή είναι και η έλλειψη κραδασμών και θορύβων που συνοδεύουν συνήθως κινητήρες μικρού κυβισμού.

Η δύναμη μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων το οποίο διαθέτει σφιχτή κλιμάκωση και εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια επιλογέα με θετικό κούμπωμα. Προαιρετικά είναι διαθέσιμο και με κιβώτιο CVT με 7 εικονικές σχέσεις και paddles αλλά στη προκειμένη περίπτωση το χειροκίνητο του ταιριάζει “γάντι”.

Η Honda ανακοινώνει 0-100 σε 8,2 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα που περιορίζεται στα 220 χιλιόμετρα αλλά ακόμα και σε αυτά τα νούμερα είναι συγκρατημένη και το Civic δείχνει αρκετά πιο ικανό. Το πρόγραμμα Eco κόβει λίγο από την απόδοση και την απόκριση του κινητήρα έτσι ώστε να βοηθήσει στην επίτευξη μιας χαμηλότερης κατανάλωσης για την οποία σε κάθε περίπτωση δηλώνουμε πλήρως ευχαριστημένοι. Ακόμα και με μεγάλη πίεση δεν θα ξεπεράσει τα 9 λ./100 χλμ. ενώ με καθημερινή νορμάλ οδήγηση σε μεικτό κύκλο περιορίζεται κάτω από τα 8 λ./100 χλμ.
Στη δική μας δοκιμή που κράτησε 10 ημέρες με συνολικά 1.000 χιλιόμετρα, τα οποία δεν δικαιολογούν έναν μεικτό κύκλο καθώς έγιναν κατά πλειοψηφία σε επαρχιακούς δρόμους και μέσα στη πόλη, άγγιξε τα 8.2 λ./100 χλμ. ενώ σε μια μετακίνηση μας στον Κηφισό μετά από μηδενισμό, η “βελόνα” έδειξε  4.5 λ./100 χλμ. για περίπου 15 χιλιόμετρα με το όριο κυκλοφορίας των 100 χλμ. αφήνοντας μας άφωνους.

Μια δόση από TypeR

Το Civic Sport Plus ανταποκρίνεται σαν ένα καλοστημένο GTI. Το τιμόνι του έχει τέλεια αίσθηση, σωστό βάρος, καλή πληροφόρηση και ακρίβεια με το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου να είναι όσο πιο άμεσο γίνεται, τοποθετώντας το στη κορυφή της κατηγορίας μαζί με το Ford Focus και τη BMW Σειρά 1.

Με τη κρεμαγιέρα μεταβλητού λόγου η αίσθηση ακρίβειας γίνεται καλύτερη υπό πίεση και το τιμόνι κόβει περισσότερο βοηθώντας σε να σημαδέψεις σωστά στην είσοδο της στροφής. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ στη σπορ ρύθμιση σχεδόν εκμηδενίζουν τις κλίσεις και συνεισφέρουν στην αίσθηση ακρίβειας που έχει το άκαμπτο πλαίσιο του. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και η συμπεριφορά του προβλέψιμη και ακόμα με τα ηλεκτρονικά συστήματα για την ευστάθεια ενεργοποιημένα, το Civic επιτρέπει γλίστρημα του πίσω μέρους για σωστή τοποθέτηση. Ακόμα και χωρίς την απόλυτη απενεργοποίηση του ESP πάντως, δεν θα σου λείψει το “παιχνίδι” στο δρόμο.

Πέρα από το ακριβές τιμόνι, ο ψηλά τοποθετημένος επιλογέας του κιβωτίου έχει και αυτός εξαιρετική ακρίβεια στο κούμπωμα του και θα σε κάνει να θέλεις να αλλάζεις ταχύτητες συνέχεια ενώ θα “συγχωρέσει” και τυχόν λάθη κατά τη γρήγορη οδήγηση. Τα φρένα από την άλλη, δεν θα επιτρέψουν καν λάθη, αφού διαθέτουν ένα σωστά ρυθμισμένο άμεσο αλλά ταυτόχρονα γραμμικό πεντάλ και έχουν πολύ δύναμη. Η πλήρης σουίτα συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και ασφάλειας της Honda είναι στάνταρ στην έκδοση Sport Plus  και συνοδεύει τα 5 αστέρια στο Euro NCAP.

Στον αυτοκινητόδρομο υπάρχει μεγάλη αίσθηση ασφάλειας και σταθερότητας ακόμα και με πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ ενώ η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή ανεξαρτήτως της επιλεγμένης ρύθμισης των αμορτισέρ. Σίγουρα, στη μαλακή ρύθμιση είναι πιο άνετο αλλά αυτό θα το καταλάβεις περισσότερο στη πόλη, όπου η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στο πίσω μέρος θα διαχειριστεί με ιδανικό τρόπο τις ανωμαλίες του δρόμου έτσι ώστε να μην κουράσει. Βέβαια στη σπορ ρύθμιση, οι κραδασμοί θα περάσουν με πιο έντονο τρόπο στη καμπίνα όπως και ο θόρυβος κύλισης αλλά η ηχομόνωση και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι βρίσκονται σε καλό επίπεδο. Ο κύκλος στροφής είναι κάπως μεγάλος, παρά το προοδευτικό σύστημα και σε συνδυασμό με τις μεγάλες διαστάσεις του Civic είναι πιθανών να υπάρξει δυσκολία σε πολύ στενούς δρόμους και αναστροφές.

Συμπέρασμα

Το Civic Sport Plus απευθύνεται σε μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία, στον αληθινό οδηγό. Σε αυτόν που έχει πολλές απαιτήσεις από το αυτοκίνητο που θα αγοράσει στο οδηγικό κομμάτι και δεν ενδιαφέρεται για περιττές τεχνολογίες και gadget στο εσωτερικό. Προσφέροντας ακρίβεια και αμεσότητα, δυνατές επιδόσεις, πολλούς χώρους, καλή ποιότητα κατασκευής και αξιοπιστία, πλούσιο εξοπλισμό με συστήματα άνεσης και ασφάλειας, δικαιολογεί την τιμή του και μας βάζει εύκολα στην αξιολόγηση του αφού ουσιαστικά δεν υπάρχει κανένα αρνητικό στοιχείο.

Τιμή και τεχνικά χαρακτηριστικά

Τιμή: έκδοση Sport Plus Navi από 28.600 €, 30.300 € (CVT)

Κινητήρας:  1.498 κ.εκ.  υπερτροφοδοτούμενος
Ισχύς-Ροπή: 182 hp / 5.500 σ.α.λ., 240 Nm / 1.900-5.000 σ.α.λ
Μετάδοση: Εμπρός τροχούς με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση: 0-100 χλμ./ώρα σε 8 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 220 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση
εταιρείας – δοκιμής:
5.6– 8.2 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 139 g/km

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.518/1.799/1.434 mm
Βάρος: 1338 κιλά
Χώρος αποσκευών: 420 λ.

Τρύφωνας Αλεξόπουλος

Ο Τρύφωνας Αλεξόπουλος είναι δημοσιογράφος αυτοκινήτου, υπεύθυνος σύνταξης του ιστότοπου carguys.gr και συντάκτης στο περιοδικό "New Technology Online" και στην εφημερίδα "Ενέργεια και Οικονομία". Παράλληλα είναι o Road Test Editor στο κανάλι CarGuysGr (YouTube).