Η ηλιακή ενέργεια ως πηγή ηλεκτροκίνησης
Γράφει η Σταυρούλα – Ζωή Βλαχοπούλου
Τα δύο βασικά ζητήματα που προκύπτουν με την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι η φόρτιση και η αυτονομία τους.
Η πράσινη λογική αποτελεί τον πυρήνα της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Η ηλεκτροκίνηση ανεβαίνει σταθερά τόσο στην Ευρώπη, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, τα τελευταία χρόνια. Τα ηλεκτρικά οχήματα έρχονται όλο και περισσότερο πρώτα στην προτίμηση του κοινού, συνδυάζοντας πληθώρα πλεονεκτημάτων, όπως το χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης συγκριτικά με τα οχήματα εσωτερικής καύσης.
Σήμερα, υπάρχουν περισσότεροι από 365.000 προσβάσιμοι στο κοινό σταθμοί φόρτισης EV στην Ευρώπη (στοιχεία σύμφωνα με το ChargeUp Europe). Ωστόσο, ακόμη είναι άνιση η κατανομή των υποδομών μεταξύ των χωρών. Η Ολλανδία και η Γερμανία κατέχουν περισσότερους από τους μισούς σταθμούς, ενώ οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης έχουν ακόμη να διανύσουν πολύ δρόμο μπροστά τους στον τομέα της φόρτισης.
Μια απάντηση στα πρωταρχικά ζητήματα της φόρτισης και της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η χρήση ηλιακών συλλεκτών. Η εξέλιξη των αυτοκινήτων με ηλιακή ενέργεια είναι ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί την αυτοκίνηση και τους κατασκευαστές, καθώς χάρη στα ηλιακά πάνελ που θα υπάρχουν στην οροφή του αυτοκινήτου, θα επιτρέπεται η μετάδοση της κίνησης μέσω της ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, μια λύση σαν κι αυτή είναι ακόμη πιο χρήσιμη για το περιβάλλον, καθώς η ενέργεια θα προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμη πηγή.
Στις αρχές Ιουνίου 2022, παρουσιάστηκε το πρώτο ηλιακό αυτοκίνητο στον κόσμο, το μοντέλο «0» από την ολλανδική startup Lightyear. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με πρίζα για τη φόρτιση του αυτοκινήτου με τον παραδοσιακό τρόπο, ενώ διαθέτει και 5 τ.μ. ηλιακών συλλεκτών διπλής στρώσης τοποθετημένα στην οροφή. Αυτά επιτρέπουν την αποδοτική κατανάλωση ενέργειας τόσο στην κίνηση όσο και στη στάση του οχήματος, παρέχοντας έτσι περισσότερη αυτονομία 70 χιλιομέτρων την ημέρα. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροδυναμικό αμάξωμα και το χαμηλό συνολικό βάρος είναι παράγοντες που συντελούν στη μέγιστη οικονομία κατά την οδήγηση.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το μοντέλο αναμένεται να βγει σε μαζική παραγωγή στα τέλη του 2024 ή το αργότερο στις αρχές του 2025, ενώ αυτήν την οδό είναι πιθανό να ακολουθήσουν και άλλοι κατασκευαστές. Όπως η Hyundai με το Sonata, το οποίο πρόκειται να εξοπλιστεί με φωτοβολταϊκά πάνελ εγκατεστημένα στην οροφή του οχήματος.
Οι μπαταρίες των σύγχρονων αυτοκινήτων στηρίζουν την παραπάνω τεχνολογία και μπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα με τους ηλιακούς συλλέκτες. Το τι μέλλον θα έχει η ηλεκτροκίνηση είναι ένα θέμα που δημιουργεί πολλά ερωτήματα, αλλά έχει και πολλές απαντήσεις. Είναι, όμως, όλες προσηλωμένες στη μείωση των ρύπων, του συνολικού αποτυπώματος και τις μετακινήσεις με όσο το δυνατόν φιλικές προς το περιβάλλον τακτικές.