Πώς αντιμετωπίζεται η έλλειψη οδηγών στις μεταφορές στην Ευρώπη;

Ένα  πλάνο τριών σημείων για να βοηθήσουν στη διόρθωση των ελλείψεων οδηγών, έφτιαξαν η IRU, η παγκόσμια οργάνωση εργοδοτών οδικών μεταφορών, που εκπροσωπεί περισσότερους από 3,5 εκατομμύρια φορείς οδικών μεταφορών, και η ITF, η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, που εκπροσωπεί 18,5 εκατομμύρια εργαζόμενους στις μεταφορές. 

Στόχος είναι η αντιμετώπιση των ανισορροπιών στην αγορά εργασίας στη μεταφορά, στη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών και προτύπων εργασίας για τους οδηγούς που εργάζονται εκτός της χώρας καταγωγής τους και στην απλοποίηση και των κανόνων για τους εργαζόμενους και τους εργοδότες.

Το σχέδιο αναλύει τη δράση για τον ΟΗΕ, τις εθνικές κυβερνήσεις και τον τομέα των μεταφορών στους εξής τρεις πυλώνες:

1. ΟΗΕ και διεθνείς οργανισμοί: Ανάπτυξη ενός παγκόσμιου πλαισίου με σαφείς κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία των οδηγών που δεν είναι κάτοικοι στη χώρα απασχόλησης. Βελτίωση των συνθηκών εργασίας των οδηγών, αύξηση της κοινωνικής συνοχής, εναρμόνιση των πρότυπων προσόντων και διασυνοριακή αναγνώριση διπλωμάτων.

2. Εθνικές κυβερνήσεις: Τροποποίηση και επιβολή των διαδικασιών εργατικής μετανάστευσης για την προστασία των οδηγών που δεν είναι κάτοικοι, μείωση της γραφειοκρατίας για να καταστεί δυνατή η ευκολότερη νόμιμη μετανάστευση για τους επαγγελματίες οδηγούς. Ενίσχυση της αναγνώρισης των προσόντων τρίτων χωρών μέσω διμερών συμφωνιών και επιδότηση εγχώριων προγραμμάτων κατάρτισης και ένταξης στην αγορά εργασίας.

3. Φορείς οδικών μεταφορών: Να αναπτύξουν προγράμματα επιχειρησιακής ένταξης για οδηγούς μη κατοίκους, ώστε να έχουν τις ίδιες συνθήκες με το εργατικό δυναμικό της χώρας τους. Υποστήριξη των διαδικασιών εκπαίδευσης, διαχείρισης δεξιοτήτων και πιστοποίησης.

Το σχέδιο, όμως, δεν θα πρέπει να προσπερνά τις υπάρχουσες εθνικές πρωτοβουλίες ή να βλάπτει τα πρότυπα ασφάλειας ή τις συνθήκες των εργαζομένων.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι η χρόνια παγκόσμια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών φορτηγών, λεωφορείων, πούλμαν και ταξί επιταχύνεται, επηρεάζοντας εκατομμύρια εργαζόμενους στις οδικές μεταφορές, εργοδότες και υπηρεσίες. Περίπου το 11% των θέσεων οδηγών ήταν ακάλυπτες το 2022. Με έως και το ένα τρίτο των οδηγών να συνταξιοδοτούνται μέσα στα επόμενα τρία χρόνια σε πολλές χώρες, οι κενές θέσεις οδηγών θα μπορούσαν να υπερδιπλασιαστούν έως το 2026.

Πέρα από τις μέχρι τώρα κινήσεις των κυβερνήσεων, των συνδικάτων και των φορέων, που αναλάμβαναν κατά καιρούς πρωτοβουλίες, άλλες λύσεις βρίσκονται στην επιδότηση του κόστους άδειας και εκπαίδευσης, την κατασκευή περισσότερων ασφαλών χώρων στάθμευσης με καλύτερες εγκαταστάσεις, την ενθάρρυνση περισσότερων γυναικών και νέων στο επάγγελμα και τη βελτίωση της μεταχείρισης των οδηγών και της κατανόησης του επαγγέλματος.